جلسه مشترک مجلسین به افتخار حضور برژنف در ایران/شریف امامی: دوستی ما با هر یک از دول همسایه مانع دوستی کشور ما با دول دیگر نخواهد بود/برژنف: ما کاپیتولاسیون را لغو کردیم و ایران هم خود را از قراردادهای اسارت‌بار با اروپا رها کند!/شوروی از لحاظ خرید کالاهای ایران مقام دوم را دارا می‌باشد/جت‌های شوروی یک هواپیمای ایرانی را سرنگون کردند!/اقبال: مرور زمان حقیقت کارهای اقتصادی دولت من را نشان می‌دهد!/وزیر پست: در ایران پست به معنای واقعی وجود ندارد!/ابهام در بازار پنبه
30 آبان 1342
جلسه مشترک مجلسین به افتخار حضور برژنف در ایران ساعت 9 صبح امروز برژنف صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در مجلس سنا حاضر شد و مورد استقبال مهندس شریف‌امامی و هیئت‌رئیسه مجلسین قرار گرفت.
 
شریف امامی: دوستی ما با هر یک از دول همسایه مانع دوستی کشور ما با دول دیگر نخواهد بود شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، در جلسه مشترک مجلسین به مناسبت حضور برژنف، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی، گفت: روش دیرین ما همواره بر این اصل استوار بوده که با تمام دول بالاخص همسایگان خود بهترین روابط را برقرار سازیم و این اصل را پیروی نماییم که دوستی ما با هر یک از دول همسایه مانع دوستی کشور ما با دول دیگر نخواهد بود. به همین جهت است که می‌توانم با صراحت عرض کنم که همگی از امضای موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولت ایران و شوروی و قرارداد فرهنگی و همچنین قرارداد ترانزیت که در جریان مذاکره است قلبا شادمان بوده و به این اقدامات با نظر خوش‌بینی کامل می‌نگرد و رجای واثق دارند که روابط همجواری و همکاری‌های فنی ما بر اساس احترام متقابل و حفظ منافع متساوی طرفین و با اصولی کاملا دوستانه پایه‌گذاری شود.1
  برژنف: ما کاپیتولاسیون را لغو کردیم و ایران هم خود را از قراردادهای اسارت‌بار با اروپا رها کند! برژنف نیز در جلسه مشترک امروز مجلسین طی سخنانی گفت: آقایان البته مستحضر هستند که پایه‌های دوستی و حسن همجواری بین روسیه شوروی و ایران در دوران زندگی لنین کبیر ــ مؤسس دولت شوروی ــ گذاشته شد. در آن زمان بود که کشور ما لغو کلیه قراردادها و مقاوله‌نامه‌های اسارت‌آمیز را که از طرف حکومت تزاری به ایران تحمیل شده بود اعلام نموده و رسما اظهار داشت که از کلیه حقوق و امتیازاتی که ناشی از رژیم کاپیتولاسیون می‌باشد امتناع می‌ورزد.2
پس از این اقدام برای مردم ایران مسلما آسان‌تر بود که از همین گونه رژیم برون‌مرزی در روابط خود با سایر دول اروپایی نیز آزاد شده و به همین وسیله حاکمیت دولتی خود را استحکام بخشند. ما که اظهار می‌داریم با ایران در صلح و دوستی زیست کنیم، این اصل را مأخذ قرار می‌دهیم که دوستی نه فقط برای اتحاد شوروی بلکه برای کشور شما نیز لازم و ضروری است. ما به حکم طبیعت در مجاورت یکدیگر زندگی می‌کنیم و البته فقط روابط حسن همجواری است که با منافع حیاتی ملل اتحاد شوروی و ایران مطابقت دارد.
  شوروی از لحاظ خرید کالاهای ایران مقام دوم را دارا می‌باشد اخیرا همکاری اقتصادی و فنی شوروی و ایران به شکل محسوسی پیشرفت کرده و به‌ویژه استفاده مشترک از رودخانه سرحدی ارس که درباره آن دولت‌های مملکتین ما در تابستان امسال موافقت حاصل نمودند دورنمای خوبی را می‌گشاید. امکانات عملی همکاری اقتصادی در سایر رشته‌ها نیز به‌وجود آمده است.
اتحاد شوروی و ایران در بازرگانی طرفین قدیمی معامله هستند. صدها سال پیش کاروان‌های تجارتی طی کردن مسافات کوهستانی و ریگزار‌های بین دو کشور ما را آموخته بودند. در کشور ما هنوز عده زیادی به خاطر دارند که هیچ یک از بازارهای مکاره نیژنی نو وگورود بدون شرکت بازرگانان ایرانی تشکیل نمی‌گردید؛ هم اکنون نیز بازرگانی اتحاد شوروی و ایران به مقیاس نسبتا بزرگی صورت می‌گیرد و این امر مؤید گفته من است که اتحاد شوروی از لحاظ خرید کالاهای ایران مقام دوم را دارا می‌باشد، لکن در رشته بازرگانی نیز امکانات زیادی داریم که هنوز از آن استفاده نکرده‌ایم.
اتحاد شوروی از کالاهایی که مورد نیاز ایران است بسیار تولید می‌کند. کالاهای شما نیز در بازار شوروی خریدار دارد و نزدیکی کشورهای ما و وجود راه‌های مناسب دریایی و راه آهن بازرگانی ما را برای هر دو طرف مخصوصا نافع و سودمند می‌سازد. کاملا طبیعی است که اکنون زمانی که اتحاد شوروی به یکی از عظیم‌ترین دول صنعتی جهان مبدل شده است امکانات همکاری اقتصادی بین اتحاد شوروی و ایران با نفع طرفین به مراتب بیشتر شده است.
گمان می‌کنم که سناتورها و وکلای محترم در این امر نیز با من موافق باشند که ملل دو کشور همسایه ما می‌توانند از راه توسعه روابط ادبی و هنری و علمی ترقیات فرهنگ‌های ملی خود را غنی‌تر نمایند. مسلم است که روابط موجود بین شورای عالی اتحاد شوروی و پارلمان ایران نیز به تحکیم اعتماد متقابل و روابط حسن همجواری بین کشورهای ما مساعدت می‌کند. ما مسافرت هیئت‌های پارلمان ایران را تحت ریاست سناتورهای محترم آقای محمد ساعد و آقای محمود جم که از کشور ما بازدید نموده بودند با رضایت‌مندی به خاطر می‌آوریم.3
 
جت‌های شوروی یک هواپیمای ایرانی را سرنگون کردند!
هم‌زمان با حضور برژنف، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی، در ایران روز گذشته یک هواپیمای دو موتوره کشوری متعلق به شرکت «ایر تاکسی» که برای انجام برنامه‌های نقشه‌برداری اصلاحات ارضی در اجاره سازمان برنامه بوده است در دو کیلومتری شهر در گز (حوالی مرز ایران و شوروی) مورد حمله هواپیماهای شکاری شوروی قرار گرفته و بر اثر اصابت گلوله‌های مسلسل هواپیماهای مذکور سرنگون شده است.
در این حادثه از سه تن از سرنشینان هواپیما، دو تن کشته و یک تن دیگر که خلبانی هواپیما را به عهده داشته به‌شدت مجروح می‌گردد که اینک در بیمارستان بستری است.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وصول این خبر، به‌خصوص در این هنگام که حضرت لئونید برژنف، صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی، در ایران اقامت دارند به کلی غیر منتظره بوده و موجب نهایت تعجب گردیده است.
 
اقبال: مرور زمان حقیقت کارهای اقتصادی دولت من را نشان می‌دهد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، بعد از ظهر دیروز در مراسم توزیع گواهینامه‌های تحصیلی کارگران نفت اظهار داشت: صنعت نفت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی مملکت است و تا امور اقتصادی مملکتی رو به راه نشود، هیچ کاری پیشرفت نخواهد داشت.
وی افزود: بنده نمی‌خواهم کارهای اقتصادی که در دولت من انجام شده است در اینجا توضیح دهم، ولی خوشبختانه به نظر من مرور زمان که مهم‌ترین عامل است حقایق را روشن کرده و کار خود را انجام داد.
امیدوارم تمام دستگاه‌های دولتی و ملی بتوانند چرخ‌های اقتصادی کشور را به کار بیندازند.
اقبال در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد برنامه آینده خود در شرکت ملی نفت نیز فقط با خنده گفت: ما تاجریم و فعلا نفت خوب می‌فروشیم.4
  وزیر پست: در ایران پست به معنای واقعی وجود ندارد! روزنامه «کیهان» نوشت: صبح دیروز به دعوت شرکت سهامی تلفن ایران، عده‌ای از نمایندگان مطبوعات از مراکز تلفن و شبکه‌های ارتباطی شرکت تلفن که در حال گسترش است دیدن کردند.
در این بازدید از وزیر پست و تلگراف در پیرامون خرابی وضع پست سؤال شد که آقای سمیعی در پاسخ گفت: اگر از من سؤال کنید خواهم گفت اصولا در ایران پست به معنای واقعی وجود ندارد؛ به این معنی که ما از نظر وسائط نقلیه محل و مأمور در مضیقه هستیم و تهران هم روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و ما با این گرفتاری جوابگوی پست تهران نمی‌توانیم باشیم.
  ابهام در بازار پنبه روزنامه «کیهان» نوشت: تا کنون پانزده‌هزار تن پنبه برای صدور به کشورهای اروپای غربی معامله شده است. بازار صادراتی پنبه در ماه گذشته آرام بود و به علت رقابت شدید صادرکنندگان فعالیت زیادی نداشت، ولی در حال حاضر رقابت بین تجار صادر کننده کمتر شده و برای صدور پنبه بیشتر به کشورهای بلوک شرق معاملاتی انجام می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، بازرگانی شوروی در حدود چهارهزار تن پنبه خریداری کرده، ولی هنوز معلوم نیست خریدهای آینده به چه میزان خواهد بود. مظنه تخم پنبه نسبت به اول فصل در حدود 15 درصد تنزل کرده است و به همین جهت بازار فرش و پنبه در وضع مبهمی قرار گرفته است.5
 
روزنامه اطلاعات، 30 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.xeofuqettsfzu.html
iichs.ir/vdcj.xeofuqettsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما