اعلامیه دولت در مورد اوضاع اخیر خاورمیانه/ تلگرام تبریک شاه به پادشاه اردن/ آشنایی استانداران جدید با سناتورها و نمایندگان شورا/ «نقشه‌های ذوب آهن تحویل ایران می‌گردد»/ مذاکره برای دریافت وام/ بازدید رئیس مجلس سنا از غرفه ایران در نمایشگاه مونترال/ روزنامه «اطلاعات»: در ایران مسئولیت‌ها به وراثت منتقل نمی‌شود!!/ برای اعتراض به سیاست آمریکا در خاورمیانه؛ پنجاه‌هزار نفر در بغداد تظاهر کردند/ اسرائیل به تنهایی اقدام می‌کند!/ مصر دولت آمریکا را به تجهیز اسرائیل متهم کرد!/ عراق به جبهه مصر و سوریه نیروی حمایتی می‌فرستد!
۱۰ خرداد ۱۳۴۶
اعلامیه دولت در مورد اوضاع اخیر خاورمیانه
دولت طی اعلامیه‌ای به اوضاع اخیر در خاورمیانه پرداخته و تصریح کرد: با توجه به تحولات جدید در خاورمیانه دولت شاهنشاهی به موقع می‌داند یادآوری نماید همواره از حقوق حقه ملل مسلمان پشتیبانی نموده و همواره کوشیده است مسلمانان جهان را طبق تعالیم مقدس اسلام به اهمیت یگانگی و زیستن در صلح و آسایش متوجه سازد.
به پیروی از همین اصول دولت و ملت ایران احساسات ملل مسلمان را محترم شمرده و تأمین حقوق حقه ملت فلسطین را که در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد ذکر شده است لازم می‌داند و از هر کوشش در این راه که متکی به منشور سازمان ملل متحد و اصل حق و عدالت باشد پشتیبانی خواهد نمود.
دولت شاهنشاهی امیدوار است که شرایط لازم برای رفع بحران کنونی از طریق مسالمت‌آمیز در محیط سازمان ملل متحد فراهم گردد.
 
تلگرام تبریک شاه به پادشاه اردن
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: به مناسبت سالروز استقلال اردن هاشمی، از طرف شاهنشاه آریامهر تلگرام تبریکی به اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه اردن، مخابره شد. متن تلگرام شاهنشاه به این شرح است:
اعلیحضرت ملک حسین پادشاه اردن هاشمی ـ امان
به مناسبت سالروز فرخنده اعلام استقلال اردن هاشمی با مسرّت بسیار صمیمانه‌ترین تبریکات همراه با آرزوهای قلبی و خالصانه خود را برای سلامت و سعادت شخص آن اعلیحضرت و همچنین برای رفاه مردم نجیب و برادر اردن هاشمی ابراز می‌دارم.
محمدرضا پهلوی
 
آشنایی استانداران جدید با سناتورها و نمایندگان شورا
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای آشنایی آقایان سناتورها و نمایندگان مجلس شورای ملی با استانداران جدید عصر روز دوشنبه یک جلسه معارفه از طرف وزیر کشور در وزارت کشور ترتیب داده شده بود.
در جلسه معارفه استانداران آقایان سناتورها، اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس شورای ملی و استانداران و فرمانداران کل جدید که هنوز در تهران به سر می‌برند شرکت داشتند.
در این جلسه استانداران جدید درباره امور استان‌های حوزه مأموریت خود با آقایان وزرا صحبت می‌کردند.
نمایندگان مجلس شورای ملی هر یک درباره وضع حوزه انتخابیه خود با استانداران جدید گفت‌وگو می‌کردند و آقایان سناتورها هم استانداران جدید را تشویق به پرکاری می‌کردند.
جلسه آشنایی استانداران جدید با نمایندگان مجلس و سناتورها دو ساعت به طول انجامید. استانداران و فرمانداران کل جدید از اول هفته آینده به محل مأموریت خود مراجعت می‌کنند. در حال حاضر استانداران جدید در تهران مشغول انجام کارهای فوری حوزه‌های مأموریت خود هستند.
عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، گفت: بعد از انجام انتخابات مجلس، کنفرانس استانداران در تهران تشکیل خواهد شد.
 
«نقشه‌های ذوب آهن تحویل ایران می‌گردد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز کسب اطلاع کرد که گروه چهل‌نفری از کارشناسان اجرایی ذوب آهن شوروی در این ماه وارد ایران می‌شوند.
این هیئت کلیه نقشه‌های اجرایی ذوب آهن را که در شوروی تهیه شده به ایران تسلیم می‌‎کند.
نقشه‌های اجرایی پس از بررسی تأیید قطعی از طرف مهندسان و متخصصان سازمان ذوب آهن ایران به مرحله اجرا گذارده خواهد شد. قرار است مراسم زدن اولین کلنگ کارخانه ذوب آهن مقارن با مراسم پرشکوه تاج‌گذاری شاهنشاه آریامهر در آبان‌ماه امسال انجام پذیرد، ولی قبل از این تاریخ قسمتی از ساختمان‌های مورد لزوم و وابسته به ذوب آهن آغاز خواهد شد.
خبرنگار ما اضافه می‌کند که بر اساس طرح‌های تهیه‌شده یک شهر هشتادهزار نفری برای تمرکز کارکنان ذوب آهن در کارخانه ذوب آهن احداث خواهد شد.
این شهر مجهز به کلیه وسایل و اماکن عمومی مورد نیاز خواهد بود. در این شهر چندین کودکستان و دبستان و دبیرستان و سینما و تئاتر و مراکز ورزشی و بیمارستان مجهز احداث خواهد گردید.
 
مذاکره برای دریافت وام
آقای مهدی سمیعی، رئیس بانک مرکزی ایران، رهسپار واشنگتن شد.
ممکن است در سفر رئیس بانک مرکزی قرارداد دریافت وام از بانک جهانی به امضا برسد.
 
بازدید رئیس مجلس سنا از غرفه ایران در نمایشگاه مونترال
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، و بانو که به کانادا مسافرت کرده‌اند، همراه با آقای دکتر رضا فلاح، کمیسر عالی ایران در نمایشگاه جهانی مونترال، غرفه ایران را مورد بازدید قرار دادند.
رئیس مجلس سنا طی این بازدید از کوشش‌هایی که برای برپا داشتن غرفه ایران به عمل آمده است قدردانی نمود. آخرین گزارش رسیده از کانادا حاکی است که به علت سه روز تعطیل پیاپی در سراسر آمریکا تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه جهانی مونترال به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و تنها در روز یکشنبه گذشته پانصدهزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند.
ماشین‌های مخصوصی که برای شمارش افراد در مقابل درهای ورودی غرفه ایران قرار داده شده، رقم بازدیدکنندگان را در روز یکشنبه 7 خردادماه دویست‌هزار نفر نشان داده است.
 
روزنامه «اطلاعات»: در ایران مسئولیت‌ها به وراثت منتقل نمی‌شود!!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: سفر شاهنشاه و شهبانوی ایران در اروپا، قرین تجلیل و استقبال و پذیرایی گرم کشورهای میزبان ادامه دارد. در دو کشور چکسلواکی و آلمان فدرال که تاکنون مورد بازدید اعلیحضرتین قرار گرفته، همه جا موکب شاهانه با احساسات پرشور و کم‌نظیری روبه‌رو بوده است که نشانه تحسین و تجلیل قطبین جهان است نسبت به اوضاع امروزی ایران و پیشرفت‌ها و تحولاتی که تحت رهبری شاهنشاه نصیب ایران گشته است و جا دارد به این مناسبت احساسات متقابل ملت ایران را به ملت آلمان و ملت چک در قبال این پذیرایی شایسته اعلام بداریم.
همان‌طور که شاهنشاه اشاره فرموده‌اند، تا چند سال پیش تحت تأثیر روابط خاص طبقاتی در این کشور، اکثریت ملت تابع نفوذ اقلیتی به نام طبقه ممتازه بود و اگرچه امور اجتماع ما بر مبنای حکومت دموکراسی اداره می‌شد، اما در حقیقت این دموکراسی نمی‌توانست مفهوم یک دموکراسی سالم و کامل را افاده کند؛ زیرا شرط اصلی دموکراسی، که حاکمیت اکثریت باشد، تأمین نبود. انقلاب 6 بهمن موجبات انتقال حاکمیت را به اکثریت فراهم ساخت و امروز طبقه ممتازه‌ای به آن معنا در کشور ما وجود ندارد؛ یعنی مقامات بالای اجتماع در انحصار طبقه معینی نیست که به وراثت از پدران مشخص به فرزندان معینی منتقل گردد.
شاهنشاه خطاب به دانشجویانی که هر کدام چندین سال از ایران دور بوده‌اند، فرمودند: «در مملکت ایران امکان پیشرفت، امکان ترقی، امکان بهتر زندگی کردن و امکان رسیدن به هدف‌های عالی و انسانی برای همه هست. امکان رسیدن به زندگی بهتر چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی وجود دارد».
 
برای اعتراض به سیاست آمریکا در خاورمیانه؛ پنجاه‌هزار نفر در بغداد تظاهر کردند
جراید امروز کشور نوشتند: بحران خاورمیانه در ۴۸ ساعت گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. اعراب برای جنگ با اسرائیل نیروهای خود را بیش از پیش با هم درآمیختند و در سازمان ملل نمایندگان کشورهای عربی اعلام داشتند در صورتی که اسرائیل درصدد برآید راه خلیج عقبه را به زور باز کند جنگ غیرقابل اجتناب است.
در تمام کشورهای عربی اقدامات دامنه‌دار و وسیعی برای تهیه مقدمات جنگ در جریان است.
 
اسرائیل به تنهایی اقدام می‌کند!
ابا ابان، وزیر خارجه اسرائیل، اعلام کرد که اگر اقدام بین‌المللی مؤثری صورت نگیرد، اسرائیل به تنهایی برای شکستن محاصره خلیج عقبه اقدام خواهد کرد.
وی حاضر نشد مهلتی برای اقدام اسرائیل تعیین کند، ولی گفت ممکن است این کار هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. وی گفت: تنها دلیل اینکه اسرائیل تاکنون به تنهایی اقدام نکرده ملاحظات تاکتیکی بوده است.
وی خلاصه نظر دولت اسرائیل را چنین بیان کرد: ما اگر بتوانیم به طور دسته‌جمعی و با همکاری بین‌المللی اقدام می‌کنیم، ولی اگر لازم باشد به تنهایی اقدام بر شکستن محاصره خواهیم کرد و ما شکی نداریم که دول بزرگ دریایی در نگرانی ما در مورد بستن خلیج عقبه شریک‌اند.
 
مصر دولت آمریکا را به تجهیز اسرائیل متهم کرد!
دولت مصر امروز دولت آمریکا را متهم کرد که شروع به ارسال مقادیر هنگفتی اسلحه و تجهیزات به اسرائیل کرده است.
روزنامه رسمی «الاهرام» نوشته است که سلاح‌های مزبور از پایگاه آمریکا در لیبی به اسرائیل ارسال می‌گ‍ردد.
 
عراق به جبهه مصر و سوریه نیروی حمایتی می‌فرستد!
دولت عراق که نیروهایش را برای تقویت نیروهای مصر و سوریه به مرزهای اسرائیل فرستاده، روز پنجشنبه اعلام کرد که به‌زودی نیروهای خود را به مرز ۵۰۰ کیلومتری اردن و اسرائیل خواهد فرستاد تا در صورت بروز جنگ، نیروهای اردن را تقویت کنند.
این قول را پرزیدنت عارف در مکالمه تلفنی که با ملک حسین، پادشاه اردن، کرد داد. این مکالمه به دنبال امضای قرارداد پنج‌ساله دفاع مشترک بین مصر و اردن صورت گرفت.
ملک حسین از این قول عارف تشکر و قدردانی کرد و عارف جواب داد: هر چه زودتر این کار را خواهم کرد.
فقط یک هفته پیش بود که اردن از عراق تقاضا کرد برای حفاظت مرزهای اردن در برابر اسرائیل نیرو بفرستد و عراق این تقاضا را رد کرد.
گفته می‌شود که عارف در مکالمه تلفنی خود با ملک حسین از قرارداد اردن و مصر استقبال کامل کرده و گفته است: «این گام بزرگی در وحدت تصمیم اعراب برای مقابله با اسرائیل است و امیدوارم اردن سرمشق دول عربی دیگر نیز قرار گیرد».
 
تظاهرات به نفع اسرائیل در کانادا
پنج‌هزار نفر از مردم مونترال بزرگ‌ترین تظاهراتی را که تاکنون در این شهر برقرار شده، به حمایت از دولت اسرائیل در خاورمیانه انجام دادند. این تظاهرات تحت نظر فدراسیون صهیونیست‌های کانادا صورت گرفت.
ضمنا دولت کویت دستور داد تا غرفه این کشور در نمایشگاه جهانی مونترال بسته شود. علت این اقدام سیاست دولت کانادا در مورد بحران خاورمیانه است.
 
تظاهرات در بغداد
امروز هزاران نفر از مردم بغداد برای اعتراض به سیاست آمریکا و انگلستان به تظاهرات وسیعی در خیابان‌های شهر دست زدند. تظاهرکنندگان، که در صفوف طولانی حرکت می‌کردند، ضمنا خواستار جنگ با اسرائیل بودند.
 
سفیر آمریکا به واشنگتن می‌رود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای آرمین مایر، سفیرکبیر آمریکا، و بانو روز ۱۳ خرداد تهران را به مقصد واشنگتن ترک خواهند کرد تا در تهیه مقدمات پذیرایی رسمی از بازدید اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی از ایالات متحده، که در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد صورت خواهد گرفت، شرکت جویند.
سفیر آمریکا و بانو بعد از خاتمه بازدید اعلیحضرتین دوره مرخصی سالیانه خود را در آمریکا به سر خواهند برد و سپس به ایران مراجعت خواهند کرد.
 
مصاحبه رئیس اتاق بازرگانی تهران
صبح امروز آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، طی مصاحبه‌ای در مورد مسافرت اخیر هیئت بازرگانی ایران به عراق و کویت و قطر و دوبی اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران گذاشت.
وی گفت: ایران در بازار عراق امکانات فراوانی دارد و اگر وزارت اقتصاد به صادرکنندگان کمک مختصری نماید، کالاهای ایران با کالاهای مشابه شرق و غرب رقابت خواهد کرد.
 
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 10 خرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
1. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 1، جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل ۵ ژوئن ۱۹۶۷ / ۱۵ خرداد ۱۳۴۶ با حمله برق آسای هوایی اسرائیل به فرودگاه های مصر آغاز شد. هر چند که این حمله برق آسا بود ولی پیش زمینه های جنگ از مدت ها پیش و با تجهیز طرفین تدارک شده بود، اتحادها و افتراق ها شکل تازه ای به خود گرفته بود و همه منتظر یک جنگ بزرگ بودند.
بی شک رویه پهلوی در قبال جنگ در اسناد ساواک به صورت ویژه و در مطبوعات به صورت عام بازتاب داشته است.
رویه و سیاست پهلوی در این جنگ حمایت ظاهری از جهان عرب در مقابل اسرائیل و کمک نفتی و ... به رژیم صهیونیستی در خفا بود. موضوعی که از چشم رسانه های بین المللی از جمله مصر درگیر در جنگ مخفی نمانده و کمک های نفتی پهلوی به اسرائیل در روزنامه های مصر از جمله الاهرام بازخورد و بازتاب یافت.
موضوعی که ابتدا با تکذیب از سوی پهلوی و روزنامه های حکومتی مواجه و در ادامه به دلیل ارائه اسناد متقن از این کمک نفتی به این توضیح خنده دار منتهی شد که نفت ایران توسط کنسرسیوم به اسرائیل داده شده و ما اطلاعی از آن نداریم.
اسناد ساواک به خوبی نشان می دهد که ساواک اجازه این را نمی داد که برای شهدای جنگ شش روزه در ایران مراسمی گرفته شود جز با این شرط که اگر کسی خواست مراسم بگیرد باید مسبب واقعی جنگ یعنی جمال عبدالناصر را لعن کند اگر با این شرط کسی خواست مراسم بگیرد فبها و اگر نه که مجاز نیست. این دستور العمل صریح و مکتوب نصیری رئیس وقت ساواک ذیل درخواست آیت الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع تقلید بود.
آیت الله میلانی نیز، در رابطه با جنگ مسلمین و اسرائیل اعلامیه ای منتشر کردند، ایشان در این اعلامیه از مسلمانان خواستند از هرگونه معامله و رفتار دوستانه با اسرائیل خودداری نمایند و به مصیبت دیدگان فلسطینی مساعدت نمایند.
برابر سند شماره : 176 تاریخ : 8 /4 /46 پرونده آیت الله گلپایگانی در اسناد ساواک، تیمسار نصیری رئیس ساواک، پس از انتشار اعلامیه آیت الله میلانی، برای ایشان پیغام فرستاده که «اقدام در نوشتن اعلامیه کاملاً به ضرر ایشان تمام خواهد شد، و در فرصت مناسب تلافی، می شود».
حکومت که به شدت نگران موضعگیری های علما علیه اسرائیل بود به عوامل خود که در رأس آن ها ساواک قرار داشت دستور مراقبت جدی از موضعگیری علما و جلوگیری از پخش اعلامیه های آنان را صادر کرد.
رک انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 05 ، ص 332
 
۲. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 20
3. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 20
4. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 20
5. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 20
6. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 17  
7. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 2 ، این ادعا که در دوره پهلوی مسئولیت ها به وراثت از پدران معین به فرزندان مشخص منتقل نمی شد عجیب ترین ادعایی است که می توانست و می تواند مطرح شود، زیر بنای حکومت سلطنتی انتقال پادشاهی از پدر به فرزند یا برادر و ... است و از این روشن تر تبعیض می توان متصور شد؟! از سوی دیگر نیز مقامات از طریق ارتباط با دربار و شخص پادشاه تعیین می شد و نگاهی به سیر مسئولیت های افرادی چون اردشیر زاهدی که به واسطه ازدواج با دختر «محمدرضا پهلوی» و نیز فرزند فضل الله زاهدی نخست وزیر کودتا بودن به مناصبی چون سفارت و وزارت رسید موید این واقعیت است که در دوره پهلوی مسئولیت ها یا به وراثت و یا ارتباطات نزدیک به دربار تعیین می شد.
8. اطلاعات، 10 خرداد 1346، صص 2 و 17 
9. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 17
10. اطلاعات، 10 خرداد 1346، ص 17
https://iichs.ir/vdcaienu.49nmm15kk4.html
iichs.ir/vdcaienu.49nmm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما