سازمان ملل پیمان همکاری منطقه‌ای را به رسمیت می‌شناسد/پاسخ عراق هنوز به وزارت خارجه ایران نرسیده است!/پلیس باید قانون را بدون خشونت اجرا کند!/رئیس پلیس: کرایه دادن دوچرخه ممنوع است/شاه به کلیسای سیاه رفت!/مشاور عالی وزارت دارایی/نمایشگاه رومانی در تهران/ضیافت به افتخار یک ارتشی آمریکایی در دانشگاه!
11 خرداد 1345
سازمان ملل پیمان همکاری منطقه‌ای را به رسمیت می‌شناسد
رادیو کراچی اطلاع داد که آقای ذوالفقار علی بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، در مجلس شورای ملی آن کشور اعلام کرد که موضوع شناسایی سازمان همکاری عمران منطقه‌ای از طرف سازمان ملل متحد تحت مطالعه می‌باشد.
گزارش خبرنگار ما در تهران حاکی است که در اجلاسیه اخیر شورای وزیران در تهران تصمیم گرفته شد رونوشت اعلامیه سران سه کشور رسما به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم شود و این کار توسط آقای فواد روحانی، دبیر کل سازمان، انجام گرفت.
تسلیم رونوشت اعلامیه سران سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان به دبیر کل سازمان ملل متحد موجب می‌شود که سازمان ملل در مورد شناسایی سازمان همکاری عمران منطقه‌ای اقدام نماید.

پاسخ عراق هنوز به وزارت خارجه ایران نرسیده است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز گزارش خبرگزاری یونایتدپرس را که از قول روزنامه‌های بغداد خبر داده بود عراق به یادداشت اعتراضیه ایران پاسخ داده است، انتشار دادیم. دراین‌باره امروز وزارت امور خارجه ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و مقامات مسئول به خبرنگار ما اظهار داشتند که هنوز پاسخ عراق به یادداشت اعتراضیه ایران در مورد تجاوز هواپیماهای عراقی به مرزهای ایران، به وزارت امور خارجه نرسیده است.1

پلیس باید قانون را بدون خشونت اجرا کند!
تیمسار سرلشکر مبصر، رئیس شهربانی کل کشور در اجتماع دیروز افسران و افراد پلیس گفت:‌ اجرای قانون اگر با ادب و بدون خشونت و تبعیض صورت گیرد، مردم با پلیس همکاری و هماهنگی می‌کنند.
پس از بازدیدی که من از تشکیلات و نحوه عمل پلیس انگلستان به عمل آوردم باید بگویم که خوشبختانه پلیس ما قابل مقایسه با بهترین پلیس‌های دنیا می‌باشد و این مایه خوش‌وقتی و افتخار ماست.
اگر اجرای قانون با ادب و بدون خشونت انجام شود، مردم در اجرای قانون با پلیس همکاری و هماهنگی می‌کنند و این نحوه رفتار بسیاری از مشکلات اجرای قانون را رفع می‌کند. خوشبختانه پلیس ما در این راه خیلی پیشرفته است و مردم به پلیس خوش‌بین هستند و ما باید بکوشیم که این خوش‌بینی و همکاری را افزایش دهیم.
رئیس شهربانی کل افزود: عامل مهم و مؤثر دیگری که جنبه معنوی دارد و شخصیت پلیس را واقعا بالا می‌برد این است که مردم به پلیس اطمینان و ایمان داشته باشند و مؤمن باشند به اینکه پلیس حافظ جان و مال و ناموس مردم است. در این مورد هم خوشبختانه پلیس ما در راه تکامل و ترقی پیش می‌رود و اکثریت پلیس ما را چنین افرادی تشکیل می‌دهد، بااین‌همه شاید عده معدودی باشند که با اعمال و رفتار خلاف و ناشایسته خود اجرای هدف‌های مقدس پلیس را به تأخیر می‌اندازند و ما مرتبا درصدد یافتن و جدا کردن این افراد از پلیس هستیم تا حیثیت و شرافت و تقدس پلیس در اجتماع محفوظ بماند و اگر باز هم از این افراد باشند که ما آنها را بشناسیم، این بر عهده خود پلیس است که به خاطر حفظ آبروی خود آنها را طرد کند.2

رئیس پلیس: کرایه دادن دوچرخه ممنوع است
رئیس پلیس تهران اعلام کرد که به مأموران پلیس دستور داده شده است از حرکت گله‌های گوسفند در شهر جلوگیری کنند. مأموران در صورت مشاهده گله‌های گوسفند، صاحبان آنها را به کلانتری‌ها جلب و تسلیم دادگاه می‌نمایند و گوسفندها نیز به قصابخانه تحویل خواهد شد.
در مورد کنترل دوچرخه‌ها نیز شدت عمل پلیس همچنان ادامه خواهد داشت و مأموران پلیس به‌شدت از رختشویی در کنار جوی‌های شهر جلوگیری می‌کنند.
همچنین از طرف پلیس تهران به مأموران دستور داده شده است که از کرایه دادن دوچرخه به وسیله دوچرخه‌سازها جلوگیری به عمل آورند. این دوچرخه‌سازها فقط پروانه دوچرخه‌سازی دارند و حق کرایه دادن دوچرخه ندارند و در صورت مشاهده و تخلف، متخلفین تسلیم دادگاه خواهند شد.

شاه به کلیسای سیاه رفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ششمین روز اقامت رسمی شاهنشاه ایران در رومانی به بازدید از مرکز صنایع استخراج و تصفیه فلزات این کشور گذشت و دیروز نیز شاهنشاه ایران از یک کلیسای معروف و مزارع دولتی رومانی دیدن فرمودند و همه جا مورد استقبال گرم و صمیمانه مردم و مقامات دولتی رومانی قرار گرفتند.

مشاور عالی وزارت دارایی
آقای محمود دژکام، عضو هیئت‌مدیره بنگاه شیمیایی، به سمت مشاور عالی وزارت دارایی منصوب گردید.

نمایشگاه رومانی در تهران
بعدازظهر امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، نمایشگاه مناظر و چهره‌های رومانی را در سالن دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران می‌گشاید.
نمایشگاه «مناظر و چهره‌های رومانی» مدت یک هفته جهت بازدید مردم باز است.

ضیافت به افتخار یک ارتشی آمریکایی در دانشگاه!
ساعت 7:30 دیروز آقای براین، رئیس مرکز آموزش مدیریت ارتش آمریکا، در باشگاه دانشگاه سخنرانی کرد و در پایان به افتخار وی از طرف دانشگاه ضیافتی به شام ترتیب داده شد.3

پی نوشت
------------------------------------------------------
1. اطلاعات، 11 خرداد 1345، ص 20.
2. همان، ص 19. سخنان رئیس وقت شهربانی کل کشور در دوره پهلوی مبنی بر اینکه پلیس باید قانون را بدون خشونت اعمال کند با رویه نهادهای انتظامی آن سال‌ها سازگار نبود. همه این نهادها زیر نظر و زیر دست ساواک محسوب می‌شدند، هرچند که از نظر قانونی شهربانی تابع وزارت کشور بود، ولی از لحاظ امنیتی ساواک بر همه نهادهای انتظامی دیگر تسلط داشت و خشونت نیز ذاتی ساواک محسوب می‌شد.
3. اطلاعات، 11 خرداد 1345، صص 1 و 19.
https://iichs.ir/vdcepo8w.jh8xni9bbj.html
iichs.ir/vdcepo8w.jh8xni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما