روزنامه‌های حکومتی کشور را برای استقبال از شاه آماده می‌کنند!/اوتانت با سیاست آمریکا در ویتنام مخالفت کرد!/دانشکده الهیات دانشجوی دختر نمی‌پذیرد!/بنادر نوشهر و پهلوی با کمک شوروی مجهز می‌شوند!/پرچم‌ها نیمه‌افراشته شد/سردبیر «ساندی تلگراف»  به ایران آمد/سفیر عراق: روابط ایران و عراق رو به بهبود است/به تصمیم کمیسیون وزارت کشور، وظایف پلیس راه به ژاندارمری واگذار گردید/برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه سیمان، روزی هفتصد تُن سیمان شوروی به تهران حمل می‌شود/ایران از میزان تولید نفت ناراضی است
27 شهریور 1345

روزنامه‌های حکومتی کشور را برای استقبال از شاه آماده می‌کنند!

روزنامه «اطلاعات» با انتشار خبرها و گزارشاتی از ادامه سفر شاه به لهستان نوشت: تهران آماده استقبال از شاهنشاه و شهبانو می‌شود.
بر اساس این گزارش «احزاب، فرهنگیان، اصناف، کشاورزان، کارگران و طبقات مختلف مردم در استقبال از شاهنشاه و شهبانو شرکت می‌جویند».
اردوگاه اسیران جنگی «آشویتس» مورد بازدید شاهنشاه و شهبانو قرار گرفت.
دیدار رسمی شاهنشاه و شهبانو از لهستان فردا به پایان می‌رسد و اعلیحضرتین فردا شب طی مراسم باشکوهی که به وسیله فرهنگیان، احزاب، ورزشکاران، کشاورزان، اصناف و طبقات مختلف برپا می‌گردد، به وطن باز می‌گردند.
 
اوتانت با سیاست آمریکا در ویتنام مخالفت کرد!
اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، رسما با سیاست آمریکا در ویتنام مخالفت کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود به مجمع عمومی اعلام داشت: جنگ ویتنام جنگ مقدس نیست و فقط خطری علیه صلح جهان تلقی می‌شود.
پاپ نیز ماه آینده را ماه دعا برای صلح ویتنام اعلام کرد.
 
دانشکده الهیات دانشجوی دختر نمی‌پذیرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق تصمیم مقامات دانشگاهی، کلیه دخترانی که در امتحانات ورودی دانشکده الهیات قبول شده‌اند، در دانشکده ادبیات پذیرفته خواهند شد.
علت اتخاذ این تصمیم این است که دانشکده الهیات از امسال برای تحصیل در آن دانشکده دختر نمی‌پذیرد.
 
بنادر نوشهر و پهلوی با کمک شوروی مجهز می‌شوند!
مذاکرات مقامات ایران و شوروی برای توسعه بنادر شمالی کشور به این نتیجه رسیده که بنادر نوشهر و پهلوی می‌تواند از محل اعتبارات شوروی توسعه یابد و تجهیز شود.
طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته حداقل ظرفیت بنادر شمال در عرض چند سال آینده فقط برای حمل و نقل ترانزیت باید به چهارصدهزار تن برسد.
اعتباراتی که شوروی برای توسعه و تجهیز بنادر شمالی کشور در اختیار ایران قرار خواهد داد از محل صادرات گاز و برخی کالاهای دیگر مستهلک خواهد گردید.
 
پرچم‌ها نیمه‌افراشته شد
به دستور دولت، امروز به مناسبت درگذشت ژنرال گورسل، رئیس‌جمهوری سابق ترکیه، در سراسر ایران پرچم‌ها به حال نیمه‌افراشته درآمد.
در مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهور سابق ترکیه نیز که امروز در ترکیه برگزار می‌شود، آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، به عنوان نماینده ایران شرکت دارد.
 
سردبیر «ساندی تلگراف»  به ایران آمد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سردبیر سیاسی روزنامه «ساندی تلگراف» و چند تن از شخصیت‌های انگلیسی، که به دعوت وزارت امور خارجه به ایران آمده‌اند، دیروز از فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه اجرای قوانین اصلاحات ارضی در استان تهران بازدید نمودند.
بازدیدکنندگان نحوه اجرای سریع این قوانین و نتایج حاصله از آن را در ایران، مورد تحسین قرار دادند.
سردبیر سیاسی روزنامه «ساندی تلگراف» اظهار داشت که در مراجعت به انگلستان، مشاهدات خود را در روزنامه مزبور منتشر خواهد کرد.
 
سفیر عراق: روابط ایران و عراق رو به بهبود است
ساعت 4:15 بعد از ظهر دیروز آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی که دوازده روز قبل برای گزارش امور مربوط به حوزه مأموریت خود، به بغداد رفته بود به تهران بازگشت.
در فرودگاه مهرآباد عده‌ای از کارمندان سفارت عراق در تهران و عده‌ای از اعضای سفارتخانه‌های عربی از آقای سفیر عراق استقبال کردند.
آقای حسن الدجیلی در فرودگاه به خبرنگاران اظهار داشت: در سیاست دولت عراق نسبت به ایران تغییری داده نشده است و ناجی طالب، نخست‌وزیر جدید، نیز سیاست «البزاز» را دنبال می کند. من در این مدت مذاکرات ثمربخشی انجام دادم و با اطمینان می‌گویم روابط دو کشور رو به بهبود است و مطمئن هستم که در آینده بهتر خواهد شد.
سفیر عراق در مورد سفر آقای آرام، وزیر امور خارجه، به بغداد اظهار داشت: به احتمال قوی آقای وزیر امور خارجه بعد از شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بغداد سفر خواهد کرد.
 
به تصمیم کمیسیون وزارت کشور، وظایف پلیس راه به ژاندارمری واگذار گردید
پلیس راه جزء عمليات و حدود استحفاظی ژاندارمری کل کشور گردید.
ساعت 10 صبح امروز کمیسیونی با حضور آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، و با شرکت رؤسای ژاندارمری و شهربانی کل کشور تشکیل شد.
در این کمیسیون مسائل مربوط به واگذاری وظايف پلیس راه به ژاندارمری کل کشور و همکاری بیشتر کلانتری‌های تهران با نواحی شهرداری و حدود استحفاظی پلیس و ژاندارمری در شهرها و جاده‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ گردید.
از چندی قبل مطالعاتی در جریان است که به موجب آن حوزه استحفاظی پلیس تهران تا حدود تهران بزرگ گسترش یابد و در عوض پلیس راه از پلیس تهران مجزا و جزء حوزه عملیات ژاندارمری کل کشور گردد.
به دنبال این مطالعات، گروهی از افسران ژاندارمری کل کشور برای گذراندن دوره مخصوص پلیس راه تحت تعلیم قرار گرفتند و اداره پلیس راه در ژاندارمری کل کشور تأسیس گردید.
 
برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه سیمان، روزی هفتصد تُن سیمان شوروی به تهران حمل می‌شود
به علت تعطیل شدن یکی از کوره‌های کارخانه سیمان تهران، که هم‌زمان با شروع فعالیت‌های ساختمانی پاییزی به وقوع پیوسته، با موافقت وزارت راه، حمل سیمان شوروی به وسیله راه آهن جلفا و تبریز افزایش یافته است.
يك مقام مطلع امروز در این زمینه اظهار داشت: تاکنون روزانه در حدود 250 تُن سیمان شوروی وارد تهران می‌شد، ولی به علت تعطیل شدن يك کوره کارخانه سیمان تهران و آغاز فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی کشور، اکنون این مقدار به روزانه هفتصد تن افزایش یافته و این امر موجب جلوگیری از ایجاد بازار سیاه گردیده است.
کارخانه سیمان تهران دارای دو کوره تولید محصول است که هر يك در روز می‌توانند به طور متوسط ۳۵۰ تن سیمان تولید کنند. تعطیل شدن یکی از کوره‌ها به علت نقص فنی بوده و این کوره از دیروز تحت تعمیر قرار گرفته است.
 
ایران از میزان تولید نفت ناراضی است
در هشت ماه اول سال میلادی جاری تولید نفت خام در حوزه قرارداد با کنسرسیوم نفت به 5/64 میلیون تُن رسید و این رقم 6 میلیون و ۸۲۷ هزار تُن بیشتر از تولید هشت‌ماهه اول سال 1965 می‌باشد، ولی هنوز سه‌میلیون تُن  کمتر از میزانی است که سازمان اوپك برای تولید اضافی به ایران سهمیه تعیین کرده است.
تولید ایران طبق سهمیه اوپك در هشت ماه اول سال جاری می‌بایستی در حدود هفتادمیلیون تُن باشد؛ به همین جهت تولید هشت‌ماهه اول سال مورد رضایت ایران نمی‌باشد.
در ماه آينده، آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، عدم رضایت ایران را در مذاکرات خود با نمایندگان کنسرسیوم نفت، که در لندن انجام خواهد گرفت، اعلام خواهد کرد و مصرا درخواست خواهد نمود که کمبود «اضافه تولید»، هشت ماه اول امسال در چهار ماه آخر سال جاری جبران گردد و کل تولید در پایان سال میلادی به 105 میلیون تن می‌رسد.
طبق ارقامی که تا کنون به‌دست آمده، اگر وضع به همین نحو پیش برود، حداکثر تولید در آخر سال ۹۹ میلیون تُن خواهد بود و شش‌میلیون تُن از حد نصابی که اوپک برای ایران تعیین کرده فاصله خواهد داشت.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 27 شهريور 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت
----------------------------------
[1] . اطلاعات، 27 شهریور 1345، صص 1، 3، 4، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcdxf0x.yt0ok6a22y.html
iichs.ir/vdcdxf0x.yt0ok6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما