ساواک به دنبال تعیین مشخصات کامل و سوابق آیت‌الله مشکینی!/ «بانک ملی دارالایتام نیست کسی را سر کار بگذارد»!/ به نفت ایران نیاز زیادی داریم!/ جلسه کمیته ملی المپیک/ ملاقات اصناف بازار با شهردار تهران/ اسرائیل محاصره خلیج عقبه را تحمل نمی‌کند!/ هفتصدمیلیون چینی از اعراب حمایت می‌کنند!/ آمریکا هر کاری می‌تواند برای نجات اسرائیل انجام بدهد!/ درخواست عراق از ایران و ترکیه برای همکاری با اعراب علیه اسرائیل!/ برای شکایت علیه اسرائیل، مصر تقاضا کرد جلسه شورای امنیت فورا تشکیل شود/ «انشعاب در حزب توده»
۷ خرداد ۱۳۴۶

ساواک به دنبال تعیین مشخصات کامل و سوابق آیت‌الله مشکینی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 خرداد 1346 «خواهشمند است دستور فرمایید ضمن تعیین مشخصات کامل و سوابق نام‌برده بالا جریان احضار وی و اینکه آیت‌الله شریعتمداری سفارش او را نموده به‌طور مشروح اعلام دارند».[1]
 
آیت‌الله علی مشکینی در کنار آیات شیخ بیوک مروج وشیخ محمد مسائلی در صف نخست یکی از راه‌پیمایی‌های انقلاب (سال 1357)
آیت‌الله علی مشکینی در کنار آیات شیخ بیوک مروج وشیخ محمد مسائلی
در صف نخست یکی از راه‌پیمایی‌های انقلاب (سال 1357)
 
«سوءتفاهم شده مأمورین گفتار مرا تحریف کرده‌اند»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ گزارش 7 خرداد 1346 درباره حجت‌الاسلام شیخ احمد کافی «نام‌برده بالا در تاریخ 2 /3 /1346 به ساواک احضار و ضمن مصاحبه مفصلی که با وی به عمل آمد اظهار داشته از سخنرانی‌هایی که در منابر خود ایراد نموده نظر خاصی نداشته و مأمورین گفتار وی را تحریف کرده‌اند. مشارالیه افزوده که حاضر است هر طور که ساواک به وی دستور دهد رفتار کرده و از گفتن مطالبی که مخالف مصالح باشد خودداری نماید».
این سند می‌افزاید: «علیهذا بدین‌وسیله با ایفاد یک برگ فتوکپی نامه مشارالیه[2] که به حضور تیمسار ریاست ساواک تقدیم داشته است در صورت تصویب اجازه فرمایند فعلا از رفتن وی به منبر جلوگیری نشود».[3]
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی خراسانی در پی یکی از دستگیری‌ها توسط ساواک
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی خراسانی
در پی یکی از دستگیری‌ها توسط ساواک
 
«بانک ملی دارالایتام نیست کسی را سر کار بگذارد»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ گزارش 7 خرداد 1346 «ساعت ۸ روز چهارشنبه 3 /3 /1346 عده‌ای در حدود سی نفر ... در منزل دکتر علی امینی حضور داشتند. شریفی خطاب به دکتر امینی اظهار داشت: حضرت اشرف به آقای خوش‌کیش سفارش کنند جوانی را سرکار بگذارد. دکتر امینی ناراحت شد و گفت: بنده چکاره مملکت هستم؟! مگر بانک ملی دارالایتام است؟! همه از بنده کار می‌خواهند! هیچ کس تقاضای کار از بنده نکند؛ زیرا کسی به حرف من گوش نمی‌دهد».
این سند می‌افزاید: سپس دکتر امینی از بنی‌هاشمی، یکی از سران بازار، پرسید: وضع نزاع مصر و اسرائیل در بازار اثری نکرده؟ و جواب داد: خیر. بعد دکتر امینی گفت: ناصر را مثل موم نرم خواهند کرد مگر با بودن سازمان ملل می‌شود جنگ را دامن زد. امکان دارد ناصر دیوانه شده باشد وگرنه آدم عاقل به چنین کار خطرناکی دست نمی‌زند. سپس شیخ اشعری کارتی از جیب درآورد به دکتر امینی داد؛ امینی بسیار تغییر رنگ داد و ناراحت شد، ولی حرفی نزد؛ دست کرد در کشوى میز؛ پاکتی درآورد؛ چند عدد اسکناس داخل پاکت گذاشت. موقع رفتن اشعری امینی پاکت را به او داد. در پایان دکتر امینی رو به رنجبر کرد و با خشونت گفت: تو با من چکار داری با مردم وارد دعوا و مرافعه می‌شوی و به دادگستری می‌روی و خود را به من وابسته می‌کنی. بنده گلیم خودم را نمی‌توانم از آب بیرون بیاورم. آقای رنجبر برای من سروصدا درست نکن. من حوصله ندارم. ساعت 9:30 جلسه خاتمه یافت.[4]
 
 
علی امینی در دفتر کار خود در دوران نخست‌وزیری
علی امینی در دفتر کار خود در دوران نخست‌وزیری
 
شاه در ضیافت رئیس‌جمهوری آلمان فدرال: هر ملتی حق دارد آزادانه سرنوشت خود را تعیین کند
جراید امروز کشور نوشتند: شاه در ضیافت رئیس‌جمهوری آلمان فدرال گفت: ما صمیمانه عقیده داریم که در دنیای کنونی حل اختلافات جز از راه حسن تفاهم و منطق و به طور مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر نیست و بدیهی است که یکی از اصول کلی این منطق مطابق منشور سازمان ملل متحد این است که هر ملتی حق دارد آزادانه سرنوشت خویش را بر اساس آرا و تمایلات ملی خود تعیین نماید. ما در این زمینه با کمال میل آماده همکاری با تمام دولت‌ها و ملت‌ها و همه مردم نيك‌اندیش جهان هستیم.
این جملات را شاهنشاه آریامهر در ضیافت دیشب کاخ «اگوستوسبورك» در پاسخ اظهارات حضرت هاینریش لوبکه، رئیس‌جمهوری آلمان فدرال، بیان داشتند.
 
نخست‌وزیر چکسلواکی: به نفت ایران نیاز زیادی داریم!
 نخست‌وزیر چکسلواکی طى يك مصاحبه با هیئت مطبوعاتی ایران درباره نتایج سفر شاهنشاه به چکسلواکی اظهار داشت: این سفر هم از لحاظ همکاری دو کشور و هم از لحاظ صلح بین‌المللی حائز اهمیت فراوان است، چه اینکه دو کشور ایران و چکسلواکی تاکنون ارتباط زیادی نداشته‌اند، ولی این سفر به توسعه مناسبات طرفين كمك فراوان خواهد کرد.
نخست‌وزیر چکسلواکی، که هیئت مطبوعاتی ایرانی را در کاخ وزارت امور خارجه پذیرفته بود، اظهار داشت: چکسلواکی به توسعه مناسبات صنعتي و فني و اقتصادی خود اهمیت زیاد می‌دهد و ما به نفت ایران احتیاج زیاد داریم.
 
ورود به آلمان
غلامحسین صالحیار، سردبیر روزنامه «اطلاعات»، از کُلن گزارش می‌دهد: دیروز ساعت 1:38 به وقت (تهران) شاهنشاه آریامهر و علياحضرت شهبانو براى يك اقامت نُه‌روزه رسمی در آلمان فدرال و مذاکره با سران این کشور وارد آلمان گردیدند.[5]
 
نماینده آبادان: مسافرت‌های شاهنشاه برای مملکت ایران کسب حیثیت می‌کند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جلسه علنی مجلس شورای ملی ساعت ۹ امروز به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد. در آغاز جلسه، آقای شاخوئی، نماینده آبادان، به سفر شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو به کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: مسافرت‌های شاهنشاه به خارج از کشور همواره با موفقیت توأم بوده و برای مملکت ما حیثیت و آبروی زیاد کسب می‌کند. (نمایندگان: صحیح است)[6]
 
جلسه کمیته ملی المپیک
مقارن ظهر دیروز، هیئت رئیسه کمیته ملی المپيك در حضور غلامرضا پهلوی، ریاست کمیته ملى المپيك، تشکیل جلسه داد.
غلامرضا پهلوی در این جلسه از کلیه دستگاه‌ها و اشخاصی که در برگزاری شصت‌وپنجمین کنگره بین‌المللى المپيك همکاری کرده بودند، اظهار رضایت و تشکر کرد.
هیئت‌رئیسه کميته بين‌المللي المپيك درباره بازی‌های زمستانی «گرونوبل» و المپیک مكزيك مذاکراتی انجام داد و تصمیماتی گرفت.[7]
 
غلامرضا پهلوی با لباس و تجهیزات شکار در شکارگاه
غلامرضا پهلوی با لباس و تجهیزات شکار در شکارگاه
شماره آرشیو: 4-126پ
 
ملاقات اصناف بازار با شهردار تهران
امروز اعضای اتحادیه‌های صنفی وابسته به اتاق بازرگانی تهران در معیّت آقای پیرزاد با شهردار تهران ملاقات کردند. در این ملاقات تیمسار صفاری، شهردار تهران، در مورد همکاری اصناف و مردم با شهرداری مطالبی بیان داشت.[8]
 
محمدعلی صفاری
محمدعلی صفاری
 
جانسون: رهبری ایران در دفاع از آزادی قابل ستایش است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای هوشنگ انصارى، سفير جدید ایران در واشنگتن، دیروز در کاخ سفید حضور یافت و استوارنامه خود را به پرزیدنت جانسون تسلیم نمود.
در این ملاقات آقای هوشنگ انصاری، سفیرکبیر ایران، بیاناتی بدین شرح ایراد کرد: 
آقای رئیس‌جمهوری! بدین وسیله اعتبارنامه خود را که به موجب آن اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر مرا به سفيركبيرى فوق‌العاده و تام‌الاختیار ایران در ایالات متحده آمریکا منصوب فرموده‌اند و نیز نامه‌ای را که جهت احضار سلف من جناب آقای دکتر خسرو خسروانی صادر شده است به آن حضرت تقدیم می‌دارم.
پس از بیانات سفيركبير ايران، پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیاناتی بدین شرح ایراد کرد:
آقای سفیرکبیر!
آقاى سفيركبير! به شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده آمریکا برای علائق نزديك ميان دو كشور منتهای اهمیت را قائل است. ما از پشتیبانی ایران از کوشش‌های آمریکا در راه حفظ صلح و آزادی در جهان سپاس‌گزاریم. ما قصد داریم که در راه تقویت این علائق در سال‌های آینده بکوشیم. ما در حقیقت رهبری و پیشگامی ایران را در راه تقویت صلح و دفاع از آزادی نه تنها در خاورمیانه، بلکه در سراسر جهان می‌ستاییم. قدرت روزافزون و استقلال پایدار کشور شما برای تمام مردمی که می‌خواهند ضمن حمایت از حقوق دیگران برای حفظ مواریث ملی و آزادی چنین عواملی را در محیط خودشان نیز صیانت بخشند منبعی الهام‌بخش بوده است.[9]
 
هوشنگ انصاری
هوشنگ انصاری
 
اسرائیل محاصره خلیج عقبه را تحمل نمی‌کند!
ابا ابان، وزیر خارجه اسرائیل، گفت: اسرائیل رسما به انگلیس، فرانسه و آمریکا اطلاع داده است که محاصره خلیج عقبه از طرف مصر را تحمل نخواهد کرد.
وی گفت: اگر مصر به این محاصره ادامه دهد، هیچ گونه تضمینی برای حفظ صلح خاورمیانه وجود ندارد.
ابا ابان پس از بازدید از لندن، پاریس و واشنگتن به اسرائیل بازگشت.
 
بازديد ملك حسين
از امّان نیز گزارش می‌رسد ملك حسین، پادشاه اردن، یک بازدید ناگهانی از اورشلیم به عمل آورد.
شریف ناصر جمیل، معاون فرماندهی ارتش اردن، نیز با او بود. وی در هتل ناسیونال، که به اندازه يك سنگ پرتاب از مرز اسرائیل فاصله دارد، با فرماندار اورشلیم مذاکره کرد.
جماعت زیادی در جلوی هتل جمع شده بودند و برای ملک حسین ابراز احساسات می‌کردند، حال آنکه سابقا اورشلیم احساسات خصمانه‌ای نسبت به وی نشان می‌داد.
 
هفتصدمیلیون چینی از اعراب حمایت می‌کنند!
دولت چین کمونیست اعلامیه‌ای پیرامون اوضاع خاورمیانه منتشر کرد. در این اعلامیه گفته شده است: نبرد ملل عرب علیه امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم عامل اصلی در نبرد جهانی علیه امپریالیسم است.
در اعلامیه گفته شده است: اسرائيل به تحريك امپریالیست‌ها نیروهای خود را در مرز سوریه و مصر متمرکز کرده است تا جنگی بزرگ عليه اعراب برپا سازد.
در اعلامیه آمریکا متهم شده است که برای قدرت‌نمایی ناوگان ششم را به مدیترانه شرقی فرستاده است. در پایان شوروی متهم شده است که آمریکا و شوروی با یکدیگر علیه اعراب تبانی کرده‌اند، لکن هفتصدمیلیون چینی از اعراب حمایت کامل می‌کنند.
 
آمریکا هر کاری می‌تواند برای نجات اسرائیل انجام بدهد!
سناتور جاويتس و سناتور پرسی آمریکایی امروز طی اعلامیه‌ای خواستند که آمریکا هرچه می‌تواند بکند تا اسرائیل را نجات دهد، جز آنکه نیروهای نظامی خود را به‌کار برد.
در اعلامیه دو سناتور گفته شده: متأسفانه جنگ ويتنام چنان نیروهای ما را به خود جذب کرده که امکان نداریم همراه انگلیس و فرانسه، امضاکنندگان اعلامیه سه‌جانبه سال ۱۹۵۰، تعهداتی را که برای تضمین استقلال و تمامیت اسرائیل داریم اجرا کنیم.
 
درخواست عراق از ایران و ترکیه برای همکاری با اعراب علیه اسرائیل!
«خبرگزاری آلمان» نیز از عراق گزارش داد: عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، به سفرای عراق در تهران و آنکارا دستور داد که از دولت‌های ایران و ترکیه تقاضای همکاری بیشتری در زمینه مبارزه اعراب با اسرائیل بنمایند.
رادیو بغداد گفت که سفرای مزبور موظف شدند تا سیاست عراق را در مورد کشمکش کنونی اعراب و اسرائیل به اطلاع دولت‌های ایران و ترکیه برسانند.[10]
 
برای شکایت علیه اسرائیل، مصر تقاضا کرد جلسه شورای امنیت فورا تشکیل شود
«خبرگزاری فرانسه» ۲۷ مه از سازمان ملل متحد گزارش داد: محمد الکنی، نماینده دائم مصر در شورای امنیت، طی نامه‌ای که تسلیم دبیر کل سازمان ملل متحد نمود طلب کرد فورا شورای امنیت برای بررسی اوضاع خاورمیانه تشکیل جلسه دهد.
در نامه محمد الكني گفته شده است که اسرائیل با مقاصد تجاوزکارانه و اقدامات تهدیدآمیز خود صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است.
مصر سپس اسرائیل را متهم کرده است که بعضی نقاط ناحیه غیر نظامی بين مصر و اسرائیل و سوریه و اسرائیل را اشغال کرده است.[11]
 
«انشعاب در حزب توده»
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: راديو لندن در برنامه پریشب خود، خبری انتشار داد به این مضمون: طبق گزارش اخیر خبرگزاری چین جدید عده‌ای از اعضای حزب کمونیست توده ایران موافقت‌نامه اتحاد شوروی و ایران را که بر اساس آن به دولت ایران اسلحه و مهمات نظامی داده شود، شدیدا محکوم کرده است. اینان اقدام شوروی را اعلام جنگ به ملت ایران و کارگران و انقلابیون و مارکسیست ـ لنینیست‌های ایران دانسته‌اند و اضافه می‌کنند که بسیاری از سازمان‌های انقلابی و دموكراتيك ايران كمك نظامی شوروی را به ایران محکوم کرده‌اند...
خبرگزاری چین جدید همچنین اعلام داشته است که این اعتراضیه اعضای حزب توده نخستین‌بار در روزنامه «لاوار دو پوپل» یعنی «صدای مردم» ارگان حزب کمونیست بلژيك چاپ شده است.
در ماه ژانویه امسال، رادیو پیک ایران، که به دستگاه رهبری حزب توده تعلق دارد، اطلاع داد که سه نفر اعضای حزب با سیاست و روش حزب توده و مسائل مربوط به داخلی و بین‌المللی اختلاف نظر دارند. این سه نفر عبارت بودند از: احمد قاسمی و غلامحسین فروتن ــ اعضای کمیته مرکزی ــ و عباس سخائی.
اینان در سال ١٩٦٥ به فعالیت‌هایی دست زدند و روزنامه‌هایی تحت عنوان «توده» و «طوفان» منتشر ساختند. به‌هرحال دقیقا معلوم نیست که قدرت و تعداد گروه طرفدار چین حزب توده در برابر رهبری طرفدار شوروی چه اندازه می‌باشد.
از طرف دیگر جامعه سوسیالیست‌های ایران در اروپا ضمن انتشارات خود اظهار نظر کرده است که انشعابیون جدید صرفا به روش‌ها و اقدامات حزب در یک سال اخیر حمله می‌کنند و فاقد آن شجاعت هستند که اختلافات و دنباله‌روی‌هایی را که خودشان هم در آن شريك بوده‌اند اعتراف کنند»...
روزنامه «اطلاعات» پس از این نقل قول نوشت: اولا عجیب نیست که ما مردم ایران به وسیله رادیو لندن از فعالیت‌ها و جریانات داخل حزب منحله توده خبردار می‌شویم؛ برای اینکه اصل و فرع حزب توده در حال حاضر عبارت است از معدودی اعضا و رهبران فراری این حزب که وقتی شرایط را در ایران نامساعد یافتند چمدان‌های بسته را برداشتند و به چاک زدند و سال‌هاست که در کشورهای مختلف اروپا آواره‌اند و در این چند ساله که میان کمونیست‌های دنیا اختلاف افتاده است اینها درصدد برآمده‌اند با پول و حمایت چین کمونیست خودی نشان بدهند.
پس حزب توده در ایران مفهوم خارجی ندارد و برای مردم ایران نیز فرق نمی‌کند این چند نفر آدم واخورده‌ای که فرسنگ‌ها دور از ایران به اسم حزب توده باقی مانده‌اند چینی باشند یا روسی یا اسکاتلندی!
ما به یاد داریم در سال‌های بعد از شهریور 13۲۰ چگونه این آقایان زیرسایه سرنیزه قوای مسلح رژیم استالین در خیابان‌های تهران دفیله می‌رفتند و به نفع تجزیه آذربایجان و واگذاری نفت شمال به روس‌ها تظاهر می‌کردند.
مثل این است که آقایان سند سپرده‌اند همیشه در جهت مخالف مصالح و احساسات مردم این مملکت راه بروند و هر چیزی را ملت ایران طرد کرد آنها قبول کنند. روزی که مردم ایران با ماندن روس‌ها در مملکتشان مخالف بودند و تشخیص می‌دادند آنها بر اساس يك برنامه استعماری قصد دارند در ایران رخنه کنند و استقلال و تمامیت ایران با ادامه اقامت سرباز روس دوره استالین در معرض خطر جدی قرار خواهد داشت، حضرات جدا طرفدار این بودند که قوای مسلح شوروی در ایران باقی بماند؛ امروز که روس‌ها در نظرات خودشان نسبت به ایران تجدید نظر کرده‌اند و با هدف‌های دوستانه و صلح‌جویانه دست دوستی در دست مردم ایران گذارده‌اند آقایان با دوستی و همکاری ایران و شوروی مخالف و طرفدار چین سرخ شده‌اند. حالا حتما بدشان نمی‌آید که نوبتی هم زیر سایه گارد سرخ معروف رژه بروند و به نفع رفیق مائو تظاهر کنند.[12]
 
بازگشت وزیر راه از چکسلواکی
آقای مهندس شالچیان، وزیر راه که به دعوت دولت چکسلواکی به آن کشور رفته بود، روز گذشته به تهران بازگشت.[13]
 
مدیر عامل و عضو هیئت مدیره بانک بیمه ایران
امروز آقای مهدی شه‌ملکی به سمت رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل بانك بیمه ایران انتخاب و مشغول کار شد. آقای دکتر هوشنگ كاتوزيان، رئیس اداره کل اموال وزارت دارایی، نیز به سمت عضو هیئت‌مدیره بانك بیمه ایران منصوب شد.[14]
 
کنفرانس حزب پان‌ایرانیست
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کنفرانس سیاسی حزب پان‌ایرانیست بعدازظهر پنجشنبه در تالار «خاك و خون» تشکیل شد.
در این کنفرانس که با حضور اعضای حزب و نمایندگان سازمان‌های حزب در برخی از شهرستان‌ها تشکیل شده بود، آقای محسن پزشکپور، رهبر حزب، پیرامون مسائل مربوط به حیات سیاسی ایران سخنرانی کرد و سپس آقای دکتر عاملی تهرانی، قائم قام اول رهبر حزب، سخنانی ایراد نمود و کنفرانس پایان یافت.
روز جمعه نیز حزب پان‌ایرانیست در زورخانه شاه‌مردان، واقع در جنوب شرق تهران، کنفرانسی برپا نمود که در آن حاضران برای سلامت شاهنشاه آریامهر و شهبانو فرح و والاحضرت ولیعهد دعا کردند.[15]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 7 خرداد 1346 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله علی‌اکبر فیض مشکینی به روایت اسناد ساواک، ص 69.
[2] . در این نامه آمده است: ریاست محترم سازمان امنیت تیمسار معظم دام عزه محترما به عرض می‌رساند: اینجانب شیخ احمد کافی، که یک نفر از گویندگان تهران می‌‎باشم، گاهی در بعضی از موارد سوء تفاهماتی پیش آمده و در گذشته در بعضی از موارد جلوگیری از منبر بنده به عمل آمده خواستم درخواست کنم که اگر مطالبی در گفتار اینجانب بوده است بجاست دستور فرمایید تجدیدنظر شود و در عین حال اگر با بی‌نظر بودن اینجانب در گفتار خود که خدا می‌داند غرضی جز بیان مطالب مذهبی نداشته و ندارم، برای مصالح روز مضر است، تذکر داده شود که بنده تکرار نکنم که دیگر پیشامدی نکند و منع از منبر نصیبم نگردد. با اینکه خود را فردی خدمت‌گزار به دین و اجتماع و مملکت می‌دانم و جدا با یک برخورد دو ساعتی که با جناب آقای تهامی رخ داد تفاهمی پیدا شد که از این تذکرات تشکر می‌کنم و اگر گاهی تذکری محتاج باشد، خیال می‌کنم با تماس مستقیم با شخص خودم زودتر تفهیم شود و محتاج به منع از منبر به وسیله پلیس نباشد. از لطف جنابعالی و حسن نظر و نیّت شما به اجتماع مخصوصا به طبقه تحصیل‌کرده و متدین و بی‌غرض اجتماع شخصا سپاس‌گزارم.
احمد کافی خراسانی
[3] . حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک، ص 80.
[4] . علی امینی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 287.
گوشه‌ای از اهداف ساواک از کنترل امینی به شرح ذیل بوده است:
شماره: 7461 /20 ﻫ 1 تاریخ: 7 /3 /46
موضوع: دکتر امینی نخست‌وزیر اسبق
دستور فرمایید کلیه اطلاعاتی که منابع آن ساواک در مورد نام‌برده بالا در اختیار می‌گذارند پخش یک این ساواک نیز ارسال دارند و در این زمینه منتفی است ریاست ساواک شخصا منابع را توجیه نمایند که به نحو کاملا غیرمحسوس و با پیگیری صحیح از کلیه امکانات جهت کسب اطلاع از ملاقات‌ها و فعالیت‌های مشکوک مشارالیه استفاده نموده و نتیجه را به‌موقع گزارش نمایند. بدیهی است کسب اطلاع از هرگونه تماس مستقیم یا غیرمستقیم نام‌برده با عناصر خارجی و یا ایرانیان مقیم داخل یا خارج از کشور نیز مورد نظر می‌باشد و در این زمینه رعایت حفاظت کاملا ضروری است ضمنا چنانچه آن ساواک در مورد فوق احتیاج به مطالب بیشتری داشته باشد رهبر عملیات بخش یک این ساواک توضیح خواهد داد.
[5] . اطلاعات، ۷ خرداد ۱۳۴۶، صص ۱ و ۱۳. 
[6] . همان، ص 13؛ اظهارات نماینده آبادان مبنی بر اینکه سفرهای خارجی محمدرضا پهلوی برای ایران کسب حیثیت و اعتبار می‌کرد در حالی بود که بیشتر این سفرها به قصد تفریح و استراحت بوده و نیازها و مشکلات مردم ایران ارتباطی با موضوعات سفر شاه به این کشورها نداشته است. آبادان در دوره پهلوی وضعیت بغرنجی داشت و این وضعیت تا بدان حد نابسامان بود که بخش مهمی از اعتراضات سال‌های 1356-13۵۷ از آبادان شروع شد و به سایر نقاط کشور تسری پیدا کرد. بررسی تاریخچه اعتصابات صنعت نفت در این سال‌ها می‌تواند نقش کلیدی در فهم این واقعیت داشته باشد که مردم این مناطق در آن سال‌ها در چه وضعیتی به سر می‌بردند و چرا در اعتصابات یکی از پیشگامان بودند. یک روز پس از کشتار هفده شهریور، که به جمعه سیاه معروف شد، کارکنان پالایشگاه تهران اعتصاب کردند. دو روز بعد، کارگران و کارکنان پالایشگاه‌های تبریز، آبادان، اصفهان و شیراز به اعتصاب پیوستند. مهم‌ترین گام اعتصاب صنعت نفت در زمانی اتفاق افتاد که اعتصاب در آبادان و اهواز به صورت گسترده آغاز شد. نخست کارگران میدان‌های نفتی اهواز و چند روز بعد با اعتصاب کارکنان پالایشگاه آبادان در 27 مهر همه کارگران و کارکنان میدان‌های نفتی اهواز به اعتصاب پیوستند... این همه روشن می‌سازد که نمایندگان این شهر در مجالس دوره پهلوی به جای رسیدگی به مشکلات مردم شهر و منطقه خود کاری جز تملق‌گویی شاه در مجلس نداشتند و توجهی به گرفتاری‌های این مردم نمی‌کردند.
[7] . اطلاعات، ۷ خرداد ۱۳۴۶، ص ۱۶.
[8] . همان‌جا.
[9] . همان، صص 13 و ۱۶.
[10] . همان، صص ۲ و ۱۳. 
[11] . همان‌، ص 3.
[12] . همان، ص ۲.
[13] . همان، ص ۴.
[14] . همان‌جا.
[15] . همان‌جا.
https://iichs.ir/vdce7x8w.jh8nni9bbj.html
iichs.ir/vdce7x8w.jh8nni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما