کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

27 آبان 1342

27 آبان 1398 ساعت 0:00

دعوت برژنف از شاه برای سفر به شوروی/روزنامه «اطلاعات»: از دیروز که لایحه استخدام منتشر شده مردم ایرادات زیادی به آن گرفته‌اند!/اسدالله علم: پیشنهاد کمپانی‌ها قانع‌کننده نیست/سؤال از وزیر اقتصاد درباره تعطیلی یک کارخانه در گیلان/وزیر اقتصاد: تعطیلی یک شرکت خصوصی به ما ربطی ندارد!


  دعوت برژنف از شاه برای سفر به شوروی روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 4 بعد از ظهر دیروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، و آرام، وزیر امور خارجه، با برژنف دیدار کردند. در این ملاقات، که یک ساعت به طول انجامید طهمورث آدمیت، سفیر کبیر شاهنشاهی در مسکو، و معاون وزارت خارجه شوروی، سفیر کبیر شوروی در دربار شاهنشاهی و همراهان برژنف حضور داشتند.
دیشب نیز از طرف برژنف و بانو ضیافت شام رسمی به افتخار شاهنشاه و شهبانو در کاخ گلستان داده شد. به قرار اطلاع برژنف در سر میز شام ضمن نطقی اظهار داشته‌اند من از شاهنشاه و شهبانو دعوت کرده‌ام که به طور رسمی از اتحاد جماهیر شوروی دیدن کنند و اعلیحضرت و شهبانو این دعوت را پذیرفته‌اند.
 
روزنامه «اطلاعات»: از دیروز که لایحه استخدام منتشر شده مردم ایرادات زیادی به آن گرفته‌اند! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: دیروز بالاخره لایحه استخدام تقدیم مجلس شد. سال‌ها بود که مردم مخصوصا مستخدمین دولت و خانواده آنها انتظار چنین روزی را می‌کشیدند و البته می‌دانید طرح اخیر چندین سال در دست تدوین و تکمیل بوده و بارها از شورای عالی اداری به هیئت دولت و از هیئت دولت به شورای عالی معاونین و از آن شورا به شوراهای دیگر و بالاخره باز به شورای عالی اداری مراجعه شده و با این که قرار بوده است خیلی پیش‌تر از این کارش به جایی برسد به دلایل بسیار معطل مانده بود تا آنکه دیروز به مجلس آمد.
لایحه اخیر چندین سال در دست مطالعه بوده و لابد سازمان‌هایی که مسئولیت تدوین آن را داشته‌اند تصور می‌کنند بهترین طرح را تهیه کرده‌اند، ولی از دیروز که متن لایحه در روزنامه منتشر شده مردم ایرادات زیادی به آن گرفته‌اند و ضمن تلفن‌های مکرر از نقائص لایحه انتقاد کرده‌اند و حتی عده‌ای باور نمی‌کنند که محصول چهار، پنج سال مطالعه و از این دست به آن دست گشتن، این لایحه‌ای باشد که منتشر شده است.
ازاین‌رو معلوم می‌شود که لایحه جدید آن‌قدرها که انتظار می‌رفت انتظارات و توقعات کارمندان را تأمین نکرده است و قطعا انتظار مملکت و شاه مملکت هم از یک قانون استخدامی جامع و مانع با این لایحه تأمین نمی‌شود.1
  اسدالله علم: پیشنهاد کمپانی‌ها قانع‌کننده نیست روزنامه «کیهان» نوشت: اسدالله علم، نخست‌وزیر، دیشب به خبرنگار «کیهان‌اینترنشنال» اظهار داشت: پیشنهاد کمپانی‌های نفت به ایران درباره مسئله بهره مالکانه که اوپک پیش کشیده است به قدر کافی قانع‌کننده نیست.
نخست‌وزیر به این ترتیب ظاهرا نظرات منابع عالی و ذی‌صلاح را دایر بر اینکه موقعیت کنونی کمپانی‌ها ایران و سایر اعضای اوپک را راضی نمی‌کند تأیید کرد.
علم گفت: پیشنهاد کمپانی‌ها در حقیقت اظهار نظر است نه پیشنهاد. این اظهار نظر فقط جزئی از راهی را که برای ارضای تقاضاهای اوپک درباره بهره مالکانه لازم است می‌پیماید و همچنین این امتیاز را می‌دهد که بهره مالکانه باید پیش از محاسبه مالیات‌ها حساب شود.
نخست‌وزیر افزود: اما این پیشنهاد به طوری که کمپانی‌ها آن را عنوان کرده‌اند ظاهرا موجب خواهد شد که کشورهای تولیدکننده نفت کمتر از آنچه اوپک پیشنهاد کرده به‌دست آورند.
اسدالله علم همچنین در گفت‌وگو با «کیهان‌اینترنشنال» گفته است: وضع کمپانی‌های نفت به طوری که روحانی گزارش داده است تحت مطالعه است.2
 
سؤال از وزیر اقتصاد درباره تعطیلی یک کارخانه در گیلان ساعت 10:05 امروز جلسه سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در جلسه امروز سنا، ابراهیم نبیل سمیعی از وزیر اقتصاد پرسید: تنها واحد اقتصادی گیلان کارخانه گونی‌بافی رشت بود که متأسفانه به علت سوء اداره مدیران آن چندین سال است به حال تعطیل درآمده، صدها نفر کارگران با عایله آنها مدت‌هاست بیکار و بلاتکلیف مانده و در کمال سختی امرار معاش می‌کنند و در نتیجه این تعطیل خسارات زیادی به زارعین که کشت کنف می‌کردند وارد آمده، به احتیاجات مملکت هم صدمه خورده و مقدار زیاد احتیاجات گونی مصرف داخلی باید از خارجه وارد شود.
با تأکیدات مکرر شاهنشاه تاکنون نتیجه اقدامات دولت روشن نیست. اخیراً شهرداری در مقام حراج قطعات ماشین‌آلات کارخانه برآمده‌اند، شهرداری به جای آنکه سعی کنند موجبات دایر کردن کارخانه را فراهم سازد و از منافع آن طلب خود را بردارد، به این ترتیب موجب می‌شود که کارخانه متلاشی شود. این اقدام به ضرر مملکت تمام می‌شود؛ بنابراین به سؤال زیر پاسخ فرمایند:
خواهشمند است بفرمایند که چه اقدامی برای دایر کردن این واحد اقتصادی از طرف اولیای آن وزارت به عمل آمده است و آیا دستور رسیدگی به علل تعطیل کارخانه را صادر فرموده‌اند؟
  وزیر اقتصاد: تعطیلی یک شرکت خصوصی به ما ربطی ندارد! عالیخانی، وزیر اقتصاد، در پاسخ گفت: سؤالی که جناب آقای نبیل سمیعی در مورد علت تعطیل نمودن کارخانه گونی‌بافی رشت فرموده‌اند در حقیقت شاید چندان وزارت اقتصاد در این جریان مسئولیتی نداشته باشد. چرا که کارخانه گونی‌بافی رشت یک شرکت خصوصی بوده و مدتی هم به صورت رضایت‌بخشی قبل از جنگ فعالیت کرده و پس از جنگ به علت اینکه خود صاحبان سهام و مسئولین کارخانه از نقطه‌نظر مدیریت نتوانسته‌اند فعالیتی که از آنها انتظار می‌رفت انجام بدهند، بین آنها اختلاف شده و در نتیجه در هیئت‌مدیره کارخانه گونی‌بافی رشت اختلاف پیدا شده است. پس از آن دو مرتبه با دخالت مقامات دولتی به آنها توصیه می‌شود که یک هیئت‌مدیره جدید انتخاب بکنند و هیئت‌مدیره جدید هم انتخاب می‌شود و پس از مدتی استعفا می‌دهد؛ یعنی در حقیقت وضع به این صورت است که این شرکت و سهامدارانش از مسئولیتی که داشته‌اند سرباز می‌زنند.
در این ضمن مسئله دیگری هم پیش می‌آید و آن هم این بوده که آنها دیونی به سازمان بیمه‌های اجتماعی که آقای وزیر کار به عرض خانم‌ها و آقایان خواهند رسانید داشته‌اند؛ همچنین ایراداتی وزارت دارایی از نقطه‌نظر سیستم اظهارنامه مالیاتی این شرکت داشتند که خود وزارت دارایی به عرض می‌رساند. در مورد ما الان مسائل به این صورت است که ما از نظر کلی جدا علاقه‌مند هستیم که این واحد عاطل و باطل در رشت نماند، ولی همان طور که به عرض رساندم مقصر تنها خود سهامداران و مسئولین این کارخانه هستند.3
 
روزنامه اطلاعات، 27 آبان 1342، صفحه 1


کد مطلب: 8334

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/8334/27-آبان-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir