«سیاست غلط دولت‌ها جوانان را در معرض نابودی قرار داده است»!/ساواک به دنبال جلوگیری از مجلس روضه‌خوانی در مدرسه آیت‌الله میلانی!/تلفات زلزله در ترکیه از سه‌هزار نفر گذشت!/وبا در عراق همه‌گیر شد/وزیر بهداری:  تلقيح واکسن وبا  در نوار مرزی ایران و عراق تکرار می‌شود/ماه عسل سه‌هفته‌ای عروس و داماد دربار سلطنتی در یونان و دیگر کشورهای اروپایی!/مهندس شريف‌امامی: ایران و شوروی امکان همکاری‌های وسیعی در پیش دارند!/«دولت به دنبال بی‌نیازسازی کشور از واردات گندم خارجی است»!
30 مرداد 1345

«سیاست غلط دولت‌ها جوانان را در معرض نابودی قرار داده است»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 30 مرداد 1345 «ساعت 20:30 روز 28 /5 /45 جلسه بحث و تفسیر مذهبی در مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر با حضور عده‌ای افراد طبقات مختلف مردم تشکیل گردید. افراد شناخته‌شده عبارت‌اند از: محمدرضا مهدوی معروف به کنی (پیش‌نماز مسجد) رضا تقدسی.»
این سند می‌افزاید: «پس از نماز جماعت، محمدرضا مهدوی درباره فطرت خداپرستی صحبت کرد و گفت: البته ما مسلمانان که خداوند را قبول داریم خداپرستی ما مسلمانان فقط از طریق نماز خواندن و یا قسمتی از مال خود را به عنوان خمس و زکات دادن نیست. خداپرستی را به صورت واقعی از طریق عقل و راهنمایی عقلا باید دانست. مردم فکر می‌کنند که فقط ما روحانیون باید تبلیغ و راهنمایی کنیم. اگر چنانچه ما نخواستیم شما مردم باید هر کدام وظیفه داشته باشید در هر کجا یا در محل کارگری یا در محل اداره یا مقام وزارت خلاصه در هر کجا باید تبلیغ خداپرستی و دین بنمایید».
این گزارش در ادامه به نقل از آقای مهدوی می‌افزاید: به‌طوری که مشاهده می‌کنید در حال حاضر در اثر روش غلط دولت‌ها و آزادی مردم و توسعه سینما و خوردن مشروبات الکلی، مردم به‌خصوص جوانان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. شما بدانید اگر چنانچه عقل را از طریق نورانی سوق دهیم، مردم به سعادت ابدی و انسانی و یک زندگانی سالم خواهند رسید، اما اگر عقل را مردم از طریق ظلمانی و شیطانی سوق دهند، به نابودی کشیده خواهند شد. وقتی که شیطان و ظلمت در مردم حکومت کند، دیگر جایی برای عقل سالم و نورانی باقی نمی‌گذارد».
در ادامه این سند به نقل از آقای مهدوی چنین می‌خوانیم: امروز می‌بینیم که روزبه‌روز فساد و تبلیغ غلط و وعده‌های دروغ در بین مردم رواج پیدا نموده و شما مردم بدانید که در حال حاضر در یک خطر حتمی قرار گرفته‌اید و باید هرچه بیشتر با فساد مبارزه کنید. شما اگر چنانچه مبارزه و تبلیغ صحیح قرآن را واگذار به ما عمامه به سرها کنید، ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. خلاصه ما را هم زبانمان را بسته‌اند و عده‌ای را به زندان کشیده‌اند؛ بنابراین من به شما تأکید می‌کنم تا آنجایی که می‌توانید مردم را از عواقب وخیم فساد آگاه نمایید».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: محمدرضا مهدوی معروف به کنی سخنان خویش را حادتر نموده و جنبه تحریک به آن داده است.
در «نظریه رهبر عملیات» این سند می‌خوانیم: به منبع مربوطه آموزش لازم در زمینه کسب خبر از چگونگی جلسات و همچنین شناسایی بیشتر افراد شرکت‌کننده در این جلسات داده شده است.
در ذیل این سند تأکید شده است: برای شهربانی اطلاعیه ارسال که از گفتار تند او جلوگیری شود.[1]
 
ساواک به دنبال جلوگیری از مجلس روضه‌خوانی در مدرسه آیت‌الله میلانی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 30 مرداد 1345 «به قرار اطلاع نام‌برده بالا [آیت‌الله میلانی] در نظر دارد در مدرسه میلانی (مسافرخانه امیرکبیر سابق) مجلس روضه‌خوانی دایر نماید. خواهشمند است دستور فرمایند به نحو مقتضی از تشکیل آن جلوگیری به عمل آورند».[2]
 
تلفات زلزله در ترکیه از سه‌هزار نفر گذشت!
روزنامه‌های امروز کشور اخبار زلزله شدید ترکیه را پوشش داده و نوشتند: تلفات زلزله ترکیه از سه‌هزار نفر گذشته است.
سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، به طور معجزه‌آسایی از زیر آوار زلزله جان به در برد. زلزله‌های متوالی 48 ساعت است در نقاط مختلف ترکیه لحظه‌ای قطع نمی‌شود.
سیل کمک و تلگرام‌های تسلیت از نقاط مختلف جهان به سوی ترکیه سرازیر شده است.
در یوگسلاوی و ژاپن نیز زلزله‌های شدیدی روی داد.
 
وبا در عراق همه‌گیر شد
روزنامه «اطلاعات» با اعلام خبر همه‌گیری وبا در عراق نوشت: ارتباط بین عراق با کویت و اردن قطع گردید.
رفت‌وآمد مردم عراق به ایالات شمالی که مرکز بیماری است قدغن شد.
ورود هر نوع کالا و خواربار از عراق به کویت ممنوع گردید.
 
وزیر بهداری:  تلقيح واکسن وبا  در نوار مرزی ایران و عراق تکرار می‌شود
آقای دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، امروز اعلام کرد که به دنبال شیوع وبا در عراق، در نوار مرزی ایران و عراق تلقیح همگانی واکسن ضد وبا مجددا انجام می‌شود.
وزیر بهداری اظهار داشت: چون تلقیح واکسن وبا در نواحی مرزی از ۱۵ اسفندماه آغاز شده بود و خصوصا در استان خوزستان زودتر از سایر مناطق، وزارت بهداری برنامه واکسیناسیون را اجرا کرد.
از امروز به کلیه مأمورین نواحی مرزی دستور داده شد که تلقيح عمومی شهرهای نوار مرزی ایران و عراق را مجددا آغاز نمایند.
 
ماه عسل سه‌هفته‌ای عروس و داماد دربار سلطنتی در یونان و دیگر کشورهای اروپایی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز والاگهر شهرام و همسرشان برای استراحت و گذراندن ماه عسل به آتن عزیمت کردند.
والاگهر شهرام پهلوی‌نیا و همسرشان سه هفته در یونان و سایر کشورهای اروپایی به استراحت می‌پردازند.
 
مهندس شريف‌امامی: ایران و شوروی امکان همکاری‌های وسیعی در پیش دارند!
رادیو مسکو در بخش برنامه فارسی خود خبر داد که دیروز از طرف شورای عالی اتحاد شوروی به افتخار اعضای هیئت پارلمانی ایران مجلس ضیافتی ترتیب یافت و سپس هیئت پارلمانی ایران در کاخ کرملین با رؤسای مجلسین، افراد کمیسیون‌های دائمی پارلمان، رئیس شورای ملیت‌های شورای عالی اتحاد شوروی، رئیس کمیسیون برنامه شورای ملیت‌ها، معاون رئیس هیئت وزیران جمهوری شوروی و عده دیگری از نمایندگان کارخانه‌ها و ادارات مراسم خداحافظی به عمل آوردند.
آقای مهندس شريف‌امامی در جواب رئیس شورای ملیت‌های شورای عالی اتحاد شوروی اظهار داشت: شک نیست که روابط حسن همجواری اتحاد شوروی و ایران و همچنین توسعه همکاری فنی و اقتصادی، که انعقاد قراردادهای مربوط به استفاده مشترك از آب رودهای مرزی و تأسیس کارخانه ذوب آهن و ماشین‌سازی و احداث لوله گاز مظهر آنهاست، به نتایج مطلوب خواهد رسید.[3]
 
«دولت به دنبال بی‌نیازسازی کشور از واردات گندم خارجی است»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت برای تشویق کشاورزان به کشت گندم دست به اقدامات مهمی زده است. هدف دولت آن است که مملکت را از ورود گندم خارجی بی‌نیاز سازد.
وزیر کشاورزی گفت: بر اساس قانون، سازمان غله کل کشور از وزارت دارایی منتزع و ضمیمه وزارت کشاورزی گردید. اهمیت اجرای این نظر در آن است که بین تولید و مصرف غله يك هماهنگی ایجاد می‌گردد.
تا به حال اداره کل غله از نقطه نظر خرید به مسئله تأمین غله مملکت نگاه می‌کرد، ولی از این پس وزارت کشاورزی امر تولید و خرید و مصرف گندم را مشترکا در نظر دارد.
یکی از مسائل مهمی که در امر تولید گندم تأثیر دارد، صرف نظر از نکات فنی کشاورزی نحوه خرید گندم از مردم است.
اگر چنانچه مردم تشخیص دادند که دولت خریدار خوبی است، مسلما بر اساس اصول عرضه و تقاضا در امر تولید کوشش بیشتر خواهند کرد.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 30 مرداد 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
---------------------------------------------
[1] . آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک، ص 18.
[2] . آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 487. ساواک در 30 تیرماه 1345 با استفاده از تعطیلی درس‌های حوزه علمیه قم، برای محو شعارهای موجود در مدرسه فیضیه و برداشتن عکس امام خمینی(ره)، به این مدرسه حمله کرد و با شکستن حجره‌ها، عکس‌های موجود در حجره‌ها را برداشت، و به دنبال این اقدام سایر مدارس علمیه، از جمله مدرسه حقانی را مورد هجوم قرار داد.
در این ایام اوضاع مدارس علمیه به‌ویژه در قم و مشهد، و رفت‌وآمد روحانیان و طلاب کاملا در کنترل ساواک قرار داشت. طلاب پاسخ نامه امام خمینی را به آیت‌الله مرعشی نجفی، که در 31 تیرماه 1345 نوشته و در آن ابراز داشته بودند: «از اوضاع ایران و قم رنج می‌برم» و همچنین نامه آقایان ربانی شیرازی و منتظری را که از داخل زندان خطاب به طلاب نوشته بودند، دست به دست می‌گرداندند، و با تعطیلی حوزه علمیه قم جمعی از طلاب این حوزه (مدرسه حقانی) برای ادامه تحصیل و گذراندن ایام تابستان به مشهد مقدس می‌رفتند و در مدرسه آیت الله میلانی سکونت می‌گزیدند؛ ازاین‌رو ساواک درصدد برآمد که رفت‌وآمد به مدرسه آیت‌الله میلانی را کاملا کنترل و از تشکیل مجالس روضه‌خوانی، و حتی مجالسی که صبح جمعه هر هفته برای دعای ندبه تشکیل می‌شد جلوگیری کند.
[3] . اطلاعات، 30 مرداد 1345، صص 1، 3، 13، 15 و 16. 
[4] . همان، صص 13 و 16. به‌رغم این وعده‌ها که دولت به دنبال بی‌نیازسازی ایران از واردات محصولات کشاورزی از جمله گندم از خارج بوده است، به دنبال اصلاحات ارضی نه تنها نیاز ایران از این لحاظ بر طرف یا کاهش نیافت که هر روز بیشتر نیز شد.
به دنبال اصلاحات ارضی، بخش زیادی از کشاورزان به امید یافتن شغل به شهرها مهاجرت کردند. در این زمان مهاجرت گسترده روستایی‌ها به شهرها باعث شد سهم اشتغال کشاورزی در کل اشتغال کشور، از 56 درصد در سال 1335 به 46 درصد در سال 1345 سقوط کند. روند مهاجرت به شهرها در دهه 1340 به حدی بود که برای مثال سهم مهاجران به نسبت جمعیت شهر تهران به ۳۳ درصد رسید. این آمار نشان می‌دهد بخش زیادی از جمعیتی که تا پیش از این تولیدکننده و تأمین‌کننده محصولات کشاورزی بودند، در اواخر دهه 1340 به مصرف‌کننده مواد غذایی تبدیل شدند.
رک: محمدتقی امامی خویی، «اصلاحات ارضی و نتایج آن بر اقتصاد ایران»، مسکویه، ش 4 (تابستان 1387)، ص 81.
این مسئله باعث شد ایران به واردکننده مواد غذایی از سایر کشورها تبدیل شود؛ برای مثال دولت هم‌زمان با اجرای اصلاحات ارضی مجبور شد شصت‌‌هزار تن گندم از شوروی، 25 هزار تن ذرت و چهارده‌هزار تن گندم از آمریکا وارد کند. آمارها نشان می‌دهد که بعد از اصلاحات ارضی، مدام سال‌به‌سال بر واردات محصولات کشاورزی افزوده شده است؛ برای نمونه، در سال 1351، ایران 7/13 میلیارد ریال محصولات کشاورزی وارد کرد و این رقم در سال 1353 به 3/17 میلیارد ریال رسید. در سال 1353 روحانی، وزیر کشاورزی وقت اعلام کرد که ایران نمی‌تواند مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین کند و در این زمینه کاملا به واردات وابسته است.
https://iichs.ir/vdcb9gb5.rhbazpiuur.html
iichs.ir/vdcb9gb5.rhbazpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما