کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

7 آبان 1342

7 آبان 1398 ساعت 0:00

«استقبال از تقلیل نرخ بهره معاملات بانکی در محافل اقتصادی»/آغاز کنفرانس بانک‌های توسعه صنعتی آسیا/واگذاری مطالعه طرح ذوب آهن به فرانسه/تأکید هیوم بر تحکیم روابط ایران و انگلیس


«استقبال از تقلیل نرخ بهره معاملات بانکی در محافل اقتصادی» روزنامه «اطلاعات» نوشت: تقلیل نرخ رسمی بهره در بانک مرکزی ایران در محافل اقتصادی و مالی و بازرگانی کشور همچنان مورد بحث می‌باشد و روی‌هم‌رفته از آن استقبال شده است.
اقدام بانک مرکزی در شرایط کنونی کمک مؤثری به توسعه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و تقویت رونق اقتصادی تلقی می‌شود. بدیهی است اقدام بانک مرکزی هر چه زودتر در عملیات بانک‌های دیگر منعکس شود نتیجه‌اش سریع‌تر خواهد بود.
به دنبال تنزل نرخ بهره بانک مرکزی، نرخ بهره معاملات بانکی نیز تقلیل می‌یابد. با کاهش نرخ بهره آخرین مراحل رکود اقتصادی کشور از بین خواهد رفت. قرار است اتاق بازرگانی یک کنفرانس عمومی برای بررسی نتایج تقلیل نرخ بهره تشکیل دهد. با تقلیل نرخ رسمی بهره در بانک مرکزی قسمتی از پس‌اندازهای مردم به خرید اوراق خزانه جلب خواهد شد تا وجوه آن به مصرف امور عمرانی برسد.
  آغاز کنفرانس بانک‌های توسعه صنعتی آسیا پیش از ظهر دیروز، کنفرانس نمایندگان بانک‌های توسعه صنعتی کشورهای آسیا با پیام شاه و نطق نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] گشایش یافت.
در این کنفرانس، نمایندگان 22 بانک و هفت مؤسسه مهم اعتباری جهان شرکت دارند و نمایندگان پانزده مؤسسه اقتصادی و اعتباری داخلی نیز در آن شرکت کرده‌اند.
در بخشی از پیام شاه که قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی، آن را قرائت کرد آمده است: توسعه صنعتی در حقیقت مؤثرترین روش مبارزه مشترک ما علیه فقر و اتلاف نیروی انسانی است. برای آنکه به هدف‌هایمان برسیم نباید از صرف هیچ کوششی در راه به دست آوردن شایستگی فنی و تهیه وسایل لازم برای ایجاد یک جامعه صنعتی مدرن دریغ نماییم.
نخست‌وزیر نیز در این کنفرانس گفت: دولت ایران صنعتی کردن کشور را استخوان‌بندی توسعه اقتصادی می‌شمارد. ما امیدواریم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران بتواند در هدف خود برای ایجاد روحیه اعتماد در سرمایه‌گذاران خصوصی موفق شود.1
  واگذاری مطالعه طرح ذوب آهن به فرانسه روزنامه «کیهان» نوشت: امروز اطلاع حاصل شد که یک قرارداد بین شرکت فرانسوی با دولت ایران امضا می‌شود. به موجب این قرارداد شرکت فرانسوی پیرامون طرح تأسیس کارخانه ذوب آهن ایران رسما مطالعه خواهد کرد.
محافل مطلع اظهار می‌دارند که در صورت تمایل ایران ممکن است کارخانه ذوب آهن به وسیله یک کنسرسیوم مرکب از چند کشور ساخته شود.
با در نظر گرفتن اینکه مهندسان و کارشناسان ایرانی در بافق، معادن بسیار مهم آهن کشف کرده‌اند گفته می‌شود احتمال دارد کارخانه ذوب آهن در این منطقه تأسیس شود.
رئیس مرکز همکاری‌های فنی فرانسه با ایران نیز گفت: احتمال دارد فرانسه طرح‌های عمرانی منطقه اصفهان را به دست بگیرد. به گفته وی پارلمان فرانسه مبلغ چهارمیلیون فرانک جدید به برنامه‌های همکاری فنی فرانسه با ایران اختصاص داده و احتمال دارد تا پایان امسال یک اعتبار دیگر به مبلغ شش‌میلیون فرانک را نیز تصویب نمایند.
 
تأکید هیوم بر تحکیم روابط ایران و انگلیس روزنامه «کیهان» نوشت: سر دوگلاس هیوم، نخست‌وزیر انگلستان، از شاهنشاه ایران به مناسبت ارسال پیام تبریک تشکر کرد و در جواب تبریک شاهنشاه نوشت: پیام اعلیحضرت شاهنشاه به مناسبت انتصاب من به سمت نخست‌وزیری موجب نهایت امتنان گردید.
مسئولیتی که اینک بر عهده من می‌‎باشد یک مسئولیت غیرمنتظره است. صمیمانه‌ترین آرزوی من آن است که رشته‌های دوستی و علاقه‌ای که ایران و انگلستان را به یکدیگر مرتبط می‌کند از آنچه هست نیز قوی‌تر و محکم‌تر باشد و مسلما من در این راه از هیچ گونه کوششی فروگذار نخواهم کرد.2
 
روزنامه اطلاعات، 7 آبان 1342، صفحه 1


کد مطلب: 8270

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8270/7-آبان-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir