کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

19 بهمن 1342

19 بهمن 1398 ساعت 0:00

سفر مدیر کل اقتصاد آلمان به ایران/از بین رفتن 25 درصد دام‌های کشور/آیت‌الله شاهرودی درگذشت/«هیچ نقطه تهران از خرابی‌های برف و یخبندان مصون نمانده است»/ آسفالت غالب خیابان‌ها خرد و عبور و مرور مختل شده است!/ضرب‌الاجل وزارت دارایی به سازمان‌های دولتی/پاسخ وزیر دادگستری به اعتراضات پزشکان/سفر هیئتی از کنسرسیوم به ایران/معاملات جریان نداشته و وضع پول و گردش آن در بازار و معاملات سرعت ندارد!


سفر مدیر کل اقتصاد آلمان به ایران دکتر کرت دانیل، مدیر کل وزارت اقتصاد آلمان که ریاست هیئت آلمانی مأمور مذاکره با ایران را بر عهده دارد، وارد تهران شد.
سه تن از نمایندگان دولت آلمان که هفته گذشته وارد تهران شده بودند قبلا مذاکراتی با هیئت نمایندگی ایران انجام داده‌اند. این مذاکرات روز شنبه گذشته شروع شده بود. 
گفت‌وگوهای نمایندگان دو کشور به منظور تصویب نهایی قرارداد تشویق و حمایت متقابل سرمایه‌گذاری بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری فدرال آلمان انجام می‌گیرد.
در سال 1339 هم در این خصوص موافقت‌نامه‌ای به امضا رسیده است.
  از بین رفتن 25 درصد دام‌های کشور روزنامه «اطلاعات» نوشت: تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در مصاحبه مطبوعاتی خود پیرامون دام‌هایی که تاکنون از بین رفته است گفت: آمار دقیق تلفات دام‌ها به زودی معلوم خواهد شد، ولی آنچه که می‌توانم بگویم این است که تقریبا 25 درصد از دام‌های کشور از بین رفته است.
وزیر کشاورزی افزود: هنوز در کشور ما کار دامداری بر اساس استفاده از مراتع ییلاق و قشلاق می‌باشد. این سیستم به وسیله عشایر بیشتر اعمال می‌شود.
به گفته وزیر کشاورزی در 21 دی‌ماه طبق تصویب‌نامه دولت 3500 تُن سبوس موجود در سیلوی تهران در اختیار وزارت کشاورزی گذاشته شد.
از 23 دی‌ماه حمل این سبوس‌ها آغاز شد؛ ضمنا با مذاکراتی که با مقامات آمریکایی صورت گرفت 2600 تُن ذرت موجودی آمریکا در سیلوی تهران در اختیار وزارت کشاورزی گذاشته شد و 3 میلیون و 500 هزار ریال هزینه حمل ذرت را هم آمریکا پرداخت کرد.1
 
آیت‌الله شاهرودی درگذشت ظهر امروز آیت‌الله شیخ عباس علی شاهرودی به علت سکته قلبی در سن شصت‌سالگی درگشت.
مردم قم پس از اطلاع از درگذشت آیت‌الله شاهرودی دست از کار کشیدند و مراسم عزاداری برگزار کردند.
پیکر مرحوم آیت‌الله شاهرودی طی مراسم خاصی در صحن حضرت معصومه تشییع شد و آیت‌الله گلپایگانی بر پیکر ایشان نماز خواندند.
در این مراسم حضرات آیات شریعتمداری، مرعشی نجفی و جمعی از وعاظ و روحانیون و اصناف حضور داشتند.
  «هیچ نقطه تهران از خرابی‌های برف و یخبندان مصون نمانده است»/ آسفالت غالب خیابان‌ها خرد و عبور و مرور مختل شده است! روزنامه «کیهان» نوشت: هیچ نقطه‌ای از شهر تهران نیست که از خرابی‌های برف و یخبندان‌های اخیر مصون مانده باشد. آسفالت غالب خیابان‌های شهر خرد شده و در نتیجه حفره و دست‌اندازهای عمیقی ایجاد کرده که عبور و مرور وسائط نقلیه را به کلی مختل ساخته است. به استثنای چند خیابان در همه کوچه و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر وضع تقریبا به همین منوال است.
مقامات فنی و مسئولین نواحی شهرداری تهران که مسئول ترمیم این خرابی‌ها هستند می‌گویند در حال حاضر با سرمای هوا امکان آسفالت به هیچ وجه وجود ندارد. به گفته مقامات فنی شهرداری عامل بزرگ خرابی آسفالت تهران عدم هماهنگی تأسف‌آوری است که در کار اجرای برنامه‌های لوله‌کشی برق و تلفن وجود دارد. در کلیه خیابان‌هایی که جدیدا آسفالت شده نیز این سازمان‌ها کابل‌کشی کرده‌اند و برای ترمیم خرابی نیز اقدام اساسی نشده است.2
  ضرب‌الاجل وزارت دارایی به سازمان‌های دولتی روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز وزارت دارایی طی بخشنامه‌ای به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی اطلاع داد که تا 28 بهمن بودجه‌های سال آینده خود را تنظیم و به وزارت دارایی ارسال دارند.
قبلا این مهلت تا روز 15 بهمن بود، ولی در همان موقع پیش‌بینی می‌شد که سازمان‌های دولتی قادر به ارسال بودجه تا 15 بهمن نخواهند بود.
با بخشنامه‌ای که امروز صادر شد احتمال داده می‌شود که تا اواخر بهمن تعدادی از بودجه‌های سازمان‌های دولتی به وزارت دارایی برسد.
  پاسخ وزیر دادگستری به اعتراضات پزشکان لایحه امور پزشکی و دارویی و تشدید مجازات متقلبین مواد غذایی و آشامیدنی همچنان در جامعه پزشکان مورد بحث و گفت‌وگوست.
دکتر باهری، وزیر دادگستری، طی مصاحبه‌ای گفت: این لایحه به نفع مردم است.
وی افزود: من تصور می‌کنم بعضی از صاحبان منافع نامشروع ذهن آقایان اطبا را مشوب کرده‌اند. بهتر است آقایان پزشکان به جای آنکه خیلی زود و سریع قضاوت کنند یک بار با دقت لایحه مذکور را مطالعه کنند تا کاملا روشن شود که در این لایحه صرفا اکثریت مردم در نظر گرفته شده است.
علی‌اکبر صدر حاج‌سیدجوادی، بازرس بازرسی کل کشور، نیز در این مورد اظهار داشت: اگر این لایحه تصویب شود بهترین و مفیدترین اقدامی است که با شرایط موجود و با توجه به روابط بیمار و پزشک به نفع جامعه انجام شده است. فکر نمی‌کنم هیچ فرد منصفی با تصویب این لایحه مخالف باشد.3
  سفر هیئتی از کنسرسیوم به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: تا یک هفته دیگر هیئتی از نمایندگان کنسرسیوم به ایران می‌آیند. افزایش تولیدات نفت در رأس مذاکرات میان شرکت ملی نفت و هیئت نمایندگی کنسرسیوم نفت ایران در تهران خواهد بود.
اعضای هیئت 15 فوریه وارد آبادان شده و پس از بازدید از تأسیسات نفتی جنوب شش روز بعد وارد تهران خواهند شد.
استفاده اقتصادی از گاز که در حال حاضر قسمت اعظم آن به هدر می‌رود از جمله موارد مذاکرات دو طرف است.
ضمنا طرفین مسئله تعویض پست‌های نفتی را «که اکنون در دست صاحبان است» به ایرانیان مورد مطالعه قرار خواهند داد. انتظار می‌رود که کنسرسیوم با تسریع در افزایش تولیدات نفت ایران موافقت نماید.
  معاملات جریان نداشته و وضع پول و گردش آن در بازار و معاملات سرعت ندارد! روزنامه «کیهان» نوشت: طبق گزارش اداره بررسی‌های اقتصادی بانک ملی ایران، نرخ بهره در بازار آزاد برای امضای درجه یک 8/25 تا 12 درصد برای امضای درجه دو 18 تا 24 درصد و برای امضای درجه سه 24 درصد بوده است.
معاملات روی کالاهای مختلف جریانی نداشته و نقل و انتقال پول از شهرستان‌ها به بازار تهران به علت سرما  و یخبندان ماه اخیر به کُندی انجام گرفته است.
وضع پول و گردش آن در بازار و معاملات آن سرعتی ندارد. نرخ بهره برای بعضی از امضاهای درجه یک در بازار آزاد اخیرا به 7 درصد نیز کاهش یافته است.
به منظور گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی نیز فعالیتی انجام نمی‌گیرد.4
روزنامه اطلاعات، 19 بهمن 1342، صفحه 1


کد مطلب: 9586

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/9586/19-بهمن-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir