برای کمک به صلیب سرخ جهانی و مجروحین جنگ، هیئت پزشکی ایران به ویتنام رفت!/«اختیارات سوکارنو سلب شد»/اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران/ملاقات سفیر ایران با صدر هیئت‌رئیسه اتحاد شوروی/رادیو بغداد: ترکیه نظرات ایران و عراق را نزدیک می‌کند/شرکت ایران در کنگره جهانی کانون‌های وکلا/رئیس سابق شورای عالی اصناف به اتهام قتل به دوازده سال حبس محکوم شد/«کردها با دولت عراق توافق نکرده‌اند»
15 تیر 1345
برای کمک به صلیب سرخ جهانی و مجروحین جنگ، هیئت پزشکی ایران به ویتنام رفت!
خبرگزاری آسوشیتدپرس از سایگون گزارش می‌دهد: برای همکاری با صلیب سرخ جهانی، روز گذشته از طرف شیر و خورشید سرخ ایران یک تیم پزشکی مرکب از چهار دکتر و نُه پرستار عازم ویتنام جنوبی شد.
اعضای این تیم به جای تیم پزشکی قبلی، که از دی‌ماه تاکنون در ویتنام جنوبی به معالجه مجروحان جنگ اشتغال داشته‌اند، مشغول به کار می‌شوند.
وظایف اعضای تیم پزشکی قبلی 19 تیرماه به پایان می‌رسد و به تهران باز می‌گردند.
 
«اختیارات سوکارنو سلب شد»
کنگره مشورتی خلق اندونزی تصمیم گرفت عنوان «رئیس‌جمهوری مادام‌العمر» را از دکتر سوکارنو سلب کند. سایر تصمیمات کنگره بعد از ظهر امروز در جاکارتا اعلام خواهد شد.
گفته می‌شود دکتر سوکارنو کلیه تصمیمات این کنگره را پذیرفته است.
در محافل نزدیک به کنگره گفته می‌شود که دکتر سوکارنو دیروز به ژنرال ناسوتیون، رئیس کنگره، گفته است که او خود هرگز خواستار چنین عنوانی نبوده و ریاست‌جمهوری مادام‌العمر برای او مسئولیت اضافی و سنگین ایجاد می‌کرد.
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران
دربار شاهنشاهی طی اعلامیه‌ای تصریح کرد: نظر به عوالم دوستی و مودت فیمابین کشور جمهوری ترکیه و کشور شاهنشاهی ایران، شاهنشاه آریامهر از حضرت جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، دعوت فرموده‌اند که مسافرت رسمی به ایران بنمایند. این دعوت مورد موافقت واقع شد و حضرت رئیس‌جمهوری ترکیه از تاریخ یکشنبه 10 تا جمعه 15 مهرماه 1345 مطابق با 2 تا 7 اکتبر 1966 رسما به ایران مسافرت خواهند فرمود.
وزیر دربار شاهنشاهی حسین قدس نخعی.
 
ملاقات سفیر ایران با صدر هیئت‌رئیسه اتحاد شوروی
رادیو مسکو خبر داد که دیروز نیکلای پادگرنی، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی، آقای احمد میرفندرسکی، سفیر ایران در مسکو، را در کاخ کرملین به حضور پذیرفت و در این دیدار مذاکرات دوستانه‌ای به عمل آمد.
 
رادیو بغداد: ترکیه نظرات ایران و عراق را نزدیک می‌کند
رادیو بغداد گزارش داد که دولت ترکیه ممکن است نظریات دولت‌های ایران و عراق را به یکدیگر نزدیک کرده و زمینه را برای حل مسائل معوقه بین بغداد و تهران تسهیل کند.
رادیو بغداد گفت: در دومین جلسه مذاکرات نخست‌وزیر ترکیه و عراق، عبدالرحمن البزاز نظریات خود را درباره اختلافات معوقه بین ایران و عراق برای نخست‌وزیر ترکیه تشریح کرده و وزیر خارجه ترکیه که در این مذاکرات شرکت داشت، نیز نظریات دولت ایران را به اطلاع نخست‌وزیر عراق رساند.
روابط ایران و عراق با وجود کوشش‌هایی که برای بهبود مناسبات دو کشور به عمل می‌آید همچنان تیره است.
وزیر خارجه ایران قرار بود طی هفته‌های اخیر برای دیدار رسمی از عراق رهسپار بغداد شود، ولی اکنون ظاهرا این مسافرت به تاریخ نامعلومی موکول شده است. سفیر عراق در تهران هفته گذشته به بغداد رفت تا قبل از آن که عبدالرحمن البزاز سفر خود را در ترکیه آغاز کند، گزارشی درباره آخرین تحولات روابط ایران و عراق به وی تسلیم نماید.
رادیو بغداد همچنین گزارش داد که دیروز ژنرال عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق، سفیرکبیر ایران در بغداد را به حضور پذیرفت و مدتی پیرامون روابط دو کشور مذاکره نمودند.
 
شرکت ایران در کنگره جهانی کانون‌های وکلا
کنگره جهانی کانون‌های وکلای دادگستری، از روز شنبه ۱۸ تیرماه، به مدت ده روز در «لوزان» سوئیس تشکیل می‌شود.
45 کشور جهان من‌جمله ایران در این کنگره شرکت می‌کنند و به قراری که گزارش شده از ایران چهارده نفر از وکلای دادگستری تهران به اتفاق آقای عباس نراقی، نایب‌رئیس کانون وکلا، در کنگره جهانی مذکور شرکت می‌جویند.
هیئت وکلای ایرانی طی دو روز آینده تهران را به سوی سوئیس ترک می‌گویند.
 
رئیس سابق شورای عالی اصناف به اتهام قتل به دوازده سال حبس محکوم شد
جراید امروز کشور نوشتند: شعبه سوم دادگاه جنایی مرکز، عصر دیروز مهدی کوشانفر، رئیس سابق شورای عالی اصناف، را به اتهام قتل، به دوازده سال زندان با اعمال شاقه و پرداخت ده‌هزار ریال جزای نقدی محکوم کرد. این دادگاه پنج متهم دیگر پرونده را تبرئه کرد.
محاکمه کوشانفر از چند هفته پیش در سالن بزرگ دادگاه جنایی آغاز شده بود و قضات دادگاه برای صدور حکم چندین ساعت با یکدیگر مشورت کردند.
ساعت ۹:30 صبح روز چهارشنبه 14 مردادماه سال 1343 به مأمورین ژاندارمری کرج اطلاع داده شد که در قریه «عرب‌آباد» بر اثر نزاع یک نفر به قتل رسیده است.
فرمانده گروهان ژاندارمری کرج به اتفاق مأمورین ژاندارمری مرکز به محل حادثه عزیمت کرد. وقتی به قریه عرب‌آباد رسید، مشاهده نمود که در مدخل قریه، اتوبوس شماره ۸۹6۳۷ ط 42 متوقف است و در کنار اتوبوس جنازه کشاورزی که به قتل رسیده افتاده است.
طی تحقیقاتی که به عمل آمد معلوم شد مالک قریه عرب‌آباد مهدی کوشانفر، که اینک متهم به قتل ابوالحسن قره‌حسنلو است، چندی قبل علیه ابوالحسن و برادرش و عده‌ای دیگر شکایتی به پاسگاه ژاندارمری ینگه امام تسلیم کرده و صبح روز وقوع حادثه ابوالحسن و شش نفر دیگر به وسیله اتوبوس قصد داشتند جهت ادای توضیحات درباره شکایت مالک قریه به پاسگاه ژاندارمری ینگه امام بروند، ولی مالک قریه درحالی‌که اسلحه کمری در دست داشته به عنوان اعتراض به داخل اتوبوس رفته و بر اثر مشاجره و نزاعی که درگرفت سه تیر پیاپی شلیک کرد که یکی از گلوله‌ها به مغز ابوالحسن قره‌حسنلو، معاون انجمن ده، اصابت کرد و کشته شد.
 
«کردها با دولت عراق توافق نکرده‌اند»
یونایتدپرس از ژنو گزارش داد: مقامات کرد اعلام کردند مذاکرات آنها با دولت عراق تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. در اعلامیه‌ای که توسط شورای انقلابی کرد صادر شده گفته می‌شود مذاکرات ادامه دارد، اما تاکنون به موفقیتی نرسیده است.
در این اعلامیه تأکید شده یک نکته که توافق بر سر آن مشکل است سرنوشت ارتش کرد می‌باشد و حکومت بغداد امیدوار است لااقل قسمتی از این ارتش منحل شود.
بنا بر متن اعلامیه، ملامصطفی بارزانی به حسن نیّت پرزیدنت عبدالرحمن عارف و نخست‌وزیر او، البزاز، عقیده دارد، اما این حسن نیّت برای جبران وضع ناپایداری که در وضع عراق وجود دارد کافی نیست و در حال حاضر تنها تضمینی که برای اجرای هر گونه موافقتی وجود دارد تمامیت و حفظ نیروهای مسلح کرد است.
این اعلامیه در پایان حاکی است که هیچ گونه قرارداد آتش‌بسی بین کردها و دولت عراق امضا نشده؛ زیرا مقامات فرماندهی کرد عقیده دارند که آتش‌بس فقط پس از آنکه موافقت‌نامه سیاسی کاملا رضایت‌بخشی در مورد مسئله ملی کردها حاصل شود، باید عملی شود.[1]

 
پی‌نوشت‌:
-----------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 15 تیر 1345، صص 1، 3، 4، 13، 14، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcaionu.49ne615kk4.html
iichs.ir/vdcaionu.49ne615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما