گزارش‌های محرمانه برای شاه از اوضاع الجزایر!/ عزیمت دو سفیر/ افتتاح سفارت ایران در آتن/ صمیمی‌ترین دوست بن بلا در ایران!/ غول کرایه خانه!/ سران شوروی به ایران خواهند آمد؟!/ پس از مراجعت شاه رؤسای ترکیه و پاکستان به ایران می‌آیند؟!/ مالکان و خرده‌مالکان به دنبال اصلاحات ارضی دیگر در کشاورزی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند!
11 تیر 1344
 
گزارش‌های محرمانه برای شاه از اوضاع الجزایر! «تهران‌مصور» نوشت: گزارش‌های دست اول و دقیق مربوط به اوضاع الجزایر همه‌روزه به وسیله رکن‌الدین آشتیانی، سفیرکبیر ایران در آن کشور، به وسیله تلگرام رمز به مسکو مخابره می‌‎شود و توسط عباس آرام، وزیر امور خارجه که در التزام شاهنشاه است، به نظر معظم له می‌رسد.
  عزیمت دو سفیر   «تهران‌مصور» نوشت: فریدون دیبا و محمود ملایری که به عنوان سفرای جدید ایران در بروکسل و دمشق به شاهنشاه معرفی شده بودند هفته گذشته عازم محل مأموریت خود گردیدند.
به جای محمود ملایری، که مدیر کل اداری وزارت امور خارجه بود، گفته می‌شود دکتر دارایی، وزیرمختار ایران در بلژیک که مدت مأموریتش پایان یافته، تعیین خواهد گردید.
  افتتاح سفارت ایران در آتن «تهران‌مصور» نوشت: سفارت ایران در آتن که از مدت‌ها پیش تعطیل بود و امور آن زیر نظر سفارت کبرای شاهنشاهی در آنکارا اداره می‌شد، مجددا افتتاح گردید و منوچهر اردلان، رایزن سیاسی سفارت کبرای ایران در آنکارا، عازم آتن گردید و به عنوان کاردار به مقامات یونان معرفی شد.
  صمیمی‌ترین دوست بن بلا در ایران! «تهران‌مصور» نوشت: تنها شخصیت ایرانی که مستقیما با بن بلا، رئیس‌جمهوری ساقط‌شده الجزایر، مکاتبه داشت ابوالحسن ابتهاج، مدیرعامل «بانک ایرانیان»، بود. ابتهاج از طرف سازمان ملل انتخاب شده بود تا در رأس هیئتی از کارشناسان اقتصادی و مالی به الجزایر برود و اوضاع اقتصادی و مالی آن کشور را سروسامان بدهد.
ابتهاج برای مأموریت جدید خود ابتدا به واشنگتن رفت و از آنجا عازم الجزایر گردید و با بن بلا ملاقات نمود.
بن بلا استقبال شایانی از ابتهاج کرد و شخصیت او را ستود. جمع حقوقی که قرار بود ابتهاج از سازمان ملل و دولت الجزایر بگیرد از چهل‌هزار تومان تجاوز می‌کرد یعنی چهار برابر حقوق بن بلا.
  غول کرایه خانه! «تهران‌مصور» نوشت: با انتشار خبر طرح جدید وزارت دادگستری درباره تقلیل میزان کرایه خانه‌ها، یک بار دیگر مسئله کرایه خانه و وجود خانه‌ها و آپارتمان‌های خالی در ایران مورد توجه قرار گرفت.
روزنامه‌ها نوشتند که دولت در نظر دارد به طور قاطعی مالیات‌های خود را از ثروتمندان وصول کند و همچنین برای پایین آوردن هزینه کمرشکن زندگی در نرخ کرایه خانه‌ها تقلیل قابل توجهی بدهد، ولی متأسفانه هیچ قدمی برای کمک به مردم زحمتکش، که هنوز دو سوم از درآمد ماهانه خود را بابت کرایه خانه می‌پردازند، برداشته نشده است.
در حکومت امیراسدالله علم، وزارت دارایی برای اینکه حساب مستغلات تهران را به طور دقیق تعیین کند، تمام پرونده‌های مالیاتی را در یک جا متمرکز کرد و پس از بررسی‌های لازم معلوم شد که در تهران مالکانی هستند که صاحب صدها مستغل کوچک و بزرگ می‌باشند و طبق محتویات پرونده‌ها، میزان مالیاتی که به خزانه دولت می‌پردازند به اندازه‌ای ناچیز است که به قول یکی از کارمندان تقریبا برابر صفر می‌باشد.
چند سال پیش نیز مأموران دارایی اعلام کردند که در تهران بیش از چهل‌هزار خانه خالی وجود دارد که مالکین طماع برای آنکه آنها را یک شاهی ارزان‌تر کرایه ندهند، به درشان قفل زده‌اند! حتی یکی از مالکین گفته بود اگر صد سال هم در خانه‌اش قفل باشد، حاضر نیست دیناری ارزان‌تر کرایه بدهد.
درحالی‌که در اغلب کشورهایی که حساب و کتاب در کارشان است، اگر صاحب خانه یا آپارتمانی بیش از دو ماه خانه‌اش را اجاره نداد، طبق تعرفه مخصوصی باید مالیات تصاعدی خانه و آپارتمان بپردازد و حتی در بعضی از کشورها اگر شخصی خانه‌اش را دو ماه خالی گذاشت و اجاره نداد، دولت رأسا اقدام می‌کند؛ یعنی چند کارشناس می‌فرستد و کرایه خانه را معین می‌کند و آن را به مستأجر اجاره می‌دهد و هیچ نوع اعتراضی را هم قبول نمی‌کند.
در کشور ما نه تنها چنین قانونی برای حمایت از مستأجر وجود ندارد، بلکه خود دولت بزرگ‌ترین مستأجر است و بنا به اظهار یکی از مقامات دولتی، در سال بابت کرایه خانه در تهران و شهرستان‌ها بیش از سه‌میلیون تومان می‌پردازد و بدین طریق سالانه نه تنها میلیون‌ها تومان را صرف کرایه می‌کند، بلکه بابت توسعه و تعمیر آنها چنان پول‌هایی می‌پردازد که خدا می‌داند.1
  سران شوروی به ایران خواهند آمد؟! «سپید و سیاه» نوشت: نتایج مسافرت شاهنشاه به کشور شوراها بسیار مثبت و رضایت‌بخش بوده است. شاهنشاه از آقای میکویان، صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، و بانو رسما دعوت فرموده‌اند که به ایران بیایند. تاریخ مسافرت آقای میکویان به ایران بعد قرار است اعلام شود.
  پس از مراجعت شاه رؤسای ترکیه و پاکستان به ایران می‌آیند؟! «سپید و سیاه» نوشت: در مراجعت شاهنشاه از سفر شوروی مسائل بسیار مهمی در تهران بررسی خواهد شد و در ضمن هنوز امکان مسافرت زعمای کشورهای پاکستان و ترکیه به تهران و شرکت در جلساتی که به ریاست شاهنشاه منعقد خواهد گردید به قوت خود باقی است.  
 
مالکان و خرده‌مالکان به دنبال اصلاحات ارضی دیگر در کشاورزی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند! «سپید و سیاه» نوشت: مرحله دوم اصلاحات ارضی به‌سرعت در حال پیشرفت است.
اکنون چند سال است که مالکان و خرده‌مالکان به علت روشن نشدن وضع در کار کشاورزی آن طور که باید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، ولی پس از پایان مرحله دوم و روشن شدن وضع به طور مسلم در کار کشاورزی رونق بیشتری مشاهده خواهد شد.2
 
https://iichs.ir/vdcd5n0f.yt0nj6a22y.html
iichs.ir/vdcd5n0f.yt0nj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما