گزارش ساواک درباره شایعات پیرامون تشکیل «حزب سوم» و مناسبات تحصیل‌کرده‌های آمریکا و اروپا!/مناسبات بد و زننده تحصیل‌کرده‌های آمریکا و اروپا!/توطئه ساواک برای ایجاد تفرقه در میان روحانیان طرفدار آیت‌الله خمینی در اصفهان!/مجلس معارفه در وزارت خارجه برای آشنایی همسرِ هویدا با نمایندگان سیاسی مقیم تهران!/جت‌های خریداری‌شده از آلمان برای تعمیر به پاکستان فرستاده شده بود!/اظهارات سخنگوی آلمان/کمیته مشترک ایران و رومانی انتخاب شد/کمیته مشترك/یک‌میلیارد اعتبار برای شرکت‌های تعاونی روستایی/مذاکره اعضای اوپک در بیروت پیرامون دریافت بهره مالکانه نفت/پایان مسافرت دوماهه مدیر یک مجله به بانکوک، آمریکا و انگلیس!/دو انتصاب جدید در وزارت آموزش و پرورش/استاندارد فرش/راه تازه شوروی/بزاز در متن استعفای خود از چه سخن گفت؟!/مقامات سفارت عراق: سیاست عراق نسبت به ایران تغییر نمی‌کند/برای مطالعه درباره تقویت نیروی دفاعی ایران، يکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا به تهران آمد/رومانی از بلوك کمونیست فاصله می‌گیرد/انقلاب فرهنگی در چین
19 مرداد 1345

گزارش ساواک درباره شایعات پیرامون تشکیل «حزب سوم» و مناسبات تحصیل‌کرده‌های آمریکا و اروپا!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 19 مرداد 1345 «تاکنون اقدامی برای تشکیل حزب سوم از طرف آقای جمشید آموزگار به عمل نیامده؛ زیرا لازمه این اقدام این است که اول آقای دکتر جمشید آموزگار از حزب ایران نوین استعفا نماید و گروهی را هم به این کار وادار نماید تا علنا فعالیت خود را برای حزب سوم شروع نماید».
این گزارش می‌افزاید: «در صورتی که حزب سومی تشکیل شود، ممکن نیست هسته اصلی این حزب در جمعیت تحصیل‌کرده‌های خارج تشکیل شود و به طوری که در این مورد تحقیق شده مراتب فوق مورد تأيید نمی‌باشد».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «طرفداران دکتر فرمانفرمائیان به طور کلی طرفداران نفوذ آمریکا و مخالفین توسعه نفوذ شوروی‌هاست و تمام آمریکا‌رفته‌ها و عده‌ای از سران حزب ایران نوین و کارکنان سازمان برنامه و مقاطعه‌کاران ایران آمریکایی هستند که در حال حاضر نفوذ آقای خداداد فرمانفرمائیان به علت اینکه کمک پول و وام‌های صنعتی و بازرگانی در دست او و برادرش دکتر علینقی فرمانفرمائیان است[1] که اگر بخواهد دست به ایجاد حزب سوم بزند، اکثرا حزب ایران نوینی‌ها و تحصیل‌کرده‌های آمریکایی به دنبال او خواهند رفت و از همه رقبای خود جلو می‌افتند، ولی تا به حال فعالیتی در این راه از ایشان مشاهده نشده است و تاکنون هم اقدامی در این راه نکرده است».
در بند دیگری از این سند آمده است: «مأموریت آقای معینیان در مورد تشکیل یک حزب سوم صحت ندارد؛ زیرا معینیان معتقد است که باید حزب ایران نوین تقویت شود تا مردم بیش از این از حزب‌بازی متنفر نشوند که اگر این حزب به دنبال احزاب دیگر مضمحل بشود و باز هم یک حزب دیگر به‌وجود بیاید، پاک مسخره و حزب‌بازی خواهد شد؛ بنابراین او مأمور تشکیل حزب سوم نشده است».
 
مناسبات بد و زننده تحصیل‌کرده‌های آمریکا و اروپا!
این سند می‌افزاید: «مناسبات تحصیل‌کرده‌های آمریکایی با تحصیل‌کرده‌های اروپايی بسیار بد و زننده با برخورد تحقیرآمیزی جریان دارد؛ زیرا در این چهار و پنج سال اخیر به علت نفوذ آمریکارفته‌ها از اینکه کارهای حساس و سطح‌های بالای مشاغل را به آمریکارفته‌ها داده‌اند، عملا یک نوع دشمنی توأم با تحقیر برای تحصیل‌کرده‌های اروپایی به‌وجود آمده که درست در حال حاضر دو جبهه را در جهت مخالف یکدیگر به‌وجود آورده است: اروپارفته‌ها می‌گویند آمریکایی‌ها و تحصیل‌کرده‌های آمریکایی بی‌سواد و کم‌تجربه و [بی]ارزش هستند و آمریکارفته‌ها هم همین طور می‌گویند اگر اروپارفته‌ها باسواد و باتجربه و فعال بودند، کارهای مهم [را] به دست آمریکارفته‌ها که با علم جدید سروکار دارند، نمی‌سپردند. روی این اصل در بین این گروه به‌هیچ‌وجه روح سازش و هماهنگی وجود ندارد».[2]
در یک گزارش دیگر به همین تاریخ درباره تشکیل «حزب سوم» توسط معینیان می‌خوانیم: ضمن تحقیقاتی که به عمل آمده برای تشکیل حزب سوم فعالیت‌هايی به‌طور غیر مستقیم و محرمانه و بدون سر و صدا از طرف آقای معینیان صورت می‌گیرد، لکن این فعالیت‌ها آن‌قدر محسوس نیست که بتوان اظهار نظر صریحی را در مورد تشکیل حزب سوم نمود.
این گزارش می‌افزاید: چندی قبل شایعات تشکیل حزب سوم را به اطلاع آقای معینیان رسانده بودند نام‌برده اظهار داشته بود که من نه مقام و نه ریاست می‌خواهم و نه در نظر دارم که حزبی به‌وجود آورم که مورد سوءظن واقع شوم. ضمنا در مورد همکاری آقای بهرام شاهرخ با آقای معینیان در زمینه به‌وجود آوردن حزب سوم تاکنون اطلاعاتی واصل نشده است.[3]
 
توطئه ساواک برای ایجاد تفرقه در میان روحانیان طرفدار آیت‌الله خمینی در اصفهان!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 19 مرداد 1345 و با امضای «از طرف تقوى، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان اصفهان» «در سال 44 عده‌اى از روحانیون مخالف که در رأس آنان حاج آقا حسین خادمى قرار دارد، مبادرت به تأسیس هیئت علمى و فرهنگى چهارده معصوم به نام احمدیه مى‌کند. این عده براى اجراى نیات خود مبادرت به چاپ قبوض از 50 تا 1000 ریال نموده که به وسیله بعضى از وعاظ و روحانیون مخالف روى منابر فروش مى‌رسید. علاوه بر فروش قبوض مزبور حاج آقا حسین خادمى از محل سهم امام که تعلق به مخارج تحصیلى طلاب و همچنین تعمیر مدارس آنان دارد، مبلغى براى احمدیه اختصاص داده است».
این سند می‌افزاید: «به دنبال عمل خادمى در مورد پرداخت مبلغى از سهم امام به احمدیه و همچنین اختصاص یافتن اکثر منبرهاى مجالس روضه‌خوانى به وعاظ احمدیه عده‌اى از وعاظ قدیمى در مقابل خادمى صف‌بندى نموده و علیه او و مؤسسین دیگر شروع به تبلیغ نمودند. در این بین چند نفر از وعاظ و طلاب طرفدار خادمى از جمله حاج سیدمصطفى ابطحى از دارودسته خادمى جدا شده و به صف مخالفین او پیوستند. نظر این عده بر آن است که خادمى دبستان و دبیرستان احمدیه را با پول سهم امام مردم مى‌سازد و بعد آن را تحویل دولت مى‌دهد».
در ادامه این سند می‌خوانیم: «چون ایجاب مى‌نمود ساواک از اختلاف موجود بهره‌بردارى لازم را نموده و با روش متخذه از نفوذ روحانیون مخالف بکاهد به همین جهت طبق طرح قبلى روش ملایمى را در مقابل وعاظ و روحانیون احمدیه پیش گرفته و اغلب آنان را با تذکر و نصیحت وادار به دعا کردن به ذات اقدس شاهنشاه آریامهر روى منابر نموده؛ درنتیجه بر مخالفین و مردم محقق شد که خادمى و عواملش و همچنین مؤسسات احمدیه دولتى هستند و به نفع دولت کار مى‌کنند و ازاین‌رو از اطراف آنان پراکنده گردیدند».
این گزارش می‌افزاید: «علت نوشتن نامه [امام] خمینى به خادمى هم روى همین اصل است؛ ضمنا با ادامه روش قبلى و همچنین دعوت اخیر مشارالیه در استاندارى و اعطاى قرآن پهلوى به وى طرح مورد نظر به خوبى اجرا و مى‌توان به طور محقق اعلام داشت که اقدامات معموله مفید واقع و سبب ایجاد چنددستگى و اختلاف نظر شدید بین او و مخالفینش گردیده و مسلم است در ایجاد تفرقه و کاهش نفوذ طرفداران [امام] خمینى نیز تأثیر مطلوب را خواهد داشت».[4]
 
مجلس معارفه در وزارت خارجه برای آشنایی همسرِ هویدا با نمایندگان سیاسی مقیم تهران!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: آقای هویدا، نخست‌وزیر، و بانو عصر دیروز در میهمانی عصرانه وزارت امور خارجه که از طرف آقای آرام ترتیب یافته بود، شرکت کردند.
در این میهمانی، که برای آشنایی بانو هويدا با نمایندگان سیاسی مقیم تهران و بانوان آنها ترتیب یافته بود، جمعی از رجال و شخصیت‌های مملکتی نیز شرکت داشتند.
 
جت‌های خریداری‌شده از آلمان برای تعمیر به پاکستان فرستاده شده بود!
«رویتر» 9 اوت از اتاوا گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه کانادا اعلام داشت که دولت کانادا با خرید جت‌های جنگنده ساخت کانادا متعلق به دولت آلمان از طرف ایران به شرطی موافقت کرده است که هواپیماهای مذکور به دولت ثالثی منتقل نشود.
نام‌برده افزود که مسئولیت نظارت در اجرای این شرط به عهده دولت آلمان غربی است. دولت آلمان باختری در سال 1957-19۹۰ فروند هواپیمای جت از کانادا خریداری کرده بود. سخنگوی مزبور توجه دولت آلمان را به این موضوع جلب کرد که برابر تحقیقات به‌عمل‌آمده چند فروند از هواپیماهای فوق در پاکستان دیده شده است.
 
اظهارات سخنگوی آلمان
سخنگوی وزارت دفاع آلمان غربی امروز اعلام داشت: به سفارت کانادا در بن اطلاع داده شد که علت ارسال جت‌های مزبور به پاکستان نبودن وسایل و تسهیلات کافی برای تعمیر جت‌های مزبور در ایران است و جت‌های فوق هرگز توسط نیروی هوایی پاکستان مورد استفاده قرار نگرفته، بلکه مقامات پاکستانی در انتظار رسیدن قطعات لازم برای تعمیر آنها به مدت شش ماه تا هشت ماه بوده‌اند.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان حاکی است که دولت ایران هیچ گونه تمایلی ندارد که با فروش مجدد جت‌های فوق قرارداد خود را با آلمان غربی نقض کند.
 
کمیته مشترک ایران و رومانی انتخاب شد
يك مقام وزارت اقتصاد امروز گفت: هیئتی از کارشناسان رومانی در آبان‌ماه وارد ایران می‌شود تا پیرامون طرز کارخانه مونتاژ تراکتور و ساخت و ورود تراکتور برنامه‌ای تنظیم کند.
این تراکتورها از باطری ایرانی و لوازم دیگری که در ایران ساخته می‌شود استفاده خواهند کرد و موتور دیزل آن نیز بعد از کارخانه ایران تأمین خواهد شد.
اولین پارتی تراکتورهای «اونیورسال» که تعداد آنها پانصد دستگاه است، در اوايل شهریور وارد ایران می‌شود.
قیمت وارداتی «سیف» تراکتورهای زمانی برای 45 اسب 122 هزار و 475 ریال و برای 65 اسب 168 هزار ریال می‌باشد.
 
کمیته مشترك
امروز اعلام شد که اعضای کمیته مشترك وزیران ایران و رومانی انتخاب شده‌اند و توافق‌نامه آن طی یادداشتی بین معاون وزارت اقتصاد و وزیر بازرگانی خارجی رومانی مبادله گردیده است.
از ایران وزیران اقتصاد و کشاورزی و مدیر عامل سازمان برنامه عضویت این کمیته را دارا می‌باشند.
کمیته مشترک ایران و رومانی، که براساس مذاکرات و توافق نخست‌وزیران دو کشور در تهران به‌وجود می‌آید، به منظور توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و رومانی تشکیل شده است.
کمیته مذکور روز 10 آبان‌ماه اولین جلسه خود را در بخارست تشکیل می‌دهد. نمایندگان ایران در مذاکرات بخارست، علاوه بر مذاکرات کلی پیرامون توسعه روابط دو کشور در زمینه خرید شش کشتی پانصد تا هزار تنی، كارخانه شیمیایی و چند سیلو، نیز صحبت خواهند کرد.
 
یک‌میلیارد اعتبار برای شرکت‌های تعاونی روستایی
به موجب قراردادی که دیروز بین بانك اعتبارات کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به امضا رسید، سازمان تعاون روستایی یك‌میلیارد ریال اعتبار از بانك اعتبارات کشاورزی تحصیل نمود که از 1 مهرماه 1345 مورد استفاده قرار دهد.
اعتبار مزبور به منظور تکمیل منابع مالی سازمان بر اثر توسعه شرکت‌های تعاونی و پرداخت وام‌های کوچک به کشاورزان به مصرف خواهد رسید.
 
مذاکره اعضای اوپک در بیروت پیرامون دریافت بهره مالکانه نفت
«خبرگزاری فرانسه» 9 اوت از وین گزارش داد: امروز در وین اعلام شد که نمایندگان ایران، عربستان سعودی، لیبی، قطر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپك) روز جمعه گذشته با دبیرکل کویتی اوپک در بیروت تشکیل جلسه دادند تا مذاکراتی درباره بازار نفت جهان به عمل آورند.
در این مذاکرات توصیه‌های آخرین کنفرانس وزیران کشورهای عضو «اوپك» نیز مورد بررسی قرار گرفت.  قرار شد این مسائل در کنفرانسی که در اواخر ماه سپتامبر در عربستان سعودی با شرکت نمایندگان چهار کشور عضو تشکیل می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، و مهندس جابر انصاری، مدیر کل نفت وزارت دارایی، روز جمعه در کنفرانس فوق شرکت کردند. در این جلسه درباره نحوه مذاکره با کمپانی‌های نفتی در مورد دریافت بقيه حق مالکانه تبادل نظر به عمل آمد و راه‌های مختلفی که باید در پیش گرفته شود مورد مطالعه و بحث قرار گرفت.
 
پایان مسافرت دوماهه مدیر یک مجله به بانکوک، آمریکا و انگلیس!
آقای دکتر باقر شریعت، مدیر مجله «تهران اکونومیست» که به دعوت سازمان ملل متحد برای شرکت در یک کنفرانس اطلاعاتی و مطبوعاتی در پایان اردیبهشت‌ماه عازم بانكوك و به دعوت دولت آمریکا برای مدت دو ماه عازم آمریکا شده بود، در راه مراجعت ده روز در انگلستان و آلمان توقف نموده پس از دو ماه و بیست روز امروز به تهران وارد گردید.
 
دو انتصاب جدید در وزارت آموزش و پرورش
به دنبال تغییراتی که روز گذشته در چند پست وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، امروز آقایان شمس‌الدین شمس‌نیا به سمت مدیر کل اداره اجرای طرح‌های فرهنگی و مهندسی حسن اردکانی به سمت رئیس اداره کل ساختمانی آن وزارتخانه منصوب شدند.
 
استاندارد فرش
روزنامه «اطلاعات» در ستون «مسائل روز» شماره امروز خود نوشت: در بحث قبل راجع به سندیکای صادرکنندگان فروش و بازاریابی آن صحبت شد؛ حال می‌پردازیم به موضوع استاندارد فرش که مسئله اصلی و اساسی مورد اختلاف نظر دو بخش دولتی و خصوصی است.
اداره استاندارد مدعی است که برای فرش ایران در سه مورد پشم، رنگ، گره باید استاندارد را عملی ساخت.
اتاق بازرگانی به اتفاق تمام صادرکنندگان فرش و فروشندگان مقیم اروپا و تولیدکنندگان داخلی ضمن آنکه معتقدند سه مورد فوق باید اصلاح شود، اما با استاندارد کردن فرش مخالفت می‌نمایند.
ظاهرا هر دو دسته در هدف اختلاف ندارند، بلکه در تعیین راه رسیدن به هدف اختلاف دارند.
مسئله استاندارد چه عملی بشود و چه نشود تا اینجا این فایده را داشت که خطر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
بخش خصوصی معتقد است که اولا استاندارد کردن فرش عملی نیست؛ چون هنوز مقدار قابل توجهی از تولید فرش يك كار جنبی است و فقط در چند شهر و چند کارگاه به عنوان يك کار اصلی مورد عمل می‌باشد، زارعین و خانواده‌های چوپان دهات دوردست ایران وقتی از کار روزانه فارغ شدند، پشت دستگاه قرار می‌گیرند و چند سانتی‌متری فرش می‌بافند. استاندارد در چنین شرایطی نمی‌تواند به کوه و صحرا و دهات و آبادی‌های دوردست برود و فروش را با سلیقه خود محدود به داشتن مشخصات معینی نماید.
موضوع دوم این است که فرش ایران در اروپا به چند دلیل اعتبار و حیثیت دارد؛ از جمله مردم اروپا معتقدند فرش ایران همیشه «تك» است و برای هیچ کدام جفت نمی‌توان پیدا کرد.
مردم در اروپا فرش کهنه ایران را به عنوان يك جنس عتیقه و مجلل نگاه می‌کنند و ما در حقيقت با استاندارد کردن فرش این عتیقه را یک‌دست و استاندارد کرده‌ایم.
 
راه تازه شوروی
روزنامه «اطلاعات» در ستون «تفسیر روز» شماره امروز خود نوشت: نتایج مباحثات و تصمیمات اجلاسيه اخیر شورای عالی شوروی به‌تدریج در سیاست داخلی و خارجی این کشور ظاهر می‌شود. در اجلاسیه مزبور تصمیم گرفته شد که برنامه مقدم داشتن منافع کشور بر تمام ملاحظات دیگر به طور قطع مورد اجرا گذارده شود. این برنامه به طور قطع اختلافات درونی دنیای کمونیست را تشدید خواهد کرد.
شورای عالی شوروی تصویب کرد که سیاست خارجی شوروی بر اساس احتیاط و خودداری قرار داشته باشد و در مسائل داخلی قسمت اعظم توجه و انرژی صرف توسعه اقتصادی کشور گردد تا این کشور بتواند به طور جدی با کشورهای سرمایه‌داری رقابت کند. شوروي‌ها در این زمینه چنان مصمم‌اند که قصد دارند در صورت لزوم حتی از شیوه‌های سرمایه‌داری استفاده کنند.
دستگاه رهبری شوروی این موضوع را صریحا روشن ساخته است که هر کجا بين منافع کشورهای خارجی دوست و منافع ملی شوروی تضاد وجود داشته باشد آنها منافع ملی‌شان را ترجیح می‌دهند. آن دسته از کمونیست‌ها که مانند چین می‌گویند منافع انقلاب جهانی باید قبل از هر چیز مورد توجه قرار گیرد متوجه می‌شوند که دولت شوروی به هیچ وجه قصد تغییر روش خود را ندارد.  
این در حقیقت همان شیوه و رژیم خروشچفی است که توجه عمده خود را به مسائل اقتصادی معطوف می‌داشت. الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، طی گزارشی به شورای عالی شوروی که نطق‌های خروشچف را به یاد می‌آورد، به وزرا و رهبران اقتصادی کشور اخطار کرد: اتحاد شوروی در خطر عقب ماندن از کشورهای سرمایه‌داری قرار گرفته است. الکسی کاسیگین گفت: برنامه‌های اقتصادی آن طور که باید پیش نمی‌روند و بدین‌ترتیب ممکن است نتواند هیچ‌گاه با آمریکا وارد یک رقابت جدی شود.
نخست‌وزیر گفت: حزب و دولت از نحوه پیشرفت کارها به‌هیچ‌وجه راضی نیستند و موفقیت‌های کشاورزی و صنایع سبک نمی‌توانند از میزان این نارضایی بکاهند.
 
بزاز در متن استعفای خود از چه سخن گفت؟!
روزنامه «لوسوآر» چاپ بیروت متن استعفانامه دکتر عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، را منتشر کرد.
تاریخ استعفانامه ششم اوت است. او ابتدا یادآور شده است در چه شرایطی مسئولیت دولت عراق به او واگذار شده بود.
دکتر عبدالرحمن البزاز می‌نویسد: یازده ماه قبل هنگامی که عراق دچار يك بحران شدید اقتصادی، بی‌نظمی اجتماعی و سیاسی که در تاریخ این کشور نظیر آن دیده نشده بود گردید. مارشال عبدالسلام عارف مرا مأمور تشکیل کابینه عراق کردند و با کمک همکارانم تلاش زیاد کردیم تا کشور را در راه خوشبختی و سعادت رهنمون باشیم، نفوذ دولت را بسط دهیم و ضمن بهبود وضع اقتصادی و مالی کشور از حقوق مردم عراق محافظت کنیم.
دکتر عبدالرحمن البزاز در نامه خود به وضعی که عراق پس از حادثه قتل مارشال عبدالسلام عارف روبه‌رو گردید اشاره کرده و می‌نویسد: من به كمك همکارانم و به خواست خداوند موفق شدم عراق را از مصیبت و هرج و مرج نجات دهم و با محترم شمردن قانون اساسی تنها از طریق قانونی شما به مقام رياست‌جمهوری رسیدید و این امر انعکاس جهانی یافت که چگونه عراق موفق شد در شرایط بسیار سخت و هرج‌ومرج از طریق قانونی ریاست‌جمهوری خود را انتخاب کند.
نخست‌وزیر عراق آن‌گاه در نامه خود به مسئله اکراد اشاره کرده و می‌نویسد: یکی از مهم‌ترین هدف‌های کابینه من ایجاد وحدت ملی و حل بزرگ‌ترین بحران عراق، یعنی مسئله اکراد، بود. دولتی که من ریاست آن را عهده‌دار بودم موفق شد مسئله شمال میهن را (مسئله اکراد) در جهت منافع کلی عراق حل کند. هیچ کس نمی‌تواند فراموش کند که این مسئله خواب را از رجال با حسن نیّت سلب کرده بود و انرژی‌ها، امکانات بزرگ و پول هنگفتی را به هدر می‌داد.
دکتر عبدالرحمن البزاز در زمینه سیاست عراق در جهان عرب و در صحنه بین‌المللی می‌نویسد: دولت من موجودیت عراق را حفظ و به اثبات رسانید. دولت من منافع مردم عراق را محترم شمرد. کابینه‌ای که من در رأس آن بودم احترام تمامی ملل عرب را به استثناي دولت سوریه، که در جهان عرب تنها شده، به‌دست آورد. اعلامیه اخیر شوروی و عراق، که در بغداد و مسکو منتشر گردید، اینک در برابر شما قرار دارد و نشان می‌دهد که مجاهدت‌های دولت من تا چه حد بوده است.
نخست‌وزیر سابق عراق سپس در نامه خود می‌نویسد: علی‌رغم تمام این موفقیت‌ها من احساس می‌کنم موانعی عمده در راه دولت من قرار گرفته تا از فعالیت آن کاسته شود. من برای خدمت به ملت عراق و حفظ منافع مردم این کشور همیشه به شکیبایی متوسل شده‌ام.
نخست‌وزیر سابق عراق آن‌گاه خطاب به ژنرال عبدالرحمن عارف چنین می‌نویسد: عالیجناب امروز صبح چنین وانمود ساختند که برای محترم شمردن قانون اساسی موقت عراق، کابینه من باید استعفا کند؛ بدین جهت طی این نامه استعفای کابینه خود را تقدیم می‌دارم.
 
مقامات سفارت عراق: سیاست عراق نسبت به ایران تغییر نمی‌کند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقامات سفارت عراق در تهران امروز اعلام کردند که تغییر دولت عراق تغییری در سیاست خارجی این کشور نمی‌دهد؛ از جمله سفارت عراق مذاکرات خود را با وزارت امور خارجه ایران، برای رفع اختلافات فيمابين همچنان ادامه می‌دهد.
این مصاحبه بامداد امروز در سفارت عراق صورت گرفت و سفیر عراق به خاطر مشغله زیاد و قرار ملاقات‌هایی که داشت درحالی‌که خبرنگار روزنامه «اطلاعات» را با خوشرویی استقبال می‌کرد به آقای عبدالملك الزئیق، وزیر مختار سفارت، اختیار داد که به سؤالات او پاسخ دهد.
آقای عبدالملك الزئیق، وزیر مختار سفارت عراق در تهران، درباره این سؤال که آیا با تغییر کابینه عراق سیاست خارجی عراق چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: به نظر ما سیاست خارجی عراق به حالت خودش باقی است و تغییر دولت هیچ گونه تأثیری در سیاست خارجی عراق ندارد.
خبرنگار ما سؤال کرد که آیا بعد از تغییر دولت عراق آقای الدجیلی شخصا قصد سفر به بغداد دارند و یا اینکه احضار شده‌اند؟
وزیر مختار عراق گفت: فعلا که احضار نشده‌اند، ولی این احتمال هست که ایشان سفری به بغداد بكنند. در حال حاضر تاریخ قطعی این سفر معین و قطعی نیست.
 
برای مطالعه درباره تقویت نیروی دفاعی ایران، يکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا به تهران آمد
«تهران جورنال» نوشت: دیشب آقای هوپز، یکی از معاونین وزارت دفاع ایالات متحده در مسائل مربوط به خاورمیانه، وارد تهران شد تا درباره مسئله برنامه تجهیزات نظامی و دفاعی ایران با مقامات ایرانی و آمریکایی در تهران مذاکره کند.
پس از ورود آقای هوپز، با آقای آرمین مایر، سفیر آمریکا در تهران، تماس گرفته شد و آقای مایر ضمن تأیید ورود آقای هوپز اظهار داشت: نیازمندی‌های دفاعی ایران به موجب يك برنامه مداوم مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
سفیر آمریکا در جواب خبرنگار تهران جورنال صریحا اظهار نداشت که موضوع مسافرت ایشان به ایران به چه منظوری است، اما به طور کلی به نظر می‌رسد که سفر آقای هوپز به تمایل ایران برای خریداری تجهیزات نظامی، به منظور تقویت نیروی دفاعی در خلیج فارس مربوط است.
سفیر آمریکا اظهار داشت که آقای هوپز برای انجام يك سفر سه‌روزه به ایران، برنامه سفر قبلی خود را بر هم زده است و مذاکراتی که آقای هوپز با مقامات آمریکایی در تهران انجام می‌دهد دنباله مذاکراتی است که بین دولتین ایران و آمریکا جریان داشته است.
 
رومانی از بلوك کمونیست فاصله می‌گیرد
«یونایتدپرس» 10 اوت از بخارست گزارش داد: نمایشگاه هنر چینی که از طرف چین کمونیست در پایتخت رومانی افتتاح شد، بار دیگر نشان می‌دهد که رومانی همچنان به روش مستقل خود در بلوك کشورهای اروپای شرقی ادامه می‌دهد.
از طرف دیگر رومانی در سیاست خارجی خود نیز استقلال بیشتری نشان داد، تماس‌های بیشتری با غرب می‌گیرد و تماس خود را با یونان و ترکیه، که مدت‌های طولانی قطع بود، از سر گرفته و توسعه می‌دهد.
همه قرائن حاکی است که رومانی با هر گونه تسلط «مرکز» بلوك شرق بر سیاست داخلی و خارجی خود مخالفت می‌کند و روش آزادانه‌تری در روابط خود با دول غير کمونیست در پیش می‌گیرد.
 
انقلاب فرهنگی در چین
«رویتر» از پکن گزارش داد: ده‌ها هزار نفر مردم پکن امروزف درحالی‌که طبل می‌زدند و سنج می‌کوفتند و ترقه در می‌کردند و پرچم سرخ نشان می‌دادند، در خیابان‌های شهر رژه رفتند و از تصمیم اخیر حزب کمونیست دایر بر انقلاب بزرگ فرهنگی پرولتاریایی حمایت کردند.
در این مراسم بسیار منظم و سازمان‌یافته افراد از جلوی ساختمان‌های حزبی، که آراسته و مزین به تصویر مائو تسه تونك بود، عبور کردند.
هزاران دانشجو از درهای دانشگاه بزرگ پکن با صفوف منظم بیرون می‌آمدند تا به تظاهرکنندگان بپیوندند. هدف انقلاب فرهنگی پرولتاریایی، تصفيه عناصر مخالف با افکار کارگران و دهقانان و سربازان از صفوف حزب و دولت و دستگاه‌های فرهنگی می‌باشد.[5]
 
روزنامه اطلاعات، 19 مرداد 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------------------------
[1]. علینقی فرمانفرمائیان فرزند عبدالحسین فرمانفرما در سال1298 ش به دنیا آمد. او از دانشگاه ژنو، دکترای اقتصاد و از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دکترای علوم اداری گرفت و در سال 1331 به مشاغل دولتی پیوست. برخی از مشاغل و فعالیت‌های او که از وابستگان سیاست غرب در ایران بود، به شرح زیر است: اشتغال در وزارت امورخارجه، تدریس در مؤسسه علوم اداری، اشتغال در سازمان برنامه، ریاست بانک برنامه، که بعدها به نام بانک اعتبارات صنعتی مشهور شد، مشارکت و مدیریت برخی صنایع مانند صنایع نساجی مازندران و کارخانه کاغذ پارس اهواز، عضویت در هیئت امنای مجتمع آموزشی صنعتی کشور، عضویت در هیئت امنای مدرسه عالی بازرگانی.
وی که از خانواده هزار فامیل فرمانفرما بود و از ارتباط ارنست پرون، اردشیر و شاپور جی با خانواده‌اش اطلاع داشت، از اعضای شبکه فراماسونری بین‌المللی بود و در لژهای هاتف تهران و خیام نیز عضویت داشت.
[2] . نصرت‌الله معینیان به روایت اسناد ساواک، ص 181.
[3] . همان، ص 183.
[4] . آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک، ص 151.
[5] . اطلاعات، 19 مرداد 1345، صص 1، 4، 8، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdchwvni.23nkxdftt2.html
iichs.ir/vdchwvni.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما