شرط جالب رئیس ساواک برای بازگشت فرزند آیت‌الله خمینی به ایران!/«برای سیزده نفر از متهمین قتل منصور تقاضای اعدام شد»/رئیس مجلس: جریان واقعی کاخ مرمر بایستی به اطلاع مردم برسد!/اقبال: شرکت ملی نفت رأسا وارد بازارهای بین‌المللی شده است!/دسترسی به وزیر آب و برق مشکل است!/گوشت نایاب و مرغ گران است!
26 فروردین 1344
شرط جالب رئیس ساواک برای بازگشت فرزند آیت‌الله خمینی به ایران!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 26 فروردین 1344 «محترما به استحضار می‌رساند: به فرموده تیمسار ریاست ساواک مقرر گردیده است چنانچه سیدمصطفی خمینی طی نامه‌ای متعهد شود که به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله ننموده و محل اقامت خود را نیز به خمین انتقال دهد، با مراجعتش موافقت شود و لذا بدین منظور تیمسار معاونت امنیت داخلی امر فرموده‌اند مفاد تعهدنامه مذکور به وسیله این بخش تهیه و در اختیار ایشان قرار داده شود. در اجرای امر متن تعهدنامه مذکور تهیه و به ضمیمه تقدیم می‌گردد».
در ذیل این سند همچنین آمده است: «ضمنا لازم می‌داند به عرض برساند که چون سیدمصطفی خمینی از طرف پدرش وکیل در توکیل می‌باشد که در اموال منقول و غیرمنقول وی به هر نحو که صلاح بداند دخل تصرف کند چنانچه به کشور مراجعت نماید، سیل وجوه شرعیه که تاکنون به علت عدم حضور آیت‌اللّه خمینی و سیدمصطفی در ایران راکد بود، مجددا به حساب خمینی سرازیر خواهد شد و معلوم است که این وجوه به وسیله سیدمصطفی به چه مصارفی خواهد رسید؛ مضافا براینکه تعهدنامه ضمیمه نیز هیچ گونه ضمانت اجرایی نخواهد داشت».1
 
«برای سیزده نفر از متهمین قتل منصور تقاضای اعدام شد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که پرونده متشکله در مورد توطئه قتل حسنعلی منصور، نخست‌وزیر فقید، که در تاریخ 19 اسفند 1343 با اعلام عدم صلاحیت به دادرسی ارتش احاله شده بود، در اسرع وقت به وسیله بازپرس نظامی نسبت به اجرای یک سلسله تحقیقات وسیع لازمه اقدام شد و پس از تکمیل پرونده به صدور قرار نهایی ناظر بر مجرمیت متهمین نام‌برده زیر:
1. محمد بخارایی؛ 2. رضا صفار هرندی؛ 3. مرتضی نیک‌نژاد؛ 4. محمدصادق امانی همدانی؛ 5. محمدمهدی عراقی؛ 6. هاشم امانی همدانی؛ 7. عباس مدرسی‌فر؛ 8. حبیب عسکراولادی (معروف به عسگری)؛ 9. ابوالفضل حیدری؛ 10. محمدتقی کلافچی؛ 11. حمید ایپک‌چی؛ 12. محمدباقر محی‌الدین انواری؛ 13. احمدشاه بوداغلو (شهاب) و منع پیگرد چهارده نفر دیگر که دلایل بر بزهکاری آنان به‌دست نیامده بود مبادرت نموده و پس از موافقت دادستان ارتش و اعلام قطعیت قرار صادره، پرونده تحت عناوین توطئه به منظور بر هم زدن اساس حکومت و خرید و فروش اسلحه و مهمات غیر مجاز و اختفای متهم در تاریخ 26/ 1/ 44 با کیفرخواست جنایی دایر به تقاضای اعدام مجرمین به دادگاه نظامی احاله شده است که قریبا دادرسی آنان شروع خواهد گردید.2
 
رئیس مجلس: جریان واقعی کاخ مرمر بایستی به اطلاع مردم برسد!
در جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی، عبدالله ریاضی، رئیس مجلس، از حادثه کاخ مرمر اظهار تأسف کرد و از دولت خواست که درباره این واقعه تحقیق کند و مردم را که بی‌صبرانه درانتظار هستند از جریان واقعی این حادثه مطلع سازد.3
 
اقبال: شرکت ملی نفت رأسا وارد بازارهای بین‌المللی شده است!
دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، طی گفت‌وگویی با «رادیو صدای آمریکا» اظهار داشت: شرکت ملی نفت رأسا وارد بازارهای بین‌المللی شده است.
دیروز آقای فریدون موثقی، وزیرمختار سفارت کبرای شاهنشاهی ایران در آمریکا، مجلس ضیافتی به افتخار آقای دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، و بانو که برای بازدید از تأسیسات شرکت‌های نفتی وارد واشنگتن شده‌اند، ترتیب داد. در این ضیافت، عده زیادی از رجال و مقامات برجسته آمریکایی حضور داشتند. در این ضیافت خبرنگار صدای آمریکا مصاحبه‌ای با آقای دکتر اقبال به عمل آورد.
خبرنگار صدای آمریکا پرسش کرد: آقای دکتر، ممکن است بفرمایید که درباره طرح‌های آتی شرکت ملی نفت ایران از نظر توسعه عملیات خارجی و داخلی چه برنامه‌هایی در پیش است؟!
آقای دکتر اقبال در این زمینه اظهار داشت: طبق منویات اعلیحضرت همایونی، شرکت ملی نفت ایران به یک شرکت بین‌المللی نفت تبدیل شده است و علاوه بر تولید نفت، تصفیه و حمل مواد نفتی در داخل ایران منتهای کوشش به عمل آمده است که شرکت ملی نفت ایران بتواند رأسا وارد بازارهای بین‌المللی بشود و رأسا با مشارکت سایر شرکت‌ها و تأسیسات نفتی دیگر کشورها، نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی خود را به دنیا عرضه کند. از جمله موفقیت‌هایی که در همین زمینه حاصل گردیده می‌توان تأسیسات پالایشگاه مدرس و تأمین سوخت سرویس‌های هواپیمایی در فرودگاه‌های افغانستان را ذکر کرد.
 
دسترسی به وزیر آب و برق مشکل است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزیر آب و برق پس از نقل مکان به ساختمان جدید در طبقه نهم نشسته است و چون آسانسور عمارت هنوز به کار نیفتاده به علت سختی صعود به طبقه نهم، وزیر آب و برق تقریبا از هر گونه ملاقاتی معاف شده و حتی مراجعین سمج توصیه‌های مستخدمین را شنیده می‌گیرند و به‌ناچار از طبقه پنجم نفس‌زنان برمی‌گردند!
خبرنگار ما می‌نویسد: دسترسی به وزیر آب و برق در این روزها همان‌قدر مشکل است که صعود به قله دماوند! و امروز اکثر مراجعین وزیر آب و برق حتى جوان‌ها از طبقه چهار و پنج عمارت غرولندکنان برمی‌گشتند. یکی از مقامات وزارتخانه در این مورد می‌گفت: وزیر آب و برق با انتخاب طبقه نهم، تقریبا به کلی خود را از ملاقات‌های غیر اداری معاف کرده است و اگر وضع به همین منوال باقی بماند دیگر هیچ کس هوس ملاقات با وزیر را نخواهد کرد!
 
گوشت نایاب و مرغ گران است!
گوشت در تهران به علت سیاه بهار کمیاب و قیمت آن گران است و قصاب‌ها می‌گویند تا پایان فصل سیاه بهار، گوشت وضعی به همین ترتیب خواهد داشت.
پیش آمدن عید قربان اندکی بازار گوشت را بهبود بخشید و به‌اصطلاح برای گوشت تهران پشت‌بندی بود، ولی با پایان عید قربان، مسئولان گوشت تهران می‌گویند تا پایان فصل سیاه بهار، که حداکثر مدت بیست روز طول می‌کشد، باید به انتظار بهبود وضع گوشت ماند.
قیمت گوشت مرغ را نیز صاحبان مؤسسات مرغداری گران کرده و مرغ شکم خالی بدون سر و پا را کیلویی صد ریال و با شکم و سر و پا را کیلویی 85 ریال می‌فروشند.4
 
https://iichs.ir/vdcfjedy.w6d1tagiiw.html
iichs.ir/vdcfjedy.w6d1tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما