ایوب‌خان به پاکستان بازگشت/پادشاه و ملکه نپال به تهران می‌آیند/مذاکرات با کنسرسیوم نفت مجددا آغاز می‌شود/مخالفت‌ها با لایحه مالیات بر درآمد در جلسه مجلس شورای ملی!/سیل همدان/مالیات بر درآمد/دقت در کمیسیون/کار مشکل/توضیح وزیر دارایی/درگذشت عزیزالله حاتمی/در این چند ساله ایران هر روز بیشتر از دیروز به گندم خارجی نیازمند شد!/سخنان آرام در سازمان ملل/تعمیم عضویت سازمان ملل
26 مهر 1345

ایوب‌خان به پاکستان بازگشت

روزنامه «اطلاعات» نوشت: پیش از ظهر امروز پرزیدنت محمد ایوب‌خان پس از شرکت در مراسم نمایشات هوایی واحدهای نیروی هوایی شاهنشاهی تهران را به سوی کراچی ترک کرد.
رئیس‌جمهور پاکستان روز جمعه گذشته به دعوت شاهنشاه برای یک بازدید خصوصی چهارروزه همراه مارشال هوایی نورخان، فرمانده کل نیروی هوایی پاکستان، به تهران آمده بودند.
امروز هنگام بازگشت میهمان عالی‌قدر ایران در  فرودگاه، شاهنشاه وشهبانو از معظم له مشایعت فرمودند.
عصر دیروز، حضرت فیلد مارشال ایوب‌خان از تأسیسات سد امیرکبیر دیدن نمودند.
 
پادشاه و ملکه نپال به تهران می‌آیند
جراید امروز کشور نوشتند: اعلیحضرت ماهاندرا، پادشاه نپال، همراه ملکه راتنا امشب برای یک دیدار خصوصی سه‌روزه از ایران، وارد تهران خواهند شد و در فرودگاه مورد استقبال والاحضرت شاهپور عبدالرضا پهلوی و آقای نخست‌وزیر قرار خواهند گرفت.
اعلیحضرت پادشاه و علیاحضرت ملکه نپال بامداد فردا دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر و شهبانو را امضا کرده و سپس به شهر ری رفته و دسته گلی نثار آرامگاه رضاشاه کبیر خواهند نمود و با شاهنشاه و شهبانوی ایران ملاقات خواهند کرد.
 
مذاکرات با کنسرسیوم نفت مجددا آغاز می‌شود
از هفته آینده نمایندگان کنسرسیوم نفت با حضور دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، مجددا تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره افزایش تولید نفت خام ایران تصمیم بگیرند.
تشکیل این جلسات دنباله جلسات اوایل مهرماه خواهد بود.
در جلسات قبلی مذاکرات روی درخواست‌‎های ایران، که مهم‌ترین آن «افزایش تولید» بود خاتمه پیدا نکرد؛ به همین جهت کنفرانس برای مدتی تعطیل گردید و آقای دکتر اقبال در مدت تعطیل کنفرانس به بلغارستان مسافرت کرد و سپس به تهران آمد.
اکنون قرار است روز پنجشنبه رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت به اتفاق کارشناسان نقتی مجددا برای شرکت در جلسات تبادل نظر با کنسرسیوم به لندن عزیمت کند.
دکتر اقبال در اولین جلسه قبلی در مورد کمبود اضافه تولید به‌شدت ابراز نارضایی کرد و گفت این امر در کشور ما ایجاد نگرانی کرده است.
 
مخالفت‌ها با لایحه مالیات بر درآمد در جلسه مجلس شورای ملی!
 نمایندگان مجلس شورای ملی امروز در نطق‌های پیش از دستور پیرامون سمینار زنان، پیکار با بی‌سوادی، سیل همدان و احتیاجات حوزه‌های انتخابیه خود صحبت کردند و بررسی لایحه مالیات بر درآمد ادامه یافت.
 
سیل همدان
آقای مهندس اسمعیل معینی زند درباره سیل همدان و حومه صحبت کرد و گفت: متأسفانه سیل خرابی‌های زیادی به بار آورده و هزاران نفر بی‌خانمان شده و صدها احشام تلف شده است و با اینکه از طرف جمعیت شیر و خورشید سرخ کمک‌هایی شده است، ولی کافی نیست و باید ادامه یابد.
آقای مهندس معینی زند از وزارت پست و تلگراف گله کرد و گفت: با اینکه بارها به مقامات مسئول وزارت پست و تلگراف تذکر داده شد که منطقه وسیعی به مساحت پانصد کیلومتر در حوزه انتخابیه بنده فاقد وسایل ارتباطی و پستی است، مع‌ذلک تاکنون به این امر مهم توجه نشده و همین عدم توجه سبب گردید که خبر این حادثه و سیل دو روز دیرتر به مقامات مرکز اطلاع داده شود و در نتیجه کمک‌های لازم هم دو روز دیرتر به محل رسید.
 
مالیات بر درآمد
در این موقع مجلس وارد دستور شد و رسیدگی به لایحه جدید مالیات بر درآمد ادامه یافت و آقای حاج رجایی، نماینده شیراز، در مخالفت با این لایحه گفت: بنده تأکید می‌کنم که پرداخت مالیات لازم و ضروری است، ولی نکاتی در این لایحه وجود دارد که بنده را وادار به مخالفت با آن کرده است.
نباید منکر شد که هدف این لایحه بسیار مترقیانه و مورد تأیید همه است، ‌ولی مالیات پیشه‌وران و اصناف در این لایحه کاملا روشن نشده و معلوم نیست که بالاخره این دسته باید مالیات بدهد یا نه و جزء کدام دسته هستند؛ زیرا مفهوم مواد این لایحه چنین می‌رساند که پیشه‌وران و اصناف جزء دسته بازرگانان محسوب می‌شوند.
 
دقت در کمیسیون
بعد آقای ابراهیم کسرائی به عنوان موافق لایحه صحبت کرد و به ایراداتی که نمایندگان مخالف ابراز داشتند جواب داد و گفت: کمیسیون دارایی مدت شش ماه با دقت کافی این لایحه را بررسی و اصلاح نموده است.
 
کار مشکل
آقای هلاکو رامبد، لیدر فراکسیون پارلمانی حزب مردم، به عنوان مخالف با لایحه به طور مقدمه گفت: مالیات نه باج است و نه اعانه و تصویب لایحه مالیاتی یکی از مشکل‌ترین کارهای پارلمانی دنیاست.
آقای رامبد خطاب به وزیر دارایی گفت: من شما را متهم به بی‌اطلاعی از دستگاه خودتان می‌کنم؛ زیرا دستگاهی را که باید این قانون را اجرا بکند هنوز نشناخته‌اید. سازمان وزارت دارایی شما موفق نشده است که در هفت، هشت سال گذشته در امر مستغلات ضوابط صحیحی برقرار کند، چطور می‌تواند برای بیست و چند میلیون نفر پرونده مالیاتی تهیه کند؟
آقای رامبد با اشاره به نرخ‌های مالیاتی گفت: قانون فعلی مالیات بر درآمد از کسی که ده‌هزار تومان درآمد دارد ششصد تومان مالیات می‌گیرد، ولی این لایحه انقلابی می‌خواهد از او یک هزار و پانصد تومان بگیرد و بر عکس از کسی که هفتصدهزار تومان درآمد دارد تا به حال ۲۸۰ هزار تومان مالیات می‌گیرید ولی با لایحه پیشنهادی که مطرح است می‌خواهند از او فقط ۱۷۰ هزار تومان مالیات بگیرند.
ملاحظه می‌فرمایید که فشار از طبقه مرفه برداشته شده و به طبقه ضعیف و کم‌درآمد تحمیل شده است.
 
توضیح وزیر دارایی
آقای دکتر آموزگار، وزیر دارایی، گفت: متأسفانه برای آقای رامبد یک مقداری سوء تفاهم به‌وجود آمده و برخلاف فرمایشات ایشان ما طبق این لایحه از مالیات طبقه ضعیف کم کرده‌ایم.
(رامبد به نظر بنده درآمد مشمول مالیات است، نه حقوق دریافتی)
وزیر دارایی گفت: آقای رامبد بنده را متهم کردند که از دستگاه دارایی اطلاع کافی ندارم. باید عرض کنم که با این دستگاه و با این کارمندان بنده افتخار می‌کنم که به عرض مجلس برسانم که دویست‌میلیون تومان در مالیات مستقیم اضافه وصولی داشته‌ایم. مالیات مستغلات هم دو برابر شده است.
آقای حاج ابوالفضل حاذقی به عنوان موافق با لایحه صحبت کرد و ضمن دادن جواب به بعضی ایرادات مخالفان، فواید لایحه را تشریح کرد
بعد آقای مهندس بهبودی صحبت کرد و تذکراتی داد و دنباله رسیدگی به این لایحه به جلسه آینده موکول گردید.[1]
 
درگذشت عزیزالله حاتمی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز با کمال تأسف اطلاع یافتیم که آقای عزیزالله حاتمی به علت بیماری سرطان پس از یک عمل جراحی در بیمارستان درگذشت.
مرحوم حاتمی از نویسندگان و مترجمان باذوق معاصر بود و سال‌های متمادی با مطبوعات کشور از جمله مؤسسه اطلاعات همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای داشت.
وی عضو شورای نویسندگان رادیو و نویسنده برنامه‌ها و داستان‌های شب و نمایشنامه‌های روز جمعه رادیو ایران بود و شنوندگان رادیو با اسم آن مرحوم کاملا آشنایی دارند.
تشییع جنازه آن مرحوم فردا ساعت 8:30 صبح از مسجد ارک به عمل خواهد آمد.
 
در این چند ساله ایران هر روز بیشتر از دیروز به گندم خارجی نیازمند شد!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: باران‌های موسمی که امسال زودتر از هر سال شروع شده و گزارشاتی که از باریدن برف در بعضی نقاط کشور رسیده طبقات مختلف مردم را امیدوار ساخته است که زمستانی مفید و مؤثر در پیش دارند.
هفت یا هشت سال می‌شود که مملکت ما با خشکسالی و کمبود آب، حتی آب آشامیدنی روبه‌روست و سرمازدگی و آفات مختلف نیز به نوبه خود دست در دست خشکسالی گذاشته قسمت قابل ملاحظه‌ای از کشاورزان و طبقاتی را که سر و کارشان با امور کشاورزی است تا مرحله از پا درافتادن پیش برده است.
به طوری که می‌دانید این چندساله، ایران هر روز بیشتر به گندم خارجی نیازمند شد و این مملکتی که در شمار انبارهای غله جهانی بود مجبور بود مرتبا گندم از خارج وارد کند و ذخایر خود را محکم نگاه دارد. در بسیاری نقاط کشور، دهات و قصبات آباد از بی‌آبی سوخت و تبدیل به یک مزرعه مرده گشت و اهالی مجبور به مهاجرت از مسقط‌الرأس خود به شهرها یا دهات دیگر شدند.
رودخانه‌هایی خشکید که هرگز تصور نمی‌رفت امواج آن از خروش بایستد و نه تنها آب‌های سطح‌الارضی، بلکه آب‌های تحت‌الارض و قنات‌ها و کاریزها نیز عموما به همین سرنوشت دچار گشت.
قضا را، نهضت اصلاحات ارضی نیز با این خشکسالی چندساله مقارن گشت و هنگامی که انتقال زمین به زارعین صورت تحقق گرفت، بسیاری از مردم نگران بودند مبادا نکث تولید، که نتیجه قهری تحولات روستایی در یکی دو ساله اول انتقال آب و زمین به زارع می‌باشد، با کاهش محصولات در نتیجه سال‌های خشکی و کم‌آبی دست به دست هم داده، به کلی کشور را از حیث احتیاج به تولیدات کشاورزی دچار مضیقه و مشکل سازد.
 
سخنان آرام در سازمان ملل
آقای آرام، وزیر امور خارجه، در جلسه هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طی نطقی که رئوس مطالب آن قبلا در روزنامه‌ها درج شده بود، سیاست خارجی ایران و نظریات ایران را در مسائل مهم بین‌المللی تشریح کرد. وزیر امور خارجه در این سخنرانی نسبت به وضع حساس و وخیم جهان، اعلام خطر نمود و در مسئله مربوط به جنگ خطرناک ویتنام، از طرح اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد فجانبداری نمود.
آقای آرام در نطق خود پس از گفتن تبریک به آقای عبدالرحمن پژواک، نماینده افغانستان و رئیس مجمع بیست‌ویکم سازمان ملل متحد، درباره مسائل بین‌المللی اظهار داشت:
آقای رئیس: نگرانی شدید دولت ایران در مورد مسئله ویتنام و نظر اساسی ما نسبت به مشکلات مربوط به آن به اطلاع جهانیان رسیده است. اعتقاد ما آن است که اوضاع جنوب شرقی آسیا صلح جهان را با خطر بزرگی مواجه ساخته است. جای تردید نیست که ملت ویتنام حق دارد آزادانه و بدون دخالت بیگانگان نسبت به سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرد.
ما خود را موظف می‌دانیم که ملت ویتنام را در امر تحقق هدف خویش مبنی بر حصول استقلال و رفع کلیه فشارهای خارجی کمک و مساعدت نماییم. جنگی که اکنون در آن سرزمین درگیر است مصائب عظیمی برای مردم ویتنام به بار آورده است و این خطر نیز موجود است که دامنه این مصائب و رنج‌ها هر لحظه وسیع‌تر گردد و بنابراین نگرانی ما به هیچ وجه بی‌اساس نیست.
باید اعتراف کرد که راه حل نظامی برای مسئله ویتنام وجود ندارد و به‌هرحال در مورد این مسئله هیچ راه حل نظامی نمی‌تواند اثری پایدار و پیگیر داشته باشد. بنابراین باید در جست‌وجوی یک راه حل سیاسی برآمد. آنچه برای انجام این امر لازم و غیر قابل اجتناب می‌باشد همان است که توسط آقای دبیر کل تشریح شده است. از نظر ما مهم‌تر از هر چیز آن است که مساعی دبیر کل در این زمینه تعقیب گردد.
 
تعمیم عضویت سازمان ملل
آقای رئیس: اگر بخواهیم سازمان ملل متحد واقعا منعکس‌کننده تحولات عمیقی که در جهان به وقوع پیوسته است باشد تعمیم عضویت سازمان امری است که بیش از این نمی‌توان از آن طفره رفت. اگر این تحولات را به حساب نیاوریم، سازمان ملل متحد نمی‌تواند امیدوار باشد که اهداف عالیه خود را تحقق بخشیده و به عنوان وسیله مؤثری برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف و هماهنگ ساختن سیاست‌های مختلف عمل و اقدام کند. زمان آن رسیده است که برای نیل به هدف تأمین جامعیت ملل متحد بر طبق مقاصد و اصول مذکور در منشور ملل متحد اقدامات نوینی به عمل آوریم. [2]
 
رزونامه اطلاعات، 26 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------
[1] . اطلاعات، 26 مهر 1345، صص 13 و 16؛ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، 26 مهر 1345.
[2] . اطلاعات، 26 مهر 1345، صص 2، 7، 13 و 15. 
https://iichs.ir/vdcauunu.49ny615kk4.html
iichs.ir/vdcauunu.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما