به همت حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اکبری آهنگر؛

تصویر جدید از دادستان به بازار نشر آمد

در کتاب «زندگی‌نامه شهید قدوسی» (خاطرات فرهنگی ـ سیاسی)، که به کوشش حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اکبری آهنگر تنظیم و تدوین شده است، تصویری جدید از دادستان کل انقلاب اسلامی ارائه می‌شود
تصویر جدید از دادستان به بازار نشر آمد

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ کتاب «زندگی‌نامه شهید قدوسی» (خاطرات فرهنگی ـ سیاسی)، که به کوشش حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اکبری آهنگر تنظیم و تدوین و توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در 330 صفحه در سال 1401 منتشر شده، تصویری تازه از شهید آیت‌الله علی قدوسی، دادستان کل انقلاب اسلامی (از ۱۵ مرداد ۱۳۵۸ تا ۱۴ شهریور ۱۳۶۰) است که در قاب کتاب به نمایش درآمده است.
شهید آیت‌الله قدوسی (۱۳۰۶-۱۳۶۰ ش)، روحانی شیعه و از مبارزان علیه حکومت پهلوی بود. او، که از مؤسسان و مدیران مدرسه علمیه حقانی، بنیان‌گذار «مکتب توحید» (که بعد از انقلاب اسلامی ایران به حوزه علمیه خواهران تبدیل شد) و دادستان انقلاب به‌شمار می‌‎آید، در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ش بر اثر بمب‌گذاری دادستانی به شهادت رسید. آیت‌الله قدوسی داماد علامه طباطبائی بود و یکی از فرزندان ایشان در جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.
 
شهید آیت‌الله علی قدوسی در یک کنفرانس خبری در دوران تصدی دادستانی انقلاب
 
شهید قدوسی پیش از آنکه یک مبارز انقلابی و مسئول سیاسی باشد یک عالم اخلاقی بود، اما متأسفانه در اندک آثار منتشرشده از ایشان بیشتر به همان دو جنبه ابتدایی توجه شده است؛ ازهمین‌رو کتاب حاضر برای نخستین‌بار به جنبه دیگری از زندگی این شهید بزرگ توجه کرده است.
 
تصویر روی جلد کتاب «زندگی‌نامه شهید قدوسی» (خاطرات فرهنگی ـ سیاسی)
 
این کتاب که حاصل گفت‌وگوهای حجت‌الاسلام و المسلمین رضا اکبری آهنگر با همسر و دو فرزند شهید قدوسی است در سه فصل زیر تنظیم شده است:
فصل اول: خاطرات سرکار خانم نجمه سادات طباطبایی (همسر شهید قدوسی)
فصل دوم: خاطرات جناب آقای محمدحسین قدوسی (فرزند شهید قدوسی)
فصل سوم: خاطرات سرکار خانم نفیسه قدوسی (فرزند شهید قدوسی)
 
اتفاقی تلخ در دوران عقد، اختلافات خانوادگی، خاطره‌‎ای جالب از علامه طباطبائی، رفیق قرارمان این نبود، سخت‌گیری و سهل‌گیری بر فرزندان، رفتار متفاوتش با فرزندان ایجاد حساسیت نمی‌کرد، تربیت اقتصادی فرزندان، چگونگی ارتباط با اقوامی که از نظر سیاسی همسو نبودند، همسایگان عجیب و تحمل عجیب‌تر، و... عنوان بخش‌هایی از این کتاب است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«وقتی مکتب توحید بود ایشان برای رسیدگی می‌آمد آنجا. من هم آنجا بودم. لب‌هایش از گرمی هوا مثل تخته می‌شد، اما حتی یک ذره آب در این مدرسه نمی‌خورد! الان یک آدمی به این قدرت کجا پیدا می‌شود؟ ... مطلقا سهم امام را با مال خانه یا مال خودش قاطی نمی‌کرد».
 

جهت تهیه کتاب «زندگی‌نامه شهید قدوسی» (خاطرات فرهنگی ـ سیاسی) به فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر در فضای مجازی یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید.
https://iichs.ir/vdcbwfb5.rhbsapiuur.html
iichs.ir/vdcbwfb5.rhbsapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما