کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تخلفات پروین خلعتبری

5 اسفند 1393 ساعت 10:16

مولف : آسیه آل احمد

تخلفات مالی پروین خلعتبری، در ده بند بطور کامل بررسی شده است . مابقی اسناد نامه‌ها و فاکتورهای ضمیمه می‌باشد که خعلتبری برای گرفتن هزینه‌هایش آن را به اداره امور مالی فرستاده و جالب این است که در برخی نامه ها با اینکه امور مالی آن را تایید نکرده ولی به دستور کتبی خلعتبری این پولها پرداخت شده است.


 
اسنادی که در زیر معرفی می‌شود، شامل یک نامه اصلی است که توسط جواد اسکوئی، رئیس مدرسه عالی پارس، خطاب به نخست‌وزیر وقت نوشته شده و فاقد تاریخ می‌باشد. پنج سند دیگر ضمیمه این نامه است که توضیح آن در زیر می‌آید.
                 
 اسکوئی دلیل نوشتن این نامه را اشکالات عدیده مسائل مالی در این مدرسه و حسابرسیهای وزارت دارائی عنوان می‌کند و همراه این نامه فاکتور‌ها و نامه‌های درخواست هزینه‌های رئیس سابق این مدرسه ، پروین خلعتبری، را نیز ضمیمه می‌کند.
 
تخلفات مالی پروین خلعتبری، در ده بند بطور کامل بررسی شده است . مابقی اسناد نامه‌ها و فاکتورهای ضمیمه می‌باشد که خعلتبری برای گرفتن هزینه‌هایش آن را به اداره امور مالی فرستاده و جالب این است که در برخی نامه ها با اینکه امور مالی آن را تایید نکرده ولی به دستور کتبی خلعتبری این پولها پرداخت شده است.
 
سند قابل توجه دیگر در این مجموعه، ماجرای فرشهای این مدرسه است. زمانی که پروین خلعتبری از ریاست این مدرسه کنار می‌رود، ادعا می کند که ده تخته فرش موجود در این مدرسه که تعدادی کاشی و چند تخته آن نائین بوده متعلق به اوست و مدرسه اشتباهاً پلاک گذاری کرده و زمانی که اجازه خروج آنها را به وی نمی‌دهند درخواست می‌کند که قیمت آنها را برآورد کنند تا پولهایش را پرداخت کند. مابقی اسناد نیز همگی نشان تخلفات این رئیس در این نهاد فرهنگی بوده است .
 
[1]
مدرسه عالی پارس
علوم، زبانهای خارجی، علوم تربیتی
شماره
تاریخ
پیوست
 
جناب آقای نخست وزیر
در نهایت احترام و با پوزش از مزاحمتی که فراهم می‌آورم به سبب اعتقادی که به اهداف و آرمانهای آن مقام محترم در ایجاد محیط پاک اخلاقی و اشاعه صفات و خصایل معنوی انسانی دارد تا از این رهگذر جامعه متحول ایرانی بتواند سریعتر و مصمم‌تر به سر منزل مقصود رهنمود گردد. بدین وسیله در امتثال اوامر آن جناب به استحضار می‌رساند:
در بدو تصدی اینجانب که در تعقیب دستورات آن مقام محترم در جهت اجرای اصول جدید سیاست آموزشی ـ پژوهشی و پرورشی دولت به مرحله عمل در آمده است این خدمتگزار مواجه با اشکالات عدیده و موارد مختلف مسایل مالی بوده ام که مورد پرسش و سؤال مقامات وزارت دارائی و حسابرسی وزارت مذکور قرار گرفته ام که اهم آنان به شرح زیر است:
1. مبلغ 342/ 358 / 2 ریال بابت هزینه های سفرهای رئیس سابق به آمریکا به مشارالیها پرداخت شده است (تنها مربوط به سال تحصیلی 36-2535 سال گذشته) که فاقد هرگونه ابلاغ مالی یا اداری در این مسافرتها بوده است ولی بعد از سه ماه که صورت جلسات هیئت امناء توسط رئیس سابق ارائه گردید تنها مصوبه هیئت امنا وجود دارد که لزوم مسافرت را استخدام استاد ذکر کرده است در حالیکه هیچگونه گزارش یا مدرکی دال بر استخدام استاد از کشور آمریکا در سال گذشته باشد وجود ندارد .
2. مبلغ در حدود پانصد هزار ریال بابت بهای بلیط هواپیما در داخل آمریکا دریافت کرده اند که شامل سفرهای زیر برای هر یک از مسافرتها بوده است
فیلادلفیا ـ نیویورک ( رفت و برگشت ) 8 مرتبه.
فیلادلفیا ـ واشنگتن( رفت و برگشت ) 5 مرتبه.
فیلادلفیا ـ بوستون (رفت و برگشت ) 6 مرتبه.
فیلادلفیا ـ به سایر ایالات هر کدام یک دفعه جمعاً 10 مرتبه.
تمامی آنان فاقد لاشه بلیط هواپیماست صرفاً مدارک مستند به نوشته دستی ایشان می‌باشد (فتوکپی آن ضمیمه است) که مورد قبول وزارت دارائی نیست.
3. مبلغ - / 97865 ریال به آقای هاردینگ همسر ایشان که مقیم آمریکا هستند پرداخت شده است و در این مورد ابلاغی صادر گردیده که ایشان یا آقای دکتر کریم‌پور یا شخص دیگری برای شرکت در سمینار و جلب استاد به مدت یک هفته به آمریکا مسافرت کنند ــ آغاز و انجام مسافرت معلوم نیست شخصی که باید این ماموریت را انجام دهد مشخص نگردیده است ــ نتیجه ماموریت گزارش نشده است (فتوکپی ابلاغ ضمیمه است).
4. مبلغ -/334400 ریال بابت بهای میز و صندلی و دو عدد تمثال اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و والاحضرت همایون ولیعهد به شخص ایشان پرداخت شده است صرفاً به استناد آنکه ده سال است از آن استفاده می‌نمایند ولی ادعا شده است جزو وسایل شخصی ایشان است در حالیکه دارای پلاک اموال مدرسه عالی پارس است و در دفتر انبار نیز ثبت گردیده است به همین سبب حسابرسی اعتراض دارد . چنانچه جزو اموال شخصی است چرا به مدت ده سال گذشته از اموال مدرسه خارج نگردیده است . فاکتور موجود تنها نوشته خطی ریاست سابق است (فتوکپی ضمیمه است).
6. مبلغ - / 3132324 ریال بابت اشیاء و لوازم خریداری از آمریکا پرداخت شده است.که: الف. اصل فاکتورها وجود ندارد و تعدادی فتوکپیهای فاکتور که اسم خریدار نام شخص ایشان است وجود دارد و تاریخ بعضی از آنها مربوط به دوسال پیش و برخی از آنان مربوط به یک سال پیش می‌باشد در لیست اشیاء خریداری شده فرش‌چینی ــ فرش‌آمریکائی ــ قاشق و چنگال و سایر سرویسهای زینتی وجود دارد که بهیچوجه شایسته و مورد نیاز محیط دانشگاهی نیست.
6. مبلغ معادل - / 105000 ریال بابت تمیز کردن و صیقلی نمودن تابلوهائی که در دفتر اموال و انبار مدرسه وجود خارجی ندارد در کشو آمریکا پرداخت گردیده است که مورد اعتراض می‌باشد. (فتوکپی ضمیمه است).
7. مبلغ بیست هزار دلار برای خرید اثاثیه حواله شده است که عبارت بوده است از تختخواب ـ میز و تعدادی صندلی که مورد نیاز مدرسه نمی‌باشد و با اینکه مورد اعتراض حسابداری قرارگرفته است با دستور کتبی ریاست سابق نسبت به پرداخت آن اقدام شده است (فتوکپی ضمیمه است) ــ ضمناً مقداری از وسایل را جای مسواک ـ جای صابون ـ قلم و دوات رومیزی ـ گلدان دیواری ـ ظروف چینی ـ فنجان و نعلبکی و ظروف کریستال تشکیل می‌داده است (فتوکپی ضمیمه است).
8. در خروج تعداد ده قطعه فرش که متعلق به مدرسه عالی پارس بوده است و صورت آن در دفتر اموال موجود می‌باشد جلوگیری به عمل آمده است صرفاً به استناد نوشته خطی ایشان که اظهار داشته اند اشتباهاً پلاک‌گذاری شده است و مالکیت فرشهای مزبور را مربوط به خویش دانسته اند ــ در حالیکه اگر فرشها مربوط به ایشان است چرا مدرسه باید قیمت آنها را احتساب و نقداً از ایشان دریافت نماید (به استناد نوشته کتبی ایشان ) و چرا در عرض ده سال گذشته مورد ادعای ایشان نبوده است. (فتوکپی دستخط ایشان و صورت دفتر اموال جهت تطبیق ضمیمه است)
9. از تاریخ 26 خرداد لغایت بیستم تیرماه 2536 شاهنشاهی متجاوز از یک ملیون ریال در وجه آقای نوازالله توکلی خدمتگزار سابق ایشان جهت پرداخت به معاونین و روسای دانشکده‌ها پرداخت شده است در حالیکه معاونین و مسئولین دانشکده ها اظهار می‌دارند یک دینار آن را دریافت نکرده اند و آقای توکلی نیز اظهار می‌دارند در حضور هر مقامی حاضرند اعلام دارند تمامی مبالغ بالا به شخص ایشان عودت داده شده است که تعدادی از شماره چکها و مبالغ آنان به شرح زیر است:
الف. چک شماره 248639 مورخ 26 خرداد ماه 2536 در وجه آقای نوازالله توکلی بابت عیدی آقای دکتر مظاهری به مبلغ - / 167400 ریال.
ب. چک شماره 248640 موره 26 خرداد 2535 در وجه آقای نوازالله بابت خرید عیدی آقای محمود ذکائی به مبلغ - / 217620 ریال.
ج. چک شماره 248641 مورخ 26 خرداد ماه 2536 در وجه آقای نوازالله توکلی بابت خرید عیدی آقای دکتر رجالی به مبلغ - / 2092250 ریال.
د . چک شماره 248643 مورخ سی و یکم خرداد ماه 2536 در وجه آقای نوازالله توکلی بابت حق‌ معالجه آقای دکتر مظاهری به مبلغ 150000 ریال.
اجازه فرمائید از گزارش سایر موارد به سبب آنکه وقت گرانبهای آن مقام محترم تلف نگردد خودداری شود. خاطر خطیر آن نخست وزیر محبوب را به پرداخت عیدی در اواخر خرداد ماه که با قوانین مالی تطبیق ندارد معطوف می‌دارد.
10. این مدرسه عالی در پنج ساختمان استیجاری اسکان دارد و به هیچوجه ساختمانهای مذکور کفاف نیازهای آموزشی را نمی‌نماید متاسفانه با اینکه قریب هفت ماه از تعویض ایشان می‌گذرد هنوز یک طبقه کامل از ساختمان شماره 1 را که از دو قسمت تشکیل شده است در اختیار دارند و حتی غذای روزانه ایشان از بودجه شخصی این جانب تامین و تحویل می‌گردد و با اینکه کراراً به ایشان کتباً و شفاهاً یادآوری شده است به سبب کمبود محل کافی جهت آزمایشگاهها و انجام نیاتهای آموزشی نسبت به تخلیه محل سکونت خویش اقدام نمایند کوچکترین اقدامی به عمل نیاورده اند ــ چون ادامه سکونت ایشان بر خلاف مقررات و قوانین مملکتی می‌باشد مراتب را به استحضار می‌رساند تا به هر ترتیب صلاح می‌دانند دستور اقدام صادر فرمایند.
11. با اینکه ایشان به سمت مشاور امور فرهنگی و دانشجوئی وزارت فرهنگ و هنر درکشور آمریکا انتخاب شده اند و ابلاغ مربوطه را نیز دریافت داشته اند شرط تخلیه محل سکونت و عزیمت به آمریکا را دریافت ابلاغ ماموریت از طرف این مدرسه عالی در کشور آمریکا می‌دانسته اند به جهت نیاز مبرم به محل سکونت مشارالیها اینجانب با صلاحدید مقامات مسئول وزارت علوم و آموزش عالی و تبادل نظر اعضای محترم هیئت امنا مبادرت به صدور ابلاغ ماموریت ایشان نمودم و ایشان نیز متعهد شدند که تا پنجم فروردین ماه محل مسکونی را تخلیه خواهند نمود ولی متاسفانه تا کنون نسبت به تخلیه محل مذکور اقدام ننموده‌اند و با توجه به اینکه اخیراً اطلاع حاصل شده است ایشان ابلاغ مربوط به وزارت فرهنگ و هنر را نیز دریافت نموده‌اند آیا پرداخت حقوق از دو محل بودجه دولت امکان پذیر است یا نه ؟
در پایان با پوزش از مزاحمتی که فراهم آورده‌ام خواهشمند است دستور فرمایند اوامر آن جناب را در موارد بالا امر به ابلاغ فرمایند تا سریعاً نسبت به اجرای آنان اقدام شود.
با ارادت فراوان و تقدیم احترام
دکتر جواد اسکوئی [امضاء]
رئیس مدرسه عالی پارس
[7تا3-2089-115-آ]
 
[2]
مدرسه عالی پارس
علوم، زبان، علوم تربیتی
شماره 2097
تاریخ 16/3/35[25]
پیوست
اداره مالی مدرسه عالی پارس
بر طبق مصوبات هیئت محترم امنای مدرسه عالی پارس اجازه داده می‌شود که مبلغ 587752 ریال بهای بلیط هواپیما و فوق‌العاده سی روزه مسافرت اینجانب را در کشور آمریکا که به منظور جلب و استخدام استادان و امور مربوط به مدرسه عالی پارس صورت گرفته به شرح زیر پرداخت و به هزینه قطعی منظور دارید.
1. بلیط رفت و برگشت از فیلادلفیا به تهران                        157600 ریال
2. مسافرت‌های داخل آمریکا (3470 دولار) برابر                   122820 ریال
3. فوق‌العاده 30 روز به قرار روزی پنج هزار ریال                    150000 ریال
4. هزینه تاکسی 495 دولار برابر                                      35021   ریال
5. هزینه پذیرایی طبق رسیدهای ضمیمه 174 دولار برابر      12311 ریال.
[جمع]                                                                       587752 ریال.
 
دکتر پروین خلعتبری
رئیس مدرسه عالی پارس
دکتر پروین خلعتبری [امضا].
[1- 2089- 115ـ آ]
 
[3]
مدرسه عالی پارس
علوم، زبان، علوم تربیتی
شماره
تاریخ 18/7/53[13]
امور مالی :
مستدعی است که اشیاء زیر را که مدرسه  ده سال است از آنها استفاده نموده است و بعضی از آنها پلاک کوب نیز نشده است طبق تصویب هیئت امنا قیمت آن را به شرح زیر بپردازید :
1.عکس اعلیحضرت با قاب خاتم در دفتر                  3000 تومان
2.عکس ولیعهد در دفتر سابق خانم اصفیا               15000تومان
3. میز .............                                                  12000  تومان
4. میز وسط مستطیل پیچ پیچی خراطی شده طبقه پنجم    1200تومان
5. دو عدد صندلی چوبی و چرمی (هریک 125 تومان )طبقه پنجم شماره 480 250 تومان
6. دو عدد صندلی چرمی و .... (هر یک 40 تومان) طبقه پنجم            80 تومان
                                                                                    31530 تومان
[8-2089- 115- آ]
 
[4]
مدرسه عالی پارس
علوم، زبان، علوم تربیتی
تاریخ 23/9/53[13]
شماره
پیوست
معاونت محترم امور مالی مدرسه عالی پارس
به پیوست 9 فقره فاکتور اجناس که  به وسیله ریاست محترم مدرسه در امریکا خریداری شده تقدیم می‌گردد . خواهشمند است فاکتورهای مذکور را طبق دستور ریاست با توجه به تاریخ خرید ضمن تائید، فاکتورها را به فرمائید تا اقدام شود .
با تقدیم احترام ـ گنجی
[حاشیه مهر خشک سجع]: دبیرخانه مدرسه عالی پارس شماره 4171 تاریخ 24/9/53
[حاشیه پایین]: مدیریت محترم امور مالی
با مراجعه به فاکتورهای ضمیمه معلوم نیست آیا اجناس خریداری شده (جای مسواک و جای صابون و قلم و دوات رومیزی و گیره طلایی و گلدان دیواری و قاب چرمی و ظروف چینی و فنجان و نعلبکی و ظرف کریستال و نقره و کارد و چنگال و نقاشی و غیره) که جمعاً 15/ 2395 دولار خریداری شده مورد نیاز مدرسه عالی پارس می‌باشد یا خیر؟ و اینجانب به هیچوجه صلاحیت تشخیص اجناس مورد نیاز مدرسه و تائید فاکتورهای پیوست را ندارم بدیهی است و ….. ریاست محترم مدرسه قابل اجرا خواهد شد.
[حاشیه وسط]: آقای سعادت دستور کتبی ریاست محترم مدرسه مبنی بر خرید لوازم مورد نیاز مدرسه عالی پارس طبق مقررات جاری قابل اجراست . 24/9/53
[حاشیه چپ]: امور مالی : وسایل خریداری احتیاجات مدرسه و [ به نظر این متن نیمه کاری شده است]
 
[5]
امورمالی مبلغ بیست هزار دلار بابت خرید اثاثیه مدرسه عالی پارس علی الحساب به آدرس فوق پرداخت شد. 4مهرماه 35
ریاست محترم مدرسه عالی پارس اولاً این فاکتور را سرکار دوشنبه چهارم آبان 2535 به اینجانب مرحمت فرمودید و تاریخ چهارم مهر 35 ... اشتباه است و در آنموقع جنابعالی ......
 
[6]
مدرسه عالی پارس
علوم، زبان، علوم تربیتی
تاریخ 25 تیرماه 56
امور مالی:
طبق تصویب هیئت امناء مورخ چهارشنبه 22 رسماً قالیچه های زیر که اشتباهاً پلاک گزاری شده و مربوط به خانه من می‌باشد از اموال مدرسه خارج نموده و حساب نماید قیمت آن را نقداً دریافت کنید.
چنانچه ملاحظه می‌شود اینها غیر از دو عدد کاشی همه نائین است که به درد پا خوردن زیاد مدرسه نمی‌خورد و اغلب آنها هم در این مدت ده سال تقریباً از بین رفته است و به جای آن بعداً قالیهای مناسب‌تری خریداری کنید. تعداد قالیچه‌ها به قرار زیر است :
1. پلاک 915 قالی کاشان 62000 ریال
2. پلاک 925 قالیچه نائین سورمه ای (تقریباً نخ‌نما شده) 33000ریال
3. پلاک 931 قالیچه سورمۀ نائین (بافت اشتباه دارد)


کد مطلب: 534

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/534/تخلفات-پروین-خلعتبری

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir