«اصناف تابع مقررات جدید صنفی شدند»/ پاسخ شاه به تلگرام نخست‌وزیر ترکیه/ دیدار هیئت امنای جشن هنری شیراز با فرح/ سد فرحناز (لتیان) افتتاح می‌شود/ مذاکرات دبیرکل اوپک در تهران/ سناتور صمصام: چه کسی مسئول وضعیت گوشت در کشور است؟!/ علت کمبود گوشت
18 اردیبهشت  1346

«اصناف تابع مقررات جدید صنفی شدند»

جراید امروز کشور نوشتند: امروز کسب اطلاع شد وزارت کشور آیین‌نامه تازه صنفی را که به تصویب رسیده جهت اجرا به شهرداری ابلاغ کرد و اعلام شد که آیین‌نامه پیشین اصناف نسخ شده است.
به موجب مقررات آیین‌نامه جدید در تهران اتحادیه‌های مرکب که از ادغام چند اتحادیه تشکیل می‌شود، به‌وجود خواهد آمد. امور این اتحادیه‌ها به وسیله هیئت‌مدیره‌ای که از افراد همه صنوف ادغام‌شده انتخاب می‌گردند اداره خواهد شد.
به موجب مقررات آئین نامه جدید هر یک از اصناف که بر خلاف مورد پروانه عمل کرده و به کسبی غیر از آن که در پروانه مجاز است بپردازد از کار آن صنف ممانعت به عمل خواهد آمد.
اصناف ملزم هستند مقررات نرخ بهداشت، برچسب، نصب تابلوی مخصوص قیمت‌ها، همکاری با مأموران در مورد جلوگیری از تقلب، طبقه‌بندی و استاندارد کالاها، تقویت اساس تعاون و توجه به فرهنگ و ورزش را رعایت کرده و طبق مقررات آیین‌نامه عمل نمایند.
کلیه اختلافات اصناف باید از طریق کدخدا منشی حل و فصل شود و در صورت بن‌بست، شورای خواربار شهرداری دخالت کرده و رأی خواهد داد. هر سال یک بار شورای عالی اصناف به وسیله شهردار تهران رسما افتتاح می‌شود.[1]
 
پاسخ شاه به تلگرام نخست‌وزیر ترکیه
تلگرام زیر از طرف شاه، در پاسخ تلگرام سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، به آنکارا مخابره شد:
جناب سلیمان دمیرل نخست‌وزیر ترکیه ـ آنکارا
از احساسات صمیمانه‌ای که آن جناب در پیام خویش ابراز داشته‌اند تشکر می‌کنم. برای من ملاقات با آن جناب و انجام مذاکرات ثمربخش در زمینه منافع متقابل سه کشور متحد خودمان مایه کمال خوش‌وقتی بود، ایمان راسخ دارم که در پرتو مساعی و تلاش‌های مشترک ما همکارى نزدیک منطقه‌ای میان ایران و ترکیه و پاکستان ضامن رفاه و سعادت روزافزون ملت‌های ما خواهد بود.
محمدرضا پهلوی.[2]
 
دیدار هیئت امنای جشن هنری شیراز با فرح
پیش از ظهر امروز هیئت امنای جشن هنری شیراز با فرح دیبا دیدار کردند. [3]
از سوی دفتر فرح دیبا صورت اسامى هیئت امنای سازمان جشن هنر شیراز براى دیدار امروز به شرح زیر اعلام شد:
«صورت اسامى هیئت امنای سازمان جشن هنر شیراز براى شرفیابى ساعت 12 روز دوشنبه:
1. جناب آقاى پهلبد وزیر فرهنگ و هنر؛
2. جناب آقاى علم وزیر دربار شاهنشاهى و رئیس دانشگاه پهلوى؛
3. جناب آقاى هوشنگ انصارى وزیر اطلاعات؛[4]
4. جناب آقاى مهندس اصفیاء مدیرعامل سازمان برنامه؛
5. جناب آقاى دکتر عالیخانى وزیر اقتصاد؛
6. جناب آقاى اردشیر زاهدى وزیر امور خارجه؛
7. جناب آقاى دکتر قاسم رضایى معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان جلب سیاحان؛
8 . آقاى مهندس سیحون[5] رئیس دانشکده هنرهاى زیبا؛
9. جناب آقاى دکتر اقبال رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملى نفت ایران؛
10. آقاى کاشانى رئیس انجمن فیلارمونیک تهران؛
11. آقاى دکتر مهدى بوشهرى؛
12. شهرام پهلوى‌نیا؛
13. آقاى حسین دهلوى؛
14. آقاى فواد روحانى؛
15. آقاى شجاع‌الدین شفا؛[6]
16. آقاى فرخ غفارى؛
17. آقاى دکتر مهدى فروغ؛[7]
18. آقاى مهندس رضا قطبى؛
19. جناب آقاى نصرت‌اللّه‌ معینیان؛
20. خانم منیر وکیلى؛
21. آقاى دکتر زاون هاکوبیان؛
22. آقاى فریدون هویدا؛
23. آقاى مصطفوى؛
24. تیمسار سپهبد آق‌اولى؛[8]
25. خانم خجسته کیا.[9]
 
شاید این مطلب برای شما هم جالب باشد:

جشن هنر شیراز

سد فرحناز (لتیان) افتتاح می‌شود
روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه سد فرحناز پهلوی (لتیان) به وسیله محمدرضا پهلوی و با حضور فرح دیبا افتتاح خواهد شد.
در این مراسم نخست‌وزیر و وزیران و مقامات مملکتی نیز حضور خواهند داشت.
سد مزبور بتنی است و ١٠٧ متر ارتفاع دارد. ظرفیت دریاچه سد ٩۵ میلیون متر مکعب است.[10]
 
مذاکرات دبیرکل اوپک در تهران
شب گذشته آقای جوخدار، دبیر کل اوپک، از بغداد وارد تهران شد. وی ساعت ٩ صبح امروز با وزیر دارایی ملاقات کرد و در این ملاقات که به منظور آشنایی انجام گرفت، مسائل مطروحه در سازمان اوپک مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
دبیرکل اوپک ساعت 11 با آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت، و مقارن ظهر با آقای دکتر فرهنگ مهر، عضو دائمی ایران در هیئت‌مدیره اوپک، ملاقات نمود.
آقای جوخدار تا روز شنبه آینده در ایران اقامت خواهد داشت و از تأسیسات نفت جنوب و صفحات شمال بازدید خواهد کرد.
دبیر کل اوپک در نظر دارد نظیر این مسافرت را به کشورهای دیگر عضو اوپک نیز انجام دهد.
در مسافرت به کشورهای عضو اوپک مشکلات خاص هر کشور و همچنین مشکلات عمومی سازمان اوپک مطرح و مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. برای اوپک در وضع فعلى یک برنامه کوتاه‌مدت درباره لغو تخفیف مالکانه و یک برنامه طویل‌المدت و یک برنامه برای بالا بردن قیمت نفت خام وجود دارد.
در مورد اول، مذاکرات به آرامی ولی پیگیر و جدی ادامه دارد و احتمال داده می‌شود در ماه‌های آینده فشار بیشتری به کمپانی‌های نفتی وارد آید و در حقیقت مذاکرات از مرحله تبادل نظر و اطلاعات به مرحله تعیین تکلیف و تصمیم بینجامد.[11]
 
سناتور صمصام: چه کسی مسئول وضعیت گوشت در کشور است؟!
در جلسه امروز سنا پیرامون آبادانی اصفهان و برنامه‌های عمرانی کشور، گوشت تهران، کار مجدد کارخانه گونی‌بافی رشت، جعل چک‌های تضمینی و قانون استخدام و وضع فرهنگیان، به عنوان قبل از دستور صحبت شد و وزیر کشاورزی در اطراف علت کمبود گوشت توضیح داد. در جلسه از دولت خواسته شد که نواقص قانون استخدام را رفع کند.
 
اگوی اصفهان
ابتدا آقای جهانشاه صمصام از افتتاح اتوبان کرج اظهار خوش‌وقتی کرد و از دولت خواست که در اتصال راه اصفهان به اهواز اقدام جدی به عمل آورد.
سناتور صمصام سپس از اگوی اصفهان بحث کرد و گفت: داستان اگوی اصفهان درست شبیه به داستان «کی بود کی بود من نبودم» است؛ زیرا به هر کس که مراجعه می‌شود می‌گویند به ما ارتباطی ندارد!
 
گوشت در تهران
سناتور جهانشاه صمصام به قیمت گوشت در تهران اشاره کرد و گفت: در روزنامه‌ها قیمت گوشت هفت تومان اعلام می‌شود، ولی بنده خودم گوشت را کیلویی دوازده تومان خریده‌ام. نمی‌دانیم کی مسئول این وضع است؟ از طرف دیگر مرغ‌داران هم قیمت مرغ را گران کرده‌اند و کسی نیست که از اینها بپرسد: شما چرا گران کرده‌اید؟
آقای صمصام سؤالی در این زمینه به شرح زیر تقدیم داشت:
مقام معظم ریاست مجلس سنا
متمنی است مقرر فرمایید به جناب آقای وزیر کشور اطلاع دهند برای پاسخ به سؤال ذیل در مجلس سنا حضور به هم رسانند:
به طوری که اطلاع دارند مدتی است گوشت، که مایحتاج روزانه مردم کشور است، در تهران کمیاب و بلکه گاهی نایاب است. برای تأمین گوشت مورد نیاز چه اقدامی نموده و برای رفع نگرانی مردم چه عملی خواهند فرمود.
جهانشاه صمصام
آقای دکتر متین دفتری به گرانی و کمیابی گوشت در تهران اشاره کرد و گفت: شنیده‌ام دولت درصدد است که از ییلاق و قشلاق کردن ایلات خودداری کند و این کار هم لطمه دیگری به تأمین گوشت مملکت خواهد بود.
 
علت کمبود گوشت
وزیر کشاورزی درباره کمبود گوشت گفت: علت کمبود گوشت این است که ما دارای مراتع کافی و خوب نیستیم و بایستی قسمتی از احشام کشور با علف دستی تغذیه شوند تا رفع این نقیصه بشود.
آقای مهندس اردشیر زاهدی، وزیر خارجه، آقای امیر خسرو افشار را به سمت معاون کل وزارت خارجه معرفی کرد و اظهار داشت: تا تعیین معاون پارلمانی، آقای افشار در غیاب اینجانب وظایف پارلمانی را انجام خواهند داد. (سناتورها: مبارک است).
 
سوال از دولت
سؤال زیر نیز امروز از طرف آقای دکتر پرویز کاظمی تقدیم شد:
ریاست محترم مجلس سنا!
خواهشمند است به آقای وزیر اقتصاد اطلاع داده شود در مجلس سنا حاضر شده و به پرسش‌های زیر پاسخ دهند:
1. وضع فعلی بهره‌برداری معادن ایران چیست و میزان تولید سالانه فلزات اصلی، که مواد اولیه صنایع است، چه میزان بوده و صادرات مواد معدنی از حیث مقدار و قیمت در سال‌های اخیر چقدر است؟
2. برنامه دولت در اکتشاف معادن و بهره‌برداری از آنها و استفاده از این ثروت سرشار سرزمین ایران چیست؟
3. برای تشویق سرمایه‌گذاری در معادن چه اقدامی شده و با توجه به ایجاد صنایع اصلی مانند ذوب آهن و احتیاج مبرم صنایع کشور به مواد معدنی، برنامه دولت در این خصوص چیست؟[12]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 18 اردیبهشت 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۴۶، صص ۱ و ۱۳.
[2] . همان، ص ۱۶. 
[3] . همان‌جا. 
[4] . هوشنگ انصارى، فرزند عبدالرسول، در سال 1306ش در اهواز به دنیا آمد. تحصیلات عالى خود را در رشته اقتصاد در مقاطع کارشناسی (دانشگاه لندن) و کارشناسی ارشد (دانشگاه سوفیل ژاپن) گذراند. وى خدمات دولتى را با کار روزمزدى در وزارت امور خارجه شروع کرد و به سبب آشنایى با زبان‌هاى فرانسه و انگلیسى و ارتباط با برخى رجال سیاسى آن زمان مثل نصیرى (رئیس ساواک) سرلشکر ایادى، هوشنگ نهاوندى (رئیس دفتر فرح)، اسدالله علم (وزیر دربار شاهنشاهى) به‌سرعت از نردبان ترقى بالا رفت و سمت‌هایى چون سفارت کبرای شاهنشاهى در پاکستان، وزارت اطلاعات، سفارت کبری در آمریکا، وزارت اقتصاد و... را عهده‌دار بود. وی از اعضاى جمعیت فراماسونرى و لژ کوروش بود. گزارش‌هایی از ساواک دال بر ارتباط هوشنگ انصاری با سازمان «سیا» و نماینده اداره سیاست خارجى و اطلاعات آمریکا در ایران وجود دارد. در سند بیوگرافى او چنین آمده است: «فردى با لیاقت و شایستگى و داراى اطلاعات خوب اقتصادى و کاردان، لیکن تندخو، لجوج و یک دنده مى‌باشد». در گزارش‌های ساواک به چند سوءاستفاده مالى وى از بودجه وزارت اطلاعات براى برپایى میهمانى و هزینه‌هاى هتل و... و صرف این پول‌ها در مصارف شخصى و به‌ویژه قمار در قمارخانه‌هاى بزرگ اروپایى اشاره شده است.
رک: اسناد ساواک پرونده‌های انفرادی
[5]. هوشنگ سیحون فرزند سیدضیاء در سال 1299 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مهندسى معمارى در دانشگاه هنرهاى زیباى پاریس ادامه داد و به زبان فرانسه آشنایى داشت. وی از سال 1328 وارد خدمت دولتى شد و مشاغلى از جمله استادی دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران، ریاست دانشکده هنرهاى زیبا، ریاست کمیسیون شهرسازى تهران، عضویت در هیئت امناى شوراى مرکزى دانشگاه‌هاى کشور را عهده‌دار بود. وى تألیفاتى دارد از جمله: نگاهى به ایران، چاپ مقاله در زمینه طراحى در جراید.
سیحون نشان‌هایى از جمله درجه 3 همایون، درجه 1 آبادانى، هنر و سپاس را نیز دریافت کرده است.
رک: اسناد ساواک، پرونده‌هاى انفرادى
[6]. شجاع‌الدین شفا در سال 1297ش در قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى را در قم و متوسطه را در تهران (مدرسه علمیه) به پایان رساند. وى تحصیلات عالى را در دانشگاه تهران، سوربن فرانسه و سن‌ژوزف بیروت گذراند. شفا به اخذ لیسانس ادبیات از دانشگاه سوربن، دکتراى افتخارى در رشته ادبیات از دانشگاه رم و دکتراى افتخارى در رشته علوم انسانى از دانشگاه مسکو نایل شد. شفا با کار ساده‌اى در اداره کل تبلیغات و رادیو (مترجمى) خدمات دولتى خود را آغاز کرد و به دلیل داشتن روحیه بلندپروازى و ارتباطات به‌سرعت مراتب ترقى را پیمود. وی سمت‌هایى از جمله: ریاست اداره کل تبلیغات و انتشارات، مشاوره مطبوعاتى و فرهنگى دولت، مشاوره عالى وزارت کار، رایزنی فرهنگى و مطبوعاتى دربار شاهنشاهى، مدیرعاملی کتابخانه پهلوى و... را عهده‌دار بود.
ساواک در سند بیوگرافى او آورده است : «فردى عیاش و خوش‌گذران، بى‌قیدو بند و زن‌باره است؛ به طورى که به وسیله زن مى‌شود همه نوع اسرار از او درآورد. زن اولش بنان خانم قانع، خواهر سرتیپ جهانگیر ارفع، عضو تبلیغات بود که شفا پس از ... مجبور شد او را بگیرد». در گزارش دیگرى ساواک چنین آورده است: وابسته مطبوعاتى ایران در پاریس (پرویز عدل) در نامه‌اى (احتمالا در سال 1340) به وزیر دربار مطالبى درخصوص سوءاستفاده شفا اظهار داشته از جمله به چند فقره شکایت، کلاه‌بردارى و صدور چک بى‌محل، ارتباط وى با سفیر کبیر مصر و سوءاستفاده‌هایى در خارج از کشور اشاره کرده و خواستار رسیدگى به وضع وى شده است.
در گزارش دیگرى از ساواک آمده است: «در سال 1338 چون میزبانى و راهنمایى مخبرین در مراسم ازدواج شاه و فرح به عهده او بود، وى مبلغ بیست‌هزار لیره از مخبر روزنامه معروف "پارى ماچ" رشوه مى‌گیرد تا به او اجازه تهیه عکس‌هاى مناسبى از مراسم فوق‌الذکر را بدهد»
یکى از وابستگان دربار در سال1340 اظهار کرد که قرار بوده شفا به علت سوءاستفاده مالى و ولخرجی‌هایش در تهیه مقدمات جشن‌هاى 2500 ساله و سوء رفتار و اخلاق در مسافرت‌هاى خارج از کشور، از سمت خود عزل شود. وى به خاطر عنایت شاه و وفادارى و چاپلوسى و تملق‌گویى‌هایش به اخذ نشان تاج‌گذارى مفتخر شد. شفا بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در اروپا علیه جمهورى اسلامى به اقدامات سوء تبلیغى دست زد. شفا فردى ضد دین با تمرکز بر عناد با اسلام و شدیدا مقهور اندیشه غرب و به‌ویژه اباحه‌گرى (لیبرالیسم) بود.
[7]. مهدى فروغ فرزند محمدعلى در سال 1290ش در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهى خود را در دانشسرای عالى تهران، دانشگاه اکزنز انگلستان، آکادمى پادشاهى هنرهاى دراماتیک لندن، دانشگاه کلمبیا در آمریکا تا درجه دکترى هنر و ادبیات دراماتیک گذراند. او مشاغلى از جمله کارمند شرکت نفت، مدیر امور مجله نمایش، ریاست دانشکده هنرهاى دراماتیک و معاون اداره اطلاعات سفارت آمریکا را عهده‌دار بوده است.
وى داراى تألیفات و ترجمه‌هایى در زمینه کتاب‌هاى هنرى است از جمله: نمایشنامه باغ وحش شیشه‌اى، نمایشنامه خانه عروسک.
او همچنین عضو کلوپ روتارى تهران نیز بوده است. مهدی فروغ در 15 /12 /1369 از خدمت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بازنشسته شد.
رک: اسناد ساواک، پرونده‌هاى انفرادى؛ اسناد دادستانى انقلاب اسلامى.
[8]. فرج‌الله آق‌اولى از اعضاى مؤثر لژ فراماسونرى آلمان، که مهندس جعفر شریف‌امامى ریاست آن را برعهده داشت، بود. او در سال 1347 همراه چند تن از اعضاى این لژ از جمله: مختارالملک، سیدحسن تقى‌زاده، مهندس اسکندرى از آن جدا شد و لژ غیرمنظمى را که مورد تأیید لژ بین‌المللى آلمان نبود، تشکیل داد.
رک: اسناد ساواک، پرونده‌هاى انفرادى.
[9]. جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک، ص 18.
[10]. اطلاعات، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۴۶، ص ۱۶. 
[11] . همان‌جا. 
[12] . همان‌جا. 
https://iichs.ir/vdccx1qi.2bqp18laa2.html
iichs.ir/vdccx1qi.2bqp18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما