شایعه تصرف جزیره ابوموسی توسط نیروی دریایی ایران تکذیب شد!/هویدا: لغو انحصار قند و شکر مقدمه اجرای برنامه‌های وسیع دیگری است!/مجلسین تا دهه سوم فروردین تعطیل هستند!/وزیر نفت عراق: سیاست قیمت نفت توسط کمپانی‌ها عامل فشار به کشورهای نفت‌خیز شده است/هواپیمای مفقودشده آمریکایی در نایین پیدا شد!/روزنامه «اطلاعات»: مقررات جدید سهمیه «مقررات آرام» است/ تثبیت 95 درصدی مقررات سهمیه سال قبل در مقررات جدید!/ساواک: مطلعین می‌گویند منصور نخست‌وزیر تحمیلی آمریکا به شاه است!
9 فروردین 1343
شایعه تصرف جزیره ابوموسی توسط نیروی دریایی ایران تکذیب شد!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی «خبر تحریک‌آمیز شایعه تصرف جزیره ابوموسی توسط نیروی دریایی ایران» را تکذیب کرده و نوشت: ایران از حقوق حقه خود در خلیج فارس چشم‌پوشی نخواهد کرد!
در این گزارش آمده است: دو شب قبل خبرگزاری فرانسه خبری انتشار داد دایر به اینکه نیروی دریایی ایران جزیره ابوموسی واقع در خلیج فارس را تصرف کرده است!
اگر منظور از انتشار این گونه اخبار مغرضانه و غیر واقع این است که ما را از حقوق حقه خود در خلیج فارس منصرف سازند، مسلما در اشتباه می‎باشند؛ زیرا با وجود اینکه ایران هرگز چشم طمع به خاک دیگران نداشته و نخواهد داشت هیچ‌‎‎گاه از حقوق حقه خود صرف نظر نخواهد کرد.
 
هویدا: لغو انحصار قند و شکر مقدمه اجرای برنامه‌های وسیع دیگری است!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: لغو انحصار قند و شکر مقدمه اجرای برنامه‌های وسیع دیگری است.
با واگذاری واردات و صادرات قند و شکر به مردم معادل ده‌میلیارد ریال سرمایه مردم در این رشته به کار خواهد افتاد.
دولت تاکنون عملا در انحصار فروش قند و شکر و تثبیت قیمت آن در سراسر کشور توفیق کامل نداشته است.
 
مجلسین تا دهه سوم فروردین تعطیل هستند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فعالیت‌‎های مجلسین از دهه سوم فروردین‌ماه آغاز می‌شود. در اولین جلسه سنا انتخابات هیئت‌رئیسه آن تجدید می‌گردد.
رئیس سنا در مسافرت است و رئیس مجلس شورای ملی پس از سه روز مسافرت به تهران بازگشت.
مجلس شورای ملی نیز در جلسات اول سال نو کسری اعضای هیئت‌رئیسه خود را انتخاب خواهد کرد.
 
وزیر نفت عراق: سیاست قیمت نفت توسط کمپانی‌ها عامل فشار به کشورهای نفت‌خیز شده است
عبدالعزیز الوتاری، وزیر نفت عراق، طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: سیاست قیمت نفت توسط کمپانی‌ها وسیله‌ای برای اعمال فشار به کشورهای نفت‌خیز شده است.
کشورهای تولیدکننده نفت، که قربانی این سیاست هستند، مسئولیت خود را برای مقابله با این وضع باید احساس کنند.
نمایندگان کشورهای عضو اوپک روز 16 فروردین در ژنو اجتماع می‌کنند تا روش خود را در قبال کمپانی‌های نفت معین کنند. این احتمال وجود دارد که تصمیماتی اتخاذ شود که کمپانی‌های نفت مجبور به تأمین نظرات کشورهای صاحب نفت شوند.
 
هواپیمای مفقودشده آمریکایی در نایین پیدا شد!
یک فروند هواپیمای دوموتوره آمریکایی که بین راه کرمان به تهران گم شده بود امروز مشخص شد که در نایین به زمین نشسته بود و پس از تجدید سوخت‌‎گیری در این شهر عازم تهران گردید و دیروز وارد فرودگاه مهرآباد شد!
هواپیمای مذکور مربوط به اداره مستشاری آمریکاست.
 
روزنامه «اطلاعات»: مقررات جدید سهمیه «مقررات آرام» است/ تثبیت 95 درصدی مقررات سهمیه سال قبل در مقررات جدید!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: مقررات جدید سهمیه را که دیروز وزارت اقتصاد انتشار داد مفسر اقتصادی ما «مقررات آرام» نامیده است و گویا این بهترین تعبیری است که می‌توان برای سهمیه سال جاری به کار برد؛ زیرا در حدود 95 درصد از مقررات سهمیه سال قبل در سهمیه جدید تثبیت شده و 5 درصد تغییریافته نیز آن چنان تغییری نیست که وضع بازار را دستخوش اختلال کند.
نفس این عمل، یعنی تثبیت مقررات سهمیه، خیلی کار به قاعده‌ای است؛ زیرا هیچ چیز به قدر تزلزل مقررات اقتصادی به تجارت و اقتصاد یک مملکت لطمه نمی‌زند و این را ما خودمان در سال‌های اخیر به چشم دیدیم که وقتی مملکت سیاست ثابت اقتصادی نداشت و مقررات اقتصادی با آمدن و رفتن اشخاص دم به دم عوض شد و حتی در یک کابینه، با تعویض سه وزیر اقتصاد سه سیاست اقتصادی و بازرگانی اتخاذ گشت چطور بازار آشفته و داد و ستد مختل و اعتبارات متزلزل و امنیت اقتصادی سلب می‌شود، به طوری که تجار واقعی یکی بعد از دیگری از بین می‌روند، تجارت از مبنا و اصول خارج می‌شود و می‌افتد به دنده قمار و ریسک و بخت‌آزمایی و البته این کار تاجر حقیقی نیست؛ تجارت ملعبه کسانی می‌شود که اهل این قبیل کارها هستند، ولی تاجر نیستند!1
 
ساواک: مطلعین می‌گویند منصور نخست‌وزیر تحمیلی آمریکا به شاه است!
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 9 فروردین 1343 آمده است: بعضی از مطلعین به امور سیاسی اظهار می‌دارند چون آقای حسنعلی منصور بر اثر فشار دیپلماسی آمریکا به نخست‌وزیری منصوب گردیده و اعلیحضرت همایون شاهنشاه نسبت به ایشان خوش‌بین نیستند، لذا بر اثر توصیه معظم له احزاب مردم و ملیون فعالیت‌های سیاسی خود را تجدید نموده‌اند تا در مقابل دولت و حزب ایران نوین بتوانند اقداماتی نموده و در صورت لزوم کارشکنی‌هایی بنمایند.2
 
روزنامه اطلاعات، 9 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcfjedy.w6dxjagiiw.html
iichs.ir/vdcfjedy.w6dxjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما