کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 شهریور 1342

26 شهريور 1398 ساعت 0:00

امروز انتخابات برگزار شد/نخست‌وزیر: از فعالیت‌های اقلیت مخالف باکی نداریم!/مصدق مسن‌تر و باهوش‌تر از آن است که در انتخابات شرکت کند!/از هشت‌میلیون نفری که حق شرکت در انتخابات را دارند فقط 2/5 میلیون نفر رأی می‌دهند!


امروز انتخابات برگزار شد روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای اولین‌بار در تاریخ 58 ساله مشروطیت در ایران امروز زن و مرد در کنار هم رأی دادند. در حوزه‌های اخذ رأی از سحرگاه امروز ازدحام زیادی به‌وجود آمد و از نخست‌وزیر و وزیران کابینه گرفته تا کارگران ساده و زنان چادری رأی خود را به صندوق‌ها انداختند.
مراجعه رأی‌دهندگان در تهران به بعضی از حوزه‌ها در حدود ساعت 11 شدت گرفت. در این موقع تعدادی از حوزه‌های اخذ که صندوق‌های آرای آنها از رأی پرشده بود درخواست صندوق دیگر کردند و از فرمانداری تهران برایشان ارسال شد.  
صندوق‌های انتخابات این دوره بر خلاف صندوق‌های ادوار گذشته که فلزی بود، از تخته درست شده و در آن را با قفل بسته‌اند و لاک و مهر کرده‌اند. نتیجه انتخابات تا فردا به طور کامل اعلام خواهد شد.
گفته شده که مجلسین تا روز 14 مهرماه تشکیل خواهد شد.
 
نخست‌وزیر: از فعالیت‌های اقلیت مخالف باکی نداریم! اسدالله علم، نخست‌وزیر، همچنین دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی که چند خبرنگار خارجی نیز در آن حضور داشتند اعلام کرد که تشکیل کنگره‌ای با اکثریت عظیم مردم و نامزد کردن کاندیداهای انتخاباتی به وسیله چنین کنگره‌ای به هیچ وجه بدان معنی نیست که فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌های مخالف محدود شده است.
نخست‌وزیر افزود: فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌های مخالف در تمام نواحی کشور و خاصه در تبریز، زنجان، مشهد و خوزستان که مخالفین از پشتیبانی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند ادامه داشته است.
علم درباره جبهه ملی و حزب توده گفت: این دو گروه را باید جداگانه در نظر گرفت. کاملا ممکن است که جبهه ملی کاندیداهایی داشته که رسما آنها را معرفی نکرده است. حزب توده غیر قانونی است و از این رو نمی‌تواند هیچ فعالیت آشکاری داشته باشد.
 
مصدق مسن‌تر و باهوش‌تر از آن است که در انتخابات شرکت کند! علم درباره دکتر مصدق گفت: در وهله اول باید در نظر داشت که دکتر مصدق مسن‌تر از آن است که بتواند کاندیدای مجلس شود؛ به علاوه وی خیلی باهوش‌تر از آن است که در اموری که در آن توفیقی پیدا نخواهد کرد شرکت کند.
نخست‌وزیر گفت: از فعالیت‌های اقلیت مخالف باکی نداریم. چنان‌که مشاهده خواهید کرد آنها فعالیت می‌کنند، به انتشار جزوه‌هایی می‌پردازند، بازاریان را تحریک می‌کنند که دکان‌های خود را ببندند و روحانیون را تشویق می‌نمایند که دست به فعالیت بزنند... آسان است که بگویند انتخابات آزاد نیست، اما من می‌توانم شما را مطمئن کنم که گروه‌های اقلیت از فعالیت‌های انتخاباتی منع نشده‌اند. کنگره کاندیداهای خود را اعلام کرد، ولی تضمینی وجود ندارد که آنها در همه جا موفق شوند.
  از هشت‌میلیون نفری که حق شرکت در انتخابات را دارند فقط 2/5 میلیون نفر رأی می‌دهند! وی گفت: هشت‌میلیون نفر حق شرکت در انتخابات را دارند، ولی انتظار نمی‌رود بیش از چهارمیلیون ثبت نام کنند و کارت بگیرند. از این گذشته اکنون هنگام جمع‌آوری خرمن است و دهقانان نمی‌توانند کار خود را رها کنند و به رأی دادن بپردازند؛ به این ترتیب انتظار نمی‌رود بیش از 2/5 میلیون در رأی دادن شرکت نمایند.
علم گفت: دولت هیچ دخالتی در تشکیل کنگره آزادزنان و آزادمردان و جمع‌آوری آنان در کنگره و اعلام نامزدی کاندیداها نداشته است و شهرداری تهران تنها به عنوان میزبان هیئت‌های نمایندگی رفتار می‌کرد.1
 
روزنامه اطلاعات، 26 شهریور 1342، صفحه 1


کد مطلب: 8143

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8143/26-شهریور-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir