کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

6 مهر 1342

6 مهر 1398 ساعت 0:50

نخست وزیر: قانون تجارت تغییر می‌کند/ گزارش مجله آمریکایی از انتخابات شاهانه؛ پهلوی پیروز این انتخابات بود!/ اعتراض چای‌کاران به آزادی ورود چای/ سفر وزیر دارایی به آمریکا/ پایان مذاکرات نفت لندن


نخست وزیر: قانون تجارت تغییر می‌کند اسدالله علم، نخست‎وزیر، که به اصفهان سفر کرده است، در مجمع صاحبان صنایع اصفهان گفت: رویه و راهی را که بعضی از صاحبان صنایع در گذشته انتخاب کرده بودند خوب نبود و این رویه به نفع صنایع ایران هم نیست و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.
من بنا به مسئولیتی که دارم مجبورم در این جلسه اعلام کنم که دولت در مورد هیئت‌های مدیره کارخانجات نهایت دقت را می‌کند و اگر ضرورت داشته باشد، با تغییر بعضی از مواد قانون تجارت در خصوص انتخاب هیئت‌های مدیره برای صنایع و شرکت‌ها و کارخانجات اقدام جدی خواهد نمود.
نخست‌وزیر افزود: به طور صریح به آقایان می‌گویم که یکی از طرق پیشرفت صنایع اجرای قانون سهیم کردن کارگران در صدی 20 سود ویژه کارگاه‌هاست که شاید در بدو امر به نظر بعضی‌ها سودمند نباشد، ولی بعدا خواهند فهمید که بهترین طریق برای پیشرفت صنایع کشور و ازدیاد محصول اجرای همین قانون است.
نخست‌وزیر در مراسم زدن کلنگ یک دبستان در اصفهان نیز گفت: کارگر باید صاحب منافع و صاحب خانه و صاحب علاقه باشد. این برنامه بسیار بزرگی است که به هدایت شاهنشاه ایران در این کشور به انجام خواهد رسید. شما اگر می‌بینید من مسافرت‌هایی به نقاط مملکت می‌کنم به خاطر اجرای همین برنامه است. برنامه شاهنشاه برنامه عمومی کردن اموال نیست، بلکه برنامه تعمیم مالکیت است. برنامه شاهنشاه شما این است که افراد ملت ایران دارای علاقه و ملک و خانه باشند نه اینکه علاقه و مالکیت را از تمام افراد بگیرند و در دست دولت متمرکز باشد.1
 
گزارش مجله آمریکایی از انتخابات شاهانه؛ پهلوی پیروز این انتخابات بود! «مجله تایم» چاپ آمریکا در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: ایرانی‌ها هفته گذشته نمایندگان مجلس جدید خود را انتخاب کردند و به این ترتیب دوران فترت 28 ماهه که طی آن دولت با تصویب‌نامه حکومت می‌کرد پایان یافت.
اسدالله علم، نخست‌وزیر ایران، اخیرا گفت: این بار مردان زنده رأی دادند. سابقا با اوراق اموات هزاران رأی به صندوق‌ها ریخته می‌شد. این بار دیگر ملاکان دهقانان را با کامیون به پای صندوق‌های رأی نمی‌بردند.
تایم می‌افزاید: کمک 5/1 میلیارد دلاری آمریکا از سال 1948 و 400 میلیون دلار درآمد امسال نفت ایران ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانده است. حتی اگر مبارزات انتخاباتی کاملا آزاد بود شاه پیروزی بزرگی به دست می‌آورد.2
 
اعتراض چای‌کاران به آزادی ورود چای روزنامه «کیهان» نوشت: تصویب‌نامه اخیر دولت دائر بر آزادی ورود چای از خارج سبب نگرانی چای‌کاران شده و مورد اعتراض عده‌ای از آنان قرار گرفته است.
در سندیکای صاحبان کارخانجات چای شمال، که در چند روز قبل در رشت افتتاح شد، موضوع آزادی ورود چای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و حاج محمد کریم، رئیس سندیکا، اظهار داشت: کشت چای داخله باید تقویت شود و باید به کشاورزان چای‌کار کمک نمود که بتوانند محصول بهتری از لحاظ کیفیت و کمیت  عرضه نمایند.
وی افزود: تصویب‌نامه‌ای که اخیرا دولت گذرانده نگرانی شدیدی در بین چای‌کاران به‌وجود آورده است.
 
سفر وزیر دارایی به آمریکا دیروز بهنیا، وزیر دارایی، از پاریس عازم واشنگتن شد تا فردا در جلسات مجمع عمومی بانک بین‌المللی و نیز صندوق بین‌‎الملی پول شرکت کند.
علاوه بر مذاکرات رسمی که در جلسات عمومی مجمع به عمل خواهد آمد، قرار است هیئت نمایندگی ایران به طور جنبی مذاکراتی با مقامات بانک بین‌المللی و هیئت‌های نمایندگی چند کشور اروپایی انجام دهد.
مذاکرات مذکور پیرامون اخذ وام خواهد بود و خاصه اکنون که مجلسین ایران در شرف تشکیل است، مقامات بانک جهانی و کشورهای اروپایی که قبلا قرار بود در کنسرسیوم کمک به ایران شرکت کنند با رغبت بیشتری مذاکرات را ادامه خواهند داد.
 
پایان مذاکرات نفت لندن «رویترز» نوشت: مذاکرات نمایندگان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکت‌های نفتی هشت‌گانه دیروز در لندن پایان یافت. این مذاکرات که درباره منافع حاصله از نفت بوده از 16 سپتامبر به دنبال درخواست ایران که برای شرکت‌های نفتی متضمن پرداخت پنجاه‌میلیون لیره اضافی بود آغاز شده است.
در پایان این مذاکرات بیانیه‌ای منتشر نشد، ولی یک سخنگوی کنسرسیوم نفت ایران اظهار داشت که در 16 اکتبر مذاکرات دیگری صورت خواهد گرفت.
به دنبال پایان مذاکرات فواد روحانی، دبیر کل اوپک، با نمایندگان هشت کمپانی بزرگ نفتی امروز محافل نفتی تهران از هر گونه اظهار نظری پیرامون این مذاکرات خودداری کرده و اظهار داشتند: مذاکرات لندن بیشتر جنبه مقدماتی داشته و منظور از این تماس و گفت‌وگوها اطلاع از نظریات و تقاضاهای اوپک و همچنین تبادل نظر بوده است. نتیجه این گفت‌وگوها روز دوشنبه هفته آینده (15 مهر) در جلسه‌ای که با شرکت وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در ژنو تشکیل خواهد شد مورد بررسی قرار می‌گیرد.3
 
روزنامه اطلاعات، 6 مهر 1342، صفحه 1
 


کد مطلب: 8179

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8179/6-مهر-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir