«روابط عراق با ترکیه توسعه خواهد یافت ولی با ایران در این سطح نیست»!/سوریه برای حمله به اسرائیل بسیج می‌کند/نخست‌وزیر رومانی فردا به تهران می‌آید/تبریک روز تولد پادشاه مراکش در روزنامه «اطلاعات»!/برای انعقاد قرارداد جدید بازرگانی، مذاکرات ایران و ژاپن آغاز شد/وزیر آبادانی و مسکن به رومانی می‌رود/سفیر جدید پاکستان در تهران/«سهم بالای ایران در بانک آسیایی به دلیل مضیقه ارزی صلاح نیست»!/وزیر مشاور: نفت خلیج فارس اساس مذاکرات ایران،  عربستان سعودی و کویت است
20 تیر 1345

«روابط عراق با ترکیه توسعه خواهد یافت ولی با ایران در این سطح نیست»!

عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، امروز در پایان سفر هفت‌روزه خود به ترکیه، در يك کنفرانس مطبوعاتی گفت: عراق مردد است که به پیمان اسلامی بپیوندد.
وی با اشاره به دعوت ملك فيصل، پادشاه عربستان سعودی، گفت: ما برای همکاری با مسلمانان به نفع مسلمانان حاضریم، اما نمی‌خواهیم مذهب به عنوان يك وسيله سیاسی مورد استفاده قرار گیرد و از این جهت در پیوستن به پیمان اسلامی تردید داریم.
بزاز با اشاره به سه کشور اسلامی که در سازمان همکاری منطقه‌ای با هم تشريك مساعی می‌کنند، یعنی ایران و ترکیه و پاکستان گفت: ما باید با این کشورها بر اساس عمران منطقه‌ای و موافقت‌های دوجانبه همکاری کنیم، اما به عنوان شرکت‌کننده چهارم در این پیمان وارد نمی‌شویم.
وی گفت که روابط ترکیه و عراق در آينده نزديك توسعه خواهد یافت و اما روابط عراق و ایران در این سطح نیست. بگذارید همه بدانند که عراق سیاست خارجی مستقلی را تعقیب می‌کند. ما در هیچ پیمان نظامی داخل نخواهیم شد؛ زیرا قراردادهای کتبی همیشه در عمل مؤثر از آب درنمی‌آیند و اگر ملتی از صمیم قلب از قراردادی حمایت نکند، انعقاد آن بیهوده است.
البزاز ضمن اشاره به مسائل داخلی عراق گفت: هنوز موافقتی بین دولت عراق و کردهای شمال این کشور به عمل نیامده که عملا به مخاصمات پایان دهد و اما وی امیدوار است برنامه دوازده‌ماده‌ای او با حسن نیّت از طرف کردها مورد قبول قرار گیرد.
وی گفت: ما مناطق کردنشین را جزء لاينفك عراق می‌دانیم و بر اساس این عقیده خودمختادی محلی را با رعایت حقوق اقلیت پیشنهاد کرده‌ایم.
تلگراف‌هایی که تاکنون از ملا مصطفی بارزانی دریافت کرده‌ایم نیز حاکی است که این «جنبه مثبت» سیاست عراق مورد قبول کردها قرار گرفته است.
 
سوریه برای حمله به اسرائیل بسیج می‌کند
دکتر یوسف زعین، نخست‌وزیر سوریه، امروز طی نطقی گفت: سوریه مصمم است به جنگ نجات فلسطین بر ضد اسرائیل دست بزند، حتی اگر اسرائیل بمب اتمی داشته باشد. به این جهت ما مشغول بسیج کردن همه قوا و منابع خود هستیم و طرح‌ریزی اقتصادی ما باید بر اساس این جنگ آینده باشد.
وی، که در یک اردوگاه نظامی نطق می‌کرد، شعار «همبستگی اعراب» را که دو سال پیش توسط سران کشورهای عرب پذيرفته شده، رد کرد و گفت: این شعارها برای سرکوبی نهضت‌های مترقی اعراب در عربستان سعودی، اردن، مراکش و تونس به‌کار می‌رود.
وی امپریالیسم را متهم ساخت که بر ضد دول انقلابی عرب توطئه می‌چیند و ارسال اسلحه آمریکایی را به اردن و عربستان سعودی برای سرکوب مردم عرب در این کشورها دانست.
 
نخست‌وزیر رومانی فردا به تهران می‌آید
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 5 بعدازظهر فردا آقای ايون گئور کی مورر، نخست‌وزیر رومانی، به دعوت دولت شاهنشاهی ایران وارد تهران می‌شود.
نخست‌وزیر رومانی طی مدت اقامت خود در ایران به حضور شاهنشاه خواهد رسید و از دانشگاه تهران دکترای افتخاری دریافت خواهد کرد.
مراسم اعطای درجه دکترای افتخاری بعد از ظهر روز چهارشنبه در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
 
تبریک روز تولد پادشاه مراکش در روزنامه «اطلاعات»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز مصادف با روز تولد اعليحضرت حسن دوم، پادشاه کشور دوست و هم‌کیش و برادر ما مراکش، بود.
اعليحضرت حسن دوم پس از درگذشت اعليحضرت سلطان محمد پنجم، شش سال پیش به سلطنت رسیدند و طی این مدت علاوه بر تعقیب اقدامات عمرانی گذشته، گام‌های تازه و بلندی در راه ترقی و سعادت مراکش و ملت خویش برداشتند و اینک مراکش با سرعت و قاطعیت در جاده ترقی و تعالی پیش می‌رود.
اعلیحضرت حسن دوم اخيرا میزبان شاهنشاه ایران در کشور خویش بودند و استقبال باشکوهی که رهبر و ملت مراکش از شاهنشاه به عمل آوردند بی‌سابقه بود و سفر شاهنشاه دوستی برادری دو ملت را بیش از پیش استحکام بخشید.
ما سالروز تولد اعليحضرت حسن دوم را صمیمانه به خاندان سلطنت و ملت مراکش تبريك و تهنیت می‌گويیم و آرزومند طول عمر اعليحضرت و ترقیات و پیشرفت‌های بیشتر ملت مراکش، تحت رهبری معظم له هستیم.
 
برای انعقاد قرارداد جدید بازرگانی، مذاکرات ایران و ژاپن آغاز شد
مذاکرات مقامات ایران و ژاپن برای انعقاد قرارداد جدید بازرگانی بین دو کشور آغاز شده است.
در هفته گذشته سفیرکبیر ژاپن، با وزیر اقتصاد ملاقات کرد و طی آن مذاکراتی در رئوس مسائل مورد علاقه دو کشور انجام گرفت.
به دنبال این مذاکرات، هیئت نمایندگی ایران به ریاست آقای دکتر تهرانی، معاون وزارت اقتصاد، با هیئت ژاپن وارد مذاکره شد و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.
مدت قرارداد بازرگانی ایران و ژاین هفته آینده پایان خواهد یافت و قرارداد جدیدی باید جایگزین آن شود.
هیئت نمایندگی ایران کوشش دارد توجه ژاپن را به خرید بیشتر از ایران جلب نماید. در حال حاضر صادرات ژاپن به ایران در حدود 54 تا ۵۷ میلیون دلار بوده درحالی‌که حداکثر صادرات ایران به آن کشور از ۸ میلیون دلار تجاوز نکرده است.
 
وزیر آبادانی و مسکن به رومانی می‌رود
آقای دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، به اتفاق مهندس ارجمند، رئيس سازمان مسکن این وزارتخانه، فردا تهران را به قصد رومانی ترک خواهند نمود.
در این سفر پیشرفت‌های عمران و آبادانی رومانی مورد بازدید قرار می‌گیرد و مطالعاتی به عمل خواهد آمد.
 
سفیر جدید پاکستان در تهران
«آسوشیتدپرس» 11 ژوئیه از راولپندی گزارش داد: دولت پاکستان ژنرال محمد موسی، فرمانده ارتش این کشور، را به عنوان سفیر خود در ایران انتخاب کرد.
در اعلامیه‌ای که بدین مناسبت انتشار یافته گفته می‌شود که ژنرال موسی ضمن چند روز آینده بازنشسته می‌شود و پست سفارت را به عهده می‌گیرد.
 
«سهم بالای ایران در بانک آسیایی به دلیل مضیقه ارزی صلاح نیست»!
ساعت 10 صبح امروز جلسه علنی فوق‌العاده مجلس سنا جهت رسیدگی به لوایحی که مورد تقاضای دولت بود به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در این موقع رسیدگی به لوایح دولت آغاز گردید و لايحه انتقال اداره کل غله به وزارت کشاورزی که فوریت آن قبلا به تصویب رسیده بود، مطرح شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید و مجددا به مجلس شورای ملی اعاده گردید.
بعد لایحه مشارکت دولت شاهنشاهی ایران در بانك عمران آسیا مطرح گردید و آقای مصطفی تجدد تذکرات مفصلی درباره این لایحه داد و گفت: سرمایه‌گذاری ایران در این بانک بیش از اندازه پیش‌بینی شده و با توجه به مضيقه ارزی که داریم صلاح نیست که شصت‌میلیون دلار در این بانک سرمایه‌گذاری کنیم.
به عقیده بنده درباره این لایحه مطالعه و بحث کافی نشده است و بهتر است که به کمیسیون برگردد.
چون آقای دکتر صدیق نیز چنین پیشنهادی داده بود و اکثریت هم موافقت کرد، این لایحه به کمیسیون برگشت داده شد.
 
وزیر مشاور: نفت خلیج فارس اساس مذاکرات ایران،  عربستان سعودی و کویت است
وزیران ایران، عربستان سعودی و کویت، از دیروز مذاکرات خود را برای تعیین حدود فلات قاره سه کشور در خلیج فارس، در کپنهاك آغاز کردند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مذاکرات در ميهمان‌خانه «رویال» کپنهاك آغاز گردیده و آقایان دکتر یگانه، وزیر مشاور و رئیس هیئت نمایندگی ایران، و وزیر امور خارجه کویت در رأس هیئت نمایندگی آن کشور وارد کپنهاك شده‌اند.
احمد یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی، نیز که در این مذاکرات شرکت می‌کند، از چندی قبل برای معالجه در کپنهاك به سر می‌برد.
آقای دکتر یگانه هنگام پیاده شدن از هواپیما اظهار داشت: این مذاکرات دنباله گفت‌وگوهایی است که از هشت ماه قبل میان سه کشور آغاز گردیده است.
آقای دکتر یگانه افزود که احتمال وجود نفت در فلات قاره این مذاکرات را پیش آورده است، ولی هنوز معلوم نیست که در این منطقه حقیقتا منابع نفت وجود دارد یا خیر.[1]
  
«روابط عراق با ترکیه توسعه خواهد یافت ولی با ایران در این سطح نیست»!/سوریه برای حمله به اسرائیل بسیج می‌کند/نخست‌وزیر رومانی فردا به تهران می‌آید/تبریک روز تولد پادشاه مراکش در روزنامه «اطلاعات»!/برای انعقاد قرارداد جدید بازرگانی، مذاکرات ایران و ژاپن آغاز شد/وزیر آبادانی و مسکن به رومانی می‌رود/سفیر جدید پاکستان در تهران/«سهم بالای ایران در بانک آسیایی به دلیل مضیقه ارزی صلاح نیست»!/وزیر مشاور: نفت خلیج فارس اساس مذاکرات ایران،  عربستان سعودی و کویت است

پي‌نوشت
-----------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 20 تیر 1345، صص 1، 4، 13 و 16. 
https://iichs.ir/vdcaeonu.49ney15kk4.html
iichs.ir/vdcaeonu.49ney15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما