دستور ساواک به یک مجله برای قطع انتشار مطلبی درباره خاندان سلطنتی افغانستان!/اختلاف در جامعه سوسیالیست‌ها بر سر انتشار دفاعیات ملکی!/رهبر دانشجویان سیاه آمریکا کشته شد!/اراضی کارخانه ماشین‌سازی تبریز خریداری شد/دو جت بوئینگ در خط هوایی ایران پرواز خواهند کرد!/اشرف پهلوی به شوروی رفت!/پنج محکوم به اعدام در انتظار سرنوشت!
17 خرداد 1345
دستور ساواک به یک مجله برای قطع انتشار مطلبی درباره خاندان سلطنتی افغانستان!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 خرداد 1345 «به طوری که خاطر عالی مستحضر است مجله "سپید و سیاه" از شماره روز جمعه 13 /3 /45 خود شروع به انتشار خاطرات سردار فیاض محمدخان زکریا نموده است. نام‌برده از رجال مشهور افغانستان بوده در گذشته مشاغل مهمی را از قبیل سفارت و وزارت به عهده داشته است. وی کسی است که با سمت وزیر خارجه افغانستان پیمان سعدآباد را امضا کرده است. اخیرا بر سر میراث پدری بین ایشان و خواهرانش به هم خورده و همچنین با اعلیحضرت و خاندان سلطنت نیز بر سر مقدار زیادی زمین که در بهترین نقاط شهر کابل قرار دارد اختلافاتی پیدا کرده است».
گزارش فوق می‌افزاید: «موضوع انتشار خاطرات سیاسی ایشان و ارسال آن برای مجله سپید و سیاه یک عمل انتقام‌جویانه است و سردار می‌خواهد با این عمل در درجه اول مقامات عالیه افغانی را مرعوب کرده تا شاید از این راه به خواسته‌های خود برسد و چنانچه از این طریق به مقصود نرسید، با فاش کردن مطالب سیاسی انتقام خود را بگیرد و این مطلب از نحوه ارسال قسمت اول خاطرات سیاسی او، که مربوط به روابط روسیه و افغانستان است، به‌خوبی مستفاد می‌شود؛ چه سردار در نامه خود به مجله سپید و سیاه نوشته‌اند: چنانچه شما قسمت اول خاطرات را منتشر کردید، بقیه را برای شما خواهم فرستاد و چون ایشان می‌دانند که مجله سپید و سیاه در افغانستان خواننده زیاد دارد، خواسته است از این راه اعلیحضرت و سایر مقامات را دچار واهمه کند تا در مقابل خواسته‌های او تسلیم شود».
در ادامه می‌خوانیم: «روز یکشنبه 15 /3 /45 مدیر عمومی وزارت خارجه از متصدی امور فرهنگی و مطبوعاتی سفارت خواهش کردند تا به ملاقاتشان برود. پس از تعارفات لازم ایشان موضوع نشر خاطرات را پیش کشیده و اظهار داشتند که چون ممکن است سردار فیاض محمدخان برای انتقام‌جویی در خاطرات خود مطالبی را ذکر کند که مغایر با مصالح خاندان سلطنتی افغانستان و سیاست این کشور باشد، علی‌هذا خواهش دارم مقامات شاهنشاهی به هر نحو که مصلحت بدانند ترتیبی بدهند که یا دنباله درج این خاطرات در مجله سپید و سیاه قطع شود و یا اینکه [به] چاپ قسمت اول، که مربوط به روابط شوروی و افغانستان است، اکتفا گردد. روی هم رفته مطلبی درج نشود که برای دولت و مقامات عالیه ما ناراحت‌کننده باشد».
تیمسار ریاست ساواک ذیل این گزارش پی‌نوشت کرده است: به مجله سپید و سیاه ابلاغ شود از درج بقیه آن خودداری نماید.
و ذیل پی‌نوشت رئیس ساواک تصریح شده است: محترما به عرض می‌رساند در اجرای اوامر ریاست معظم ساواک به آقای دکتر بهزادی، مدیر مجله سپید و سیاه، ابلاغ گردید از ادامه انتشار مقاله مورد بحث بنا به مقتضیات روابط سیاسی ایران و افغانستان خودداری نماید.1

اختلاف در جامعه سوسیالیست‌ها بر سر انتشار دفاعیات ملکی!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 خرداد 1345 «اخیرا داریوش آشوری به محمدمهدی نجفی، عضو جامعه سوسیالیست‌ها، پیشنهاد چاپ دفاعیات خلیل ملکی، علیجان شانسی و رضا شایان را نموده است و اظهار نموده که ما می‌خواستیم این دفاعیات را چاپ کنیم، ولی تاکنون موفق نشده‌ایم و چون این کار از عهده شما برمی‌آید چاپ آن را به تو واگذار می‌کنم و هر چقدر مخارج آن بشود خواهیم داد، ولی نجفی پیشنهاد آشوری را رد نموده و گفته است که چون شما به من تهمت زده‌اید لذا من دیگر هیچ‌گونه همکاری با شما نخواهم کرد. آشوری در پاسخ اظهار نموده که یک سوءتفاهمی پیش آمده بود که رفع گردیده است و نباید در چنین مواردی این مسئله را پیش بکشی؛ زیرا چاپ دفاعیات یک کار عمومی است».
این گزارش می‌افزاید: «نجفی اظهار نموده من حاضرم دفاعیات شایان و شانسی را چاپ کنم، ولی دفاعیات خلیل ملکی را به سبب اتهامی که به من وارد ساخته است به هیچ وجه چاپ نخواهم کرد. آشوری در پاسخ اظهار نمود: پس کسی را به ما معرفی کن تا هر چقدر پول می‌خواهد به او بدهیم و این کار را انجام دهد. نجفی اظهار نموده من راهنما نیستم و کسی را به شما معرفی نخواهم کرد و من به هیچ یک از شما، که در کادر رهبری جامعه بودید، اطمینان ندارم؛ زیرا به خاطر منافع شخصی و یا غرض و یا بدون هیچ گونه حسابی اتهاماتی به اشخاص وارد می‌سازید و بعد هم می‌گویید اشتباه شده است».
در ادامه این گزارش آمده است: «در این موقع چون آشوری از چاپ دفاعیات ناامید شده بود به اظهارات خود خاتمه داده است، ولی مجددا ضمن یک مذاکره آشوری برای بار دوم درخواست چاپ دفاعیات را از نجفی نموده و نجفی اظهار داشته است که آشوری نزد وی برود تا در این زمینه بیشتر با هم صحبت نمایند. نتیجه تحقیقات بعدی حاکی است که فضل‌الله نیک‌آیین اظهار نموده که جلال آل احمد بسیار اصرار دارد که دفاعیات خلیل ملکی چاپ شود. نام‌برده افزوده است که داریوش آشوری به دستور جلال آل احمد درصدد چاپ این دفاعیات برآمده ضمنا اخیرا محمدمهدی نجفی توسط فضل‌الله نیک‌آئین برای داریوش آشوری و جلال آل احمد پیغام فرستاده که به اتفاق با وی ملاقات نمایند».2

رهبر دانشجویان سیاه آمریکا کشته شد!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: جیمز مردیت، دانشجوی 33 ساله سیاه‌پوست آمریکایی، که سه سال پیش برای اولین بار در تاریخ ایالت می‌سی‌سی‌پی در دانشگاه این ناحیه نام نوشت و با این اقدام سد بزرگی را از پیش پای سیاه‌پوستان برداشت، شب گذشته هدف سه گلوله قرار گرفت و کشته شد.
مردیت، که پس از اسم‌نویسی در دانشگاه برای آنکه مورد حمله نژادپرستان قرار نگیرد، مدتی با اسکورت پلیس به دانشگاه می‌رفت، برای آنکه درهای دانشگاه ایالت خود را برای سیاهان باز کند، از دو روز پیش دست به یک راه‌پیمایی به خاطر بر طرف شدن ترس سیاهان از اسم‌نویسی در دانشگاه زد و ضمن همین راه‌پیمایی از طرف یک نژادپرست مورد هدف گلوله قرار گرفت.

اراضی کارخانه ماشین‌سازی تبریز خریداری شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مذاکرات مأمورین اداره کل اقتصاد آذربایجان شرقی، با یکصد و پانزده نفر مالکین اراضی «قراملک» برای خرید یک میلیون و دویست هزار متر مربع زمین مورد نیاز کارخانه ماشین‌سازی تبریز به نتیجه رسید و دیروز موافقت‌نامه مربوطه بین اداره کل اقتصاد و مالکین مزبور امضا شد.
بهای ارضی مزبور از قرار هر متر مربع 13 تا 40 ریال تعیین شده که از طرف اداره اقتصاد به زارعین پرداخت می‌شود و متراژ اراضی مذکور از شنبه گذشته شروع شده است.

دو جت بوئینگ در خط هوایی ایران پرواز خواهند کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به‌طوری که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده است، از هفته دوم تیرماه سال جاری پروازهای هواپیمایی ملی ایران به اروپا افزایش پیدا خواهد نمود.
هواپیمایی ملی دو هواپیمای جت بوئینگ 727 خریداری کرده است. در هفته، سه پرواز به لندن و دو پرواز به پاریس و دو پرواز به استانبول انجام خواهد شد.
پرواز به اروپا نیز به پنج پرواز در هفته افزایش می‌یابد.

اشرف پهلوی به شوروی رفت!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: به دعوت دولت شوروی والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی و آقای دکتر مهدی بوشهری و همراهان ساعت 7:30 بامداد امروز برای شرکت در فستیوال چایکوفسکی با هواپیمای «ایر فلوت» عازم مسکو شدند.
والاحضرت جمعا پنج روز در شوروی اقامت خواهند کرد و پس از مذاکراتی پیرامون فعالیت مبارزه با بی‌سوادی و پیشرفت‌های شورای عالی زنان ایران روز یکشنبه 22 خردادماه به تهران مراجعت می‌نمایند.

پنج محکوم به اعدام در انتظار سرنوشت!
با تأیید حکم اعدام محمد بلاش‌آبادی در شعبه 6 دیوان عالی کشور در حال حاضر پنج محکوم به اعدام در انتظار تعیین سرنوشت خود هستند.
این پنج محکوم در تهران یا حوزه قضایی تهران مرتکب قتل شده‌اند.3
 
روزنامه اطلاعات، 17 خرداد 1345، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc0oqi.2bq1p8laa2.html
iichs.ir/vdcc0oqi.2bq1p8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما