کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

22 دی 1346

22 دی 1403 ساعت 15:35

گزارش ساواک از سفر تبلیغی یک روحانی مخالف به کنگاور!/ نامه اسدالله علم به پیشکار فرح درباره مساعدت دانشگاه پهلوی برای جشن‌های هنر!/ نخست‌وزیر به پاکستان می‌رود/ دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر منصوب می‌شود/ بخشنامه وزیر خارجه به مدیران کل و رؤسای ادارات/ گفت‌وگوهای زننده بین متین‌دفتری و وزیر دادگستری ختم به خیر شد!/ یک مستأجر جدید دولتی!/ معاون وزارت علوم چه کسی خواهد بود؟/ اشرف ریاست عالیه هیئت امنای دانشگاه جندی‌شاپور شد!/ قیمت اتومبیل‌های مدل ۱۹۶۸ سرسام‌آور است/ شمس پهلوی کرج را به ویلا تبدیل می‌کند!/ تصمیمات جدید برای دیپلمه‌هایی که قصد تحصیل در خارج را دارند/ برای اولین بار انجمن اولیا و مربیان در ایران تشکیل گردید/ محدودسازی سفر حج توسط دولت هویدا!



گزارش ساواک از سفر تبلیغی یک روحانی مخالف به کنگاور!

بر اساس گزارش مأمور ساواک به تاریخ ۲۲ دی ۱۳۴۶ «شیخ محمد تعمیرکاری به منزل اینجانب برای ملاقاتم آمد و پس از صرف چای از او درباره ماه رمضان سؤال کردم که خوش گذشته یا خیر در جواب گفت: ماه رمضان را در دهلُر ازتوابع کنگاور گذراندم و این سفر برایم سفر پربرکتی بود؛ زیرا مردم این قریه مردمان غیور و خوش‌فهم بودند. من کاملا آنان را روشن کردم و اکثرشان را به دستگاه دولت بدبین و به [آیت‌الله] خمینی خوش‌بین نموده‌ام و صریحا به [آیت‌الله] خمینی دعا می‌کردم و بر دشمنانش نفرین می‌نمودم و علاوه بر این روش یک هیئت 150 نفری برای ماه محرم و سایر ماه‌های عزاداری تشکیل داده و یک غسالخانه نیز بنا نموده‌ام.
این گزارش می‌افزاید: نام‌برده خیلی از استقبال مردم تعریف می‌کرد و بسیار خوشحال بود. وقتی از او سؤال کردم که در آن قریه نزد چه شخصی مهمان بوده در جواب گفت: هر شب یک منزل مرا دعوت می‌کردند و برای محرم آینده هم مرا دعوت نموده‌اند. مشارالیه روز سه‌شنبه 5 صبح با اتوپارس همراه عائله‌اش روانه کرمانشاه شد که به قم برود.
در «نظریه منبع» و «نظریه رئیس دایره» و «رهبر عملیات» آمده است: نام‌برده از روحانیون مخالف می‌باشد.[1]
 

نامه اسدالله علم به پیشکار فرح درباره مساعدت دانشگاه پهلوی برای جشن‌های هنر!

اسدالله علم، رئیس دانشگاه پهلوی، طی نامه‌ای خطاب به فضل‌الله نبیل، پیشکار فرح دیبا، تصریح کرد:‌ با کمال احترام ـ نامه شماره 7809 ـ 4 /10 /46 جنابعالى مبنى بر ابلاغ برگزارى جشن هنر در شهریورماه سال آینده در شیراز با کمال خرسندى دریافت گردید.
دانشگاه پهلوى با نهایت افتخار در اجراى اوامر علیاحضرت فرح پهلوى، شهبانوى عالی‌قدر ایران، با استفاده از کلیه امکانات خود همکاری‌هاى لازم را براى جشن هنر در تابستان آینده خواهد نمود و فعلا در موارد زیر آمادگى کامل دارد.
1. مثل گذشته تعداد دویست اتاق خواب یک نفرى در محل خوابگاه‌هاى دانشجویان واقع در باغ ارم براى اقامت شرکت‌کنندگان و هنرمندان در اختیار آنان گذارده خواهد شد؛
2. سلف سرویس دانشگاه نیز مثل سال گذشته براى پذیرایى و صرف صبحانه و نهار و شام هنرمندان و شرکت‌کنندگان در جشن هنر آماده خواهد بود؛
3. قسمت مجهزى در دانشکده ادبیات و علوم، که داراى اتاق‌های کافى و دو سالن مجهز مى‌باشد، جهت محل کار دفتر جشن هنر در تمام مراسم در اختیار آن سازمان قرار خواهد گرفت؛
4. تعداد پنجاه نفر دانشجویان پسر و دختر به سمت مهماندار انتخاب خواهند شد و در اختیار سازمان جشن هنر قرار خواهند گرفت.  
بدیهى است در اجراى منویات علیاحضرت فرح پهلوى، شهبانوى عالی‌قدر ایران، در جشن هنر از هیچ گونه کوششى فروگذارى نخواهد شد و در جلسه اخیر جنابان آقایان دکتر بوشهرى، مهندس فروغى و رضا قطبى در شیراز، که با معاون اینجانب آقاى امیر متقى[2] داشتند، در اطراف همکاری‌هاى دانشگاه پهلوى با جشن هنر تابستان آینده مذاکره و تبادل نظر شده است. بنابراین خواهشمند است مراتب را به عرض مبارک علیاحضرت فرح پهلوى، شهبانوى عالی‌قدر ایران، برسانید.[3]
 

نخست‌وزیر به پاکستان می‌رود

«تهران‌مصور» نوشت: شنیده می‌شود که در اوایل اسفندماه آقای هویدا در رأس هیئتی بنا به دعوت نخست‌وزیر پاکستان به این کشور مسافرت خواهد نمود. این دعوت از مدت‌ها قبل صورت گرفته، ولی به علت گرفتاری‌های اداری نخست‌وزیر ایران تاریخ مسافرت به تعویق افتاده است.
گفته می‌شود احتمال دارد علاوه بر هیئت مطبوعاتی، یکی دو نفر از آقایان وزرا یا معاونین همراه آقای نخست‌وزیر به این مسافرت بروند.
مدت مسافرت نخست‌وزیر ایران به پاکستان طولانی نخواهد بود و از ده روز تجاوز نمی‌نماید.[4]
 

دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر منصوب می‌شود

خبرنگار «تهران‌مصور» اطلاع می‌دهد که به موجب قانون جدید شورای عالی فرهنگ و هنر، آقای دکتر جمشید بهنام، استاد دانشگاه، بنا به فرمان شاهنشاه آریامهر به دبیر کلی شورای عالی فرهنگ و هنر انتخاب و منصوب می‌شود.
این شورا، که قسمت مهمی از وظایف شورای عالی فرهنگ (آموزش و پرورش) و بسیاری از امور دیگری را تصدی خواهد کرد، به علت شرکت چند وزیر و شخصیت‌های برجسته کشور از نظر فرهنگ و هنر بسیار با اهمیت می‌باشد.[5]
 

بخشنامه وزیر خارجه به مدیران کل و رؤسای ادارات

«تهران‌مصور» نوشت: وزیر خارجه در بخشنامه‌ای اخیرا به مدیران کل و رؤسای ادارات دستور داده است که حتی در ایام تعطیل و استفاده از مرخصی، آدرس و محل خود را به اطلاع وزارت خارجه برسانند و ترتیبی بدهند که در فاصله یک ساعت بتوانند در دسترس قرار گیرند تا در مواقع ضروری در جریان امور واقع شوند.[6]
 

گفت‌وگوهای زننده بین متین‌دفتری و وزیر دادگستری ختم به خیر شد!

«تهران‌مصور» نوشت: گفته می‌شود اختلافی که بین دکتر صدر، وزیر دادگستری، و سناتور دکتر متین‌دفتری در جلسه مجلس سنا به‌وجود آمد و طرح سؤال ایشان نسبت به انتقال محل بعضی از دادگاه‌ها و دوائر دادگستری منجر به گفت‌وگو‌های زننده‌ای گردید و باعث کدورت وزیر دادگستری شد، شنیده می‌شود با وساطت مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، این کدورت برطرف شده و حسن تفاهم سابق بین سناتور و وزیر برقرار گردیده است.[7]
 

یک مستأجر جدید دولتی!

«تهران‌مصور» نوشت: یکی دیگر از مشکلات افزایش وزارتخانه‌ها مشکل ساختمان می‌باشد و آخرین وزارتخانه خانه ‌به دوش وزارتخانه جدیدالتأسیس مواد غذایی و مصرفی می‌باشد که هفته گذشته در انتهای خیابان ایرانشهر ساختمان نوسازی را از قرار ماهیانه 21 هزار تومان اجاره کرد.
در حال حاضر خیابان ایرانشهر کم کم دارد حالت یک خیابان اداری به خود می‌گیرد و از جنوب به شمال شهرداری و قسمتی از شرکت ملی نفت، سفارتخانه پاکستان و کنسولگری آمریکا و وزارتخانه‌های اصلاحات ارضی و مواد غذایی و مصرفی و چند واحد دولتی دیگر در آن اجاره‌نشین می‌باشند.[8]
 

معاون وزارت علوم چه کسی خواهد بود؟

یکی از مقامات نزدیک به دکتر مجید رهنما به خبرنگار «تهران‌مصور» اظهار داشته است که آقای مهندس رضا قطبی به معاونت وزارت علوم و تعلیمات عالیه انتخاب خواهد گردید و به جای ایشان آقای آزمون ریاست تلویزیون ملی را عهده‌دار خواهد شد.[9]
 

اشرف ریاست عالیه هیئت امنای دانشگاه جندی‌شاپور شد!

«تهران‌مصور» نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، که ریاست عالیه هیئت امنای دانشگاه جندی‌شاپور اهواز را پذیرفته‌اند، جهت بازدید از دانشگاه مزبور و تشکیل جلسه هیئت امنا در محل به خاطر رفع نیازمندی‌های دانشگاه جندی‌شاپور تا پایان دی‌ماه به خوزستان مسافرت خواهند فرمود.
گفته شد برای توسعه و تکمیل دانشگاه جندی‌شاپور طرح‌های تازه‌ای مورد بررسی می‌باشد و در سال آینده دانشگاه جندی‌شاپور در ردیف دانشگاه‌های تهران و شیراز قرار خواهد گرفت.[10]
 

قیمت اتومبیل‌های مدل ۱۹۶۸ سرسام‌آور است

«تهران‌مصور» نوشت: امسال قیمت اتومبیل‌های مدل ۱۹۶۸ مخصوصا محصولات کشور آمریکا گران‌تر از سال‌های قبل می‌باشد.
گفته شد علت این گرانی یکی ازدیاد قیمت اصل اتومبیل از طرف کارخانجات سازنده آمریکایی می‌باشد که در نتیجه اعتصاب و شورش‌های سیاهپوستان دیترویت (شهر اتومبیل در آمریکا) صورت گرفته است و هر اتومبیل از دویست تا پانصد دلار گران‎‌تر شده است و دیگر آنکه در نتیجه بسته ماندن کانال سوئز کشتی‌های باربری مجبور می‌باشند قاره آفریقا را دور بزنند و این ازدیاد مسافت 250 دلار به قیمت حمل افزوده است.[11]
 

شمس پهلوی کرج را به ویلا تبدیل می‌کند!

«تهران‌مصور» نوشت: شهر کوچک کرج، که در چند ساله اخیر کمترین پیشرفتی نکرده است، در برنامه چهارم تبدیل به یک شهر ییلاقی و مدرن خواهد شد و احتمالا نامش به «ویلا کرج» تبدیل می‌شود.
در این هفته اعلام گردید: والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، که به اتفاق همسر و خانواده‌شان از یک سال پیش به این طرف در حومه کرج اقامت فرموده‌اند، ریاست عالیه شورای شهرسازی کرج را قبول فرموده‌اند و کلیه تغییرات آینده کرج، که از هر جهت مستعد نوسازی می‌باشد، زیر نظر والاحضرت انجام خواهد گرفت.
در شهر ییلاقی «ویلا کرج» خیابان‌ها جملگی به صورت بولوار و عریض پیش‌بینی گردیده و انواع و اقسام گل‌ها و درخت‌های زینتی در وسط و دو طرف خیابان کاشته خواهد شد.
یک ساعت گل، که بزرگ‌ترین ساعت گل در ایران خواهد بود، در وسط میدان بزرگی که در وسط «ویلا کرج» احداث خواهد گردید قرار می‌گیرد و منطقه خرید، گردش، بازار گل‌فروشان و میوه‌فروشان از منطقه مسکونی مجزا خواهد شد و کلیه منازل جدیدی که احداث خواهد گردید یک طبقه و به صورت ویلایی با رنگ‌های مختلف خواهد بود.
از نظر تأسیسات نیز شهر جدید کرج دارای لوله‌کشی آب و گاز و الگو خواهد بود و ضمنا فرودگاه بزرگ و جدید بین‌المللی تهران نیز در جنوب این شهر احداث می‌گردد.[12]
 

تصمیمات جدید برای دیپلمه‌هایی که قصد تحصیل در خارج را دارند

«تهران‌مصور» نوشت: در هیئت دولت برای ادامه تحصیل دانشجویان دیپلمه در خارج کشور تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است و عده‌ای از وزرا مأمور تهیه طرحی برای اعزام دانشجویانی که بتوانند در کنکور زبان موفقیت به‌دست آورده و پذیرش خود را از دانشکده و دانشگاه‌های معتبر ارائه دهند اجازه داده خواهد شد با شرایطی به ادامه تحصیل مبادرت نمایند.
عضویت دکتر کاظم‌زاده، معاون نخست‌وزیر و مسئول تنظیم بودجه کشور، در هیئتی که مأمور تنظیم این برنامه شده‌اند نشانه آن است که از نظر تأمین احتیاجات آینده و تهیه کادر متخصص از هم‌اکنون برنامه‌ای در دست تهیه می‌باشد.
این طرح به صورت موقت جانشین تصمیمات قبلی خواهد شد تا اصولا برای ادامه تحصیلات دانشجویان در رشته‌های مختلف بر حسب احتیاجات کشور تصمیم کلی اتخاذ شود.[13]
 

برای اولین بار انجمن اولیا و مربیان در ایران تشکیل گردید

«تهران‌مصور» نوشت: برای اولین بار انجمن اولیا و مربیان در ایران تشکیل گردید و شورای عالی و هیئت امنای آن مشغول به کار گردید.
این انجمن وابسته به کنفدراسیون انجمن اولیا و مربیان جهانی بوده و مرکز آن در پاریس است.
آقای دکتر اقبال به ریاست هیئت امنای این انجمن انتخاب گردید و اعضای آن عبارت‌اند از: دکتر مصباح‌زاده، ابراهیم خواجه نوری، دکتر مهران، دکتر محمدعلی هدایتی، دکتر هادی هدایتی: وزیر آموزش و پرورش، دکتر بیرجندی، هلاکو رامبد، دکتر معتمدی: معاون وزارت کار، دکتر عاطفی: معاون وزارت بهداری، علی‌اکبر محلوجی، مهندس اسدی، خیامی، دکتر حبیب هدایت و شورای عالی آن عبارت‌اند از: آقایان یزدانفر، دکتر حمید زاهدی، دکتر مشایخی، مهندس حبیب نفیسی، دکتر شریفی، خانم احمدیه، خانم ایران حائری، دکتر جعفریان و هیئت عامل عبارت‌اند از: دکتر آصفه آصفی، دکتر هوشمند و خانم ویدا خزائی.
این هیئت از نظر روانی روابط بین اولیا و مربیان و همچنین تشکیلات اجتماعی و خانوادگی و راه حل‌های آن را مورد بررسی و امعان نظر قرار می‌دهد و برنامه‌های علمی و عملی آموزشی را طبق احتیاجات زمانی پی‌ریزی خواهد نمود.[14]
 

محدودسازی سفر حج توسط دولت هویدا!

«تهران‌مصور» نوشت: قبلا گفته می‌شد بر خلاف سال قبل که بیش از سی‌هزار نفر از ایرانیان جهت اداى مناسک حج به عربستان سعودی مسافرت کردند، امسال دولت مقرراتی وضع خواهد کرد و تنها به ده‌هزار نفر اجازه مسافرت به حج را خواهد داد، ولیکن در این هفته خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که بر اثر اقدام بعضی از مقامات مذهبی رقم مجاز مسافرت به حج تا پانزده‌هزار نفر ترقی کرد.
محدود کردن مسافرت به حج به منافع شرکت هواپیمایی ملی ایران نیز لطمه می‌زند؛ زیرا انحصار حمل کلیه مسافران حج با شرکت مزبور می‌باشد و سال گذشته از این بابت منافع سرشاری نصیب هما گردید.[15]
 
روزنامه تهران‌مصور، شماره 1270، 22 دی 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. حجت‌الاسلام تعمیرکاری به روایت اسناد ساواک، ص 8.
[2]. امیر متقى فرزند هدایت‌الله در سال 1302ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا لیسانس حقوق ادامه داد. سمت‌هایى از جمله: منشى نخست‌وزیر، مدیر عامل فروشگاه فردوسى، معاونت دانشگاه پهلوى شیراز، مدیرکل و معاون دربار و... را عهده‌دار بود.
ساواک در سند بیوگرافى وى چنین آورده است: «... متقى پس از قیام 28 مرداد و در زمان نخست‌وزیرى سپهبد زاهدی به ریاست دفتر و عضویت هیئت‌مدیره شرکت تعاونى کارمندان دولت منصوب و سپس به عضویت هیئت‌مدیره شرکت معاملات خارجى و فروشگاه فردوسى درآمد و گفته مى‌شود در این دو سمت سوءاستفاده‌هاى زیادى نموده و وضع مادى وى بهبود یافته است. مشارالیه سال‌هاست که به وابستگى به مقامات سفارت انگلیس تظاهر مى‌نماید و گویا سال قبل از طرف سپهبد بختیار یا سرتیپ علوى‌کیا، رئیس و معاونت وقت ساواک، به مقامات سفارت انگلیس توصیه شده از تظاهر و تردد وى به سفارتخانه جلوگیرى نمایند. امیر متقى، که عضویت حزب مردم را داشته، پس از انتصاب آقاى علم به نخست‌وزیرى، چندى به عنوان وابسته اقتصادى ایران در اروپا در سوئیس به سر مى‌برده و اخیرا به مدیریت عامل فروشگاه فردوسى منصوب شده است. روی هم ‌رفته مشارالیه فردى است بدنام، فاقد شخصیت، که در مورد سوابق سوء دوران طفولیت وى نیز مطالبى شنیده مى‌شود، و انتصاب وى به سمت جدید در محافل سیاسى و اقتصادى سوء اثر داشته. ضمنا اطلاعى رسیده مبنى بر اینکه مشارالیه به وابستگى خود به دولت انگلیس افتخار مى‌نماید و در خفا با دستگاه‌هاى اطلاعاتى شوروى مربوط بوده که این مطلب را سازمان مرکزى "سیا" در اروپا نیز تأیید نموده است».
[3]. جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک، ص 93.
[4]. تهران‌مصور، ۲۲ دی ۱۳۴۶، ص ۴.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان‌جا.
[9]. همان‌جا.
[10]. همان‌جا.
[11]. همان، ص ۵.
[12]. همان‌جا. در دوره پهلوی به‌ویژه دهه 13۵۰ش، کرج، یکی از شهرهای مهم در نزدیکی تهران، هم‌زمان با توسعه اقتصادی کشور، دستخوش تحولات بسیاری شد. این تحولات، که منطبق بر مدرنیزاسیون و توسعه شهری طراحی و اجرا می‌شد، به‌ویژه تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی و شهرسازی پهلوی قرار داشت، اما این تحولات نیز همچون بسیاری از پروژه‌های ملی در آن دوره، با چالش‌ها و تناقض‌هایی مواجه بود که بررسی دقیق آنها می‌تواند نواقص و تأثیرات منفی توسعه شهری و اقتصادی را بهتر آشکار کند.
 
۱. وضعیت معیشتی مردم در دهه 13۵۰:
در دهه 13۵۰، کرج، یکی از شهرهای صنعتی و شهری در حال رشد کشور، دچار تغییرات چشمگیری شد. این تغییرات در کنار رشد صنعتی و زیرساختی، شکاف‌های عمیق اجتماعی و اقتصادی را نیز ایجاد کرد.
یکی از مشکلات مهم کرج در این دوره، افزایش فاصله طبقاتی بود. در این شهر پروژه‌های بزرگ و لوکسی همچون ویلاهای ییلاقی برای طبقه مرفه، در کنار مراکز تجاری و تفریحی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ساخته می‌شد. در این میان، طبقات پایین‌تر اجتماعی، به‌ویژه کارگران و کشاورزان حاشیه‌نشین، که در کرج زندگی می‌کردند، از این تحولات بهره‌ای نمی‌بردند.
درحالی‌که دولت پهلوی به توسعه صنعت و کشاورزی در کرج توجه می‌کرد، هیچ‌گونه سیاستی برای کاهش فاصله طبقاتی و توزیع متوازن منابع و ثروت‌ها وجود نداشت. بسیاری از مردم کرج همچنان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کردند و از امکانات رفاهی کمتری نسبت به طبقه بالا برخوردار بودند. مهاجرت‌های گسترده از روستاها به شهر، به‌ویژه در دهه‌های 13۴۰ و 13۵۰، به رشد حاشیه‌نشینی در کرج انجامید و این موضوع باعث شد بسیاری از افراد در مناطق بی‌توسعه و بدون خدمات اساسی زندگی کنند.
 
رشد سریع جمعیت و بی‌برنامگی شهری:
یکی دیگر از مشکلات کرج در این دوره، رشد سریع جمعیت بود که با سرعت توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی همخوانی نداشت. مهاجرت به کرج در این دوره به‌شدت افزایش یافت. بسیاری از مهاجران از نقاط دیگر کشور، به‌ویژه از روستاها و دیگر شهرهای کمتر توسعه‌یافته، به کرج آمدند و در مناطق حاشیه‌ای و فقیرنشین مستقر شدند.
این جمعیت افزوده‌شده باعث شد بسیاری از مناطق شهری، به‌ویژه در اطراف مناطق مرکزی، با مشکلات جدی در زمینه تأمین مسکن، خدمات شهری، و زیرساخت‌ها مواجه شوند. به‌طور خاص، بحران‌های آلودگی هوا، ترافیک، و در دسترس نبودن امکانات بهداشتی و آموزشی از جمله مشکلات روزمره مردم کرج بودند.
 
۲. شهرسازی و برنامه‌های توسعه شهری در دهه 13۵۰:
هدف از شهرسازی در دهه 13۵۰ عمدتا ایجاد شهرهای مدرن و شهرهای ییلاقی برای طبقات مرفه بود. طرح‌های شهرسازی در این دوره، که در قالب پروژه‌های بولوارسازی، ساخت خیابان‌های عریض، و ایجاد پارک‌ها و فضای سبز اجرا می‌شدند، بیشتر با تمرکز بر جنبه‌های زیباسازی و مصالح و معماری مدرن انجام می‌شدند تا رفع نیازهای واقعی و روزمره شهروندان.
 
مدرنیزاسیون بی‌توجه به نیازهای واقعی:
شهرسازی در این دوره بیشتر به ساخت ساختمان‌های لوکس و مراکز تفریحی برای طبقه مرفه و جذب گردشگر متمرکز بود، نه تأمین زیرساخت‌های ضروری برای طبقات پایین و گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر. درحالی‌که طرح‌هایی همچون ساخت بزرگ‌ترین ساعت گل در ایران یا کاشت گل‌ها و درختان زینتی در خیابان‌ها، ظاهر شهری را زیباتر می‌کردند، این تغییرات به‌ندرت با نیازهای واقعی مردم و تقاضای خدمات اجتماعی همخوانی داشتند.
 
حاشیه‌نشینی و بی‌توجهی به قشرهای کم‌درآمد:
مهم‌ترین مشکل شهرسازی کرج در این دوره، بی‌توجهی به مناطق حاشیه‌ای و فقیرنشین بود. درحالی‌که پروژه‌های گسترده‌ای برای ساخت شهرهای مدرن و ویلاهای ییلاقی در نزدیکی تهران و کرج اجرا می‌شد، مناطق حاشیه‌ای و فقیرنشین، که جمعیت زیادی در آنها سکونت داشتند، از کمترین امکانات و خدمات شهری هم برخوردار نبودند.
پروژه‌های شهرسازی در کرج بیشتر با هدف پاسخگویی به نیازهای طبقات مرفه و سرمایه‌گذاران خارجی طراحی شده بودند و ازهمین‌رو در این شهر به ارتقای زندگی مردم فقیر و کارگر کمترین توجهی هم نمی‌شد. بسیاری از کارگران شاغل در کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی، که در حاشیه کرج زندگی می‌کردند، با مشکلات شدید در زمینه مسکن، بهداشت و اشتغال مواجه بودند.
 
ناکامی در توسعه متوازن و پایدار:
در نهایت، در دهه 13۵۰، کرج با وجود پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی، همچنان با مشکلات جدی در زمینه توسعه متوازن و عدالت اجتماعی روبه‌رو بود. پروژه‌های شهرسازی و توسعه‌ای، که بیشتر بر اساس منافع طبقات مرفه و سرمایه‌گذاران طراحی شده بودند، نتواسته بودند مشکلات واقعی مردم را حل کنند.
این مسائل، به‌ویژه در زمینه فقر و حاشیه‌نشینی، به شکل‌گیری ناهماهنگی‌های اجتماعی و نارضایتی‌های گسترده در میان طبقات پایین جامعه منجر شد. این نارضایتی‌ها نه تنها در کرج، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر ایران نیز مشاهده می‌شد و به‌عنوان یکی از عوامل اصلی نارضایتی عمومی در آستانه انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ مطرح شدند.
بنابراین می‌توان گفت که در دهه 13۵۰ کرج به‌رغم پیشرفت‌های شهری و صنعتی، دچار توسعه‌ای نامتوازن و ناکارآمد به نفع طبقات مرفه و سرمایه‌گذاران و نه اکثریت مردم بود.
[13]. تهران‌مصور، ۲۲ دی ۱۳۴۶، ص ۵.
[14]. همان‌جا.
[15]. همان‌جا. در دوره پهلوی، به‌ویژه در سال‌های پس از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و با هدف مدرن‌سازی کشور، سیاست‌های متعدد و محدودکننده‌ای در زمینه‌های مختلف به‌ویژه مناسک دینی و سفرهای زیارتی مانند حج وضع شد. این سیاست‌ها به دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اتخاذ شدند و نگرانی‌ها و واکنش‌های جدی را در میان قشرهای مذهبی و عمومی جامعه برانگیختند.
 
۱. اندیشه مدرنیزاسیون و کاهش نفوذ دینی:
یکی از اهداف اصلی رژیم پهلوی در پیگیری سیاست‌های مدرنیزاسیون، کاهش نفوذ دینی و تقویت دولت سکولار بود. در این زمینه، سیاست‌های متعددی برای کاهش تأثیر و حضور پررنگ دین در زندگی اجتماعی و سیاسی مردم اتخاذ شد. سفرهای زیارتی، به‌ویژه حج، که سهم به‌سزایی در تقویت هویت دینی و همبستگی اسلامی داشتند، زیر ذره‌بین سیاست‌گذاران قرار گرفتند.
 
نزاع میان تقویت هویت ملی و هویت دینی:
به منظور ارتقای هویت ملی و نمایش فرایند مدرن‌سازی کشور، دولت به کاهش فعالیت‌ها و مناسک دینی که می‌توانستند هویت دینی را تقویت کنند، تمایل داشت. سفر حج، یعنی یکی از مناسک بسیار مهم دینی، همواره به دلیل تجمع و همبستگی مسلمانان جهان برای پهلوی‌ها حساسیت‌برنگیز بود؛ زیرا می‌توانست زمینه‌ای برای انتقال ایده‌ها و پیام‌های فراملی باشد که گهگاه با سیاست‌های پهلوی همسو نبود.
 
۲. محدودیت‌های اقتصادی و مدیریتی:
دولت پهلوی استدلال می‌کرد که سفرهای زیارتی به‌ویژه حج به دلیل هزینه‌های بالای اقتصادی بر دوش مردم و دولت، نیازمند مدیریت و محدودیت است. این استدلال، گاه به محدودیت‌های شدیدی بر اعزام زائران و حتی تعیین سهمیه‌های خاص منجر شد.
 
مدیریت ارز و هزینه‌های ارزی‌:
یکی از دلایل عمده پهلوی برای محدودسازی تعداد زائران، مسائل اقتصادی و ارزی بود. بر اساس این ادعا حج یک مراسم پرهزینه بود که به دلیل مسائل ارزی، فشار بسیاری بر منابع ارز کشور وارد می‌کرد؛ بنابراین، دولت می‌کوشید با کاهش تعداد زائران، این فشار ادعایی را کاهش دهد و سرمایه‌ها را به حوزه‌های دیگر اقتصاد هدایت کند درحالی‌که برای سفرهای تفریحی و فسادساز هیچ گونه محدودیتی قائل نبودند.
 
سازمان‌دهی و نظارت اداری:
سیاست‌های محدودیت‌زای دیگر با هدف سازمان‌دهی بهتر زائران و نظارت بیشتر بر آنها اجرا می‌شدند. در این زمینه، سازمان‌هایی مثل سازمان حج و زیارت مسئولیت داشتند تا تمام مراحل اعزام و بازگشت زائران را تحت نظارت و کنترل خود بگیرند. این سازمان‌دهی و کنترل گاهی به دیده تحدید حقوق فردی و دینی شهروندان نگریسته می‌شد.
 
۳. پیامدهای اجتماعی و سیاسی:
سیاست‌های محدودسازی، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جامعه به‌ویژه در میان قشرهای مذهبی و روحانیت برانگیخت. محدود کردن تعداد زائران و تأخیر در اعزام حج، توهینی به حقوق دینی مردم و مداخله در امور مذهبی تلقی می‌شد.
 
افزایش نارضایتی عمومی و ناآرامی‌های اجتماعی:
اعتراض‌ها و انتقادهای بسیاری به این سیاست‌ها وارد می‌شد، به‌ویژه مرجعیت سیاست‌های پهلوی را زمینه‌سازی برای بی‌اعتباری دین و دین‌زدایی در جامعه تفسیر می‌کردند. این نارضایتی‌ها به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی و تهدید به اعتصابات مذهبی منجر شد.
محدودیت‌ها در سفرهای زیارتی، به‌ویژه حج، به جای تضعیف هویت دینی، باعث تقویت همبستگی دینی در بین مردم و ایجاد حرکت‌های مقاومت فرهنگی شد. این تحرکات به‌وضوح در سال‌های بعد و به‌ویژه در بحبوحه انقلاب اسلامی آشکار گردید.
درنتیجه سیاست‌های محدودسازی پهلوی در زمینه سفرهای زیارتی، به‌جای کاهش نفوذ دینی و تقویت پایگاه‌های مدرن اجتماعی، اثر معکوسی داشت و به افزایش نارضایتی‌های اجتماعی و تضعیف اعتبار حکومت انجامید. این سیاست‌ها نتوانستند اهداف مدرنیزاسیون و تقویت هویت ملی را به شکلی پایدار تحقق بخشند و به‌جای آن به تقویت مقاومت‌های فرهنگی علیه رژیم پهلوی انجامیدند.
به‌طور کلی، می‌توان گفت که این سیاست‌ها به‌جای ایجاد تغییرات مورد نظر، بیشتر به پیدایش تنش‌های اجتماعی و افزایش همبستگی درونی در میان جامعه مذهبی منجر شدند، که در نهایت به یکی از عوامل مهم در سقوط رژیم پهلوی بدل شد.


کد مطلب: 25753

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25753/22-دی-1346

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir