کودتای عراق شکست خورد/حکم اعدامی که به «حبس ابد» تقلیل پیدا کرد/در کنفرانس رم صورت گرفت: تمجید از اصلاحاتِ ناکام ارضی!/شاه خطاب به خسروانی؛ تلگرام شما باعث انبساط خاطر ما شد!/رئیس‌جمهوری ترکیه دهم مهرماه به تهران می‌آید/هویدا به زندان رفت!/هیئت افغانی در تهران/برای آرمناک چهار بار تقاضای اعدام شد/اولین خط هواپیمایی ملی بین تهران ـ لندن افتتاح شد
11 تیر 1345
کودتای عراق شکست خورد
روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: کودتای عراق شکست خورد و ژنرال عارف به کودتاچیان اخطار کرد که به آنان رحم نخواهد کرد.
بغداد پنج ساعت در حال جنگ بود و هواپیماهای کودتاچیان دو بار کاخ عارف را به موشک، بمب و مسلسل بستند.
بعد از ظهر دیروز رهبر کودتای عراق را با عارف روبه‌رو کردند.
خبر دیگر اینکه از مناطق مرزی خبر می‌رسد مرز عراق با ایران بسته است.
 
حکم اعدامی که به «حبس ابد» تقلیل پیدا کرد
روزنامه‌ها امروز نوشتند: با دستور شاه حکم اعدام یوسف هوشنگی پیمان به حبس ابد تبدیل شد.
بر اساس گزارش جراید امروز «همکاران پیمان که با تشکیل شبکه‌ای به نفع بیگانگان فعالیت می‌کردند، به یک تا هفت سال زندان محکوم شدند».
امروز دادرسی ارتش اعلام کرد که به فرمان شاهنشاه آریامهر، محکومیت شخصی به نام یوسف هوشنگی پیمان، که به علت ارتباط با بیگانگان در دادگاه نظامی به اعدام محکوم شده بود، به حبس ابد با اعمال شاقه تبدیل یافته است.[1]
 
در کنفرانس رم صورت گرفت: تمجید از اصلاحاتِ ناکام ارضی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سازمان کشاورزی و خواربار جهانی متن کامل گزارشی را که آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی، درباره چگونگی اجرای قانون اصلاحات ارضی در ایران به کنفرانس رم داده بود میان ۲۵۰ نماینده از ۷۵ دولت توزیع کرد.
آقای دکتر ولیان در این گزارش، که مورد توجه شرکت‌کنندگان در کنفرانس قرار گرفت، ابتکار شاهنشاه آریامهر و اثرات همه‌جانبه اقتصادي و اجتماعی اجرای این قانون مترقی را تشریح کرد.
در یکی دیگر از جلسات کنفرانس پروفسور توما، کارشناس سازمان ملل، رفورم ارضی ایران را مورد ستایش قرار داد و چگونگی اجرای آن را ستود.[2]
 
شاه خطاب به خسروانی؛ تلگرام شما باعث انبساط خاطر ما شد!
جناب خسروانی دبیر کل حزب ایران نوین!
تلگرام مبنی بر تهنیت و خیر مقدم به مناسبت بازگشت ما از مسافرت اروپا و مراکش ملاحظه و موجب خشنودی و انبساط خاطر گردید. توجهات و عنایات مخصوص ما را به اعضای حزب ایران نوین و سازمان‌های بانوان و جوانان و کارگران و کشاورزان و اصناف و انجمن‌های محلی و سایر اعضاي وابسته به آن حزب ابلاغ نمايید.
8 تیرماه 1345 شاه.
 
رئیس‌جمهوری ترکیه دهم مهرماه به تهران می‌آید
رادیو آنکارا در برنامه فارسی دیروز خود خبر داد که آقای جعفر کفائی، سفیرکبیر دولت شاهنشاهی ایران در آنکارا، دعوت‌نامه شاهنشاه ایران را به جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، تسلیم نموده است.
رادیو آنکارا افزود که جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تاریخ 2 اکتبر سال جاری (۱۰ مهرماه) به همراهی هیئتی به تهران مسافرت خواهند کرد. این سفر پنج روز طول خواهد کشید.
 
هویدا به زندان رفت!
صبح امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، به اتفاق چند تن از وزیران کابینه خود از زندان قصر بازدید کرد.
نخست‌وزیر و همراهان از دارالتأديب دیدن کردند و تیمسار سرلشکر مبصر، رئیس شهربانی که در این بازدید حضور داشت، توضیحات لازم را به رئيس دولت و همراهان می‌داد.
 
هیئت افغانی در تهران
يك هيئت سه‌نفری افغانی جهت مطالعه برق ایران روز پنجشنبه وارد تهران شد.
اعضای این هیئت با آقای مهندس روحانی، وزیر آب و برق، ملاقات کردند و قرار است تا پایان هفته جاری در ایران بمانند.
هیئت فوق روی سازمان اداری به‌خصوص بخش برق وزارت آب و برق مطالعه می‌کند و همچنین از تأسیسات برقی سدهای شهبانو فرح، امیرکبیر، محمدرضاشاه و فرحناز دیدن خواهند کرد.
 
برای آرمناک چهار بار تقاضای اعدام شد
ظهر امروز آقای جهانگیر فیلسوفي، دادستان تهران، درباره آرمناک، مردی که چندی قبل زن و سه فرزندش را کشته بود، کیفرخواست صادر کرد و برای او به خاطر چهار قتلی که مرتکب شده بود تقاضای چهار بار اعدام کرد.
پرونده پانصدصفحه‌ای ارمناک زیر نظر آقای مهر علی، بازپرس ویژه دادسرا، مورد رسیدگی قرار گرفت و بازپرس ضمن تحقيقات مفصل و دامنه‌دار خود نکات تاريك این جنایت کم‌نظیر را روشن کرد.
بازپرس انگیزه قتل را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که از مدتی پیش بین آرمناک و برادرش بر سر خانه‌ای اختلاف وجود داشته است. از طرفی آرمناک به روابط برادرش با همسر خود ظنین بوده است، اما این مطلب در تحقیقات بازپرس به ثبوت نرسیده است.
قرار مجرمیت متهم، که از طرف بازپرس صادر شد، سيزده صفحه می‌باشد و این پرونده تسلیم آقای فیلسوفی، دادستان تهران، شد و دادستان ظهر امروز ادعانامه خود را در دوازده صفحه آماده کرد.
دادستان در کیفرخواست به استناد ماده 170 قانون مجازات عمومی برای ارمناك به خاطر هر کدام از قتل‌هایی که مرتکب شده تقاضای اعدام کرده است.
دادستان تهران امروز درباره این پرونده اظهار داشت: پرونده ارمناك از هر جهت کامل است. متهم به قتل کاملا سالم تشخیص داده شده و تحقیقاتی که از وی صورت گرفته این امر را نشان می‌دهد.
 
اولین خط هواپیمایی ملی بین تهران ـ لندن افتتاح شد
جراید امروز کشور نوشتند: روز پنجشنبه اولین پرواز هواپیمایی ملی ایران از تهران به لندن طی مراسمی با حضور آقای نخست‌وزیر در فرودگاه انجام شد.
در این مراسم به دعوت تیمسار سرلشکر خادمی، مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران، جمعی از آقایان وزرا، نمایندگان مجلسين، امرای ارتش، رجال و روزنامه‌نگاران شرکت داشتند.
تیمسار سرلشکر خادمی ضمن گزارشی از فعالیت‌های شرکت اظهار داشت: بایستی عرض کنم که برنامه هفت‌ساله‌ای به تصویب رسیده بود که از سال 1345 شروع می‌گردید و حسب‌الامر مبارك ملوکانه این برنامه را یک سال به جلو کشیده و با وجود فرصت بسیار کم از سال گذشته این برنامه به مرحله اجرا گذارده شد و روز ۱۳ تیرماه سال قبل (1344)، که آن جناب و بسیاری از حضار گرامی نیز تشریف داشتند، اولین پرواز جت «هما» به اروپا به وسیله والاحضرت شاهدخت فاطمه پهلوی به نام نامی بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر افتتاح گردید.
سپس آقای هویدا، نخست‌وزیر، شروع به صحبت کرد. پس از سخنان آقای نخست‌وزیر، مسافران به محوطه فرودگاه آمدند و آقای نخست‌وزیر با آنها صحبت کرده و سفر بخیر گفتند.
سپس والاحضرت شاهدخت فاطمه پهلوی، که تیمسار سپهبد خاتمی در معیّت ایشان بودند، به محوطه فرودگاه آمدند و با اولین پرواز تهران لندن رهسپار اروپا شدند.
 
گشایش خط استانبول
صبح امروز نیز مراسمی برای افتتاح اولین خط هوایی تهران - استانبول در فرودگاه مهرآباد برگذار شد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 11 تیر 1345، صفحه 1


پي‌نوشت:
----------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 11 تیر 1345، صص 1، 3، 13 و 16.
[2]. همان، ص 13. تمجید از «اصلاحات ارضی» اجراشده در ایران توسط برگزارکنندگان یک کنفرانس خارجی می‌توانست ناشی از دو علت باشد: یا آنان نسبت به حقیقت این اصلاحات در ایران و شکست آن بی‌اطلاع بودند یا اینکه می‌خواستند این مسیر شکست‌خورده ادامه یابد و ایران وابستگی شدید غذایی به خارج داشته باشد.
در شرایطی که عنوان شده بود برنامه به دنبال تقویت وضعیت معیشت کشاورزان و تقویت موقعیت اقتصادی آنهاست، در عمل به‌جز عده کمی از روستاییان که پس از اصلاحات ارضی به شرایط مالی نسبتا مطلوبی دست یافتند، اکثر آنها که قرار بود با اصلاحات ارضی قدرت خرید بالا و سطح زندگی بهتری پیدا کنند، در وضعیت نامناسب‌تری نسبت به قبل قرار گرفتند. این در حالی است که در لایحه قانونی اصلاحات ارضی آمده بود که بزرگ‌مالکان می‌توانند یک ده شش دانگ را برای خود حفظ کنند و مازاد اراضی بین کشاورزان تقسیم شود. هرچند معدود مشاورانی به این شیوه تقسیم اراضی که به ضرر کشاورزان بود اعتراض کردند و گفتند تا همه املاک تقسیم شود و این نوع تقسیم زمین حتما موجب خونریزی خواهد شد، ارسنجانی در پاسخ گفته بود که نظر ما هم همین است تا خونریزی شود.
رک: خداداد فرمانفرمائیان و دیگران، توسعه در ایران، تهران، گام نو، 1381، ص 241.
با تقسیم زمین‌های کشاورزی یکپارچه به واحدهای کوچک، همکاری روستاییان در زمینه تولید بر روی زمین‌های بزرگ، که در نظام تولید کشاورزی سابق وجود داشت، فرو ریخت و در نتیجه دهقانان مجبور شدند بر روی زمین‌های کوچک‌تری کار کنند که محصول آن حتی کفاف گذران زندگی روزمره را نیز نمی‌داد. در واقع پس از کارگرانی که بر روی زمین دیگران کار می‌کردند، گروه دومی که در نتیجه اصلاحات ارضی بیشترین خسارات را متحمل شدند دهقانانی بودند که جواز کار بر روی زمین خود را دریافت کرده، اما چون اغلب فاقد امکانات و تجهیزات کشاورزی حتی در ابتدایی‌ترین شکل آن بودند، توفیق چندانی در تولید و کسب درآمد به‌دست نیاوردند.
با فرض وجود امکانات و ابزارآلات کشاورزی، زمین دریافتی برخی از دهقانان برای انجام امور کشاورزی ناچیز بود و توجیه اقتصادی نداشت. یکی از اعضای شهرداری تهران، که بعد از اجرای اصلاحات ارضی به مشهد سفر کرده بود، از مشاهدات خود درباره وضعیت کشاورزان گفته بود: دلم به حال زارعین که به‌اصطلاح مالک زمین شده بودند می‌سوخت؛ زیرا قنات‌ها خوابیده بود و کسی نبود تا به آنها مساعده و بذر بدهد و خودشان هم در فلاکت زندگی می‌کردند. زارعی که از ابتدا فقیر بود هم روستا را ترک گفته به شهر رفته تا عملگی یا گدایی کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 85.
پس از اجرای اصلاحات ارضی بسیاری از کارگران کشاورزی یا کشاورزان سابق که از شرایط اقتصادی به تنگنا آمده بودند راهی شهرها شدند و به این ترتیب موجی از حاشیه‌نشینی نیز شکل گرفت.
ابوالحسن ابتهاج در مصاحبه با تاریخ شفاهی هاروارد به یکی از نتایج «اصلاحات ارضی» می‌پردازد و می‌گوید: «غالبا به تواتر اتفاق می‌افتاد سیب‌زمینی پیدا نمی‌شد، پیاز پیدا نمی‌شد، تخم مرغ پیدا نمی‌شد، گوشت پیدا نمی‌شد؛ چرا در ایرانی که می‌بایست خودش تمام این کالاها را عمل می‌آورد و حتی صادرکننده آنها بود چنین اتفاقی رخ می‌داد؟ برای اینکه سیاست غلط داشتیم؛ اجازه دادیم کشاورزی ایران کاملا نابود شود. این ــ به قول خودشان ــ اصلاحات ارضی پدر کشاورزی مملکت را درآورد. من تصور می‌کنم شاه این کار را فقط و فقط برای این انجام داد که در غرب به‌خصوص آمریکا وجهه‌ای پیدا کند و الا این کار از اول تا آخرش غلط بود .... چرا غلط بود؟ برای اینکه در اجرای آن اصلا به این موضوع توجه نشد که این کار صحیح است یا خیر، بلکه تمام توجه بر این مسئله بود که این اقدام چه اثری در دنیای خارج خواهد گذاشت. خارجی‌ها هم خودشان را گول می‌زدند که ما الان در این قسمت دنیا جزیره‌ای داریم که هیچ چیزی نمی‌تواند آن را متزلزل کند و بنابراین [به شاه] کارت بلانش[اختیار تام] دادند».
رک: تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با ابوالحسن ابتهاج، نوار شماره 14، صص 10-11.
[3] . اطلاعات، 11 تیر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
 

 
https://iichs.ir/vdcfy1d0.w6dmyagiiw.html
iichs.ir/vdcfy1d0.w6dmyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما