کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاست یک بام و دو هوای هسته‌ای و حقوق بشر آمریکایی

9 خرداد 1396 ساعت 11:05

از خبرهای امروز باید به موافقت کارتر با فروش 6 تا 8 رأکتور اتمی به ایران اشاره کنم که بناست پس از تائید کنگره آمریکا به مرحله اجرا درآید.


یکشنبه اول ژانویه 1978 [11 دی 1356]
از خبرهای امروز باید به موافقت کارتر با فروش 6 تا 8 رأکتور اتمی به ایران اشاره کنم که بناست پس از تائید کنگره آمریکا به مرحله اجرا درآید.
 
شب هنگام موقع تماشای اخبار تلویزیون که فیلمی از جریان مذاکرات کارتر را در ایران نمایش می‌داد، متوجه شدم که شاه بیش از حد راضی به نظر می‌رسد و ضمن آن هم چشمم به اردشیر زاهدی در سمت راست و خلعتبری در سمت چپ شاه افتاد که در موقع مذاکره با کارتر حضور داشتند. بخصوص که نشان درجه اول تاج در روی کت اردشیر زاهدی برایم خیلی چشمگیر بود.
 
سه‌شنبه 3 ژانویه 1978 [13 دی 1356]
«لیزترگود» طی مقاله‌ای در گاردین، سفر کارتر به ایران را یک «کودتای دیپماتیک به نفع شاه» توصیف کرده و نوشته است: «کارتر در این سفر، نه تنها وعده رأکتورهای اتمی را به ایران داد، بلکه دست ایران را برای دخالت در شاخ آفریقا باز گذاشت، و ضمن تأکید دوباره بر حمایت آمریکا از ارتش ایران، اعلام داشت که هرگز با زمامدار هیچ کشور دیگری به اندازه شاه روابط صمیمانه و نزدیک ندارد...»
 
در مقاله گاردین، بخصوص بر این نکته تاکید شده که: «کارتر در سفرش به ایران به هیچوجه راجع به مسئله حقوق بشر با شاه صحبت نکرد». و به نظر من هم، این مسئله حتماً خیلی به نفع شاه تمام خواهد شد.1
 

افتتاح مرکز اتمی تهران توسط محمدرضا پهلوی
شماره آرشیو: 521-4513ش

پی نوشت:
 
1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه: ح.ا.مهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول: 1364، ص135.


کد مطلب: 4637

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/4637/سیاست-یک-بام-دو-هوای-هسته-ای-حقوق-بشر-آمریکایی

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir