کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

6 شهریور 1342

6 شهريور 1398 ساعت 0:00

ضرغام: باید به وسایل دفاعی کشور اضافه کنیم/اعلام رأی متهمین حادثه 16 خرداد شیراز/آغاز مجدد مذاکرات ایران و شوروی


ضرغام: باید به وسایل دفاعی کشور اضافه کنیم بعدازظهر دیروز در حضور شاه مراسم جشن پایان آموزش افسران دانشجوی دوره دوم دانشکده عالی فرماندهی و ستاد مشترک دوره شانزدهم دانشکده فرماندهی و سپاه در محل دانشگاه جنگ برگزار شد.
پس از پایان گزارش تیمسار سپهبد امیر قلی ضرغام، فرمانده دانشگاه جنگ، شاه پشت میکروفن رفت و گفت: تا روزی که صلح پایدار به طور قطعی مسجل و معین نشده باشد، وظیفه هر مملکتی من‌جمله مملکت ما آن است که در حفظ حدود و ثغور مرزهای جغرافیایی خودمان که ودیعه‌ای است که از نسل‌های گذشته به نسل فعلی رسیده است و همان طور دست‌نخورده باید به آینده سپرده شود بکوشیم؛ به‌خصوص مملکتی مثل ما که نه فقط متکی به تاریخ درخشان گذشته خویش است، بلکه آینده‌ای بس درخشان و باافتخار نیز در انتظار دارد.
بنابراین ما آنی نمی‌توانیم از این وظیفه خود غفلت کنیم و باید تا روزی که اطمینان به صلح کامل در دنیا حاصل نشده باشد به اطلاعات علمی و وسایل دفاعی این مرز و بوم بیفزاییم.1
 
اعلام رأی متهمین حادثه 16 خرداد شیراز ساعت 10 دیشب جلسه علنی دادگاه جنایی فرمانداری نظامی شیراز پس از 11 ساعت شور درباره پرونده متهمین واقعه 16 خرداد با حضور هیئت دادرسان و اصحاب دعوا تشکیل شد و رأی دادگاه اعلام شد.
درباره متهمین ردیف یک و دو، سیف‌الله و لطف‌الله جانفشان که مرتکب اهانت منتهی به جرح به مأمورین دولت در حین انجام وظیفه شده‌اند، به منظور حفظ و تأمین امنیت و صیانت مأمورین در انجام وظیفه جرم هر دو را منطبق با ماده 70 قانون دانسته و هر دو را محکوم به اعدام می‌داند. با توجه به اوضاع و احوال شخصی متهمان که دارای عیال و اولاد و عامی می‌باشند، با اجازه از ماده 45 مکرر همان قانون با یک درجه تخفیف هر دو برادر را به حبس ابد با کار محکوم می‌نماید.
بر اساس حکم صادرشده دو نفر به زندان ابد، یک نفر به سه سال زندان با کار، و چهار نفر به دو سال زندان محکوم و دو نفر نیز تبرئه شدند. 
به گفته دادستان دادگاه نظامی شیراز 500 نفر در وقایع 16 شیراز متهم‌اند و پرونده نیز هنوز مفتوح است.2 [برای کسب اطلاعات بیشتر رک: روزشمار 30 مرداد 1342، روزشمار 4 شهریور 1342]
  آغاز مجدد مذاکرات ایران و شوروی مذاکرات ایران و شوروی پیرامون قرارداد پرداخت از امروز صبح در دفتر کار دکتر ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، شروع شد.
در این جلسه سریکف، رئیس بازرگانی شوروی در ایران، و چند تن دیگر از مقامات شوروی در ایران و نماینده بانک مرکزی ایران حضور داشتند.
 به گفته ضیائی، مذاکرات جدید پیرامون قرارداد پرداخت ایران و شوروی امروز پس از حدود یک سال و نیم توقف مجددا آغاز گردید.
در یک سال و نیم گذشته به علت وجود برخی مسائل مالی که به توافق نرسید مذاکرات نمایندگان ایران و شوروی قطع گردید. در گفت‌وگوهای امروز قرار شد نظرات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایران کتبا بر روی کاغذ آمده و در اختیار نمایندگان شوروی قرار بگیرد.3
 


کد مطلب: 8072

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8072/6-شهریور-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir