اسدالله علم دولت جدید را به شاه معرفی کرد/سخنرانی نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی پیرامون «انقلاب سفید» و «اعطای آزادی به زنان»!/در پانزده ماه گذشته تماما در جهت برنامه شاه حرکت کرده‌ایم!/اولین گرفتاری دولت در ابتدای کار افسانه ورشکستگی بود!/صادرات کشور دچار مشکل شده و تعداد زیادی از معادن تعطیل شده بودند!/جمعیتی که اکثر آن دهقانان و روستانشینان کم‌بضاعت هستند نمی‌تواند بازار صنایع مصرفی شود!/در مبارزه با تورم و ترقی دائمی قیمت‌ها دولت توفیق حاصل  کرده است!/کار سپاه دانش تنها سوادآموزی نیست؛ مسائل اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد!/در دور نگاه داشتن دادگستری از سیاست یک آن غفلت نشد/ مخالفین در دولت من احساس امن و امان می‌کنند!/حکومت نظامی تهران برچیده شد
30 مهر 1342
اسدالله علم دولت جدید را به شاه معرفی کرد ساعت 9 صبح امروز، اسدالله علم، نخست‌وزیر، اعضای کابینه جدید خود را در کاخ مرمر به حضور شاه معرفی کرد.
آرام، وزیر امور خارجه، مهندس سمیعی، وزیر پست و تلگراف و تلفن، ریاحی، وزیر بهداری، خوش‌بین وزیر مشاور، خانلری وزیر فرهنگ، پیراسته وزیر کشور، معینیان وزیر مشاور، عالیخانی وزیر اقتصاد، تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، مهندس شالچیان وزیر راه، تیمسار سپهبد صنیعی کفیل وزارت جنگ، تیمسار سرلشکر پاکروان، معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور، گودرزی معاون نخست‌وزیر و دبیر کل شورای عالی اداری، مهندس شیبانی معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان جلب سیاحان، دکتر کنی معاون نخست‌وزیر، دکتر باهری وزیر دادگستری.
بر اساس این گزارش وزیر دارایی بعدا به مجلس معرفی خواهد شد.1
 
سخنرانی نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی پیرامون «انقلاب سفید» و «اعطای آزادی به زنان»! ساعت 9:15 دقیقه صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد.
ساعت 10:20 دقیقه مجلس به عنوان تنفس تعطیل شد و ساعت 11 مجدد جلسه با حضور اسدالله علم، نخست‌وزیر، و اعضای جدید هیئت دولت تشکیل گردید.
علم پشت تریبون رفت و پیرامون نهضت 6 بهمن و انقلاب سفید و اعطای آزادی به بانوان مطالبی بیان داشت، سپس برنامه کار دولت جدید را در زمینه‌های توسعه فرهنگ، تعمیم بهداشت، توسعه کشاورزی و حفر چاه‌های عمیق، احداث راه‌های اصلی و فرعی بیان داشت.
  در پانزده ماه گذشته تماما در جهت برنامه شاه حرکت کرده‌ایم! [علم در ادامه گفت:] دولت اینجانب آنچه را در ظرف پانزده ماه گذشته انجام داده است تماما در طریق نیل به این هدف‌ها و اجرای منشور شش‌ماده‌ای شاهنشاه ایران بوده که به تصویب ملت نیز رسیده است.
  اولین گرفتاری دولت در ابتدای کار افسانه ورشکستگی بود! اسدالله علم ادامه داد: لابد آقایان محترم به خاطر دارند که اولین گرفتاری دولت در ابتدای خدمت‌گذاری افسانه ورشکستگی ما بود. مسئله بودجه به صورت لاینحل جلوه کرده بود و موضوع ورشکستگی مملکت را خمیده بود که به صورت ظاهر تصور می‌شد کشور نتواند از این مهلکه خلاصی یابد. در صورتی که من به‌جرئت عرض می‌کنم موضوع به آن صورت که به آن داده شده بود به هیچ وجه صحیح نبود.
 
صادرات کشور دچار مشکل شده و تعداد زیادی از معادن تعطیل شده بودند! در سال گذشته بر اثر تنزیل قیمت محصولات کشاورزی و مواد معدنی در بازارهای جهانی و تشدید رقابت کشورهای تولیدکننده صادرات کشور دچار مکث گردیده و مقدار مهمی از محصول کشمش به فروش نرفته و عده زیادی از معادن مجبور به تعطیل فعالیت خود گردیدند.
در سال جاری پس از مطالعات فراوان لزوم اقدام مؤثر دولت در زمینه حفظ و گسترش بازارهای صادراتی قطعی و برنامه‌های خاصی در رسیدن به این هدف تدوین و به موقع اجرا گذارده شد.
 
جمعیتی که اکثر آن دهقانان و روستانشینان کم‌بضاعت هستند نمی‌تواند بازار صنایع مصرفی شود! در مورد توزیع عادلانه‌تر درآمد لازم است به استحضار نمایندگان محترم برساند که به نظر دولت توزیع عادلانه درآمد عدالت اجتماعی نیست و منظور از آن ازدیاد قدرت تولیدی و نیروی کار طبقه زحمتکش کشور نیز می‌باشد. یک جمعیت ۲۱ میلیونی که ۶۷ درصد آن را دهقانان و روستانشینان کم‌بضاعت تشکیل می‌دهد و طبقه متوسط آن قشر کوچکی از جمعیت شهرنشین است، نمی‌تواند بازار کافی و قابل اعتمادی برای بسیاری از صنایع مصرفی به‌وجود آورد تا مجموعه این قبیل صنایع نیز به نوبه خود بازاری برای صنایع سنگین و تولیدکننده ماشین‌آلات و ابزار ایجاد نماید.
  در مبارزه با تورم و ترقی دائمی قیمت‌ها دولت توفیق حاصل  کرده است! در اینجا لازم است شمه‌ای درباره‌ای وضع پولی کشور به استحضار نمایندگان محترم برسد: در مبارزه با تورم و ترقی دائمی قیمت‌ها دولت در یک‌ساله گذشته توفیق کامل حاصل کرده و ضمن حفظ و ارزش پول قدرت خرید آن توانسته است با این مشکل اقتصادی به نحوه شایسته‌ای مبارزه نماید.
به‌جرئت می‌توان گفت درحال‌حاضر اقتصاد کشور ما دارای مبانی سالم بوده و به‌خوبی آماده قبول و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی به صورت ثمربخش و مؤثری می‌باشد.
  کار سپاه دانش تنها سوادآموزی نیست؛ مسائل اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد!  کار این جوانان تنها آموختن سواد به کودکان و نوجوانان روستایی نیست، بلکه ایشان برعهده دارند که تا حد امکان آداب زندگی جدید و اصول بهداشت و کشاورزی و مسائل اجتماعی را نیز به روستاییان بیاموزند.
 
در دور نگاه داشتن دادگستری از سیاست یک آن غفلت نشد/ مخالفین در دولت من احساس امن و امان می‌کنند! در مورد دادگستری نیز سعی کردیم تشکیلات دادگستری و قوانین مربوط به دعاوی مردم سریع‌تر انجام یابد و خلاصه چرخ دادگستری حتی‌الامکان منطبق بر چرخ انقلاب شاه و مردم به حرکت درآید. بنابراین طرح‌های لازم از طرف وزیر دادگستری تهیه و تا آنجا که امکان داشت در هیئت دولت به تصویب رسید و امیدواریم دنباله این کار را نیز مجلس محترم شورای ملی به پایان برساند و البته مجلس سنا.
همچنین در وظیفه اصلی دور نگاه داشتن دادگستری از سیاست یک آن غفلت نشد و یقین است که مردم و جامعه قضات دادگستری این مطالب را تأیید می‌کند که در دولت من چه در کابینه اول و چه کابینه دوم وزرای دادگستری هرگز درصدد اعمال غرض نبوده‌اند. بدیهی است این رویه را دولتی می‌تواند داشته باشد که قصد نداشته باشد دادگستری وسیله اجرای مقاصد سیاسی باشد و من واقعا مفتخر هستم که در دولت‌هایی که مسئول بوده‌ام عدالت را با سیاست آلوده نکرده و دادگستری را ملعبه قرار نداده‌ام و مخالفان سیاسی دولت هم در سایه این رویه که از شخص شاهنشاه ما الهام شده احساس امن و امان می‌کنند؛ البته در این اثناء عناصری که منافع غیرمشروع آنها به خطر افتاده بود انواع کارشکنی‌ها در کار دولت کردند، من در اینجا خدای متعال را گواه می‌گیرم که هر مخالفت شخصی را نادیده گرفته‌ام و هیچ مخالف شخصی را حتی تهدید به حبس یا تبعید هم نکرده‌ام، ولی وقتی پای مصالح عالیه کشور در میان بود و وقتی اصل انقلاب مقدس شاه و ملت ممکن بود خدای نکرده خدشه‌دار شود یا جریان آن متوقف شود، دولت از تمام قدرت قانونی خود برای درهم کوبیدن چنین مقاومتی استفاده کرد؛ چه در هم کوبیدن شرارت‌های چند نفر انگشت‌شمار بدنام و فاسد در جنوب و چه خرد کردن چند نفر مزدور خائن در جریان ننگین 15 خرداد نمونه‌های بارز این اعمال قدرت قانونی دولت هستند. به هر صورت امروز کشور ما از یک ضابطه قوی برخوردار است که هر خاطی می‌داند مورد تعقیب قرار می‌گیرد و هر خادم مورد تشویق واقع می‌شود و این امر یکی از لوازم حیات پرافتخار این دوره سازندگی ایران است.2
 
حکومت نظامی تهران برچیده شد به دنبال اعلام آمادگی مجلسین برای شروع به کار و معرفی وزرای جدید، فرمانداری نظامی تهران امروز ملغی شد.
فرمانداری نظامی از روز 16 خرداد به مناسبت حوادثی که که در این روز به وقوع پیوست تشکیل شد و چهار ماه و نیم ادامه داشت.3
 
روزنامه اطلاعات، 30 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.n97rak9xzpr4a.html
iichs.ir/vdcg.n97rak9xzpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما