تمجید کارشناس اصلاحات ارضی سازمان ملل متحد از برنامه‌ای که شکست خورد!/کنفرانس اصلاحات ارضی/هیئت‌مدیره کانون مطبوعات علمی/ژاپن به عضویت بانک آسیایی درآمد/مذاکره درباره دفاع از خلیج فارس و خرید اسلحه از شوروی در گفت‌وگوهای کفیل وزارت خارجه عربستان و مقامات عالی‌رتبه ایران/ایران و شوروی و آمریکا/استانداران جدید به شاه معرفی شدند!/مدیر انبار آتش‌بازی تهران بازداشت شد/نخست‌وزیر رومانی در ترکیه/پاداش مستمر مدیران کل قطع شد/سکه‌های ۲۰ ریالی به جریان گذاشته می‌شود
4 مرداد 1345

تمجید کارشناس اصلاحات ارضی سازمان ملل متحد از برنامه‌ای که شکست خورد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای دکتر هاوزر، کارشناس اصلاحات ارضی سازمان ملل متحد که اخیرا از فعالیت‌های اصلاحات ارضی در ایران بازدید کرده است، قبل از عزیمت از ایران ضمن مصاحبه‌ای گفت: کارشناسان بین‌المللی اصلاحات ارضی عموما اشخاص شکاکی هستند و تا چیزی را خودشان نبینند آن را باور نمی‌کنند؛ زیرا کشورهای بسیاری در جهان هستند که قوانین بسیار خوبی برای اصلاحات ارضی دارند، ولی در تمام موارد نحوه اجرای قوانین به‌خوبی خود قوانین نبوده است.
دکتر هاوزر افزود: در مورد ایران باید گفت که این برنامه با موفقیت توأم بوده است؛ مرحله اول پایان یافته و مرحله دوم با موفقیت انجام گرفته است و این مطلب جالبی است، اما هنوز آن طور که باید در خارج از ایران شناخته نشده است و به همین جهت این دیدار برای من خیلی جالب بود.
 
کنفرانس اصلاحات ارضی
صبح امروز کنفرانس مدیران کل و رؤسای ادارات کل کشاورزی و مسئولین امور اصلاحات ارضی کلیه استان‌ها و فرمانداری‌های کل مملکت در سازمان اصلاحات ارضی کل کشور تشکیل شد.
در این کنفرانس که مدت سه روز به طول خواهد انجامید، آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، مذاکراتی را که در کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی در رم صورت گرفت به اطلاع شرکت‌کنندگان در کنفرانس رسانید.[1]
 
هیئت‌مدیره کانون مطبوعات علمی
انتخابات هیئت مدیره کانون مطبوعات علمی ایران در این هفته انجام شد و آقایان زیر به ترتیب به عنوان اعضای هیئت‌مدیره انتخاب شدند:
دکتر چهرازی، مدیر مجله سلامت فکر، دکتر قدرت‌الله موثقی، مدیر سخن پزشکی، دکتر سیف‌‎الدین نبوی، مدیر نشریه انجمن کلینیسین‌های ایران، دکتر آیدین، مدیر مجله زیبایی و زندگی، مهندس معتمدی، مدیر روزنامه سپاهان، طاهر رخشنده، مدیر مجله مسائل ایران، دکتر هیئت، مدیر مجله دانش پزشکی، دکتر قاسمی، مدیر مجله مکتب عدل، دکتر طباطبائی، مدیر مجله پزشکی قانونی.
آقایان دکتر طراز و دکتر حاجبی نیز به سمت بازرسین کانون انتخاب شدند.
 
ژاپن به عضویت بانک آسیایی درآمد
«آسوشیتدپرس» 26 ژوئیه از توکیو گزارش داد: مجلس ژاپن امروز لایحه شرکت این کشور را در بانک عمران آسیا تصویب کرد.
نمایندگان سوسیالیست مجلس که اظهار می‌کردند هدف از ایجاد این بانک بسط و تسلط اقتصادی آمریکا و ژاپن بر آسیاست، به این لایحه رأی مخالف دادند.
«آسوشیتدپرس» همچنین از واشنگتن گزارش داد: اتو پاسمن، رئیس کمیته اعتبارات کمک‌های خارجی آمریکا، در جلسه دیروز این کمیته، تشکیل بانک عمران آسیایی را که قرار است با مشارکت ۳۱ کشور و از جمله ایران تشکیل شود، به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و خزانه‌داری آمریکا را از اعطای هر نوع وام و یا مشارکت در سرمایه این بانک برحذر داشت.
پاسمن که به علت مخالفت‌های شدید خود با اعطای کمک‌های خارجی از طرف دولت آمریکا در کنگره آن کشور شهرت فراوان کسب کرده اظهار داشت که اکثر مؤسسات نوظهور از قماش بانک عمران آسیایی کار خود را بدون آنکه برنامه یا مدیریت قابل اعتمادی داشته باشند آغاز می‌کنند و دولت آمریکا نیز کورکورانه به این قبیل مؤسسات وام می‌دهد.
جوزف بر، معاون خزانه‌داری آمریکا، در جواب اتو پاسمن یادآوری کرد که بانک عمران آسیایی وجوه نقدی خود را در آمریکا، ژاپن یا لندن نگاه‌داری خواهد کرد و به این ترتیب در مرکز خود، که در مانیل پایتخت فیلیپین قرار دارد، صندوق مستقلی نخواهد داشت.
این بانک قرار است با یک‌میلیون دلار سرمایه به منظور کمک به اجرای برنامه‌های عمرانی ممالک آسیایی در مانیل تأسیس شود.
 
مذاکره درباره دفاع از خلیج فارس و خرید اسلحه از شوروی در گفت‌وگوهای کفیل وزارت خارجه عربستان و مقامات عالی‌رتبه ایران
«خبرگزاری فرانسه» از تهران گزارش داد: عمر سقاف، کفیل وزارت خارجه عربستان سعودی که اکنون میهمان دولت ایران است و روز یکشنبه در نوشهر به حضور شاهنشاه بار یافت، در بازگشت با آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، ملاقات نمود و به مذاکره پرداخت.
در محافل مطلع اظهار می‌شود که وضعیت خاورمیانه و به‌خصوص خلیج فارس موضوع تبادل نظر وسیعی بین رهبران ایران و آقای سقاف بوده است.
آینده شبه‌جزیره عربستان و شیخ‌نشین‌های کناره شرقی خلیج فارس و تحول سیاست انگلستان در این منطقه مورد توجه این دو کشو بزرگ منطقه خلیج فارس (ایران و عربستان سعودی) است. در همان محافل خاطر نشان می‌کنند که در مذاکرات سقاف طرح فدراسیون شیخ‌نشین‌های «عربستان جنوبی» و همچنین امکانات هماهنگ ساختن اقدامات دفاعی در این منطقه بین دو کشور بررسی شده است.
ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند در مذاکرات سقاف با مقامات عالی‌رتبه ایرانی، مشکلات ایران در تهیه بعضی سلاح‌ها، از جمله موشک‌های زمین به هوا از منابع معمولی غرب با کفیل وزارت خارجه عربستان در میان گذارده شده است.
این سلاح‌ها برای دفاع از مراکز بزرگ نفتی ایران در خلیج فارس در نظر گرفته شده است.
 
ایران و شوروی و آمریکا
همان ناظرین بر این عقیده‌اند که در این مذاکرات آقای سقاف در جریان مذاکرات با شوروی برای دریافت این سلاح‌ها نیز گذاشته شده‌اند، اما از مقاله امروز صبح روزنامه «ایران نوین»، ارگان رسمی حزب دولتی چنین بر می‌آید که مذاکره برای خرید اسلحه با آمریکا هنوز قطع نشده است. این روزنامه تصریح می‌کند در صورتی که ایران از شوروی اسلحه بخرد، این امر به معنی یک تعهد سیاسی نخواهد بود.
 
استانداران جدید به شاه معرفی شدند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: پیش از ظهر امروز آقای مهندس عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، در نوشهر به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت و آقایان عباس سالور و دکتر سهراب فیروزیان را به سمت استانداران جدید خوزستان و کرمانشاهان معرفی کرد.
 
مدیر انبار آتش‌بازی تهران بازداشت شد
دیشب عباس روزمهر، فرزند چهارده‌ساله على، سرایدار انبار آتش‌بازی تهران، در بیمارستان سینا درگذشت و  به این ترتیب قربانیان حادثه انفجار این انبار به سه نفر رسید. چند تن از مجروحان این حادثه هنوز در بیمارستان سینا بستری هستند.
بر اساس این گزارش، آقای صالحی بازپرس این حادثه سرهنگ هنرور، کنتراتچی آتش‌بازی تهران را که انبار در اختیار او بوده، بازداشت کرده است.
بازپرس با وجود آنکه سرهنگ بازنشسته هنرور را مسئول دانسته به تحقیقات خود هنوز ادامه می‌دهد.
 
نخست‌وزیر رومانی در ترکیه
هیئت نمایندگی رومانی به دعوت دولت ترکیه تحت ریاست گیورگی مورر، نخست‌وزیر آن کشور، عازم ترکیه شد.
در این هیئت، کمانسکو، وزیر خارجه رومانی، و چند عضو برجسته دولت عضویت دارند.
 
پاداش مستمر مدیران کل قطع شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگار ما حاکی است که پاداش مستمر مدیران کل و رؤسای کل و کلیه مقامات دیگر وزارت دارایی قطع شده و از این بابت به هیچ یک از کارمندان وجهی پرداخت نشده است.
علت این امر ابلاغ و اجرای قانون استخدام کشوری است. در ماده 41 گفته شده: «وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول این قانون می‌توانند به مستخدمینی که منشأ خدمت برجسته شوند، یک بار در سال حداکثر مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش اعطا نمایند».
با صراحتى که ماده فوق دارد دیگر پرداخت پاداش مستمر ممکن نیست؛ به همین جهت پاداش مستمر مدیران کل و رؤسای کل و رؤسای ادارات و کارمندان وصول در وزارت دارایی قطع شده است.
 
سکه‌های ۲۰ ریالی به جریان گذاشته می‌شود
سکه‌های ۱۰ ریالی جدید و 20 ریالی برای اولین‌بار ضرب شده و به جریان گذاشته می‌شود برای اجرای این طرح هم‌اکنون مطالعاتی در بانک مرکزی ایران جریان دارد.
سکه‌های جدید در اندازه کوچک‌تری عرضه خواهد شد و سکه‌های 20 ریالی از سکه‌های موجود ۱۰ ریالی، کمی بزرگ‌تر خواهد بود.
سکه‌های جدید از نظر وزن، زیاد سنگین نخواهد بود تا نگاه‌داری آن برای مردم تولید اشکال نکند.
مسئله ضرب سکه‌های ۵۰ ریالی نیز ممکن است مورد توجه مقامات بانک مرکزی ایران قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، ضرب سکه‌های جدید بیشتر از آن جهت است که از استهلاک اسکناس جلوگیری به عمل آید.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 4 مرداد 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
 ------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 4 مرداد 1345، صص 15 و 16. در ایران، لایحه اصلاحات ارضی در خرداد 1339 تصویب و یک سال بعد به هیئت دولت وقت ابلاغ شد. این طرح در سال 1341 با گنجاندن آن در اصل اول انقلاب سفید رسما به مرحله اجرا درآمد. طرح با سر و صدای بسیار و با این ادعا که با عملیاتی شدن آن، کشاورزی ایران وضعیت عادلانه‌ای خواهد یافت و کشاورزان ایرانی از وضعیت اقتصادی و معیشتی بهتری برخوردار خواهند شد در سه مرحله انجام شد، اما پیامدهای آن در عمل به اذعان بسیاری از جمله تحلیلگران خارجی متفاوت از آن چیزی بود که ادعا می‌شد و به تضعیف قدرت اقتصادی ایران و وابسته‌تر شدن اقتصاد آن انجامید.
اجرای برنامه‌های اصلاحات ارضی با بی‌برنامه‌گی‌ها و شتاب‌زدگی‌هایی همراه بود که به نظر می‌رسید در آن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور هرگز مورد مطالعه و ارزیابی جدی قرار نگرفته بود. برنامه اصلاحات ارضی و توسعه کشور عجولانه به اجرا درآمد.
رک: مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، اطلاعات، 1370، صص 167-169.
 و در شرایطی که مجلس تا زمان نامعینی تعطیل شده بود، لایحه فوق تنها با تصویب از سوی هیئت وزیران وارد فاز اجرا شد. خداداد فرمانفرمائیان در خاطرات خود به موضوع نحوه نگارش طرح و تعجیل در آن اشاره کرده و گفته است: روزی حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی، به سازمان برنامه آمد و گفت من یک روز به کمک شماها احتیاج دارم تا برای من طرحی تهیه کنید. ارسنجانی من و بقیه اعضا را به دانشکده کشاورزی برد تا در آنجا طرح را تهیه کنیم و گفت من درب اتاق را هم قفل می‌کنم تا شماها تا غروب به من یک برنامه بدهید.
رک: خداداد فرمانفرمائیان و دیگران، توسعه در ایران، تهران، گام نو، 1381، صص 239-240.
شتاب‌زدگی تنها به تصویب لایحه محدود نمی‌شد، بلکه در اجرای آن نیز آشفتگی‌های بسیاری وجود داشت. در برخی از نقاط ایران برنامه اصلاحات ارضی با وجود تمام کاستی‌ها بر روی کاغذ ماند تا جایی که یکی از مسئولان اجرای برنامه، که برای پیگیری روند پیشرفت کار مرحله اول اجرا به اداره اصلاحات ارضی مازندران رفته بود، در زمان مراجعه با برگزاری جشن خاتمه مرحله دوم اصلاحات ارضی مواجه می‌شود! حال این سؤال باقی است که چگونه هنوز مرحله اول اجرا نشده مرحله دوم به اتمام رسیده بود.
رک: مختار حدیدی و جلال فرهمند، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 4، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1395، ص 84.
موارد این‌چینی نشان می‌دهد که اصولا اجرای برنامه در بسیاری از مناطق با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو بود و ادعای سرعت در اجرای طرح تنها با هدف اقناع افکار عمومی و خشنودی شاه بیان می‌شد. سرهنگ ولیان، رئیس کل اصلاحات ارضی کشور، در نطق خود مدعی شده بود: «مرحله دوم اصلاحات ارضی در منطقه قزوین تنها ظرف 26 روز به اتمام رسیده است»!
رک: همان، ص 82.
 شاه نیز گفته بود: با اجرای مرحله سوم اصلاحات ارضی نه تنها دیگر مالک بزرگی در کشور باقی نماند، بلکه همه کشاورزان صاحب زمین شدند.
رک: محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، چاپخانه رخ، 1371، صص 179-183.
این ادعاها محل تردید است؛ زیرا در مرحله اول اجرای اصلاحات (1341-1344) بین 25 تا 30 درصد کشاورزان صاحب زمین شدند و در مرحله دوم (1344-1346) نیز 10 درصد دیگر از خانوارهای روستایی صاحب تمامی یا بخشی از زمینی که کشت می‌کردند شدند و هیچ یک از خانوارهای کشاورز باقی‌مانده صاحب زمین نشدند.
رک: جولیان باری‌یر، اقتصاد ایران، تهران، موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی، 1363، صص 199-200.
در واقع با شروع اصلاحات ارضی، برنامه کشاورزی ایران عملا تغییر مسیر داد و به جای هدف اصلی خود، یعنی ازدیاد تولید، که در برنامه سوم توسعه مورد تأکید قرار گرفته بود، اجرای برنامه اصلاحات ارضی در اولویت قرار گرفت و در اعتبارات عمرانی نیز تجدید نظر صورت گرفت و از بندهای بهبود تولید و عمران روستایی و ترویج به نفع اجرای اصلاحات کسر شد.
رک: مصطفی مهاجرانی، گزارش مقدماتی سنجش پیشرفت و عملکرد برنامه سوم کشاورزی و آبیاری (1346-1341)، تهران، سازمان برنامه، بی‌تا، ص 6.
شتاب در اجرای اصلاحات ارضی به تنشی جدی منجر شد و مشکلات فنی و سازمانی بسیاری را در این زمینه به بار آورد. کشوری با پیشینه شکست در سازمان‌دهی تعاونی‌های کشاورزی، ناگهان مجبور بود صدها تعاونی تشکیل دهد که همان کارکرد اربابان زمین‌دار را داشته باشد. سرمایه برای تأسیس صدها تعاونی جدید حدود دویست‌میلیون دلار از سوی ارسنجانی برآورد شده بود.
رک: جرج بی. بالدوین، برنامه‌ریزی و توسعه در ایران، ترجمه میکائیل عظیمی، تهران، علم، 1394، ص 159.
با توجه به این شتاب‌زدگی‌ها می‌توان بر تحلیل پروفسور دنمن مهر تأیید نهاد. دنمن، که سال‌ها اصلاحات ارضی ایران را از نزدیک بررسی کرده بود، می‌گوید: با توجه به سخنان شاه و مقامات مسئول می‌توان دریافت منظور از اصلاحات ارضی در ایران در وهله اول اهمیت سیاسی و اجتماعی آن بود و هدف اقتصادی ــ که به دنبال افزایش تولید کشاورزی باشد ــ هرگز مطرح نبوده؛ درنتیجه سنجش دستاوردهای اقتصادی اصلاحات ارضی امری بی‌مورد است.
رک: سند شماره 0-91-61-754 و، آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر، 23/7/1352 (گزارش دی. آر. دنمن استاد دپارتمان اقتصاد زمین دانشگاه کمبریج از اصلاحات ارضی در ایران)
 
تضعیف و وابستگی بخش کشاورزی
در بازه زمانی اجرای اصلاحات ارضی، اگرچه تولید محصولات کشاورزی به طور کلی با افزایش روبه‌رو بود، میزان این افزایش هرگز با رشد فزاینده جمعیت و افزایش تقاضا و حجم واردات در سال‌های بعد همخوانی نداشت. جدول واردات و صادرات کشاورزی و دامی نشان می‌دهد که چند سال پس از اجرای اصلاحات ارضی، صادرات محصولات نام‌برده با رشد روبه‌رو بوده و به بیش از بیست‌میلیارد ریال طی ده سال رسیده، اما در کنار آن، واردات نیز به بیش از چهل‌میلیارد ریال افزایش یافت و ایران در پایان اجرای طرح با کسری موازنه صادرات و واردات محصولات کشاورزی مواجه شد.
توجه به بخش کشاورزی ایران در واقع سیاستی برنامه‌ریزی‌شده بود که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و انگلستان دنبال می‌کردند و به دنبال تضعیف پایه‌های قدرت ایران از جمله در بخش کشاورزی و وابسته ساختن اقتصاد ایران به نفت بودند تا ایران به کشوری تک‌محصولی تبدیل شود. این دو کشور به‌ویژه آمریکا، داعیه رهبری اقتصادی جهان و کشورهایی با اقتصاد وابسته را نیز به عهده داشتند.
عمیدی نوری، از کارگزاران پهلوی دوم، در کتاب خاطرات خود با اشاره به ملاقاتش با آن لمبتون ــ یکی از مشاوران اصلی طرح اصلاحات ارضی ــ از او می‌پرسد که چرا کشاورزی ایران را به این وضعیت کشاندید تا مجبور شویم بیشتر محصولات را از خارج وارد کنیم! او در پاسخ می‌گوید: هدف ما این بود که از ثروت مالکین گرفته و به درآمد زارعین، که طبقه فقیر بودند، اضافه شود و تعادلی در ثروت به‌وجود آید؛ یعنی طبقه فقیر را غنی و طبقه غنی را محتاج کنیم. اکنون می‌بینیم که توانستیم طبقه غنی و مالک را محتاج کنیم، اما طبقه فقیر را که زارعین باشند، نتوانستیم غنی کنیم. او در حقیقت به عنوان عامل اینتلیجنت‌سرویس انگلستان در ایران از این سیاست انگلستان پرده برمی‌داشت که در ایران نباید هیچ وقت شکم کسی سیر باشد؛ زیرا در این صورت با سیاست استعمار اقتصادی مبارزه می‌کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 78.
ایران از نظر آمریکا نیز «کشور نفت» نام داشت و منبع واحد اقتصادی آن، یعنی ارز حاصل از فروش نفت، مورد توجه بود. سنا و وزارت خارجه آمریکا بر این باور بودند که منبع ارزی نفت برای جمعیت ایران زیاد است. با این استدلال ایران باید متکی به ارز یک منبع واحد اقتصادی باشد تا بتوان آن را اداره کرد. در مقایسه با ایران کشورهای همسایه، که به صادرات محصولات کشاورزی متکی بودند، نیاز به بازار فروش محصولات به‌ویژه تولیدات کشاورزی خود داشتند و چون محصولات فوق در ایران هم وجود داشت و مزاحم صادرات کشورهای دیگر بود، درنتیجه باید جلوی آن گرفته می‌شد. با اجرای مقررات اصلاحات ارضی، سطح زیر کشت گندم و جو پایین آمد و به این ترتیب نهضت کشاورزی به نهضت صنعتی تبدیل گردید تا کارخانه‌هایی از پول نفت به‌وجود آید و کشاورزان را به خود جذب کند.
رک: همان، ص 537.
در بخش کشاورزی نیز وابستگی کشور به واردات ماشین‌آلات کشاورزی از خارج باعث شد صدها نوع وسایل کشاورزی و ماشین‌آلات به دهات فروخته شود، اما بخش چشمیگری از آنها به دلیل نبودن وسایل یدکی روی دست کشاورزان ماند و گره‌ای جدی در پیشرفت کشاورزی ایجاد کرد. کارشکنی کشورهای سرمایه‌داری یکی از موانع اصلی در عقب نگه داشتن بخش کشاورزی بود؛ به‌طوری که کارخانه تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک، که می‌بایست با گذشت چندین سال به تولید برسد، به مونتاژ تراکتورهای انگلیس اختصاص داده شد که هدف آن به‌دست گرفتن بازار ایران بود و نه به مرور بی‌نیاز ساختن کشور از واردات ماشین‌آلات کشاورزی.
رک: سند شماره 178-2003-127 م، آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر.
با وابسته شدن اقتصاد ایران به نفت و تبدیل شدن کشور به واردکننده محصولات مختلف، از محصولات کشاورزی تا صنعتی، ایران به مرور ظرفیت اعمال قدرت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را از دست داد و در برابر تکانه‌های اقتصاد بین‌الملل، که ناشی از نوسانات قیمت نفت بود، به‌شدت آسیب‌پذیر شد.
 
زدودن فقر از کشاورزان یا افزودن بر آن؟
در شرایطی که عنوان شده بود برنامه به دنبال تقویت وضعیت معیشت کشاورزان و تقویت موقعیت اقتصادی آنهاست، در عمل به‌جز عده کمی از روستاییان که پس از اصلاحات ارضی به شرایط مالی نسبتا مطلوبی دست یافتند، اکثر آنها که قرار بود با اصلاحات ارضی قدرت خرید بالا و سطح زندگی بهتری پیدا کنند، در وضعیت نامناسب‌تری نسبت به قبل قرار گرفتند. این در حالی است که در لایحه قانونی اصلاحات ارضی آمده بود که بزرگ‌مالکان می‌توانند یک ده شش دانگ را برای خود حفظ کنند و مازاد اراضی بین کشاورزان تقسیم شود. هرچند معدود مشاورانی به این شیوه تقسیم اراضی، که به ضرر کشاورزان بود، اعتراض کردند و گفتند تا همه املاک تقسیم شود و این نوع تقسیم زمین حتما موجب خون‌ریزی خواهد شد، ارسنجانی در پاسخ گفته بود که نظر ما هم همین است تا خون‌ریزی شود.
رک: خداداد فرمانفرمائیان و دیگران، توسعه در ایران، تهران، گام نو، 1381، ص 241.
با تقسیم زمین‌های کشاورزی یکپارچه به واحدهای کوچک، همکاری روستاییان در زمینه تولید بر روی زمین‌های بزرگ، که در نظام تولید کشاورزی سابق وجود داشت، فرو ریخت و درنتیجه دهقانان مجبور شدند بر روی زمین‌های کوچک‌تری کار کنند که محصول آن حتی کفاف گذران زندگی روزمره را نیز نمی‌داد. در واقع پس از کارگرانی که بر روی زمین دیگران کار می‌کردند، گروه دومی که درنتیجه اصلاحات ارضی بیشترین خسارات را متحمل شدند دهقانانی بودند که جواز کار بر روی زمین خود را دریافت کرده، اما چون اغلب فاقد امکانات و تجهیزات کشاورزی حتی در ابتدایی‌ترین شکل آن بودند، توفیق چندانی در تولید و کسب درآمد به‌دست نیاوردند.
با فرض وجود امکانات و ابزارآلات کشاورزی، زمین دریافتی برخی از دهقانان برای انجام امور کشاورزی ناچیز بود و توجیه اقتصادی نداشت. یکی از اعضای شهرداری تهران، که بعد از اجرای اصلاحات ارضی به مشهد سفر کرده بود، از مشاهدات خود درباره وضعیت کشاورزان گفته بود: دلم به حال زارعین که به‌اصطلاح مالک زمین شده بودند می‌سوخت؛ زیرا قنات‌ها خوابیده بود و کسی نبود تا به آنها مساعده و بذر بدهد و خودشان هم در فلاکت زندگی می‌کردند. زارعی که از ابتدا فقیر بود هم روستا را ترک گفته به شهر رفته تا عملگی یا گدایی کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 85.
پس از اجرای اصلاحات ارضی، بسیاری از کارگران کشاورزی یا کشاورزان سابق که از شرایط اقتصادی به تنگنا آمده بودند، راهی شهرها شدند و به این ترتیب موجی از حاشیه‌نشینی نیز شکل گرفت.
[2] . اطلاعات، 4 مرداد 1345، صص 1، 4، 13، 14، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcipuar.t1a5u2bcct.html
iichs.ir/vdcipuar.t1a5u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما