به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر کتاب «خط آهن سراسری در ایران» نوشته مریمالسادات حسینی برای بار دوم منتشر شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکدهتاریخ معاصر؛ کتاب «خط آهن سراسری در ایران» به قلم مریمالسادات حسینی، که نخستین بار در سال 1400 منتشر شده بود، به دلیل استقبال علاقهمندان به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر به چاپ دوم رسید.
حسینی در این کتاب خط آهن سراسری در ایران را بررسی میکند. گفتنی است از همان آغازین سال سلطنت رضاشاه، طرح احداث خط آهن توسط او مطرح و پس از طرحریزی در این زمینه و برنامهریزی برای هزینههای آن، در سال 1306ش اولین کلنگ ساختمان راهآهن سراسری در تهران محل فعلی ایستگاه تهران بر زمین زده شد و از همان زمان رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال آغاز و این خط آهن در شهریور 1317ش افتتاح گردید. این اقدام در حالی انجام شد که پروژه راه آهن از دوره قاجار در ایران مطرح و تلاشهایی هم برای احداث آن انجام شده بود، اما مانعی بزرگ برای نیل به این مقصود وجود داشت که همانا شرایط بینالمللی و فشار قدرتهای جهانی آن دوران، یعنی روس و انگلیس، بر ایران بود. حال چگونه شد که در دوره رضاشاه این موانع کنار رفت؟ مریمالسادات حسینی در کتاب «خط آهن سراسری در ایران» با بررسی پیشینه طرح راه آهن در ایران و سپس نحوه احداث راه آهن در دوره رضاشاه به این پرسش پاسخ داده است.
کتاب «خط آهن سراسری در ایران» در سال 1402 برای بار دوم در قطع وزیری در 1000 نسخه و 96 صفحه به چاپ رسید تا مخاطبان بیشتری بتوانند با جوانب متفاوت این پروژه آشنا شوند.
فهرست مطالب
مقدمه پیشینه طرح راه آهن در ایران
۱. خط آهن سراسری: ضرورت و چالش
۲. طرحها و نظرها
3. امتیاز راه آهن و رقابتهای خارجی در قرن نوزدهم
4. امتیاز رویتر
۵. قدرتهای بزرگ و احداث راه آهن در ایران پهلوی اول و خط آهن سراسری در ایران
۱. برنامه نوسازی و خط آهن سراسری
۱-۱. موافقان و مخالفان راه آهن در مجلس شورای ملی
۲-۱. منابع مالی تأمین سرمایه احداث راه آهن
۲. رضاشاه و راه آهن
۱-۲. احداث راه آهن
۲-۲. ملاحظات شخصی و سیاسی شاه ارزیابی طرح و نحوه اجرای آن
1. لحاظ نشدن منافع استراتژیک و ارتباطی ایران
2. ضررهای اقتصادی ایران
3. راه آهن در خدمت اشغالگران ایران
نتیجهگیری
اسناد و تصاویر
اسامی، اشخاص، اماکن، احزاب، جمعیتها و...
اشخاص
اماکن
احزاب، جمعیتها و...