الاخاء در بغداد توقیف شد!/اقبال با امپراتور و امپراتریس ژاپن دیدار کرد!/هویدا: نفت در ایران دیگر سیاسی نیست و یک عامل اصلی توسعه اقتصادی کشور است!/دیدار سفیر جدید رومانی با شاه/سفر دکتر صالح به مسکو/سفیر ایران در آتن/سناتور انتصابی تهران/تصمیمات مهم درباره فیلم‌های سینمایی/رئیس هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران/یک جت سقوط کرد و خلبان آن کشته شد
4 خرداد 1345
الاخاء در بغداد توقیف شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبر رسید که از انتشار آخرین شماره مجله «الاخاء» (اطلاعات عربی) که اکنون ماهی دو بار منتشر می‌شود در عراق جلوگیری شده و شماره‌های آن ضبط گردیده است.
شما، خواننده عزیز گمان می‌کنید در این شماره «الاخاء» چه چیزی وجود داشت که به توقیف آن منجر شده است. هیچ! در این شماره الاخاء تاریخچه خلیج فارس از روی تاریخ قدیم عرب، استدلال شده و همین امر مسئولان حکومت بغداد را وادار کرده است که دستور توقیف مجله را بدهند.
راستی هیچ معلوم نیست عراقی‌ها درباره ایران چه می‌اندیشند؟ آیا رژیم بغداد انتظار دارد که ما، خلیج فارس را خلیج عربی بنامیم و از حق حاکمیت خود بگذریم و قسمتی از میهن عزیز خود را دو دستی به آنها و اربابانشان پیشکش کنیم؟! زهی خیال باطل! زهی تصور بیجا!
حالا کار عراقی‌ها به آنجا کشیده شده است که یک نشریه ایرانی را که هدفش جز بسط مناسبات دوستانه ایران و اعراب نبوده، به خاطر آنکه خلیج فارس را به نام اصلی‌اش خوانده و تاریخچه آن را به استناد تاریخ قدیم اعراب انتشار داده توقیف می‌کنند و جالب است که این اقدام تحریک‌آمیز با تجاوزات در مرزهای دو کشور هم‌زمان می‌باشد.
ما دیگر چگونه می‌توانیم در مقابل این همه تحریک و توطئه‌های ضد ایرانی آرام بمانیم؟ ما بارها از دولت خود خواسته‌ایم که در مقابل رژیم بغداد همان شیوه‌ای را در پیش گیرد که درخور آن است و امروز بار دیگر توجه دولت را به حوادثی که در مرز گذشته و به تحریکات ضد ایرانی در بغداد جلب می‌کنیم و انتظار داریم از هیچ تلاش و کوششی و از دست زدن به هیچ اقدامی برای مقابله با این تحریکات خودداری نشود.

اقبال با امپراتور و امپراتریس ژاپن دیدار کرد!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت نفت ایران، و خانم اقبال ساعت ۱۰:30 صبح روز دوشنبه 2 خردادماه به حضور امپراتور و امپراتریس ژاپن بار یافتند.
در این شرفیابی، سفیرکبیر ایران در ژاپن نیز حضور داشت.
آقای دکتر اقبال بعد از ظهر روز دوشنبه با وزیر خارجه ژاپن ملاقات نمودند و سپس مذاکراتی در جهت توسعه مناسبات نفتی با مقامات ژاپنی به عمل آوردند و شب در ضیافت شامی که از طرف وزیر خارجه ژاپن به افتخار ایشان و همراهان ترتیب داده شده بود شرکت نمودند.

هویدا: نفت در ایران دیگر سیاسی نیست و یک عامل اصلی توسعه اقتصادی کشور است!
عصر دیروز اعضای شورای دائمی بین‌المللی صنعت نفت در کاخ نخست‌وزیری با آقای هویدا، نخست‌وزیر، ملاقات کردند.
شورای دائمی بین‌المللی صنعت نفت از دو روز پیش برای تهیه مقدمات تشکیل هفتمین کنگره جهانی نفت، که قرار است در سال آینده در مکزیک برگزار شود، تشکیل جلسه داده است.
آقای نخست‌وزیر در آغاز این ملاقات از دیدار اعضای شورای دائمی بین‌المللی صنعت نفت ابراز خوش‌وقتی کردند و ضمن سخنانی گفتند: من در طول مدتی که در صنعت نفت بودم خوش‌وقتی آن را داشته‌ام که با شخصیت‌های برجسته‌ای که در این صنعت خدمت می‌کنند از نزدیک آشنا شوم.
آقای هویدا سپس گفتند: امروزه صنعت نفت در ایران جنبه اقتصادی دارد و فاقد جنبه سیاسی است و به همین مناسبت نفت در کشور ما یکی از علل مهم توسعه اقتصادی به‌شمار می‌رود.

دیدار سفیر جدید رومانی با شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: قبل از ظهر امروز آقای ایون برنچیانو، سفیر جدید رومانی در دربار شاهنشاهی، در کاخ مرمر به حضور شاهنشاه بار یافت و استوارنامه خود را تسلیم نمود.

سفر دکتر صالح به مسکو
امروز اطلاع حاصل شد که آقای دکتر جهانشاه صالح، رئیس دانشگاه تهران، به دعوت دانشگاه مسکو روز سه‌شنبه هفته آینده برای یک بازدید دو هفته‌ای عازم اتحاد شوروی خواهد شد.
دکتر صالح در این مسافرت از دانشگاه مسکو و مؤسسات عالی آموزشی شوروی دیدن خواهد کرد.

سفیر ایران در آتن
بامداد فردا آقای منوچهر عظیما، سفیر جدید ایران در دربار یونان، تهران را به قصد آتن ترک می‌گوید.
آقای عظیما قبلا ریاست تشریفات وزارت امور خارجه را به عهده داشت.
از چند سال قبل پست سفارت ایران در یونان حذف شده بود و با عزیمت سفیر جدید این پست مجددا دایر می‌شود.

سناتور انتصابی تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای رضا بوشهری به فرمان ملوکانه به سمت سناتور انتصابی تهران، به جای سپهبد امیراحمدی تعیین گردید.
آقای رضا بوشهری فرزند ارشد حاج معین‌التجار بوشهری، تحصیلات مقدماتی خود را در تهران و تحصیلات عالیه را در رشته علوم اقتصاد در دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام داده است.
آقای رضا بوشهری پس از جنگ بین‌الملل اول اقدام به احیای صنعت نوغان و ابریشم ایران نموده و مدتی ریاست شرکت ابریشم را برعهده داشت و در دوره نهم مجلس شورای ملی با سمت نمایندگی انجام وظیفه می‌نمود.
آقای رضا بوشهری پس از چندین سال اقامت در آلمان، که به امر صادرات و بازرگانی ایران اشتغال داشت، به ایران مراجعت نمود و آقای ابتهاج، مدیرعامل سازمان برنامه، ایشان را دعوت به همکاری در سازمان نمود و با سمت عضویت در شورای عالی سازمان برنامه انجام وظیفه می‌نمود و اخیرا فرمان سفیرکبیری برای ایشان صادر گردید و طبق همین فرمان به سمت سناتور انتصابی تهران منصوب شد.

تصمیمات مهم درباره فیلم‌های سینمایی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز یک مقام مطلع در وزارت فرهنگ و هنر، تصمیمات مهمی را که درباره جلوگیری از نمایش فیلم‌های مبتذل و خلاف اخلاق گرفته شده است، در اختیار خبرنگار ما گذاشت.
وی گفت: به استناد ماده ۲۰ آیین‌نامه نمایش فیلم، هیئت نظارت بر فیلم و شورای هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و هنر، تعدادی از فیلم‌های ایرانی و هندی را به علت ابتذال سوژه و ایده آن مردود شناخته و اجازه نمایش صادر نکرده است.
این فیلم‌ها هیچ گونه جنبه هنری چه از نظر تکنیک و چه از نظر بازی هنرپیشگان و چه از نقطه نظر ایده و مضمون نداشت و نمایش آنها در سینماهای پایتخت باعث انحراف ذوق و فکر تماشاچیان می‌شد.

رئیس هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران
آقای ادوارد تنانت، معاون هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران، به جای آقای هوارد پارسونز به ریاست هیئت مذکور در ایران تعیین شده است.
آقای تنانت از 16 خردادماه پست جدید را عهده‌دار خواهد شد.

یک جت سقوط کرد و خلبان آن کشته شد
دیروز یک جت نیروی هوایی در نیمه راه تهران ـ قم سقوط کرد و خلبان آن کشته شد.
هواپیمای جت دو موتوره نظامی به خلبانی ستوان یکم محمدعلی حسنی مهربان دیروز برای تمرین تیراندازی در میدان تیر کوشک نصرت از پایگاه یکم مرکز به پرواز درآمد.
این هواپیما در 15 کیلومتری غرب «کوشک نصرت» سقوط کرد. هواپیما پس از برخورد به زمین به اندازه یک  کیلومتر روی زمین به جلو کشیده شد و پس از اینکه آتش گرفت متوقف گردید.
جسد خلبان کشته‌شده به فاصله دوری از هواپیما روی زمین افتاد و به نظر می‌رسید که نتوانسته به موقع کابین خود را از هواپیما جدا کند و نجات یابد.
جسد خلبان بعدازظهر دیروز به پزشکی قانونی انتقال یافت و کمیسیون سانحه برای تعیین علت سقوط به محل آمد و سرگرم بررسی شد.1
روزنامه اطلاعات، 4 خرداد 1345، صفحه 1
 
پی نوشت
-----------------------------------------------
1. اطلاعات، 4 خرداد 1345، صص 1، 17، 18، 19 و 20. https://iichs.ir/vdcjyhe8.uqetmzsffu.html
iichs.ir/vdcjyhe8.uqetmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما