«بالاخره ناصر مسلمان است و هر مسلمان باید از برادر مسلمان خود حمایت کند»!/ گزارش ساواک از تهیه و نشر اعلامیه در کرمان/ «سیاستمداران مملکت ما مانند سگ‌هایی هستند که دور لاشه جمع شده‌اند»!/ قاتلی در اهواز به دار آویخته شد/ «شوروی در جهاد اعراب علیه اسرائیل شرکت نمی‌کند»/ با انتخاب موشه دایان به وزارت دفاع؛ در اسرائیل کابینه جنگی تشکیل شد/ قصاب دیریاسین/ عارف: وظیفه نیروهای عراقی پاک کردن لکه ننگ سال ۱۹۴۸ است!/ شرکت در کنفرانس کلمبو/ رئیس اداره اطلاعات بانک کشاورزی/ حقوق بازنشستگی ما قلیل است/ وضع کارمندان بانک‌ها؟/ شهردار و رئیس شهربانی بغداد به تهران می‌آیند/ پست مرکزی برق تهران آتش گرفت
۱۳ خرداد ۱۳۴۶

«بالاخره ناصر مسلمان است و هر مسلمان باید از برادر مسلمان خود حمایت کند»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۴۶ «در تاریخ 5 /3 /46 در جلسه روضه‌خوانی منزل شیخ غلامحسین جعفری پس از ذکر مصیبت از اختلاف اسرائیل و مصر صحبت شد. آقای جزایری[1] اظهار داشت: اگر مصر بتواند این چند دولت را که با خودش متحد کرده نگه دارد، می‌تواند با اسرائیل و طرفدارانش مخالفت کند. در این موقع شیخ محمد جعفری گفت: بالاخره ناصر مسلمان است و مسلمانان جهان یک رویه به‌خصوصی دارند؛ خصوصا عرب‌ها که از یکدیگر خیلی حمایت می‌نمایند. هر مسلمانی باید از برادر مسلمان خود حمایت کند. بعد درباره زندانی شدن پدرش صحبت کرد و گفت: الحمدالله نتوانستند ایرادی مهم از پدرم بگیرند؛ زیرا اگر اتهامش مهم بود او را تبعید می‌کردند».[2]
 

گزارش ساواک از تهیه و نشر اعلامیه در کرمان

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۴۶ «محترما به طوری که استحضار دارند از چندی قبل به این طرف اعلامیه‌های پلی‌کپی‌شده‌ای در کرمان توزیع گردیده که از ساواک کرمان خواسته شد نسبت به شناسایی عاملین تهیه و توزیع این قبیل اعلامیه‌ها سریعا اقدام نمایند».
این سند می‌افزاید: طبق گزارشات واصله از ساواک مزبور چهار نفر به اسامی سیدکاظم هاشمی، محمود رضوی، شیخ حسین‌زاده، تقوی‌زاده (طلاب مدرسه معصومیه کرمان) نسبت به تهیه و پخش اعلامیه مورد سوء‌ظن واقع و در مورد شناسایی کامل و کنترل اعمال آنان اقدام تا پس از جمع‌آوری مدارک کافی تحت تعقیب قرار گیرند.
گزارش خبر مورخه 10 /3 /46 واصله از ساواک تهران حاکی بود که پاره‌ای از عناصر افراطی مذهبی در نظر دارند اعلامیه‌ای به منظور حمایت از مسلمانان و علیه اسرائیل منتشر سازند بلافاصله مراتب به کلیه ساواک‌ها منعکس و ساواک کرمان در پاسخ اعلام داشته که یکی از چهار نفر از اشخاص یادشده فوق (کاظم هاشمی) و شخص دیگری به نام جلیل مظهری با تهیه پیش‌نویس اعلامیه‌ای تحت عنوان «حمایت دول استعمارطلب از دولت کثیف اسرائیل تقبیح می‌شود» به امضای مردم استقلال‌خواه ایران به تاریخ 8 /3 /46 در صدد پلی‌کپی و تکثیر آن می‌باشند. توضیح اینکه فتوکپی پیش‌نویس آن را ارسال داشته است.
ساواک کرمان اضافه نموده که اعلامیه دیگری تحت عنوان «تهران می‌لرزد. دیکتاتور خون می‌ریزد» به امضای کمیته دانشجویان کرمانی مقیم مرکز به وسیله اشخاص مورد بحث در کرمان توزیع شده است (فتوکپی پیش‌نویس اعلامیه علیه اسرائیل و فتوکپی اعلامیه دانشجویان کرمانی با راهنما مشخص است). توضیح اینکه تاکنون سابقه قبلی از فعالیت مضره اشخاص مورد بحث به‌دست نیامده است.
در بخش «نظریه» این سند آمده است: با عرض مراتب فوق در صورت تصویب به ساواک کرمان ابلاغ شود سریعا نسبت به دستگیری افرادی که در زمینه تهیه و توزیع اعلامیه دست داشته‌اند اقدام نمایند و تلگراف تقدیمی و مخابره شود.[3]
 

«سیاستمداران مملکت ما مانند سگ‌هایی هستند که دور لاشه جمع شده‌اند»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۴۶ «در ساعت ۱۹ روز 8 /3 /46 سیداحمد جعفری واعظ در منزل سیداحمد تهامی (بانی روضه) به منبر رفت. موضوع گفتار وی درباره توحید بود و پس از ربع ساعت که از سخنرانی وی گذشت، اظهار داشت: امروز میز ریاست برای شما فایده ندارد؛ بروید اعمال خود را درست کنید. این میز ریاست است که شما را به جهنم می‌کشاند».
این سند به نقل از سیداحمد جعفری می‌افزاید: سیاستمداران مملکت ما مانند سگ‌هایی هستند که به دور لاشه جمع شده‌اند (منظور از لاشه میز ریاست است).
در ادامه این سند می‌خوانیم: تا آخر روضه مرتبا حرف‌های او مربوط به دستگاه و کنایه از آن بود. ضمنا روز 9 /3 /46 در بالای منبر می‌گفت: اگر حرف‌های مرا ضبط کنند و به سازمان امنیت هم ببرند من به غیر از حرف حق طبق آیه قرآن چیز دیگری نمی‌گویم.
در «نظریه منبع» این سند آمده است: تمام گفتار وی کنایه از دستگاه است و حرف‌هایش روی‌هم‌رفته تأثیری در مردم ندارد.[4]
 

قاتلی در اهواز به دار آویخته شد

قاتلی که چهار سال پیش دو دختر بچه دوازده و سیزده ساله را در بروجرد به قتل رسانده و پس از دستگیری و محاکمات لازم در دادگاه عالی جنایی استان خوزستان به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه امروز در محوطه زندان شهربانی اهواز به دار مجازات آویخته شد.
قاتل کرم‌الله ابراهیمی نام داشت و پنجاه‌ساله بود. وی در اسفندماه ١٣٤٢ دو دختر بچه دوازده و سیزده ساله به اسامی صنم‌بر و صدیقه را در بروجرد فریب داده و پس از انجام نیّت پلید خود آنها را خفه کرده بود.[5]
 

«شوروی در جهاد اعراب علیه اسرائیل شرکت نمی‌کند»

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز گزارش رسید که شوروی به متحدین خود در خاورمیانه، یعنی مصر و سوریه، اطلاع داده است که در «جهاد با اسرائیل» نباید توقع کمک مستقیم از شوروی داشته باشند. این مطلب گرچه رسما تأیید نشده، اما ناظران از اینکه شوروی به اعراب اطلاع داده که مایل نیست جنگی در خاورمیانه درگیرد این استنتاج را کرده‌اند.
علت دیگر آن است که شوروی مایل به جهاد اعراب برضد اسرائیل به منظور از بین بردن کامل آن نیست، بلکه بیشتر تبلیغات خود را برضد تحریکات آمریکایی در تجاوز اسرائیل، متوجه کرده است. شوروی از اولین دولی بود که در سال ١٩٤٨ اسرائیل را به رسمیت شناخته و هنوز با آن روابط کامل دیپلماتیک دارد.
از روی اطلاعات جسته و گریخته‌ای که از مذاکرات شوروی با مصر و سوریه به‌دست آمده معلوم می‌شود که شوروی خواستار یک انفجار بزرگ در خاورمیانه نیست و حتی کمتر از این خواستار مقابله و درگیری مستقیم با آمریکاست. یکی از هدف‌های شوروی در دفاع اعراب بیرون راندن ناوگان ششم آمریکا از مدیترانه، از طریق پیروزی‌های دیپلماتیک است؛ به این ترتیب پایگاه‌های «ناتو» در مدیترانه از بین خواهد رفت.[6]
 

با انتخاب موشه دایان به وزارت دفاع؛ در اسرائیل کابینه جنگی تشکیل شد

خبرگزاری‌های «آسوشیتد پرس»، «رویتر»، «یونایتد پرس» و «خبرگزاری آلمان» گزارش دادند: اسرائیل امروز ژنرال موشه دایان، برجسته‌ترین قهرمان جنگی خود، را به وزارت دفاع انتخاب کرد تا خود را برای مقابله در جنگ احتمالی با اعراب آماده کند.
انتصاب دایان که در اورشلیم توسط لوی اشکول، نخست‌وزیر، صورت گرفت، به قول اسرائیل مبنی بر اینکه علیه محاصره خلیج عقبه توسط مصر اقدام قطعی به عمل خواهد آورد، قاطیت بیشتری داد. اسرائیل برای این اقدام خود مهلتی قائل نشده است.
موشه دایان، ژنرال یک‌چشمی، ۵۲ سال دارد؛ در سال ١٩٥٦ که اسرائیل به هم‌دستی فرانسه و انگلیس به مصر حمله کرد، وزیر دفاع بود و انتصاب او به وزارت دفاع اقدامی برای تقویت کابینه اشکول شمرده می‌شود که از داخل برای دست زدن به اقدامات قطعی‌تر تحت فشار قرار گرفته است.
 
بن گوریون، رئیس‌جمهور اسرائیل، و موشه دایان، وزیر جنگ اسرائیل، هنگام سان دیدن از نیروهای مسلح
بن گوریون، رئیس‌جمهور اسرائیل، و موشه دایان،
وزیر جنگ اسرائیل، هنگام سان دیدن از نیروهای مسلح
شماره آرشیو: 1-6256-4ع
 
قصاب دیریاسین
خبر انتصاب موشه دایان به وزارت دفاع اسرائیل امروز با نگرانی عمیق در جراید اردن چاپ شد. جراید اردن کابینه جدید اسرائیل را «کابینه جنگی» نامیدند و دشنام‌های فراوان نثار موشه دایان کردند و او را «قصاب دیر یاسین» خواندند.
روزنامه «اورشلیم تایمز» ترمیم کابینه اسرائیل را به عنوان «اخطار فوری به جهان»، مبنی بر اینکه «اسرائیل عزم جنگ دارد» تلقی کرد و پیشنهاد نمود که کنفرانس سران عرب برای رفع اختلاف کامل مصر، سوریه، عربستان سعودی و اردن تشکیل شده تا همگی مانند تن واحد به مقابله با اسرائیل برخیزند.
 
عارف: وظیفه نیروهای عراقی پاک کردن لکه ننگ سال ۱۹۴۸ است!
رادیو بغداد خبر داد به تعداد نامعلومی از هواپیماهای جت عراقی بغداد را ترک کرده‌اند تا مواضع خود را در خط مقدم جبهه اعراب با اسرائیل اشغال کنند. نوع و تعداد هواپیماها اعلام نشد، بلکه فقط نام این اسکادران که «نیروی صلاح‌الدین» نام دارد برده شد.
در مراسم تودیع با خلبانان این هواپیماها، پرزیدنت عارف، رئیس‌جمهوری عراق، در پایگاه حبانیه حاضر شد و به آنها گفت: وظیفه آنها پاک کردن لکه ننگ سال ١٩٤٨ است. سال ١٩٤٨ سالی است که دولت اسرائیل تشکیل شد.
عارف افزود: به خدای متعال سوگند می‌خورم که اگر در مقام ریاست‌جمهوری نبودم، اولین کسی بودم که همراه با شما می‌آمدم.[7]
 

شرکت در کنفرانس کلمبو

از طرف دولت ایران آقای مهندس نفیسی، معاون فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش، برای شرکت در کنفرانس کلمبو، که درباره مسائل فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود، عازم بانکوک، پایتخت تایلند، شد.[8]
 

رئیس اداره اطلاعات بانک کشاورزی

آقای دکتر فصیح‌پور به سمت رئیس اداره اطلاعات و مطبوعات بانک اعتبارات کشاورزی ایران منصوب شد.[9]
 

حقوق بازنشستگی ما قلیل است

کارگران شهرداری اراک طی نامه مفصلی نوشته‌اند: سال‌ها عمر خود را در خدمت شهرداری اراک گذرانده‌ایم و اینک که به سنین کهولت رسیده‌ایم و دوران خدمتمان به اتمام رسیده، طبق قانون کار بازنشسته می‌شویم. بازنشسته شدن به سبب سالیان خدمت‌گزاری می‌باشد و بایستی حقوق بازنشستگی متناسب وضع زندگی روز باشد؛ زیرا وقتی کسی بازنشسته می‌شود، دیگر نمی‌تواند خدمتی انجام دهد و با این وصف حقوق بازنشستگی، در ماه 1.050 ریال، ملاحظه بفرمایید با ماهی 105 تومان چگونه ممکن است حتی یک نفر به تنهایی بتواند زندگی کند تا چه رسد به آنکه یک خانواده را بخواهد اداره نماید.
بدین لحاظ از مقامات مسئول درخواست می‌شود نسبت به ما کارگران توجه عاجلی مبذول شود که لااقل با حقوق بازنشستگی بتوانیم عائله خود را اداره کنیم.
به امضای سه نفر از کارگران شهرداری اراک.[10]
 

وضع کارمندان بانک‌ها؟

روزنامه «اطلاعات» با انتشار درخواستی نوشت: در روزنامه خواندیم که دولت لایحه‌ای در دست دارد که کارمندان بانک‌های خصوصی، که عموما از افراد تحصیل‌کرده و زحمتکش می‌باشند، جزء کارمندان رسمی محسوب شوند و چند شب قبل هم در ستون گفت‌وگوی تلفنی خواندیم که قرار است کانون بانک‌ها به این بی‌سروسامانی وضع استخدامی کارمندان بانک‌های خصوصی خاتمه دهد.
خوب است این لایحه در دست هر مقامی که هست زودتر به مجلسین داده شود تا هزاران نفر از کارمندان این بانک‌ها از این بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.
به امضای عده‌ای از کارمندان بانک‌های خصوصی.[11]
 

شهردار و رئیس شهربانی بغداد به تهران می‌آیند

طبق دعوتی که شده شهردار بغداد همراه رئیس کل شهربانی بغداد به تهران می‌آیند.
شهردار و رئیس شهربانی بغداد در مدت اقامت خود در تهران میهمان شهرداری و شهربانی پایتخت بوده و از نقاط دیدنی تهران و مراکز شهر بازدید خواهند کرد.[12]
 

پست مرکزی برق تهران آتش گرفت

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز مرکز بزرگ تبدیل‌کننده برق در شمال پارک شهر آتش گرفت و برقی قسمت مهمی از شهر تهران قطع شد.
بر اثر وقوع این حادثه، جریان برق روزنامه «اطلاعات» نیز قطع گردید و انتشار روزنامه به تأخیر افتاد.
خبرنگار اجتماعی «اطلاعات» خبر داد که خاموشی امروز وسیع بود و در سراسر مناطق جنوب غرب و مرکز تهران روی داد و برق بسیاری از مؤسسات دولتی ملی و وزارت‌خانه‌ها و بازار خاموش شده بود.[13]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 13 خرداد 1346 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آقای سیدعلی اکبری جزایری فرزند سیدمحمدحسین در سال 1270ش در نجف اشرف به دنیا آمد. از هشت‌سالگی به تهران آمده و در آنجا ساکن شد. وی ابتدا به شغل طلاسازی در بازار زرگرهای تهران اشتغال داشت؛ پس از آن به معامله املاک پرداخت.
وی به جهت همسایگی با آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین جعفری همدانی در بیشتر جلسات متشکله در منزل ایشان شرکت می‌کرد.
همین امر حساسیت ساواک را برانگیخته و او را در ردیف سوژه‌های ساواک قرار داده بود.
[2] . آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین جعفری همدانی به روایت اسناد ساواک، ص 211.
[3] . انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 1، ص 238.
[4] . همان، ص 240.
[5] . اطلاعات، ۱۳ خرداد ۱۳۴۶، ص ۱۳.
[6] . همان، صص ۲ و ۱۳. 
[7] . همان، ص ۵.
[8] . همان، ص ۴.
[9] . همان‌جا.
[10] . همان، ص ۶.
[11] . همان‌جا.
[12] . همان، ص ۱۶.
[13] . همان، صص ۱ و ۱۳.
https://iichs.ir/vdcbzfb5.rhbsspiuur.html
iichs.ir/vdcbzfb5.rhbsspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما