کابینه هویدا برای دومین بار ترمیم شد/مذاکرات ایران و رومانی از فردا آغاز می‌شود!/انعقاد قرارداد/«فرح دیبا» برای بازگرداندن «ولیعهد» به سوئیس می‌رود!/سفیر جدید پاکستان در آبان‌ماه به تهران می‌آید/مدیرعامل جدید آب و برق خوزستان/«استقبال ایران از همکاری افغانستان و عراق با سازمان عمران منطقه‌ای»/مذاکرات ایران و عراق آغاز شد/سفارش لوله به شوروی/برای تعیین حدود فلات قاره ایران، عربستان سعودی و کویت در خلیج فارس، مذاکرات کپنهاک آغاز شد/اهمیت مذاکرات
21 تیر 1345

کابینه هویدا برای دومین بار ترمیم شد

جراید امروز کشور نوشتند: شایعات ترمیم کابینه هویدا که از مدتی پیش آغاز شده و طی سه روز اول این هفته به حد شیاع رسیده بود، سرانجام عصر دیروز به وقوع پیوست. یک وزیر کابینه جابه‌جا شد، دو وزیر تازه به کایینه آمدند و یک معاون نخست‌وزیر، به وزارت مشاور ارتقا یافت.
به موجب تغییرات دیروز، آقایان مهندس عبدالرضا انصاری به وزارت کشور، دکتر جواد صدر وزیر کشور، به وزارت دادگستری، دکتر غلامرضا نیک‌پی معاون اجرایی نخست‌وزیر با حفظ سمت به وزارت مشاور و هوشنگ انصاری به وزارت اطلاعات منصوب شدند.
شایعات دومین تغییرات کابینه دیروز ظهر به حدی رسید که اشخاص مختلف طی تلفن‌های متعدد خبر تغییرات عجیب و غریبی را می‌دادند و به موجب این شایعات تقریبا همه وزیران تغییر می‌کردند!
اما سرانجام ساعت 5 بعد از ظهر، هنگامی که نخست‌وزیر با چهار وزیر تازه خویش وارد کاخ سعدآباد گردید، به این شایعات خاتمه داده شد.
به این ترتیب آقای هویدا، نخست‌وزیر، ساعت 5 بعد از ظهر در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت و وزرای جدید را معرفی کرد.
 
مذاکرات ایران و رومانی از فردا آغاز می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروزه آقای ایون گئورگی مورر، نخست‌وزیر رومانی، به دعوت دولت ایران وارد تهران می‌شود و فردا ناهار را در پیشگاه شاهنشاه آریامهر صرف خواهد نمود.
در این مسافرت شانزده نفر از مقامات اقتصادی و سیاسی رومانی همراه آقای مورر هستند.
نخست‌وزیر رومانی در مدت اقامت در تهران با آقای نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه مذاکراتی پیرامون روابط دو کشور انجام می‌دهد و از دانشگاه تهران دکترای افتخاری دریافت خواهد کرد.
طبق برنامه تنظیم‌شده، آقای نخست‌وزیر رومانی بعدازظهر امروز دفتر مخصوص شاهنشاه را در کاخ مرمر امضا می‌نمایند و سپس با والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی ملاقات خواهند نمود.
امشب از طرف آقای هویدا، نخست‌وزیر، ضیافتی به شام به افتخار نخست‌وزیر رومانی در کاخ وزارت امور خارجه ترتیب داده می‌شود.
بامداد فردا آقای نخست‌وزیر رومانی تاج گلی نثار آرامگاه اعلیحضرت فقید خواهد نمود و با آقایان هویدا، نخست‌وزیر، و آرام، وزیر امور خارجه، ملاقات و پیرامون روابط دو کشور مذاکره می‌نماید.
 
انعقاد قرارداد
در مدت اقامت نخست‌وزیر رومانی در ایران، درباره مسائل اقتصادی و انعقاد قراردادهای خرید کارخانه‌های مختلف از رومانی مذاکراتی انجام خواهد گرفت.
در سوم آبان سال گذشته، قراردادی بین ایران و رومانی به امضا رسید که طبق آن ایران صدمیلیون دلار نفت به رومانی می‌فروشد و در عوض، از آن کشور کارخانه‌های مورد احتیاج خود را خریداری می‌نماید.
طبق مذاکراتی که تاکنون انجام گرفت قرار است ایران از رومانی ماشین‌آلات اکتشاف نفت، حفر چاه‌های نفت، تصفیه‌خانه‌های کوچک نفت، کارخانه‌های سیمان، سود سوزآور و پودر سودا خریداری کند.
ضمنا از بقیه اعتبارات وسایل و تجهیزات بندری، کشتی‌های 1600 تنی برای تقویت حمل و نقل بین ایران و شیخ‌نشین‌ها و وسایل الکتریکی خریداری می‌شود. احتمالا در مدت اقامت نخست‌وزیر رومانی، قراردادهای مربوط به کارخانه‌های سود سوزآور و پودر سودا آماده امضا می‌شود و حداقل، مذاکرات روی مسائل فوق به نتیجه نهایی خواهد رسید.
 
«فرح دیبا» برای بازگرداندن «ولیعهد» به سوئیس می‌رود!
جراید امروز کشور نوشتند: نیم ساعت بعد از ظهر امروز علیاحضرت شهبانو فرح برای مسافرت کوتاهی به ژنو، با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران عازم سوئیس شدند.
علیاحضرت شهبانو روز یکشنبه آینده به اتفاق والاحضرت ولیعهد و والاحضرت فرحناز پهلوی، که ماه گذشته به اتفاق سرکار علیه خانم فریده دیبا، مادر گرامی علیاحضرت شهبانو، به ژنو عزیمت کرده بودند، به تهران باز می‌گردند.
 
سفیر جدید پاکستان در آبان‌ماه به تهران می‌آید
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد که تیمسار ارتشبد محمد موسی‌خان به سمت سفیر دولت پاکستان در دربار شاهنشاهی تعیین و پذیرش ایشان داده شده است.
ژنرال محمد موسی‌خان، فرمانده ارتش پاکستان، روز ۲۸ اکتبر (6 آبان آینده) به افتخار بازنشستگی نایل می‌شود و چند روز بعد از آن عازم ایران گردیده از نیمه دوم آبان پست خود را در تهران تحویل خواهد گرفت.
 
مدیرعامل جدید آب و برق خوزستان
امروز اطلاع حاصل شد که با انتصاب آقای مهندس انصاری به وزارت کشور، آقای دکتر ایرج وحیدی، معاون وزارت آب و برق، به مدیریت عامل سازمان آب و برق خوزستان منصوب شده است.
آقای دکتر وحیدی قبل از تصدی معاونت وزارت آب و برق، مدیر عامل بنگاه آبیاری بود.
 
«استقبال ایران از همکاری افغانستان و عراق با سازمان عمران منطقه‌ای»
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا که چند روز پیش، از مسافرت ترکیه به تهران بازگشت، طی مصاحبه‌ای مذاکرات خود را با رهبران ترکیه و نیز گفت‌وگوهای خود را با نخست‌وزیر عراق، که در ازمیر اتفاق افتاد، شرح داد.
مهندس شریف‌امامی اظهار داشت: بنده در نطق خود، ضمن اعلام محبت و علاقه ملت ایران به ملت ترک اظهار داشتم که ملت‌های ایران و ترکیه و پاکستان و همچنین کشورهای دیگر همسایه و مسلمان این منطقه می‌توانند با یکدیگر در زمینه‌های مختلف همکاری بیشتری نمایند و مخصوصا اظهار نظر کردم که همکاری و مشارکت افغانستان در پیمان همکاری عمران منطقه‌ای از طرف دول ایران، ترکیه و پاکستان استقبال خواهد شد و مقامات ترک نیز این نظر را تأیید کردند.
بنده صمیمانه احساس کردم که اولیای ترک واقعا میل دارند که همیشه با دولت و ملت ایران روابط بسیار نزدیک و صمیمانه داشته باشند و در این امر حتى تعصب دارند.
 
مذاکرات ایران و عراق آغاز شد
قبل از ظهر امروز آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی، در وزارت امور خارجه حضور یافت و با آقای آرام وزیر امور خارجه ملاقات کرد.
سفیر عراق پس از ملاقات نیم‌ساعته خود با آقای آرام، وزیر امور خارجه، اظهار داشت: مذاکرات امروز من با آقای آرام در محیط دوستانه‌ای پیرامون روابط دو کشور انجام شد و در این ملاقات من دعوت مجدد دولت عراق را از آقای وزیر امور خارجه به اطلاع ایشان رساندم و آقای آرام قول دادند که در فرصت مناسبی به بغداد مسافرت کنند.
آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی، در مورد پیام مخصوص رئیس‌جمهوری عراق برای شاهنشاه ایران گفت: فردا در کاخ سعدآباد، شاهنشاه آریامهر مرا به حضور خواهند پذیرفت و در این شرفیابی پیام ژنرال عارف را که شفاهی است، به ایشان عرض خواهم کرد.
رادیو بغداد در بخش فارسی خود، اظهارات عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، را در یک مصاحبه مطبوعاتی پخش کرد. ضمن این مصاحبه، نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: مسائل مربوط به روابط ایران و عراق، با مقامات ترکیه در سفر اخیر مطرح شد و دولت ترکیه علاقه خود را به بهبود روابط ما اعلام کرد.
اتفاقا با آقای رئیس مجلس سنای ایران نیز در ترکیه ملاقات کردم و مذاکرات دوستانه‌ای میان ما انجام شد.
رئیس سنای ایران گفتند که تمام کوشش خود را برای بهبود روابط دو کشور مبذول خواهند داشت. ایشان همچنین گفتند که معقول نیست روابط ایران و عراق دوستانه و مودّت‌آمیز نباشد و من نیز سخنان ایشان را تأیید کردم و گفتم ما میل داریم در این راه گام‌های مثبتی برداریم.
 
سفارش لوله به شوروی
رادیو مسکو دیروز اعلام داشت که ایران سفارش ساخت تعدادی لوله بزرگ برای استفاده در صنایع نفت خود به شوروی داده است.
لوله‌های مورد احتیاج ایران در کارخانه‌ای که در نواحی «اورال» وجود دارد تولید شده و از حیث استحکام و دوام قابل اطمینان است.
 
برای تعیین حدود فلات قاره ایران، عربستان سعودی و کویت در خلیج فارس، مذاکرات کپنهاک آغاز شد
«خبرگزاری فرانسه» از کپنهاک گزارش داد: کنفرانس هیئت‌های نمایندگی ایران، عربستان سعودی و کویت برای تعیین حدود فلات قاره خلیج فارس در ساعت 1:30 بعد از ظهر یکشنبه (به وقت تهران) در کپنهاک تشکیل گردید.
ذکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی، هنگامی که برای شرکت در این جلسه به «رویال هتل» می‌رفت، به خبرنگاران گفت: امیدواریم بتوانیم مسئله تعیین حدود فلات قاره خلیج فارس را حل کنیم.
وی گفت: هیئت نمایندگی عربستان سعودی در این مذاکرات از پنج نفر تشکیل شده است.
هیئت نمایندگی ایرانی از هفت نفر تشکیل شده و ریاست آن را آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، به عهده دارد. هیئت نمایندگی کویت نیز هفت عضو دارد و ریاست آن به عهده آقای احمد الجابر صباح وزیر امور خارجه کویت است.
مذاکرات کپنهاک چندین روز طول خواهد کشید.
 
اهمیت مذاکرات
نخستین جلسه مذاکرات بیش از نیم ساعت طول نکشید. روزنامه «اخبار الکویت» چاپ کویت ضمن مقاله‌ای، بر اهمیت مذاکرات سه‌جانبه ایران و عربستان سعودی و کویت تأکید کرده و نوشته است: هدف این مذاکرات تعیین حدود قلمرو آب‌های ساحلی و تقسیم فلات قاره خلیج فارس است.
«اخبار الکویت» نوشته است: اکنون معلوم شده است که منابع عظیم نفتی زیر آب‌های خلیج وجود دارد و اگر توافق فوری درباره تعیین حقوق هر یک از کشورهای خلیج [فارس] بر اساس حقوق بین‌المللی و حدود حاکمیت آنها به‌دست نیاید، روزهای آینده شاهد اقدامات و عملیاتی در این منطقه خواهیم بود که ممکن است روابط کشورهای مختلف خلیج [فارس] را به خطر انداخته و وضع تیره و تاریکی پس از برخورد منافع کشورهای مزبور در این منطقه به‌وجود بیاورد.[1]
 
کابینه هویدا برای دومین بار ترمیم شد/مذاکرات ایران و رومانی از فردا آغاز می‌شود!/انعقاد قرارداد/«فرح دیبا» برای بازگرداندن «ولیعهد» به سوئیس می‌رود!/سفیر جدید پاکستان در آبان‌ماه به تهران می‌آید/مدیرعامل جدید آب و برق خوزستان/«استقبال ایران از همکاری افغانستان و عراق با سازمان عمران منطقه‌ای»/مذاکرات ایران و عراق آغاز شد/سفارش لوله به شوروی/برای تعیین حدود فلات قاره ایران، عربستان سعودی و کویت در خلیج فارس، مذاکرات کپنهاک آغاز شد/اهمیت مذاکرات
 
پی‌نوشت
-------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 21 تیر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcjvhe8.uqetizsffu.html
iichs.ir/vdcjvhe8.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما