به نام سپاه دانش و بهداشت مردم روستاها و دهات را به انحراف می‌کشانند!/اجازه تدریس به اشراقی ندهید!/شاه در رومانی یک ماکت جرثقیل هدیه گرفت!/بازدید مناطق صنعتی/رئیس دانشگاه به مسکو رفت/طرح جدید آموزش و پرورش طی مدت هفت سال پیاده می‌شود/سرویس کشتی‌رانی مشترک ایران، ترکیه و پاکستان افتتاح شد/در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: بلوچستان آب ندارد/طرح لوایح/عراق یادداشت ایران را رد کرد!
10 خرداد 1345
به نام سپاه دانش و بهداشت مردم روستاها و دهات را به انحراف می‌کشانند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 10 خرداد 1345 «شیخ (جواد سراجیان) و یک نفر از طلاب قم، که از دوستان شیخ بوده، در مسجد شاه حضور یافتند و سپس به محل اقامت پیش‌نماز شهرستان زنجان، که اخیرا به تهران آمده است، در خیابان حشمت‌الدوله، خیابان کیوان، جنب دبستان و کودکستان کاخ کودک، کوچه جیحون دست راست، پلاک 2 رفتند».
این سند می‌افزاید: «ابتدا ابراهیم زارع نظری اظهار داشته ما را آقای اسدالله بنکدار معرفی کرده که برای عرض سلام خدمتتان برسیم. نام‌برده در جواب گفت: بنکدار قبلا به اتفاق آیت‌الله شیخ حسین لنکرانی به دیدن من آمده‌اند. آقای بنکدار واقعا جوان بسیار فعال و دوست‌داشتنی می‌باشد. من از وجود چنین اشخاص مبارز و فهمیده لذت می‌برم».
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «سپس جواد سراجیان گفت: آقا می‌خواهم به عرض برسانم که وضع خیلی خراب است و به‌خصوص زمینه برای انحراف بانوان بیشتر از هر موقعی فراهم گردیده پیش‌نماز زنجان در جواب اظهار داشت: این کاباره‌ها و دانسینگ‌ها و استخرهای موجود که مورد استفاده زنان و مردها توأما قرار می‌گیرد، باعث کشاندن زن‌ها به سوی فحشا شده است و عیب کار البته در مرحله اول از خود ما می‌باشد که زمینه را آماده نگه داشته‌ایم تا هر طوری که بخواهند عمل کنند. واقعا همین سپاهیان دانش را ببینید که چگونه جای مبلغین و روحانیون را گرفته‌اند و در حقیقت با آنها مبارزه می‌نمایند».
آقایان به خدا قسم تقصیر خود ماست که به این روز افتاده‌ایم. چرا ما باید زمینه را این‌قدر مساعد و خالی بگذاریم که حالا اگر یک گوینده و یا مبلغ دینی که به دهات می‌رود کسی زیر بار حرف او نرود. یک مبلغ در ده باید اول کدخدا را دعا کند، سپس زن و بچه او و بعد گاو و گوسفندهایش را دعا نمایند تا او را به ده راه بدهند.
بنابراین ما باید برای سروسامان دادن به این وضع ناهنجار از سهم امام و خمس و ذکات بودجه‌های معینی فراهم کنیم و به عمران و آبادی دهات بپردازیم و اجازه ندهیم عده‌ای بی‌دین به دهات بروند و به افراد تعلیم بدهند و با ساختن حمام و کوچه و جاده در باطن، آنها را از راه به در کنند.1

اجازه تدریس به اشراقی ندهید!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 10 خرداد 1345 درباره شهاب‌الدین اشراقی: «خواهشمند است دستور فرمایید ضمن جلوگیری از تدریس نام‌برده، به آخوند ملاعلی تفهیم شود که پشتیبانی و جانبداری از شهاب اشراقی، عواقب وخیمی برای وی خواهد داشت و در آینده با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد».2

شاه در رومانی یک ماکت جرثقیل هدیه گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه دیروز از تأسیسات نفت، پتروشیمی، و کارخانه تهیه ماشین‌آلات صنعت نفت در شهرهای «پلویشت» و «براشو» دیدن کردند و در این دو شهر مورد استقبال صمیمانه مردم و مقامات دولتی رومانی قرار گرفتند.
اقامت رسمی شاهنشاه ایران و همراهان در رومانی تا روز جمعه ادامه می‌یابد و در این روز شاهنشاه بخارست را به سوی بلگراد، پایتخت یوگسلاوی، ترک می‌گویند.

بازدید مناطق صنعتی
بامداد دیروز شاهنشاه درحالی‌که معاون رئیس‌جمهوری، وزیران خارجه، اقتصاد و نفت و پتروشیمی رومانی و رئیس کارخانه‌های دولتی و اعضای هیئت ایرانی همراه بودند با اتومبیل رهسپار شهر بلویشت شدند. این شهر مرکز تأسیسات نفتی رومانی است و در آنجا یک پالایشگاه مدرن نفت و یک کارخانه پتروشیمی وجود دارد و 3.500 نفر کارگر در این مؤسسات کار می‌کنند.
شاهنشاه مدت دو ساعت و نیم از قسمت‌های مختلف صنایع نفت و پالایشگاه و همچنین کارخانه تهیه مواد پتروشیمی دیدن کردند. مسئولان صنایع نفت، که در هر قسمت توضیحاتی به عرض شاهنشاه می‌رساندند، اظهار داشتند: کارخانه تهیه و تولید پتروشیمی رومانی مدت هفت سال است که بنا شده و در حدود 110 نوع مواد پتروشیمی تهیه می‌کند که 50 درصد آن صرف صنایع داخلی می‌شود و بقیه به خارج صادر می‌گردد.
شاهنشاه آن‌گاه از قسمت ماشین‌آلات حفاری و کارخانه تهیه ماشین‌آلات صنعت نفت، که به نام کارخانه (اول ماه مه) نامیده می‌شود، دیدن کردند.
در اینجا یک جرثقیل بزرگ که می‌تواند مته‌های حفاری را تا عمق هفت‌هزار متر هدایت کند، مورد بازدید قرار گرفت. این جرثقیل در نمایشگاه جهانی صنایع موفق به گرفتن مدال طلا شده است.
در پایان این بازدید ماکت جرثقیل مذکور به شاهنشاه تقدیم گردید.

رئیس دانشگاه به مسکو رفت
بنا به دعوت دانشگاه مسکو ساعت 9 صبح امروز آقای دکتر صالح رئیس دانشگاه تهران به اتفاق آقایان دکتر فرشاد، رئیس دانشکده علوم، و دکتر بازرگان، رئیس دانشکده فنی، دکتر کنی، معاون امور دانشجویی دانشگاه، و دکتر نراقی، مدیر مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، برای بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی شوروی با هواپیما عازم مسکو شدند.

طرح جدید آموزش و پرورش طی مدت هفت سال پیاده می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که برای پیاده کردن طرح جدید آموزش و پرورش کشور، که از سال 1346 به موقع اجرا گذاشته خواهد شد، مدت هفت سال وقت لازم است و به این ترتیب شروع اجرای طرح در سال 1346 و تاریخ اتمام آن در سال 1352 خواهد بود.
طرح جدید آموزش و پرورش برای آخرین بررسی‌های لازم در شورایی با شرکت شخصیت‌های فرهنگی کشور مطرح خواهد شد و در صورتی که طرح مورد تأیید شورا قرار بگیرد، در هیئت دولت مطرح خواهد شد. ضمنا این شورا تا مدت هفت سال که کار پیاده کردن طرح به طول می‌انجامد، به کار خود ادامه خواهد داد.
در طرح جدید، دوره ابتدایی پنج سال خواهد شد و پس از آن دانش‌آموزان یک دوره دوساله راهنمایی را خواهند گذراند و در این دوره رشته تخصصی آنها تحت نظر متخصصین تربیتی تعیین خواهد گردید.

سرویس کشتی‌رانی مشترک ایران، ترکیه و پاکستان افتتاح شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فردا اولین کشتی «سرویس کشتی‌رانی همکاری منطقه‌ای» که سهام آن متعلق به ایران، پاکستان و ترکیه می‌باشد، به نام کشتی «پوسور» از استانبول به مقصد بنادر خرمشهر، بوشهر و کراچی حرکت خواهد کرد. به این ترتیب یکی از طرح‌های مشترک سه کشور، که مربوط به حمل ونقل مشترک دریایی سه کشور بود به اجرا درمی‌آید.
۵۰ درصد سهام این شرکت متعلق به پاکستان، 35 درصد آن متعلق به ترکیه و 15 درصد آن متعلق به ایران می‌باشد.
کشتی دوم ۱۱ خرداد حرکت خواهد کرد. از 10 مرداد خط خاور دور و آمریکا افتتاح خواهد شد.
سرویس کشتی‌رانی مشترک در فدراسیون کشتی‌رانی آمریکا به ثبت رسیده است. در شهریورماه خط اروپا نیز گشایش می‌یابد.

در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: بلوچستان آب ندارد
در جلسه امروز مجلس شورای ملی پیرامون سفر شاه و اثرات آن به عنوان پیش از دستور صحبت شد و معاون وزارت آب و برق به سؤال یکی از نمایندگان در مورد آب بلوچستان پاسخ داد و چند لایحه مورد بررسی قرار گرفت.
در این وقت مجلس وارد دستور شد. سؤال آقای مبارکی، نماینده ایرانشهر بلوچستان، در مورد کمبود آب بلوچستان و ساختمان سد «باهوکلات» مطرح گردید.
آقای مهندس ظهیری، معاون وزارت آب و برق، در پاسخ توضیح داد که مطالعات مهندسین نشان داده است که ساختن سد در بلوچستان مقرون به صرفه نیست، ولی به‌هرحال امیدواریم در این مورد مجددا مطالعه کنیم و این مطالعات امیدوارکننده باشد.
آقای مبارکی پیرامون سؤال خود توضیحاتی داد و گفت: بنده با این حرف‌ها قانع نمی‌شوم. به من بگویید که آیا سد باهو کلات ساخته می‌شود یا خیر؟ (خنده نمایندگان) سه سال است که دارم از پشت این تریبون می‌گویم سد باهوکلات را بسازید. پنجاه‌هزار نفر از برادران و خواهران بلوچ به من می‌نویسند که تو برادر و نماینده ما هستی، پس داری چه می‌کنی؟
آقایان سه سال است که من به مردم دروغ گفته‌ام! (خنده شدید نمایندگان)
اشتباه نشود، روی وعده‌هایی که در مورد ساختمان سد به من داده‌اند به مردم دروغ گفته‌ام که آنها را مأیوس نسازم.
رئیس: آقای مبارکی سد را که بدون مطالعه نمی شود ساخت باید  مطالعه بکنند.
مبارکی: سه سال است دارند مطالعه می‌کنند. من که نگفته‌ام یک سد عمیق بسازند، بلکه می‌گویم یک سد انحرافی درست کنند که نه زحمت دارد و نه خرج زیاد (نمایندگان: صحیح است)

طرح لوایح
در این موقع گزارش شور دوم اصلاح ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس سنا مطرح و به شرح زیر تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس سنا ارسال شد:
ماده واحده ـ ماده 29 قانون انتخابات مجلس سنا مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:
ماده 29 (اصلاحی) ـ مدت عضویت مجلس سنا، خواه برای اعضایی که از طرف شاهنشاه معین می‌شوند و خواه برای آنهایی که از طرف ملت انتخاب می‌گردند، چهار سال است. مقررات این ماده در مورد دوره فعلى مجلس سنا لازم‌الرعایه است.
انتخابات مجلس سنا در هر دوره تقنینیه هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای ملی شروع و اخذ رأی در یک روز باید انجام شود.
تبصره: آن قسمت از قوانین و مقرراتی که مقایر با این قانون باشد ملغی است.
سپس سؤال آقای کبیری از وزارت آموزش و پرورش درباره معلمین روزمزد و مالیات حقوق آموزگاران مطرح شد و خانم دکتر فرخ‌رو پارسای، معاون وزارت آموزش و پرورش، به این سؤال پاسخ گفت.
خانم دکتر پارسای اظهار داشت: مجوزی برای معافیت این عده از مالیات وجود ندارد؛ به‌خصوص اینکه هفته پیش در مجلس شورای ملی در موقع تصویب متمم بودجه تبصره‌ای از طرف خود نمایندگان پیشنهاد شد. مالیات آنهایی که شامل مقررات خاص مالیاتی هستند، کماکان ادامه خواهد یافت، ولی درصدد پیدا کردن راه حلی هستیم.

عراق یادداشت ایران را رد کرد!
«یونایتد پرس» 31 مه از بیروت گزارش داد: روزنامه‌های بغداد امروز گزارش دادند که دولت عراق یادداشت اعتراضیه ایران را در مورد بمباران دهکده‌های مرزی ایران از طرف هواپیماهای عراقی رد کرده است.
در یادداشت ایران گفته شده که حملات هواپیماهای عراقی به خاک ایران در نقاط مرزی صورت گرفته است. عراق در پاسخ ایران گفته است که خلبانان عراقی، که در نقاط مرزی علیه کردها می‌جنگند، تعلیمات کافی دارند و دامنه فعالیت‌های خود را به داخله مرزهای عراق محدود می‌کنند.3
 
روزنامه اطلاعات، 10 خرداد 1345، صفحه 1


پی نوشت
------------------------------------------------
1. شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک، ص 104.
2. آیت‌الله شیخ شهاب‌الدین اشراقی به روایت اسناد ساواک، ص 132.
3. اطلاعات، 10 خرداد 1345، صص 1، 13، 15 و 16. https://iichs.ir/vdcfe1d0.w6dmtagiiw.html
iichs.ir/vdcfe1d0.w6dmtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما