معاون سازمان برنامه به آمریکا رفت!/ سمینار جهانی تعلیمات بانوان/۵۴ دیپلمه برای ادامه تحصیل به پاکستان می‌روند/با استخراج روزی سه‌هزار تن زغال سنگ، هشت‌هزار کارگر در معادن کرمان مشغول به‌کار می‌شوند/نخست‌وزیر به دستورشاه به گرگان رفت/عزیمت به گرگان/گورسل درگذشت/شاه در ورشو: ایران و لهستان به خاطر صلح تلاش می‌کنند/مذاکرات ورشو
23 شهریور 1345

معاون سازمان برنامه به آمریکا رفت!

آقای دکتر تقی مرتضوی، معاون سازمان برنامه، به دعوت سازمان ملل متحد برای شرکت در کنفرانس کمک‌های فنی سازمان مزبور بعد از ظهر امروز به نیویورک عزیمت کرد.
وی علاوه بر شرکت در این جلسات مأموریت دارد مذاکرات آقای مهندس اصفیاء، مدیر عامل سازمان برنامه، را با مقامات بانک بین‌المللی پیرامون دریافت کمک برای طرح‌های مربوط به راه‌های فرعی و راه آهن دنبال کند.
 
 سمینار جهانی تعلیمات بانوان
روز پنجشنبه (فردا) سمینار جهانی مربوط به تعلیمات بانوان و پیشرفت جامعه در دهلی گشایش می‌یابد.
این سمینار از جانب انجمن بین‌المللی زنان، که مخصوص حفظ صلح و آزادی می‌باشد، تشکیل خواهد شد و سازمان جهانی یونسکو از آن حمایت می‌نماید.
این نخستین بار است که چنین سمیناری خارج از اروپا تشکیل می‌شود و نمایندگانی از هفده کشور از جمله ایران در آن شرکت می‌کنند.
 
۵۴ دیپلمه برای ادامه تحصیل به پاکستان می‌روند
ساعت 5 بعداز ظهر امروز 54 نفر از دانشجویان ایرانی، که برای ادامه تحصیلات عازم پاکستان هستند، با وزیر آموزش و پرورش ملاقات خواهند کرد.
این دانشجویان در رشته‌های پزشکی مهندسی، شیمی، مکانیک، فلزشناسی، برق، اقتصاد و معماری تحصیل خواهند نمود.
 
با استخراج روزی سه‌هزار تن زغال سنگ، هشت‌هزار کارگر در معادن کرمان مشغول به‌کار می‌شوند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یک مقام سازمان ذوب آهن ایران اعلام داشت: با تجهیز معادن زغال کرمان و استخراج سه‌هزار تن زغال سنگ در روز، فعالیت عظیمی در رشته معدنی ایران به‌وجود خواهد آمد و متجاوز از هشت‌هزار تن کارگر در این معادن به کار اشتغال خواهند ورزید.
مقام مزبور افزود: کلیه لوازمی که اخیرا از شوروی وارد ایران شده مربوط به معدن کرمان می‌باشد که به‌زودی پس از رسیدن به محل به کار خواهد افتاد.
این مقام همچنین گفت: معادن زغال سنگ کرمان یک مرکز تعلیمانی بزرگ نیز برای آموزش کارگران فنی و معدنی به‌شمار خواهد رفت.
از طرف سازمان ذوب آهن اخیرا آقای مهندس فروغی به سرپرستی واحد معادن زغال سنگ گمارده شده است تا امور مربوط به معادن زغال کرمان را زیر نظر بگیرد.
مقام مزبور در مورد تعداد کارشناسان شوروی گفت: تعداد کارشناسان تا پایان سال جاری به پنجاه نفر خواهد رسید.
 
نخست‌وزیر به دستورشاه به گرگان رفت
نخست‌وزیر دیروز به اتفاق همراهان پس از طی ۳۵۰ کیلومتر راه آسفالت و خاکی از شهرهای نهاوند و ملایر و تویسرکان بازدید نموده و به همدان بازگشت.
آقای هویدا قبل از حرکت به تهران در اجتماع زارعین و مردم منطقه کبوتر آهنگ و رزن شرکت نمود و تأسیسات نیروی هوایی پایگاه شاهرخی را مورد بازدید قرارداد و ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز با هواپیما به تهران وارد شد.
 
عزیمت به گرگان
صبح امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، با هواپیما به گرگان عزیمت کرد.
پس از انجام مراسم معارفه، آقایان نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی عازم اداره املاک گرگان گردیدند و نمایندگان کشاورزان را به حضور پذیرفتند.
آقای نخست‌وزیر درباره علل پیدایش «کرم خاردار» در مزارع پنبه گرگان سؤال کرد و از طرف آقای مهندس عسکری، مدیر کل حفظ نباتات، توضیح داده شد که در سال‌های 13۳۲ و 134۰، مقدار کمی کرم خاردار در مزارع پنبه این منطقه دیده شد، لیکن در سال 1344 بر اثر گرمای شدید کرم‌ها نشو و نما کردند و مزارع پنبه این ناحیه را آلوده ساختند.
تیمسار سرلشکر مزین، نماینده مخصوص شاه، نیز درباره علل پیدایش کرم خاردار در مزارع گرگان و دشت توضیحات کاملی داد و گفت: در مزارعی که به موقع سمپاشی شده نتایج مطلوبی به‌دست آمده، ولی در بعضی مزارع که سمپاشی صورت نگرفته وضع بسیار وخیم است.
هویدا، نخست‌وزیر، پس از بازدید یکی دو مؤسسه کشاورزی با نمایندگان پنبه‌کاران و هیئت‌مدیره کشاورزان گرگان و دشت ملاقات کرد.
آقای نخست‌وزیر در پاسخ اظهارات آقای طباطبائی گفت: من در اجرای اوامر شاهنشاه که در خارج از کشور نگران پیدایش این آفت در مزارع پنبه گرگان می‌باشند به این شهر آمده‌ام تا از نزدیک مزارع پنبه را بازدید کنم. ما اقدامات لازم را در مبارزه با این آفت انجام خواهیم داد منتها باید خود آقایان کشتکاران نیز همکاری لازم و اساسی را با دولت و مأمورین وزارت کشاورزی بنمایند تا بتوانیم در سال آینده آفت را ریشه‌کن کنیم.
آقای نخست‌وزیر افزود: دستور داده‌ام مزارع آلوده پنبه سم‌پاشی هوایی بشود و سم هم به اندازه کافی در اختیار کشاورزان گذاشته خواهد شد.
آقای نخست‌وزیر خطاب به تیمسار سرلشکر مزین، نماینده مخصوص شاه، اظهار داشت: از همین حالا دستور می‌دهم مزارع کسانی که به موقع اقدام به سم‌پاشی نکرده‌اند منهدم شود و این کار باید پیش از آنکه قانونی از مجلسین بگذرد عملی گردد.
 
گورسل درگذشت
«خبرگزاری فرانسه» 14 سپتامبر از آنکارا گزارش داد: یک منبع مطلع در آنکارا اعلام داشت که ژنرال جمال گورسل، رئیس‌جمهوری سابق ترکیه، بامداد امروز در بیمارستان نظامی آنکارا درگذشت.
ژنرال جمال گورسل در بهمن‌ماه سال گذشته برای معالجه بیماری قند به واشنگتن رفت و در بیمارستان معروف «والتررید» بستری شد، ولی چند روز بعد در همین بیمارستان دچار سکته مغزی شد و نیمی از بدنش فلج گردید و به حال اغما افتاد و چون هیچ گونه امیدی به بهبودی وی در میان نبود، پس از 46 روز با هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهوری آمریکا به آنکارا منتقل گردید و در بیمارستان نظامی «گیل خان» بستری گردید.
در این مدت رئیس‌جمهوری سابق در حال اغما به‌سر می‌برد.
 
شاه در ورشو: ایران و لهستان به خاطر صلح تلاش می‌کنند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، بعد از ظهر دیروز از بوداپست، پایتخت مجارستان، با هواپیما وارد شهر ورشو، پایتخت جمهوری ملی لهستان، شدند.
هنگامی که هواپیمای حامل اعلیحضرتین در فرودگاه ورشو پایتخت لهستان بر زمین نشست، حضرت ادوارد اوشاب، رئیس‌جمهوری، و همچنین نخست‌وزیر و اعضای هیئت دولت لهستان به شاهنشاه و شهبانوی ایران خوشامد گفتند.
شاهنشاه در پاسخ خوشامد رئیس‌جمهوری لهستان گفت: صلح تنها امید تمدن در حال توسعه جهان است و آن چه بیشتر باعث تحکیم دوستی دو کشور می‌گردد آن است که ایران و لهستان هر دو به خاطر حفظ و بقای صلح می‌کوشند.
 
مذاکرات ورشو
لهستان چندی قبل اعتباری در اختیار ایران گذاشت و احتمال زیاد دارد که طی مذاکرات رسمی بین رهبران دو کشور این مسئله و همچنین توسعه بیشتر مناسبات بازرگانی ایران و لهستان مورد مذاکره قرار گیرد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 23 شهریور 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 23 شهریور 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcb88b5.rhbaapiuur.html
iichs.ir/vdcb88b5.rhbaapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما