جمشید اعلم: بیمارستان‌ها حتی پنبه هم ندارند!/برای ساختمان‌های نیمه‌تمام پول گرفته و به مهندسین خارجی داده‌اند تا نقشه بکشند!/با اجازه چه کسی این پول به خارجی‌ها داده شده است؟!/کارهایی کرده‌اند که مو به تن آدم راست می‌شود!/وزیر دادگستری: لایحه پزشکی پس‌گرفتنی نیست/تهیه توتون پیپ برای ادارات!/اسدالله علم: چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف کمتر از پانزده سال همه مردم ایران باسواد خواهند شد؟!/قبل از پهلوی مردم ایران فکر نمی‌کردند روزی این کشور راه آهن، ارتش یا بانک داشته باشد!
21 بهمن 1342
جمشید اعلم: بیمارستان‌ها حتی پنبه هم ندارند! جلسه علنی مجلس سنا امروز به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در جلسه امروز سوال جمشید اعلم از وزارت فرهنگ در خصوص اخذ وام برای ساختمان‌های نیمه‌‎تمام دانشگاه به این شرح قرائت شد: در تاریخ اسفندماه 1336 قانونی در مجلسین به تصویب رسید که مبلغ چهارصدمیلیون ریال برای انجام ساختمان‌های نیمه‌تمام دانشگاه تهران و مؤسسات تابعه آن به عنوان وام در اختیار دانشگاه قرار گیرد‌. تاکنون چه مبلغ از این وام دریافت گردیده و به چه مصرف رسیده؟ چرا نسبت به دریافت بقیه و انجام کارهای مورد نظر اقدام مؤثر به عمل نیامده است؟!
جمشید اعلم در این جلسه گفت: در سال 1336 وقتی که این قانون وام را گذراندند بنده رئیس کمیسیون فرهنگ مجلس شورای ملی بودم و سؤال کردیم که چه اصراری دارید برای اخذ این وام؟ به ما گفتند که مریضخانه‌های ما که آقایان حتما اطلاع دارید در حال از بین رفتن است ما پول اینکه آنها را ترمیم کنیم و تعمیر کنیم و پولی که از بودجه بتوانیم بپردازیم و این پی‌های اینها را درست بکنیم نداریم؛ بنابراین اجازه بدهید که این وام را بگیریم و این ساختمان‌های نیمه‌تمامی که آقایان هر کدامش را تشریف ببرند در مریضخانه‌ها دانشکده پزشکی ملاحظه می‌فرمایند مثلا جایی که اگر تشریف ببرید می‌بینید که بیمارستان سینا جلویش را خراب کرده‌اند و هنوز هیچ ساختمانی نیست اینها را تکمیل کنیم قانون هم به همین نحو گذشت و بنده آنجا مخصوصا تذکر دادم اگر دستور بفرمایند این پیش‌نویس قانون و صورت جلسه از کمیسیون بیاید، تذکر دادم که ساختمان‌های نیمه‌تمام اول باید تمام شود.
 
برای ساختمان‌های نیمه‌تمام پول گرفته و به مهندسین خارجی داده‌اند تا نقشه بکشند! کجای قانون نوشته بود که شش‌میلیون تومان برای نقشه بدهند. هیچ مملکتی که پولش از پارو بالا برود چنین کاری را نمی‌کند که بیاید شش‌میلیون تومان به یک عده مهندسین خارجی بدهند که نقشه‌ای بکشند برای بیمارستانی که در حدود چهارصدمیلیون تومان خرج آن است در صورتی که اصل قضیه چهل‌میلیون تومان برای ساختمان‌های نیمه‌تمام بوده است. این جرم محض است. به چه مجوزی این کار را کرده‌اند؟
 با این شش‌میلیون تومان آقایان سناتورها چند تا درمانگاه در تهران ممکن بود بسازند. این بیمارانی که به بیمارستان‌ها می‌آیند و جا ندارند و صحیح هم هست واقعا جا ندارند چند تا جا اضافه می‌شد تا می‌توانستند آنها را بپذیرند آقا این که درست نیست آدم بیاید یک پولی قرض کند برای یک خرج و بعد آن پول را برای برج مصرف کند. این ابدا درست نیست.
  با اجازه چه کسی این پول به خارجی‌ها داده شده است؟! با اجازه کی و به تصویب چه کسی به چه دلیل این پول به خارجی‌ها داده شده و این نقشه‌هایی که شش‌میلیون تومان بابت آن پول داده شده امروز در گوشه اداره ساختمان دانشگاه افتاده و به هیچ دردی نمی‌خورد. چون پولش نیست که مریض‌خانه بسازند. کی اجازه داده است که این کار بشود‌؟‌ بنده اعلام جرم می‌کنم و استدعا دارم که رسیدگی بشود‌. الان اعلام جرم می‌کنم آخر یعنی چه‌؟ مگر این پول با پارو بالا می‌رود؟! این پول ملت است با اجازه چه کسی و به چه حق اینها را داده‌اند؟ مگر همان شش‌میلیون تومان برای نقشه و نقشه‌کشی اعلام جرم ندارد؟
 
کارهایی کرده‌اند که مو به تن آدم راست می‌شود! آقایان سناتورها، الان دانشکده پزشکی برای خرید دوا بودجه ندارد. در این مملکت شش‌میلیون تومان پول برای نقشه می‌دهند که بگذارند در آن گوشه. این جرم است. باید هر کس این کار را کرده تعقیب بشود. کارهای عجیبی کردند آدم مو به تنش راست می‌شود. یک بیمارستانی که اخیرا ساخته شده است شش‌میلیون تومان خرجش کرده‌اند با سنگ‌ تراورتن. آخر این بیمارستان آجری باشد نمی‌شود مریض را توی آن معالجه کرد؟! باید حتما تراورتن باشد؟ آخر آقاجان گشادبازی به خدا در هیچ مملکتی این طور نیست. باید جلوی اینها را گرفت و خوب هم جلویش را گرفت و خواست و تنبیه کرد. بنده از مقام ریاست استدعا می‌کنم امر بفرمایید کمیسیون تحقیق شروع بشود.1
  وزیر دادگستری: لایحه پزشکی پس‌گرفتنی نیست باهری، وزیر دادگستری، امروز درباره بحث و اعتراض پزشکان نسبت به لایحه اخیر وزارت دادگستری پیرامون امور پزشکی گفت: این لایحه پس‌گرفتنی نیست و دادگستری و شخص من دراین‌باره کوچک‌ترین انصرافی نخواهیم داشت.
وی افزود: اینکه آقایان پزشکان در برابر لایحه اخیر دادگستری صف‌آرایی کرده‌اند منصفانه نیست و وزارت دادگستری در این مورد با یک مسئله انسانی روبه‌روست؛ مسئله‌ای که بدون شک پیش از این مورد نظر آقایان پزشکان بوده و پس از این نیز خواهد بود.
وزیر دادگستری تأکید کرد: اساس این لایحه بر محور سلامت افراد جامعه از جهات مختلف قرار دارد و دادگستری انصرافی در این مورد ندارد و باز تکرار می‌کنم که این لایحه به خاطر مراحل عالی و انسانی و جهات اجتماعی آن پس‌گرفتنی نیست.2
 
تهیه توتون پیپ برای ادارات! روزنامه «کیهان» نوشت: یک مقام دخانیات گفت که علت کمیابی توتون پیپ در بازار تهران و شهرستان‌ها به واسطه تبلیغی بود که درباره مضار سیگار به عمل آمد؛ زیرا به دنبال این تبلیغات مردم از خرید توتون پیپ استقبال کردند.
مؤسسه دخانیات درصدد است برای تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و شهرستان‌ها توتون پیپ بفرستد و در بازار آزاد نیز این توتون را به اندازه کافی در دسترس فروشندگان قرار دهد.3
  اسدالله علم: چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف کمتر از پانزده سال همه مردم ایران باسواد خواهند شد؟! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز نخست‌وزیر برای زدن اولین کلنگ ساختمان جدید بندر عباس به اتفاق چند تن از آقایان وزیران و مسئولان سازمان‌های مختلف با هواپیما عازم جنوب شد.
نخست‌وزیر در این مراسم گفت: شاهنشاه شما با نهایت دقت و مآل‌اندیشی به آرزوهای وطن‌پرستانه خودشان یک به یک جامه عمل می‌پوشانند. چه کسی تصور می‌کرد که در ایران به این زودی زارع ایرانی صاحب آب و زمین بشود؟ چه کسی تصور می‌کرد که در ظرف مدت کوتاه‌تر از پانزده سال تمام مردم ایران باسواد خواهند شد؟
 
قبل از پهلوی مردم ایران فکر نمی‌کردند روزی این کشور راه آهن، ارتش یا بانک داشته باشد! وی افزود: عمران مناطق جنوب شاید از آرزوهای دوری بود که هرگز تصور نمی‌شد تحقق پذیرد؛ همچنان که قبل از طلوع سلطنت پهلوی مردم هرگز فکر نمی‌کردند که ممکن است مملکت ایران خط آهن یا ارتش یا بانک ملی داشته باشد.
وی افزود: شاید این طور جلوه‌گر شده است که جنوب منطقه‌ای است بی‌استعداد، دورافتاده و غیر قابل آبادان لکن من به جرئت می‌توانم بگویم که سواحل خلیج فارس و دریای عمان یک منبع لایزال و یک منطقه حیاتی برای کشور کهنسال ماست و هر اقدامی در این منطقه بشود به نظر من به نفع استقلال و حاکمیت کشور ما خواهد بود. خلیج فارس برای ما یک شریان حیاتی است.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb.9b9urhbsziupr.html
iichs.ir/vdcb.9b9urhbsziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما