تلاش ساواک برای توجیه اهانت به یک عالم!/انفجارهولناک انبار آتش‌بازی/اعلامیه شهرداری/وزیر کشور ترکیه به ایران می‌آید/کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی در تهران/برای تکمیل کادر دبیران پایتخت، چهارصد آموزگار از شهرستان‌ها به تهران منتقل می‌شوند
1 مرداد 1345

تلاش ساواک برای توجیه اهانت به یک عالم!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 1 مرداد 1345 درباره آخوند ملاعلی معصومی «جهت نام‌برده بالا سوء تفاهماتی در همدان ایجاد شده که موجبات ناراحتی وی را فراهم نموده است و در اجرای اوامر تیمسار ریاست ساواک به ساواک مشهد ابلاغ گردیده که با مشارالیه تماس گرفته و وی را توجیه نمایند که ساواک نظر بی‌احترامی و توهین نسبت به وی نداشته و شایعاتی که در این زمینه منتشر می‌شود از ناحیه عوامل مخرب و شناخته‌شده می‌باشد که می‌خواهند از موقعیت علمای واقعی بهره‌برداری نمایند».
این سند می‌افزاید «علی‌هذا به فرموده ضمن اینکه اقامت وی در شهرستان قم به مصلحت نمی‌باشد خواهشمند است دستور فرمایید تحقیق و اعلام نمایند چنانچه یادشده قصد اقامت در آن شهرستان را دارد به نحو مقتضی از این عمل وی را منصرف نمایند».[1]
 
انفجارهولناک انبار آتش‌بازی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز انبار سازمان آتش‌بازی شهر تهران در خیابان باب همایون منفجر شد و در این حادثه عده زیادی مجروح شدند که سی نفر از آنها در بیمارستان بستری گردیدند و دو نفر جان خود را از دست دادند.
این پیشامد سبب ویران گردیدن چهار خانه، سه مغازه، یک مسافرخانه و قهوه‌خانه و ساختمان انبار گردید و به چند مغازه دیگر نیز آسیب رسید و بیش از سی‌میلیون زیان وارد آمد.
صدای انفجار به‌قدری شدید بود که تا میدان قزوین شنیده شد و تا شعاع یک‌هزار متری مرکز انفجار همه ساختمان‌ها به لرزه درآمد و بسیاری از پنجره‌ها شکست.
خاموش کردن حریقی که به دنبال انفجار روی داد چند ساعت طول کشید و کارکنان آتش‌نشانی برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای تا بامداد امروز در محل حادثه حضور داشتند.
شدت انفجار به‌قدری بود که پاره آجرهای ساختمان انبار تا مسافات دور پرتاب شد و در خیابان باب همایون به چند اتومبیل در حال عبور زیان‌هایی وارد ساخت.
هنگامی که مجروحین این حادثه در بیمارستان سینا تحت عمل جراحی قرار داشتند برق بیمارستان خاموش شد و جراحان در زیر نور شمع و چراغ زنبوری به کار خود ادامه دادند.
بسیاری از مقامات رسمی از جمله وزیر بهداری و رئیس شهربانی کل دیشب از محل حادثه دیدن کردند.
 
اعلامیه شهرداری
شهرداری تهران امروز درباره این انبار اعلام کرد از سال‌ها پیش، خانواده هنرور پدر در پدر متخصص ساختن وسایل آتش‌بازی بوده‌اند. در حال حاضر نیز سرهنگ بازنشسته هنرور، که صلاحیت وی از طرف مقامات صلاحیت‌دار ارتش تأیید شده است، مقاطعه‌کار آتش‌بازی‌های رسمی شهر تهران است. منتها زمینی که در اجاره شخص نام‌برده قرار گرفته متعلق به شهرداری بوده و در حال حاضر به پزشک قانونی انتقال یافته است. بنا بر این شهرداری تهران، که به خطرات ناشی از وجود مرکز تهیه مواد آتش‌بازی در داخله شهر پی برده بود، چندی پیش زمینی به مساحت هزار متر در خارج از شهر در اختیار سرهنگ هنرور قرار داد و از وی درخواست کرد که تأسیسات خود را هر چه زودتر به آنجا انتقال دهد.
شهرداری تهران ضمن ابراز تأسف از وقوع پیش‌آمدی که موجب وارد آمدن خطرات جانی و مالی به مردم شهر شده به اطلاع عموم می‌رساند که در این مورد خاص تنها قصور شخص متصدی مرکز تولید مواد آتش‌بازی موجب بروز این حادثه گردیده است.
هنوز علت انفجار معلوم نشده و مأموران آگاهی سرگرم رسید گی به این حادثه هستند و تاکنون از اهالی محل، صاحب انبار، سرایدار آن و مجروحین تحقیق کرده‌اند.
 
وزیر کشور ترکیه به ایران می‌آید
رادیو آنکارا اطلاع داد که آقای جعفر کفائی، سفیر ایران در آنکارا، از وزیر کشور ترکیه برای سفر به ایران دعوت کرده است. وزیر کشور ترکیه این دعوت را پذیرفته و تاریخ مسافرت بعدا اعلام خواهد شد.
 
کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی در تهران
جراید امروز کشور نوشتند: پنجشنبه شب گذشته، آقای عمر سقاف، کفیل وزارت امورخارجه عربستان سعودی، به دعوت آقای آرام، وزیر امور خارجه، جهت یک بازدید پنج‌روزه وارد تهران شد.
در فرودگاه مهرآباد آقایان آرام، وزیر امور خارجه، یوسف الفوزان، سفیر عربستان در دربار شاهنشاهی، مشایخ فریدنی، سفیر ایران در عربستان سعودی که چندی است در تهران اقامت دارد، و عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و مملکتی از آقای سقاف استقبال کردند.
بامداد دیروز آقای سقاف دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر را در کاخ مرمر امضا کرد.
ساعت ۱۰ صبح امروز آقای کفیل وزارت امورخارجه عربستان سعودی در کاخ وزارت امورخارجه حضور یافت و با آقای آرام ملاقات کرد.
امشب از طرف آقای وزیر امورخارجه ضیانتی به شام به افتخار آقای عمر سقاف در وزارت امور خارجه ترتیب داده خواهد شد و فردا شب آقای سقاف در ضیافتی که آقای یوسف الفوزان، سفیر عربستان سعودی در دربار شاهنشاهی، در هتل هیلتون خواهد داد شرکت می‌نماید.
 
برای تکمیل کادر دبیران پایتخت، چهارصد آموزگار از شهرستان‌ها به تهران منتقل می‌شوند
به علت کمبود کادر دبیران پایتخت، قریب چهارصد تن از آموزگاران شهرستان‌ها که قرار است به تهران منتقل شوند از اول سال تحصیلی در دبیرستان‌های تهران (در سیکل اول) تدریس خواهند کرد.
به قرار اطلاع تاکنون 1600 تقاضا از طرف دبیران و معلمین شهرستان‌ها به تهران رسیده است که از میان این عده با در نظر گرفتن سوابق خدمت و مدرک تحصیلی هشتصد نفر از آنان به تهران منتقل می‌شوند.
تعداد متقاضیان انتقال به تهران بعد از استان مرکزی، که در مرتبه اول قرار دارد، مربوط به استان‌های فارس و آذربایجان غربی است.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 1 مرداد 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
----------------------------------------------------------------
[1]. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان همدان، کتاب اول، ص 248. علی بن ابراهیم معصومی معروف به آخوند ملاعلی همدانی در ۱۲ ربیع‌الاول سال ۱۳۱۲ق (۱۲۷۴ش) در روستای «وَفْس»، از توابع شهرستان رَزَن ـ همدان به دنیا آمد. پدر او ابراهیم،‌ که کشاورزی ساده و باایمان بود، ملاعلی را برای تحصیل علوم شرعی و تربیت اسلامی نزد آخوند ملا محمدتقی ثابتی برد.
ملاعلی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، برای ادامه تحصیل راهی شهر همدان شد و به یادگیری دروسی همچون صرف، نحو، معانی بیان و فقه و اصول پرداخت و سپس برای تکمیل دروس به حوزه علمیه تهران رفت. در مدت پنج سال حضورش در تهران، دروس منطق،‌ فلسفه، ریاضیات و هیئت را نزد استادانی چون ملامحمد هیدجی معروف به حکیم هیدجی، فیلسوف و عارف زنجانی و میرزا مهدی آشتیانی، از فیلسوفان و عارفان تهرانی، گذارند.
ملاعلی با ورود شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم در سال ۱۳۴۰ق، برای ادامه تحصیل نزد آن استاد، وارد قم شد و ده سال نزد او شاگردی کرد و به مرحله اجتهاد نایل شد. او سپس به تدریس دروس حوزه مانند شرح لمعه، مکاسب و کفایه روی آورد.
ملاعلی همدانی در سال ۱۳۵۰ق با درخواست مردم همدان و پیشنهاد استادش شیخ عبدالکریم حائری، برای سرپرستی حوزه علمیه همدان به همدان بازگشت.
ملاعلی صاحب سه پسر با نام‌های حسن، محمد و حسین و چند دختر بود. حسن معصومی در مبارزه علیه رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۳ش به شهادت رسید.
رک: عقیقی بخشایشی، فقهای نامدار شیعه، ۱۳۷۲ش، صص ۳۶۲ و ۳۶۳؛ پاک‌نیا، ملاعلی معصومی همدانی، ص ۵۱۵.
حسین معصومی نیز فارغ‌التحصیل تاریخ علم و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از ویراستاران ارشد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است.
آخوند ملاعلی علاقه خاص و ارتباط نزدیکی با امام خمینی داشت و همواره ایشان را تأیید می‌کرد. او در تجلیل از امام(ره) گفته بود: «حاج آقا روح‌الله صفحه‌ای در تاریخ به نام خود گشود». در جریان دستگیری امام خمینی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش، ملاعلی از جمله علمایی بود که برای آزادی امام به تهران سفر کردند.
رک: پاک‌نیا، ملاعلی معصومی همدانی، ص ۵۱3.
آخوند ملاعلی در ۳۱ تیر ۱۳۵۷ش (۱۶ شعبان ۱۳۹۸ق) بر اثر بیماری از دنیا رفت. پیکر او پس از تشییع، در قبرستان باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.
گفته شده که آیات عظام گلپایگانی، خوانساری و شاهرودی و گروهی از مردم و دانشجویان شهرهای مختلفی چون قم، تبریز،‌ مشهد و شیراز در تشییع جنازه ملاعلی حضور داشتند. بنابر گزارش‌ها، پس از درگذشت ملاعلی، در شهرهای مختلف همچون قم،‌ تهران و تبریز و از سوی علما و مراجع تقلیدی چون آیت‌الله مرعشی نجفی مجالس ترحیم برگزار شد. گفته شده است تشییع جنازه و مجالس ترحیم ملاعلی به تظاهراتی علیه رژیم پهلوی تبدیل شد.
[2]. اطلاعات، 1 مرداد 1345، صص 1، 13، 14 و 16. 
https://iichs.ir/vdciy3ar.t1apv2bcct.html
iichs.ir/vdciy3ar.t1apv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما