آیت‌الله مکارم شیرازی: اشتباه بزرگ در جنگ، اتکا به نیروی شوروی در مقابل اسرائیل بود!/ طلبه‌ای که علیه اسرائیل حرف زد بلافاصله دستگیر شد!/ اعراب آتش‌بس را پذیرفتند/ سوریه هم پذیرفت/ ملک حسین: دوستان ما را تنها گذاشتند/ آخرین خبر؛ قوای اسرائیل در کنار کانال سوئز اردو زد
۱۹ خرداد ۱۳۴۶

 

آیت‌الله مکارم شیرازی: اشتباه بزرگ در جنگ، اتکا به نیروی شوروی در مقابل اسرائیل بود!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 19 خرداد 1346 «جلسه هفتگی در حسینیه اصفهانی‌ها روز جمعه 19 /3/ 46 سخنران شیخ ناصر مکارم... جمعیتی در حدود هفتصد نفر در ساعت 18 شیخ ناصر مکارم منبر رفت و درباره هدف انسان و پشتکار مسلمین سخن گفت و سپس افزود: در این مجلس می‌خواهم سه موضوع مهم را برای شما بیان کنم، اما موضوع اول: بعد از این حوادث اخیر که میان مسلمانان و دولت غاصب اسرائیل و اربابان و حامیان استعمارگر آنها واقع شد، بعد از این قضیه آتش‌بس، در میان بعضی از مردم ضعیف‌النفس گفت‌وگوهایی دیده می‌شود».
این گزارش به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی می‌افزاید: این مطلب را من به همه شما مسلمانان بگویم: زندگی فرازونشیب دارد. جنگ پیشامدهای گوناگون دارد و یک روز و ده روز تمام نمی‌شود. شما از ملت رشید الجزایر عقب نیستید؛ هفت سال تمام جنگیدند و بالاخره پیروز شدند. این ملت رشید ویتنام بیست سال است که می‌جنگند. مردمی می‌توانند در پیشامد پیروز شوند که از مشکلات نترسند؛ روحیه آنها قوی باشد؛ ایمان آنها قوی باشد؛ استقامت وجود آنها را احاطه کرده باشد.
اما نکته دوم: همه بشنوند. یکی از مشکلاتی که در این حوادث اخیر، یعنی جنگ بین مسلمانان و اسرائیل، دامنگیر مسلمانان شد برای دور افتادن از یک قانون قرآن بود. اشتباه بزرگ عده‌ای از ممالک اسلامی این بود که در این حوادث تکیه بر غیرمسلمان کردند. تکیه به دولت روسیه شوروی کردند، غافل از اینکه مسلمان باید روی پای خودش بایستد. دشمنان اسلام از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، همه دشمنان اسلام هستند. ‌ای مسلمانان با نیروی خود به جنگ دشمن بروید و این درس خوبی بود برای مسلمانان که از قوای خودشان استفاده کنند. این روسیه شوروی که خدا نمی‌شناسد و پایبند هیچ‌ چیز نیست، چگونه پشتیبان مسلمان در این حوادث می‌شود؟! باید مسلمانان در آینده با نیروی قرآن، با نیروی خودشان دشمن را بکوبند...
سپس جلسه هفتگی را تشویق نمود و گفت: باید این جلسات ادامه پیدا کند و جمعیت آن ده برابر شود که نشان بدهید هنوز شکست نخورده‌اید و زنده هستید و پس از آن درباره دبیرستان انصاری بیان داشت که با همت آقایان علما و تاجران این شهرستان دبیرستانی به نام انصاری درست شده که امیدوارم جوان‌های خودتان را در این دبیرستان اسم‌نویسی نمایید و جوان‌های خود را به دست یک مشت دبیر بی‌تجربه و غریبه نسپارند و پس از آن در خاتمه دعای برای مسلمین نمود و جلسه در ساعت 18 خاتمه یافت.[1]
 

طلبه‌ای که علیه اسرائیل حرف زد بلافاصله دستگیر شد!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 19 خرداد 1346 «ساعت 21 جاری شیخ عزیزالله محمدی[2] فرزند کرمعلی، اهل اراک، در مجلس سوگواری مسجد نو ضمن دعا به [امام] خمینی، مردم را علیه اسرائیل تحریک و اعلام جهاد داده. نام‌برده بلافاصله دستگیر و تحت بازجویی هست».[3]
 

اعراب آتش‌بس را پذیرفتند

رادیو قاهره دو ساعت بعد از نیمه‌شب به وقت تهران، ناگهان مارش نظامی را که از ابتدای جنگ مرتب می‌نواخت، قطع کرد و اعلام نمود: دولت مصر آتش‌بس را پذیرفته است.
رادیو قاهره پیش از آنکه خبر پذیرفتن آتش‌بس توسط دولت مصر را اعلام کند، چندین بار ملت مصر را دعوت کرد تا خبر مهمی را که رادیو قاهره پخش می‌کند گوش کنند. قبلا رادیو قاهره با چند تفسیر کوتاه ذهن مردم را می‌خواست برای قبول آتش‌بس آماده کند.
دو ساعت بعد از نیمه‌شب گوینده رادیو مصر با صدای پرهیجانی اعلام کرد:
دولت جمهوری متحده عربی پس از بررسی قطعنامه شورای امنیت، پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفت و به نیروهای خود دستور داد سلاح را زمین بگذارند.
رادیو قاهره سپس متن نامه نماینده دائم دولت مصر در سازمان ملل را که نیمه‌شب گذشته تسلیم اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، نمود پخش کرد.
 

سوریه هم پذیرفت

سوریه در ساعت 4:50 به وقت تهران اعلام داشت که مقررات آتش‌بس را پذیرفته است. اعلام موافقت سوریه با آتش‌بس به جنگ چهارروزه اعراب و اسرائیل عملا پایان بخشید.
اردن شب پنجشنبه و مصر اندکی بعد از نیمه‌شب گذشته با آتش‌بس موافقت کرده بودند.
اردن و مصر و سوریه از جمله سه کشور اصلی جنگنده علیه اسرائیل بودند. اندکی قبل از اینکه سوریه توافق خود را با آتش‌بس اعلام نماید، آبا ابان، وزیر خارجه اسرائیل، در شورای امنیت گفته بود: مادامی که سوریه و عراق نیز مانند اردن و مصر مقررات آتش‌بس را نپذیرند، جنگ همچنان دنبال خواهد شد.
وزیر خارجه اسرائیل گفته بود که هم‌اکنون جنگ‌های شدیدی بین نیروهای اسرائیلی و سوری ادامه دارد.
آبا ابان آن‌گاه از شورای امنیت خواسته بود به کشورهای عربی دستور دهد هر چه زودتر مقررات آتش‌بس را قبول کنند.[4]
 
 شاید مطالب شماره‌های دیگر روزنامه «اطلاعات» درباره جنگ دوم اعراب و اسرائیل نیز برای شما خواندنی باشد:
 

روزشمار 25 اردیبهشت 1346/ روزشمار 27 اردیبهشت 1346/ روزشمار 30 اردیبهشت 1346/ روزشمار 3 خرداد 1346/ روزشمار 6 خرداد 1346/ روزشمار 7 خرداد 1346/ روزشمار 8 خرداد 1346/ روزشمار 10 خرداد 1346/ روزشمار 13 خرداد 1346/ روزشمار 14 خرداد 1346/ روزشمار 15 خرداد 1346/ روزشمار 16 خرداد 1346 /  روزشمار 17 خرداد 1346/ روزشمار 18 خرداد 1346


ملک حسین: دوستان ما را تنها گذاشتند
«یونایتدپرس» گزارش داد: رادیو لندن امروز اظهارات ملک حسین را در یک کنفرانس مطبوعاتی در امّان نقل کرد.
ملک حسین در این کنفرانس گفت که بعضی ملل دوست ما را تنها گذاشتند.
وی افزود که پس از قبول پیشنهاد آتش‌بس از طرف اردن، فعالیت‌های نظامی خفیفی در خاک اردن وجود داشت.
حضور ملک حسین در کنفرانس مطبوعاتی عملا شایعاتی را که درباره فرار او وجود داشت تکذیب کرد. ملک حسین گفت که آتش‌بس در خاک اردن از ساعت ۱۱:30 نصف شب چهارشنبه اجرا شد و پس از آن فقط تیراندازی‌های پراکنده‌ای روی داد که بیشتر آنها برای دفاع شخصی بوده است.
ملک حسین گفت: احتیاجی ندارد که بگویم ما از تنها ماندن خود مأیوس شدیم و کشور ما که احساس می‌کرد همدردی را در قلب‌های بسیاری از افراد برخواهد انگیخت و همیشه به عنوان کشوری شجاع شناخته شده بود، تنها ماند و بسیاری از دوستان ما و آنها که همیشه در راه حق و عدالت بودند ما را رها کردند.[5]
 

آخرین خبر؛ قوای اسرائیل در کنار کانال سوئز اردو زد

فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی کنترل کامل شبه‌جزیره سینا را به‌دست آورده‌اند.
ژنرال کاویش، فرمانده نیروهای اسرائیلی، که قوای جنگی اسرائیل را در جبهه جنوب رهبری می‌کرد، گفت که اسرائیل کنترل خود را در سواحل بحر احمر در شبه‌جزیره سینا گسترش داده است.
شهر تل‌آویو امروز غرق در شادی است. تلگرافی که فرمانده نیروهای اسرائیلی در جبهه جنوب برای ژنرال رابین فرستاده خوشحالی اسرائیلی‌ها را دوچندان کرده است.
فرمانده اسرائیل در جبهه جنوب در تلگرام خود چنین نوشته است: خوشحالم به شما اطلاع دهم که نیروهای ما در ساحل کانال سوئز و بحر احمر اردو می‌زنند.[6]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 19 خرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک، کتاب اول، ص 278.
[2] . حجت‌الاسلام عزیزاللّه محمدی فرزند کرمعلی در سال 1318ش در اراک متولد شد. گزارشگر ساواک در سال 1346 وی را طلبه ساکن مدرسه آیت‌اللّه بروجردی شهرری معرفی کرده است. وی در پی مسافرت به شیراز جهت تبلیغ و نشر معارف دینی در سال 1346 در مسجد نو شیراز اقدام به سخنرانی علیه رژیم اشغالگر قدس نمود.
به دنبال آن ساواک وی را بازداشت کرد. پس از صدور قرار بازداشت موقت توسط اداره دادرسی ارتش، وی به پنجاه روز حبس تأدیبی محکوم شد. با اعتراض دادستان، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد و مدت محکومیت وی به سه ماه افزایش یافت.
[3] . شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامحسین حقانی به روایت اسناد ساواک، ص 92.
[4] . اطلاعات، ۱۹ خرداد ۱۳۴۶، صص ۱، ۲ و ۶.
[5] . همان، ص ۱۶.
[6] . همان، ص 8.
https://iichs.ir/vdccm1qi.2bqpe8laa2.html
iichs.ir/vdccm1qi.2bqpe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما