کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

29 مرداد 1342

29 مرداد 1398 ساعت 0:00

رژه ارتش در خیابان‌های پایتخت/رفتگران تهران به اصفهان می‌روند/برکناری دو مأمور متخلف انتخابات/انتشار گزارش ده‌ساله عمرانی کشور


رژه ارتش در خیابان‌های پایتخت
بر اساس گزارش مطبوعات امروز کشور به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد عصر دیروز واحدهای نیروهای سه‌گانه ارتش شاهنشاهی، ژاندارمری و شهربانی کل کشور و نیز نیروهای سازمان مقاومت ملی در خیابان‌های تهران رژه رفتند و در شهرستان‌ها و پایتخت «طبقات مختلف مردم» نیز به یادبود این روز مراسمی بر پا داشتند.
مقارن رژه این نیروها چندین فروند از هواپیماهای جت نیروی هوایی شاهنشاهی بر فراز تهران در ارتفاع کم نمایشاتی را اجرا کردند.
 
رفتگران تهران به اصفهان می‌روند
امروز خبرنگار «اطلاعات» درباره اقدام اخیر شهردار اصفهان، که برای مقابله با رفتگران اعتصابی شهرداری اصفهان جارو به دست گرفته و خیابان‌ها را جارو می‌کرد، با نفیسی، شهردار تهران، تماس گرفت و نظر وی را در این مورد خواست.
شهردار تهران گفت: اقدام شهردار اصفهان بسیار عالی بود. من می‌خواستم امروز به ایشان تلگراف کنم و تبریک بگویم. به نظر من آقای شهردار اصفهان تنها شهرداری است که به وظیفه اساسی خود عمل کرد و برای اولین‌بار درسی به کارمندان شهرداری‌ها داد که هیچ تفاوتی میان رفتگر و شهردار و رئیس و مرئوس در این دستگاه وجود ندارد.
وی گفت: به نظر من ابتکار شهردار اصفهان بهترین وسیله برای خنثی ساختن این تصمیم ناصحیح رفتگران بوده و من دستور دادم که در صورت ادامه این کار، از تهران هر چند رفتگر که لازم باشد به اصفهان حرکت دهند.
 
برکناری دو مأمور متخلف انتخابات
امروز سخنگوی وزارت کشور اظهار داشت: طبق گزارش‌های رسیده دو نفر از مأموران ثبت احوال در شهر کرد و هشتگرد در انجام وظایف خود غفلت کرده بودند که به دستور پیراسته، وزیر کشور، به خدمت آنها خاتمه داده شد و پرونده آنان جهت رسیدگی تسلیم دادگستری شد.
 سخنگوی وزارت کشور افزود: همان طور که بارها تذکر داده شده است هر یک از مأموران وزارت کشور و ثبت احوال که در مورد توزیع کارت‌های انتخاباتی مأموریت دارند در انجام وظایف خود کوچک‌ترین اهمالی نمایند و از رویه بی‌طرفی خارج شوند، بلادرنگ تحت تعقیب قرار گرفته و به خدمت آنان نیز خاتمه داده خواهد شد.1
 
انتشار گزارش ده‌ساله عمرانی کشور
امروز گزارشی از فعالیت‌های ده‌ساله دولت از بعد از مرداد 1333 انتشار یافت. بر اساس این گزارش در برنامه هفت‌ساله دوم هشت‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های عمرانی شده (40 درصد برای ساختمان شاهراه و راه‌ها و راه‌آهن‌ها و بنادر و فرودگاه‌ها و اصلاح مخابرات، 35 درصد برای امور کشاورزی و آبیاری، 12 درصد برای صنایع و معادن، 13 درصد برای بهداشت و فرهنگ و شهرسازی)
بر اساس این گزارش، راه آهن ساخته‌شده از سال 1332 تا 1342 در حدود 993 کیلومتر، راه آهن تعویض‌شده 819 کیلومتر و شاهراه‌های ساخته‌شده درجه یک در این مدت 2700 کیلومتر بوده است.
برنامه ساختمان 7 هزار کیلومتر راه‌های فرعی بین دهات نیز در دست اجراست.
این گزارش می‌افزاید: فرودگاه‌های تهران، آبادان، اصفهان، شیراز، همدان، تبریز و مشهد در این مدت ساخته شده و فرودگاه‌های تهران و آبادان جزء شبکه بین‌المللی خطوط هوایی قرار گرفته است.
تعداد پرواز هواپیماها در فرودگاه مهرآباد در سال 1332 روزی چهار تا پنج پرواز بود که در سال 1342 به روزی 150 تا 200 پرواز رسیده است.
در مورد کارهای لوله‌کشی، تأمین آب آشامیدنی، برق، ساختمان، آسفالت و فاضلاب در سیصد شهر بزرگ و کوچک کشور صورت گرفته و لوله‌کشی 64 شهر به کلی پایان یافته و لوله‌کشی 130 شهر دیگر در جریان است. کار تأمین برق 160 شهر خاتمه یافته و 18 شهر در جریان است. 119 پروژه آسفالت شهرها انجام شده و 23 پروژه نیز در جریان است.2
 


کد مطلب: 8053

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8053/29-مرداد-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir