شکست کنفرانس سران عربی/هیئت نمایندگی «نپال» به ایران آمد/سفر رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران به آلمان/مدیر عامل حفظ صیانت آثار ملی/یک هیئت فنی و اقتصادی به اروپای شرقی می‌رود/طبق طرح جدید آموزش نظامی حین تحصیل، دانشجویان با لباس نظامی به دانشگاه می‌روند!
2 مرداد 1345

شکست کنفرانس سران عربی

«یونایتد پرس» 24 ژوئیه از رباط گزارش داد: بعد از مصر دولت سوریه نیز اعلام کرد که در چهارمین کنفرانس سران عرب، که قرار است در ماه سپتامبر در الجزایر تشکیل شود، شرکت نخواهد کرد.
مقامات مراکشی می‌گویند: این اقدام مصر و سوریه عملا جلسه مزبور را به تعویق انداخت و ضربه‌ای به آرزوهای اعراب برای وحدت می‌باشد. این عمل همچنین ضربه‌ای به حیثیت رژیم نظامی سرهنگ بومدین در الجزایر می‌باشد.
مصر و سوریه تقاضا کرده‌اند این کنفرانس به مدت نامحدودی به تعویق افتد؛ زیرا خطر درهم شکستن وحدت اعراب را در چنین شرایطی می‌بینند.
نطق دیروز عبدالناصر، که در آن گفت: حاضر نیست در کنار «مرتجعین عرب» سر میز بنشیند، اعلام رسمی عدم شرکت مصر بود.
مقصود ناصر از مرتجعین عرب، ملک فیصل و ملک حسین، پادشاهان عربستان سعودی و اردن، است که از فکر پیمان اسلامی حمایت می‌کنند. حال آنکه «دول انقلابی عرب» یعنی الجزایر، مصر، سوریه و عراق این پیمان را محکوم کرده و آن را اقدامی برای احیای نفوذ غرب در خاورمیانه می‌دانند.
سلطان حسن دوم، پادشاه مراکش، تاکنون خود را از این مشاجرات برکنار داشته، اما ظاهرا وی نیز چندان علاقه‌ای به تشکیل کنفرانس در الجزایر نداشته و اقدام مصر و سوریه را با تأسف تلقی نکرده است.
بورقیبه، رئیس‌جمهوری تونس، نیز از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که چهارمین جلسه کنفرانس سران عرب را در الجزایر مانند سومین کنفرانس در کازابلانکا تحریم خواهد کرد.
 
هیئت نمایندگی «نپال» به ایران آمد
یک هیئت نمایندگی از طرف دولت نپال دیشب وارد تهران شد تا درباره اجرای قانون اصلاحات ارضی در ایران مطالعاتی انجام دهد.
این هیئت، که دو تن از کارشناسان اصلاحات ارضی نپالی در آن عضویت دارند، به دعوت سازمان اصلاحات ارضی کل کشور مدت ده روز در ایران اقامت خواهد کرد.
هیئت مزبور در این مدت در مورد نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و نتایج حاصله از آن مطالعاتی انجام خواهد داد و از چند منطقه که قانون در آن اجرا شده است بازدید خواهد کرد.
 
سفر رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران به آلمان
ساعت 6:30 بامداد امروز تیمسار ارتشبد دکتر بهرام آریانا، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، به اتفاق تیمسار سپهبد روحانی، تیمسار سپهبد طوفانیان و سرکار سرهنگ کاظمی و سرکار سرهنگ ابتهاج بنا به دعوت قبلی رئیس ستاد ارتش آلمان به منظور بازدید از نیروهای مسلح آن کشور تهران را به سوی بن ترک نمودند.
 
مدیر عامل حفظ صیانت آثار ملی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع به فرمان شاهنشاه آریامهر، آقای دکتر محمود مهران، وزیر اسبق فرهنگ، به سمت مدیرعامل سازمان حفظ و صیانت آثار ملی منصوب شده است.
 
یک هیئت فنی و اقتصادی به اروپای شرقی می‌رود
هیئتی مرکب از مقامات و کارشناسان مؤسسات و وزارتخانه‌های اقتصادی به رومانی و چند کشور بلوک شرق خواهند رفت تا پیرامون توسعه روابط بازرگانی ایران با آن کشورها مذاکراتی انجام دهند.
در این هیئت نمایندگان وزارت اقتصاد، دخانیات، شرکت ملی نفت ایران، وزارت راه، وزارت آب و برق، وزارت خارجه، وزارت دارایی عضویت خواهند داشت.
این هیئت وظیفه‌دار است در رومانی پیرامون احتیاجات مختلف کشور مذاکره کند.
باید توجه داشت که طبق قرارداد ایران و رومانی، صدمیلیون دلار نفت ظرف ده سال از ایران به رومانی صادر خواهد شد و ایران معادل این مبلغ در همین مدت از آن کشور کالاهای ساخته‌شده وارد خواهد کرد.
این هیئت که به‌زودی تاریخ حرکت آن تعیین خواهد شد، در بلغارستان، لهستان، رومانی، چکسلواکی، برای توسعه صادرات ایران و تأمین احتیاجات صنعتی ایران مذاکراتی انجام می‌دهد از جمله در مقابل صادرات تنباکو به بلغارستان از آن کشور واگن برای راه آهن ایران خریداری خواهد کرد.
به قرار اطلاع آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، که اکنون در رومانی به‌سر می‌برد، قراردادی را برای خرید پانزده‌هزار تراکتور از آن کشور در ظرف ده سال آینده به امضا خواهد رسانید.
اعتبار خرید این تراکتورها از  محل فروش صدمیلیون دلار نفت به این کشور تأمین خواهد گردید.
باید توجه داشت که رقم قطعی خرید تراکتور بعد از بازگشت آقای دکتر تهرانی معلوم خواهد شد.
به‌هرحال در سال آینده حدود ۱۸۰۰ دستگاه تراکتور از آن کشور خریداری می‌شود.
تراکتورهایی که قرار است از رومانی خریداری شود دارای قیمت مناسب و از لحاظ مشخصات فنی جوابگوی شرایط خاص ایران خواهند بود.
 
طبق طرح جدید آموزش نظامی حین تحصیل، دانشجویان با لباس نظامی به دانشگاه می‌روند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما نکات تازه‌ای از طرح جدید آموزش نظامی حین تحصیل را که به تصویب مقامات دانشگاهی و مقامات وظیفه عمومی رسیده است، به‌دست آورد.
طبق تصمیمات جدید، برای دانشجویانی که خدمت وظیفه خود را حین تحصیل انجام دهند، مزایای زیادی قائل شده‌اند که با در نظر گرفتن این مزایا پیش‌بینی شده کلیه دانشجویان امسال خدمت نظام را در طول سال‌های تحصیلی انجام خواهند داد.
خبرنگار ما می‌نویسد: چون دوران تحصیل در دانشکده‌ها مختلف است، از این جهت اجرای خدمت نظام دانشجویان در سال‌های متفاوت شروع می‌شود؛ مثلا در دانشکده پزشکی، دام‌پزشکی و دندان‌پزشکی و هنرهای زیبا، که دوره‌های آن هفت سال و شش سال است، دانشجویان از سال سوم به خدمت نظام خواهند پرداخت.
در دانشکده‌های فنی، کشاورزی، که دوره این دانشکده‌ها پنج سال است، دانشجویان از سال دوم به خدمت نظام می‌روند و در سایر دانشکده‌ها که دوره آنها چهار سال است، دانشجویان از همان سال اول به خدمت وظیفه خواهند پرداخت.
دانشجویان در سه ساعت که در هر هفته در دانشگاه، تعلیمات نظامی را می‌آموزند، باید از منزل با لباس‌های مخصوص سبزرنگ، که مخصوص دانشجویان نظامی است، به دانشگاه بیایند و با این ترتیب از اول سال تحصیلی در ساعات مذکور دوهزار نفر از دانشجویان با لباس نظامی به دانشگاه خواهند رفت. بر روی لباس دانشجویان علامتی نصب می‌شود تا کاملا از سایر دانشجویان نظامی متمایز شوند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 2 مرداد 1345، صفحه 1

 
پی‌نوشت
---------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 2 مرداد 1345، صص 1، 4، 13 و 16. 
https://iichs.ir/vdcgty9x.ak9wy4prra.html
iichs.ir/vdcgty9x.ak9wy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما