کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش‌هایی از ساواک درباره فعالیت حزب اقلیت مردم (3)

زیر پوست حزب مردم

20 اسفند 1398 ساعت 16:00

تاکنون در حدود 2500 نفر در حزب مردم نام‌نویسی کرده‌اند که ششصد نفر از این عده کارکنان صنف نانوای آزادپز هستند که برخلاف مقررات برای آنها کارت عضویت صادر شده است


تهیه و تنظیم: مظفر شاهدی
 
دی 1338:
«1. حضور و غیاب اعضا و افراد حوزه‌‌ها کنترل و رسیدگی نمی‌شود و در نتیجه ماه‌ها ممکن است یک حوزه تشکیل نگردد.
2. اعضای حزب مردم دلبستگی و علاقه باطنی نسبت به حزب و تشکیلات حزبی ندارند، بلکه فقط به علت دوستی با آقای علم یا دوستان ایشان عضویت حزب را پذیرفته و بعضا در محل حزب حاضر نمی‌شوند.
3. روحیه افراد حزبی بسیار ضعیف و معتقدند هر فردی که به طرق مختلف به آقای علم نزدیک شد بدون کوچک‌ترین فعالیتی در حزب به خواسته‌های خود خواهد رسید.
4. به طور کلی چون کارگردانان حزب به یک عده از بستگان و دوستان خویش توجه دارند، لذا سایر افراد حزبی از این باندبازی و تبعیض در داخل حزب ناراضی می‌باشند.
5. تاکنون در حدود 2500 نفر در حزب مردم نام‌نویسی کرده‌اند که ششصد نفر از این عده کارکنان صنف نانوای آزادپز هستند که برخلاف مقررات برای آنها کارت عضویت صادر شده است.
6. اداره جلسات حزب و کمیسیون حزبی به علت نارضایتی‌‌هایی که در داخل حزب وجود دارد به خوبی صورت نمی‌گیرد و کمتر اتفاق می‌افتد که حوزه یا کمیسیونی اکثریت و رسمیت یابد.
7. اعضای فراکسیون پارلمانی حزب مردم فقط برای شرکت در شورای عالی حزب که هر هفته با حضور آقای علم تشکیل می‌شود در محل حزب حاضر می‌شوند و کوچک‌ترین توجهی به اعضای حزبی نداشته و حتی با نظر حقارت به آنها می‌‌نگرند و جز دکتر خانلری، رئیس کمیسیون تشکیلات، دیگران با افراد حزبی کوچک‌ترین تماسی ندارند.
8. افراد و اعضای درجه سه و چهار حزب که اکثریت را تشکیل می‌دهند به کلی از وضع خود و آینده حزب مأیوس و معتقدند که اگر حزب مردم زمام امور را در دست گیرد، کوچک‌ترین تغییری در وضع آنها داده نخواهد شد.
9. افراد حزبی مدعی هستند که اگر منظور از حزب توجه به ایده و عقیده مردم و تشکیل حکومت حزبی است باید مانند احزاب سایر کشورها به وضع اعضای حزبی و تشکیلات آنها توجه شود نه آنکه فقط برای تظاهرات از وجود آنها استفاده شود و در هر کجا که منافعی باشد عده‌ای قوم و خویش و دوستان خود را پیشقدم نمایند.
10. تاکنون بیش از نصف اعضای حزب حق عضویت خود را پرداخته و کارت عضویت اخذ نموده‌اند.
11.‌ وضع مالی حزب رضایت‌بخش نیست؛ زیرا آقای علم به اتکای حق عضویتی که از طرف افراد پرداخت می‌شود کمتر به حزب کمک مادی می‌نمایند.
12. اختلاف طبقاتی در حزب کاملا محسوس و سایر اعضای حزبی قادر به ملاقات اولیای حزب نمی‌باشند و مستلزم رعایت تشریفات و صرف وقت زیاد می‌باشد.»1
 
سخنرانی امیراسدالله علم (دبیرکل حزب مردم)
اعضای فراکسیون پارلمانی حزب مردم فقط برای شرکت در شورای عالی حزب که هر هفته با حضور علم تشکیل می‌شود در محل حزب حاضر می‌شوند و با نظر حقارت به اعضای حزبی می‌‌نگرند
شماره آرشیو: 7520-4ع
 
پی نوشت:
 
1. به نقل از: مظفر شاهدی، سه حزب (مردم، ملیون، ایران نوین)، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1387، پرونده حزب مردم (سال 1338).


کد مطلب: 9707

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/9707/زیر-پوست-حزب-مردم

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir