درخواست آیت‌الله حکیم برای عفو انواری و بجنوردی!/ گزارش «اطلاعات» درباره بازداشت سیداحمد خمینی توسط مأمورین عراقی!/ قتل عام در جاده!/ وزیر خارجه به رومانی رفت/ ثبت سه‌هزار کارمند کم دارد/ امضای قرارداد ساختمان قسمتی از کارخانه ماشین‌سازی/ دستور معافیت مالیات مستغلات صادر شد/ نُه سرهنگ سرتیپ شدند
23 مرداد 1346


درخواست آیت‌الله حکیم برای عفو انواری و بجنوردی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 23 مرداد 1346 درباره «بخشودگی شیخ محمدباقر محی‌الدین انواری و سیدمحمد کاظم موسوی بجنوردی» «محترما به طوری که استحضار دارند بر اثر شفاعت و استدعای آیت‌الله سیدمحسن حکیم از پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر نسبت به عفو و بخشودگی نام‌بردگان فوق مقرر گردیده بود که در لیست مربوط به بخشودگی محکومین به مناسبت تاج‌گذاری اسامی دو نفر موصوف منظور گردد».
این سند می‌افزاید: با عرض اینکه شیخ محمدباقر محی‌الدین انواری از جمله محکومین قتل مرحوم منصور و به پانزده سال حبس با اعمال شاقه و همچنین سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، رهبر حزب ملل اسلامی، با یک درجه تخفیف به حبس دائم با کار محکومیت حاصل نموده‌اند؛ لذا با توجه به اینکه کمیسیون بخشودگی مجاز است تقاضای بخشودگی محکومین را برای یک مرتبه تا مرحله آزادی هم بنماید مراتب جهت ابلاغ اوامر عالی نسبت به تعیین میزان بخشودگی دو نفر مورد بحث و همچنین بخشودگی 35 نفر دیگر از محکومین حزب ملل اسلامی که نسبت به رهبر آن حزب مسئولیت‌های مؤثری نداشته و بالنتیجه محکومیت‌های کمتری هم حاصل نموده‌اند معروض گردید».
در ذیل این سند تصریح شده است: به عرض رسید مقرر فرمودند تا مراسم تاج‌گذاری تأمل گردد.[1]
 

گزارش «اطلاعات» درباره بازداشت سیداحمد خمینی توسط مأمورین عراقی!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای سیداحمد مصطفوی فرزند آیت‌الله خمینی، که به طور غیر مجاز به عراق سفر کرده بود، همراه عده‌ای سوقی به وسیله مأموران عراقی دستگیر و در تاریخ 8 تیر 1346 تحویل مأموران مرزی کشور شاهنشاهی ایران گردیده است. در تحقیقاتی که به عمل آمده روشن شد که مشارالیه دوبار دیگر به طور قاچاق از مرز ایران گذشته و به عراق عزیمت نموده است.[2]
 

قتل عام در جاده!

روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز به فاجعه دیروز در جاده یزد ـ اردکان پرداخته و نوشت: یک حادثه دیگر و تعدادی کشته و زخمی. این گزارشی بود که دیشب خوانندگان ما را تکان داد. حادثه مثل معمول با یک ترمز شدید شروع می‌شود و سپس صدای درهم شکستن چوب‌ها، شیشه، آهن و ضجه‌ای که در گلوی مسافران خفه می‌شود و آن‌گاه جدا ساختن پاره‌آهن‌هایی که از اتوبوس باقی مانده است، بیرون کشیدن اجساد، تشخیص زنده از مرده، انتقال دادن مقتولین به پزشکی قانونی و مجروحین به بیمارستان‌های شهر.
تصادف دیروز جاده یزد ـ اردکان چهل نفر کشته داشت و به طوری که خوانده‌اید، 25 نفر هم به‌سختی مجروح شده‌اند که معلوم نیست چند نفرشان زنده بمانند و چند نفر با دست و پای بریده از بیمارستان خارج شوند. فقط کلمه «قتل عام» می‌تواند چنین فاجعه‌ای را توصیف کند، آن هم قتل عام مردمی که با کسی جنگ نداشته‌اند، بلکه به دنبال زندگی از شهری به شهر دیگر می‌رفتند و در یک شهر خانوارهایی چشمشان پشت سر این جماعت بود در شهر دیگر کسانی چشم به راه ایشان بودند.
پس حقیقت این است که تصادف به این جور واقعات نمی‌شود گفت؛ برای اینکه تصادف یک بار می‌شود و امکان پیش‌بینی یا جلوگیری از آن در اختیار انسان نیست. اولین سانحه‌ای را که به واسطه چرت زدن راننده در پشت فرمان اتوبوس اتفاق افتاده است شاید بتوان «تصادف» گفت، ولی وقتی این حادثه در جاده گیلان، در جاده خراسان، در جاده اصفهان، در جاده یزد و کرمان مکرر می‌شود و هر چند ماه یک بار مردم نعش عزیزان خود را از رانندگانی که پشت فرمان اتوبوس به خواب رفته‌اند تحویل می‌گیرند، این را تصادف نمی‌توان گفت؛ این تعمد است و قصابی و قتل عام مشتی مردم بی‌گناه.
آیا واقعا سزاوار است هر چند هفته یک بار یک چنین حادثه‌ای که دلیلش صرفا منفعت‌پرستی و بی‌مبالاتی است تکرار شود و با مرثیه‌خوانی روزنامه و اطلاعیه پلیس سر و ته کار به هم بیاید تا دو مرتبه چند هفته دیگر روز از نو و حادثه‌ای از نو؟!
یک‌باره بفرمایید هر مسافری به اتوبوس سوار می‌شود خونش پای خودش است تا مردم تکلیف خود را بفهمند و الا اگر مسئولان بنگاه‌های مسافربری از مدیر و کارمند و بلیط فروش گرفته تا راننده و کمک‌راننده مسئولیتی برای خود قائل باشند باید کار خودشان را بر اصول و مبنایی قرار دهند؛ همان طور که در چهار دیواری مملکت ما مرسوم است. نگاه کنید آن مردمی را که اتوبوس را ساخته‌اند، برای مسافر بردن با اتوبوس چه ترتیباتی را به کار می‌بندند؛ چه مسائلی را رعایت می‌کنند؛ شما نیز همان کنید.[3]
 

وزیر خارجه به رومانی رفت

آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، ساعت 6 بامداد امروز برای انجام یک سفر رسمی پنج‌روزه عازم بخارست شد.
در این سفر که به دعوت وزیر امور خارجه رومانی صورت می‌گیرد، آقای امیر تیمور، معاون سیاسی وزارت خارجه، همراه آقای زاهدی می‌باشد.[4]
 

معاون وزارت دادگستری و سرپرست ثبت کل: ثبت سه‌هزار کارمند کم دارد

آقای سلحشور، معاون وزارت دادگستری و سرپرست ثبت کل، پس از بازدید از ادارات تابعه ثبت گیلان به تهران مراجعت کرد.
وى ضمن یک گفت‌وگوی کوتاه به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت: در این سفر از ادارات ثبت کرج، قزوین، رودبار، رشت، فومن، بندر پهلوی، شهسوار و نوشهر بدون اطلاع قبلی بازدید شد.
در این بازدیدها رئیس ثبت فومن به علت سهل‌انگاری برکنار گردید و مدیران دفاتر ثبت املاک رشت و بندر پهلوی بازنشسته شدند.
آقای سلحشور اضافه کرد یکی از مشکلات کار ما کمبود کارمند است؛ برای مثال ما در شهر قزوین مجموعا سی نفر کارمند داریم و در همین شهر ٢٥٠ قریه و دهکده وجود دارد. با احتساب اینکه در هر قریه ۲۵۰ نفر صاحب ملک وجود داشته باشد 62 هزار و 500 پرونده وجود دارد که این عده کارمند باید پرونده‌ها را بخوانند و پاسخ استعلام بدهند.
آقای سلحشور اضافه کرد که در حال حاضر ثبت کل بیش از سه‌هزار کارمند کم دارد.[5]
 

امضای قرارداد ساختمان قسمتی از کارخانه ماشین‌سازی

صبح امروز قرارداد ساختمان محل اداره کارخانه ماشین‌سازی تبریز و محل آموزشگاه دائمی، درمانگاه، رستوران، پارکینگ و آشپزخانه مربوط به این کارخانه، به مبلغ 160 میلیون ریال بین آقای مهندس توکلی، مجری طرح، و مدیر عامل کارخانه و نماینده یک شرکت ساختمانی که برنده مناقصه شده است به امضا رسید.[6]
 

دستور معافیت مالیات مستغلات صادر شد

امروز وزارت دارایی طی بخشنامه‌ای دستور معافیت مالیاتی درآمد اجاری مستغلات جدیدالبنا را صادر کرد.
در این بخشنامه گفته شد: چون طبق قانون جدید مالیات‌های مستقیم درآمد اجاری مستغلات جدیدالبنا تا شعاع ۵۰ کیلومتر مرکز تهران که در سال اول اجرای قانون مزبور احداث شود، به مدت دو سال و چنانچه در سال دوم احداث گردد به مدت یک سال از تاریخ اختتام بنا از مالیات معاف است، کلیه مستغلات جدیدالبنا در داخل شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز تهران بدون توجه به تاریخ شروع ساختمان در صورتی که در سال 13٤٦ خاتمه یابد به مدت دو سال و اگر در سال 13٤٧ پایان یابد به مدت یک سال از تاریخ اختتام بنا معاف از پرداخت مالیات خواهد بود.
ساختمان‌های جدیدالبنا واقع در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز تهران در هر موقع که احداث شود از تاریخ اختتام تا سه سال از مالیات معاف خواهد بود.[7]
 

نُه سرهنگ سرتیپ شدند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران نُه نفر از افسران ژاندارمری کل کشور به اسامی زیر از تاریخ 19 مرداد 1346 به درجه سرتیپی مفتخر شدند:
سرهنگ پیاده ستاد محمدرضا حسنی، سرهنگ پیاده ستاد احمد دولو قاجار، سرهنگ توپخانه ستاد پرویز امین، سرهنگ توپخانه ستاد یدالله حیدری، سرهنگ توپخانه ستاد احمد فیلی، سرهنگ توپخانه ستاد احمد بصیری، سرهنگ پیاده ستاد محسن بزرگ‌مهر، سرهنگ پیاده ستاد خلیل اردلان، سرهنگ پیاده ستاد عباس مسعودبان.[8] 
 
صفحه نخست روزنامه اطلاعات، 23 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری به روایت اسناد ساواک، ص 121.
[2]. اطلاعات، 23 مرداد 1346، ص 4.
[3]. همان، ص 2.
[4]. همان، ص 16.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان، ص 1.
https://iichs.ir/vdciz5ar.t1awy2bcct.html
iichs.ir/vdciz5ar.t1awy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما