«بر سر خرید اسلحه از شوروی ایران و آمریکا اختلاف نظر دارند»؟!/گزارش وضعیت فرهنگیان از لحاظ استخدام تسلیم دولت شد/تجلیل از نتایج اصلاحات ارضی در کنفرانس جهانی!/مقامات اداره آموزش و پرورش تهران: آموزگاران زن باید در تابستان وضع حمل نمایند!/شاه و فرح برای استراحت به شمال رفتند!/ملاقات سفیر ایران با البزاز
28 تیر 1345

«بر سر خرید اسلحه از شوروی ایران و آمریکا اختلاف نظر دارند»؟!

«آسوشیتدپرس» طی تفسیری از واشنگتن گزارش می‌دهد: بر سر خرید اسلحه از شوروی، ایران و آمریکا اختلاف نظر دارند.
آمریکا شوروی را عامل اصلی تهدید خاورمیانه می‌داند، اما به نظر شاهنشاه، ایران عامل تهدید این منطقه ناصر است.
«آسوشیتدپرس» 18 ژوئیه از واشنگتن گزارش داد: مشکلات ناشی از فروش اسلحه مورد تقاضای ایران، خطوط دفاعی دنیای غیر کمونیست را در امتداد مرزهای جنوبی اتحاد شوروی مورد تهدید قرار داده است.
گفته می‌شود شاهنشاه ایران از آمریکا سلاح‌های مدرن خواسته‌اند تا موقعیت دفاعی ایران را در خلیج فارس استحکام بخشند و به طور ضمنی گفته‌اند که اگر به گرفتن اسلحه مدرن از آمریکا موفق نشوند، برای دریافت توپ‌های ضد هوایی و موشک به شوروی روی می‌آورند.
از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون آمریکا هفتصدمیلیون دلار اسلحه به ایران داده است و در حال حاضر که وزارت دفاع آمریکا تحت فشار نیازمندی‌های جنگ ویتنام قرار دارد، می‌گوید: متحدینی که امکان پرداخت پول اسلحه برایشان فراهم است باید در مقابل خرید سلاح‌هایی چون موشک‌های زمین به هوا پول نقد بپردازند یا شرایط اعتباری سخت‌تری را بپذیرند. مقامات واشنگتن انتظار دارند که در مورد تقاضای شاهنشاه ممکن است تا اواخر ماه جاری تصمیمی اتخاذ شود.[1]
 
گزارش وضعیت فرهنگیان از لحاظ استخدام تسلیم دولت شد
وزیر آموزش و پرورش امروز در اجتماع مقامات فرهنگی و رؤسای نواحی آموزش و پرورش تهران مطالبی ایراد کرد و در پاسخ به سؤال فرهنگیان در مورد قانون استخدام گفت: گزارشی در مورد وضع فرهنگیان در قبال قانون جدید استخدام تهیه و تسلیم دولت شده است.[2]
 
تجلیل از نتایج اصلاحات ارضی در کنفرانس جهانی!
روزنامه «اطلاعات» طی گزارشی نوشت: اجرای اصلاحات ارضی ایران در کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی مورد ستایش قرار گرفت.
نمایندگان ۷۸ دولت شرکت‌کننده در کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی که در «رم» تشکیل گردید، دعوت شدند تا پایان سال جاری ضمن مسافرت به ایران از نزدیک اجرای قوانین اصلاحات ارضی و اثرات آن و همچنین فعالیت سپاهیان دانش و ترویج و آبادانی و بهداشت را در ایران مورد بررسی قرار دهند.
این دعوت از متخصصین و کارشناسان اصلاحات ارضی وابسته به سازمان ملل متحد نیز به عمل آمده است.
آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، امروز ضمن اظهار این مطلب پیرامون شرکت هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی، که از طرف سازمان ملل متحد تشکیل یافت، توضیحاتی داد.
سرپرست اصلاحات ارضی اظهار داشت: در این کنفرانس سیصد نماینده از ۷۸ کشور جهان و من‌جمله نماینده دربار واتیکان شرکت داشتند.
از ایران آقای دکتر گودرزی، مدیر کل آموزش وزارت کشاورزی، نیز حضور داشت و آقای دکتر رام به عنوان کارشناس اصلاحات ارضی به دعوت سازمان خواربار جهانی در کنفرانس شرکت کرد.
در این جلسه نحوه اجرای تقسیم املاک سلطنتی و تشکیل بانک عمران جهت کمک به روستاییان و هدف از ایجاد بنیاد پهلوی و تقسیم خالصجات دولتی بین کشاورزان و بالاخره نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و تشکیل شرکت‌های تعاونی و سازمان‌های عمران منطقه‌ای و اثرات همه‌جانبه اجرای این برنامه در ایران به اطلاع شرکت‌کنندگان در کنفرانس رسید که از هر نظر مورد توجه کنفرانس واقع شد و نحوه اجرای سریع اصلاحات ارضی در ایران مورد ستایش و قدردانی پرفسور توما، که یکی از کارشناسان اصلاحات ارضی و یکی از شخصیت‌های برجسته اقتصادی آمریکا می‌باشد، قرار گرفت.
در جلسات بعد نیز هیئت نمایندگی ایران با توجه به تمایل و تقاضای اکثر شرکت‌کنندگان در کنفرانس و به‌خصوص کشورهای افریقایی و آسیایی و آمریکای لاتین، به تفصیل نقش خلاقه انقلاب شاه و مردم در ایران، و برنامه  کار سپاهیان ترویج و آبادانی و دانش و بهداشت، مساعی شاهنشاه آریامهر را در مبارزه جهانی با بی‌سوادی و تخصیص یک روز بودجه نظامی ارتش شاهنشاهی ایران برای اجرای این نیت بزرگ انسانی برای نمایندگان شرکت‌کننده در کنفرانس تشریح نمود.[3]
 
مقامات اداره آموزش و پرورش تهران: آموزگاران زن باید در تابستان وضع حمل نمایند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقامات اداره آموزش و پرورش استان مرکز اخیرا به این فکر افتاده‌اند که خانم‌های آموزگار را به نحوی راضی نمایند که در ایام تعطیلات تابستانی مدارس وضع حمل نمایند.
خبرنگار ما می‌نویسد: در حال حاضر تنها در استان مرکز ده‌هزار آموزگار زن خدمت می‌نمایند که اغلب در خلال سال تحصیلی وضع حمل می‌کنند و کلاس‌های خود را به مدت طولانی بی‌سرپرست می‌گذارند.
طبق مقررات موجود هر آموزگار زن برای وضع حمل چهل روز مرخصی قانونی دارد، ولی معمولا هر آموزگار زن با گواهی پزشکی یک ماه قبل از وضع حمل و یک ماه بعد از آن به استراحت می‌پردازد و در حقیقت دو الی سه ماه کلاس خود را بدون سرپرست و معلم می‌گذارد.
مقامات اداره آموزش و پرورش استان مرکز می‌گویند: برای اینکه معلمین زن بیشتر علاقه‌مند شوند که در فصل تابستان زایمان داشته باشند تدبیر تازه‌ای اندیشیده‌اند به این ترتیب که پیشنهاد خواهد شد آن دسته از آموزگاران زن که ضمن سال تحصیلی وضع حمل می‌کنند در صورتی می‌توانند یک ماه قبل و یک ماه بعد از زایمان (اضافه بر مرخصی استحقاقی) استراحت بگیرند که یک جانشین برای خود تعیین نمایند.
مقامات اداره آموزش و پرورش استان تهران معتقدند که چون تعیین جانشین مستلزم پرداخت حقوق می‌باشد که باید از طرف آموزگار مربوط به جانشین پرداخت شود، به‌تدریج آموزگاران زن ترتیبی خواهند داد که در ایام تابستان وضع حمل نمایند!
این پیشنهاد فعلا تحت مطالعه است و تصمیم قطعی دراین‌باره اتخاذ نشده است.
 
شاه و فرح برای استراحت به شمال رفتند!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: امروز شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی، والاحضرت رضا پهلوی ولیعهد، والاحضرت شاهدخت فرحناز و والاحضرت شاهپور علیرضا برای چند روز استراحت در نوشهر با هواپیما به شمال عزیمت فرمودند.
علیاحضرت شهبانو فرح و والاحضرتین ساعت 10 صبح و شاهنشاه آریامهر بعد از ظهر امروز به شمال تشریف‌فرما شدند.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، در فرودگاه نوشهر از شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو و والاحضرتین استقبال کرد.
 
ملاقات سفیر ایران با البزاز
رادیو بغداد گزارش داد که ساعت 10:30 صبح دیروز آقای دکتر پیراسته، سفیر ایران در بغداد، با آقای دکتر عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، ملاقات کرده است.
در این ملاقات پیرامون روابط دو کشور مذاکره شد.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 28 تیر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
-------------------------------------------
 
[1]. اطلاعات، 28 تیر 1345، صص 1 و 13. روس‌ها از بدو ورود ارتش سرخ شوروی به ایران مانند انگلیسی‌ها در پی تثبیت و توسعه منافع دیرینه خود در ایران بودند. تسلط بر راه‌های شمال ایران، اخلال در امور مردم، دستگیری و زندانی کردن مردم، اخلال در امور اقتصادی، غارت وسایل سازمان‌های دولتی و... از اقدامات شوروی در ایران بود.
دولت شوروی که بعد از سال 1332 و شکست حزب توده از فعالیت آشکار یک حزب در ایران که مجری سیاست شوروی باشد مأیوس شده بود، کم‌کم کوشش کرد روابط خودش را با رژیم پهلوی بهبود بخشد و لذا در جهت حل اختلافات مرزی و بازپرداخت مطالبات ایران قدم برداشت و با اینکه ایران به پیمان بغداد پیوست ــ و این امر باعث شد شوروی مخالفت و اعتراض خود را نشان دهد و در نتیجه آن برای مدتی روابط دو کشور رو به سردی گذاشت ــ مسکو روابط بازرگانی خود را با ایران افزایش داد. البته این وضعت چندان دوام نیاورد و با هجوم سرمایه‌گذاری آمریکا، تبلیغات شوروی علیه ایران از سال 1335 شروع شد و در سال‌های 1338 تا 1340 به اوج خود رسید. در نیمه دوم سال 1341 مذاکرات ایران و شوروی پایان یافت؛ یعنی درست در همان زمانی که نیروهای داخلی علیه رژیم به مبارزه برخاسته بودند، اختلافات رژیم حاکم ایران با شوروی به سازش پایان گرفت. در واقع دولت شوروی به خواست خود در گسترش روابط بازرگانی با ایران موفق شد آن هم بدون اینکه حزبی در داخل کشور ما پایگاهی برای آن تشکیل دهد. سفیر شوروی چند روز پس از تشکیل کابینه علم، با او ملاقات کرد. در شهریور 1341 نیز دولت ایران در یادداشتی به شوروی، تأکید کرد که ایران در خاک خود، پایگاه موشکی به هیچ کشوری نخواهد داد. به دنبال این یادداشت و مذاکراتی که پس از آن انجام شد، روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که اختلاف ایران و شوروی پایان یافته است. این توافق در واقع توافق آمریکا و شوروی در سطح ابرقدرت‌ها بود. پس از رفراندم 6 بهمن، مسکو از اصلاحات شاه حمایت کرد و مخالفان را مرتجع نامید. با وجود این، وزیر خارجه رژیم پهلوی معتقد بود: «ترس از کمونیسم و امکان اشاعه افکار کمونیستی در ایران چیزی بود که همیشه فکر و عکس‌العمل‌های شاه را هدایت می‌کرد و در مذاکرات همیشه به میان می‌آورد و روی آن سیاست خود را توجیه می‌نمود».
روابط گرم محمدرضا پهلوی با ایالات متحده مانع از آن نشد تا او با خرید سلاح از شوروی همگان را شگفت‌زده کند. حجم مالی قرارداد هرچند نسبتا درخور توجه بود، اما تسلیحات خریداری‌شده اقلام راهبردی و با فناوری حساس و ویژه شوروی نبودند. ایران می‌توانست این تسلیحات را از منبع دیگر نیز به راحتی تهیه کند، اما دست کم قیمت ارزان‌‌تر نمونه‌های روسی مشوّق مناسبی برای خرید این تسلیحات بود.
رک: فصلنامه مطالعات تاریخی، ش 59.
[2]. اطلاعات، 28 تیر 1345، صص 1 و 13.
[3]. همان، صص 15 و 16. در تاریخ مدرن ایران، اجرای اصلاحات ارضی عامل بازدارنده تهدید بزرگ انقلاب دهقانی متأثر از اندیشه‌های چپ در ایران معرفی می‌شود و این امر قطعا هدفی مثبت برای آمریکا به‌شمار می‌آید که به تقویت جایگاه خود در ایران و قدرت برتر در مناسبات بین‌المللی می‌اندیشید. هدیه اصلی اصلاحات ارضی به آمریکا و غرب در ظاهر تضعیف اقتصاد ایران در بخش کشاورزی بود، اما در عمل ایران را در مسیر اقتصاد رانتی سوق داد. در عرصه داخلی نیز اصل اول انقلاب سفید را نمی‌توان جدا از سایر برنامه‌های رشد و توسعه در دوره پهلوی دوم دانست. در واقع اصلاحات ارضی برآیند مناسبات سیاسی داخلی و به‌ویژه نهاد سلطنت از سویی و مناسبات نظام سرمایه‌داری از سویی دیگر بود که خروجی آن کارنامه قابل دفاعی از بخش کشاورزی و در نگاه کلان‌تر اقتصاد ایران به دنبال نداشت.
اما نتیجه اصلاحات ارضی چه بود که مقامات پهلوی گاه و بی‌گاه از آن تمجید می‌کردند و یا به نقل از بیگانگان برای خود افتخار می‌آفریدند؟! نگاهی به واقعیت‌های کشاورزی ایران در دوره اجرای اصلاحات ارضی نشان‌دهنده عمق فاجعه است.
در بازه زمانی اجرای اصلاحات ارضی اگرچه تولید محصولات کشاورزی به طور کلی با افزایش روبه‌رو بود، میزان این افزایش هرگز با رشد فزاینده جمعیت و افزایش تقاضا و حجم واردات در سال‌های بعد همخوانی نداشت. جدول واردات و صادرات کشاورزی و دامی نشان می‌دهد که چند سال پس از اجرای اصلاحات ارضی، صادرات محصولات نام‌برده با رشد روبه‌رو بوده و به بیش از بیست‌میلیارد ریال طی ده سال رسیده، اما در کنار آن، واردات نیز به بیش از چهل‌میلیارد ریال افزایش یافت و ایران در پایان اجرای طرح با کسری موازنه صادرات و واردات محصولات کشاورزی مواجه شد.
توجه به بخش کشاورزی ایران در واقع سیاستی برنامه‌ریزی‌شده بود که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و انگلستان دنبال می‌کردند و به دنبال تضعیف پایه‌های قدرت ایران از جمله در بخش کشاورزی و وابسته ساختن اقتصاد ایران به نفت بودند تا ایران به کشوری تک‌محصولی تبدیل شود. این دو کشور به‌ویژه آمریکا، داعیه رهبری اقتصادی جهان و کشورهایی با اقتصاد وابسته را نیز داشتند.
عمیدی نوری، از کارگزاران پهلوی دوم، در کتاب خاطرات خود با اشاره به ملاقاتش با آن لمبتون ــ یکی از مشاوران اصلی طرح اصلاحات ارضی ــ از او می‌پرسد که چرا کشاورزی ایران را به این وضعیت کشاندید تا مجبور شویم بیشتر محصولات را از خارج وارد کنیم! او در پاسخ می‌گوید: هدف ما این بود که از ثروت مالکین گرفته و به درآمد زارعین که طبقه فقیر بودند اضافه شود و تعادلی در ثروت به‌وجود آید؛ یعنی طبقه فقیر را غنی و طبقه غنی را محتاج کنیم. اکنون می‌بینیم که توانستیم طبقه غنی و مالک را محتاج کنیم، اما طبقه فقیر را که زارعین باشند نتوانستیم غنی کنیم. او در حقیقت به عنوان عامل اینتلیجنت‌سرویس انگلستان در ایران از این سیاست انگلستان پرده برمی‌داشت که در ایران نباید هیچ وقت شکم کسی سیر باشد؛ زیرا در این صورت با سیاست استعمار اقتصادی مبارزه می‌کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 78.
ایران از نظر آمریکا نیز «کشور نفت» نام داشت و منبع واحد اقتصادی آن، یعنی ارز حاصل از فروش نفت، مورد توجه بود. سنا و وزارت خارجه آمریکا بر این باور بودند که منبع ارزی نفت برای جمعیت ایران زیاد است. با این استدلال ایران باید متکی به ارز یک منبع واحد اقتصادی باشد تا بتوان آن را اداره کرد. در مقایسه با ایران کشورهای همسایه که به صادرات محصولات کشاورزی متکی بودند نیاز به بازار فروش محصولات به‌ویژه تولیدات کشاورزی خود داشتند و چون محصولات فوق در ایران هم وجود داشت و مزاحم صادرات کشورهای دیگر بود در نتیجه باید جلوی آن گرفته می‌شد. با اجرای مقررات اصلاحات ارضی، سطح زیر کشت گندم و جو پایین آمد و به این ترتیب نهضت کشاورزی به نهضت صنعتی تبدیل گردید تا کارخانه‌هایی از پول نفت به‌وجود آید و کشاورزان را به خود جذب کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار، همان، ص 537.
در بخش کشاورزی نیز وابستگی کشور به واردات ماشین آلات کشاورزی از خارج باعث شد تا صدها نوع وسایل کشاورزی و ماشین‌آلات به دهات فروخته شود، اما بخش چشمگیری از آنها به دلیل نبودن وسایل یدکی روی دست کشاورزان ماند و گره‌ای جدی در پیشرفت کشاورزی ایجاد کرد. کارشکنی کشورهای سرمایه‌داری یکی از موانع اصلی در عقب نگه داشتن بخش کشاورزی بود؛ به‌طوری که کارخانه تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک، که می‌بایست با گذشت چندین سال به تولید برسد، به مونتاژ تراکتورهای انگلیس اختصاص داده شد که هدف آن به‌دست گرفتن بازار ایران بود و نه به مرور بی‌نیاز ساختن کشور از واردات ماشین‌آلات کشاورزی.
رک: آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر، سند شماره 178-2003-127 م.
با وابسته شدن اقتصاد ایران به نفت و تبدیل شدن کشور به واردکننده محصولات مختلف، از محصولات کشاورزی تا صنعتی، ایران به مرور ظرفیت اعمال قدرت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را از دست داد و در برابر تکانه‌های اقتصاد بین‌الملل، که ناشی از نوسانات قیمت نفت بود، به‌شدت آسیب‌پذیر شد.
در این زمینه برای مطالعه بیشتر رک:
دستاوردهای اقتصادی اصلاحات ارضی چه بود؟
اعترافات طراحان اصلاحات ارضی
[4]. اطلاعات، 28 تیر 1345، صص 15 و 16. 
https://iichs.ir/vdccsoqi.2bq148laa2.html
iichs.ir/vdccsoqi.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما