برنامه جامعه یهودیان ایران برای جشن‌های تاج‌گذاری!/ گزارش ساواک درباره ارتباطات کمونیست‌های عراق با حزب توده ایران!/ گزارش ساواک از یک شکست/ سرمقاله «اطلاعات» علیه روحانیت/ پیام شاه به عارف!/ ایران از انگلستان «هوور کرافت» می‌خرد/ در صورت تأمین اعتبار؛ وزارت دارایی هزار کارمند استخدام خواهد کرد/ معاون وزارت بهداری: جمعیت سربار جامعه زیاد می‌شود!/ «قالی‌بافان پشت مرزهای اروپا متوقف شدند»/ سه نفر مأمور اصلاحات ارضی محکوم شدند/ روادید مسافرت بین ایران و اسپانیا لغو شد
9 مهر 1346


برنامه جامعه یهودیان ایران برای جشن‌های تاج‌گذاری!

«شورای یهودیان ایران» در تلگرافی به «شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی ایران» برنامه یهودی‌های کشور را برای جشن‌های تاج‌گذاری اعلام کرد.
در این تلگراف به تاریخ 9 مهر 1346 آمده است: جامعه یهودیان ایران غیر از مشارکت وسیع و عمومی در تمام مظاهر جشن‌های تاج‌گذاری در تهران و شهرستان‌ها، که به اشکال مختلف به عنوان اهالی شهر از طریق اماکن، انجمن‌های محلی، شرکت‌ها و مؤسسات، اتاق بازرگانی، سازمان‌های مختلف و غیره دارد، یک برنامه اختصاصی را هم با کمال افتخار به مرحله اجرا می‌گذارد.
برای این کار از یک سال قبل شورایی به نام شورای یهودیان ایران برای جشن‌های تاج‌گذاری و شاهنشاهی تشکیل شده است که رؤسای سازمان‌های یهودی و معتمدین جامعه در آن عضویت دارند و دفتر آن در خیابان شاه شماره 42 تهران است.
این شورا دستورالعمل‌های مربوطه را به انجمن‌های محلی در شهرستان‌ها صادر نموده تا با هماهنگی با شوراهای محلی جشن‌ها برنامه جشن جامعه‌های یهودی را اجرا کنند.
وظیفه جامعه‌های شهرستان‌ها با توجه به برنامه کلی هر شهر عبارت از آذین‌بندی مراکز یهودی، برقراری مجالس جشن و پذیرایی در هفته جشن‌ها و ادای نماز جماعت برای دعای مخصوص در حضور تورات مقدس در روز 6 آبان و ادای احترام کلیه جامعه یهودی نسبت به خاندان جلیل سلطنت از طریق تلگرام می‌باشد.
این تلگراف می‌افزاید: در تهران این برنامه وسیع‌تر است و به شرح زیر می‌باشد:
روز 4 آبان از ساعت 7:30 دقیقه بعد از ظهر ضیافت شام و شب‌نشینی رسمی از طرف جامعه در هتل ونک برگزار می‌شود که در آن پانصد نفر شرکت خواهند داشت. برای برنامه این جشن بیست نفر از هنرمندان طراز اول بین‌المللی از اسرائیل دعوت شده‌اند[1] که برنامه مخصوص اجرا می‌کنند و در صورت امکان در تلویزیون و سایر جشن‌ها هم شرکت می‌نمایند.
به مناسبت جشن فرخنده تاج‌گذاری یک بخش کامل جراحی در طی سال برای بیمارستان و درمانگاه کانون خیرخواه ایجاد گشته[2] مراسم افتتاح آن در روز 4 آبان به عمل خواهد آمد.
به سلامتی ذات اقدس شهریاری و خاندان جلیل سلطنت مقرر است از روز 4 آبان تا پانزده روز، کلیه شاگردان مستمند مدارس یهودی در سراسر ایران از طرف جامعه اطعام شوند. علاوه بر این سازمان بانوان یهود ایران در همان تاریخ مدت پانزده روز هزار نفر کودک مستمند و یا بی‌سرپرست را اطعام خواهد کرد.
طبق دستورالعمل شورای یهودیان ایران در روز 4 آبان در لحظه تاج‌گذاری در سراسر ایران در تمام کنیسه‌ها مراسم دعای مخصوص اجرا خواهد شد.
یهودیان جهان: شورای یهودیان از مدتی قبل تقریبا کلیه جامعه‌های یهودی جهان و سازمان‌های بین‌المللی و شخصیت‌های برجسته یهودیت جهان را برای نشان دادن و ابراز مراتب احترام عمیق یهودیان جهان نسبت به مقام شامخ سلطنت ایران تجهیز نموده و این جامعه‌ها و مؤسسات در طی جشن‌ها هر یک به طریقی مراتب ارادت و احترام و حق‌شناسی عمیق خود را به دربار شاهنشاهی عرضه خواهند داشت و این عمل را در مطبوعات یهودی منعکس خواهند نمود.[3]
 

گزارش ساواک درباره ارتباطات کمونیست‌های عراق با حزب توده ایران!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 مهر 1346 «اساسا کادرهای درجه یک حزب کمونیست عراق پرورش یافته سازمان‌های مخفی حزب توده در ایران بودند (به‌ویژه در دوره حکومت مصدق) و به همین علت رهبری حزب توده با سوابق و آشنایی شخصی که با رهبران حزب کمونیست عراق دارد می‌تواند برای انجام کارهایی در ایران استفاده نماید».
این سند می‌افزاید: «علاوه بر این در عراق تعداد ایرانیان و کردها بسیار زیادند و همین امر به کارهای رهبری حزب توده کمک‌های فراوانی می‌کند. در شرایط فعلی رابطه‌ای که بین کمیته مرکزی حزب توده (لایپزیک) و کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق وجود دارد و فقط از طریق رادمنش صورت می‌گیرد تا آنجا که اطلاع حاصل شده رادمنش برای انجام کارهای پنهانی تا حدودی از دو نفر (آشوت شهبازیان و ناصر صارمی) استفاده می‌نماید.
در بخش دیگری از این سند آمده است: ایرج اسکندری و کامبخش و غیره کمترین اطلاعی در مورد امور مربوط به حزب در ایران ندارند. رادمنش خودش با اطلاع و همکاری روس‌ها امور را اداره می‌نماید. از کارهایی که از طریق ارتباط و کمک با حزب کمونیست عراق در داخل ایران انجام می‌دهند انتشار روزنامه "شعله جنوب"[4] و ارتباط از طریق بصره است».[5]
 

گزارش ساواک از یک شکست؛ برنامه محدودسازی روحانیت تحت عنوان تعمیر فیضیه چگونه شکست خورد؟!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 9 مهر 1346 «در تاریخ 5 /7 /46 به ساواک قم ابلاغ گردیده بود با توجه به اینکه تخلیه و تعمیرات مدارس فیضیه و دارالشفاء در بدو امر با پیشنهاد و تحت نظارت آن ساواک و با همکاری سایر سازمان‌های ذی‌صلاح صورت گرفته به چه علت در حال حاضر آن ساواک از دخالت و نظارت در امر تعمیرات و اسکان طلاب در مدارس مزبور خودداری نموده و همچنین به دستور چه شخصی این مدارس در اختیار آیات الله گلپایگانی و شریعتمداری گذارده شده است».
این سند می‌افزاید: پاسخ واصله از ساواک قم حاکی است برنامه‌هایی که در مورد تخلیه و تعمیرات مدارس مزبور در بدو امر و پس از خاتمه تعمیرات و نحوه اسکان طلاب از طرف این ساواک پیشنهاد شده بود و اجرای آن هم هیچ گونه مانعی نداشت پس از تعطیل و تخلیه مدارس از طلاب و ورود آقای کوثری، نماینده مخصوص آقای نخست‌وزیر، به قم و ملاقات با آیات الله مزبور به تهران مراجعت و تلفنی به آقای مهران اطلاع داده است که مدارس فیضیه و دارالشفاء به آیات الله شریعتمداری و گلپایگانی واگذار شود که مراتب به مرکز اعلام و چون امریه‌ای در این خصوص واصل نشده، این ساواک در مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفته بود؛ لذا وسیله آقای مهران در اجرای امر آقای نخست‌وزیر، مدارس مورد بحث تحویل آیات مزبور گردید؛ لذا کلیه برنامه‌ها و تصمیمات این ساواک بی‌نتیجه مانده است.
ساواک قم اضافه کرده پس از صدور اوامر آقای نخست‌وزیر و عدم وصول امریه از مرکز در مورد عدم تحویل مدارس ضرورت نداشته که این ساواک مداخله یا ممانعت در مورد واگذاری مدارس مزبور نماید؛ چون با صدور دستور آقای نخست‌وزیر، طرح‌ها و برنامه‌های این ساواک در مورد تشکیلات و سازمان‌‎بندی مدارس خنثی گردید و آیت‌الله گلپایگانی و شریعتمداری نیز از هر گونه تعهدی شانه خالی کردند.
در حال حاضر در حدود صد اتاق در اختیار طلاب مدارس مذکور قرار گرفته و از تحویل حجره به طلاب مؤسسه تبلیغات دینی وابسته به اوقاف به عنوان اینکه کافر هستند خودداری می‌نمایند و حتی احمد غروی به یکی از طلاب گفته اگر گردنم را هم بزنند محال است که به این دست طلاب حجره بدهم.
ساواک قم در پایان افزوده: چون این ساواک از منظور آقای نخست‌وزیر درباره واگذاری مدارس به آیات اطلاعی ندارد مقرر فرمایند چنانچه سیاست فعلی ایجاب می‌نماید ساواک در امور مربوط به مدارس مزبور از جمله اسکان طلاب دخالت نماید، اوامر عالی را ابلاغ فرمایند.
در «نظریه» این سند آمده است: با توجه به اینکه در موقع تحویل مدارس مزبور به آیت‌الله گلپایگانی و شریعتمداری، رئیس ساواک قم با آیات مزبور تماس حاصل و تعهدی در 8 ماده از نام‌بردگان گرفته که با راهنما مشخص است حال اینکه ساواک قم اعلام نموده این ساواک با توجه به صدور دستور آقای نخست‌وزیر ضرورتی نداشته در امر تعمیرات و اسکان طلاب مدارس فیضیه و دارالشفاء مداخله نماید صحیح به نظر نمی‌رسد و ساواک مربوطه نتوانسته در انجام مأموریت امور مربوطه وظایف خود را انجام دهد؛ علی‌هذا در صورت تصویب به ساواک قم شدیدا تذکر داده شود با توجه به دستورالعمل کلی، که قبلا به آن ساواک ابلاغ گردیده، و همچنین با توجه به تعهد 8 ماده‌ای که از آیات الله گلپایگانی و شریعتمداری گرفته است، در مورد اسکان طلاب مدارس مزبور اقدام نماید.
در ذیل این سند تصریح شده است: موافقت می‌شود و رئیس ساواک عمل صحیحی نکرده و خود شخصا در روز تخلیه حضور داشته و دستور می‌داده تظاهر خود را کم کند و قدرت معنوی خود زیاد کند.[6]
 

سرمقاله «اطلاعات» علیه روحانیت؛ «روحانیت و فرستنده مخفی»!

روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: فرستنده موسوم به «پیک ایران» به عنوان اینکه در ایران تضییقاتی نسبت به روحانیون وجود دارد و دین اسلام به خطر افتاده اخیرا اعلامیه‌ای منتسب به یکی از روحانیون خارج از کشور انتشار داده است. خوانندگان ما می‌دانند «پیک ایران» بازمانده چند بلندگوی مخفی کمونیستی است که در سال‌های گذشته برای هتاکی و فحاشی و جعل اخبار درباره ایران به‌وجود آمده بود و از آن بلندگوها على‌الظاهر یکی دو تا باقی مانده است که محل فرستنده و هدف و ماهیت گردانندگان آن خوشبختانه بر ملت ایران پوشیده نیست.
این فرستنده مخفی را که مرکز آن در آلمان شرقی قرار دارد، رهبران فراری حزب توده اداره می‌کنند؛ کسانی که به اتهام ضدیت با اصول دیانت و رژیم و قانون اساسی کشور تحت تعقیب‌اند و برای فرار از کیفر به خارج گریخته‌اند. پس صرف نظر از موضوع و محتوای اعلامیه و اینکه تا چه درجه حقیقت دارد و چگونه به دست آقایان رسیده جالب این است که از چه وقت کمونیست‌های آواره از وطن، درد دین پید کرده و از فشار و تضییق!! به روحانیت به‌دروغ چنان دستخوش تأسف و تأثر شده‌اند که تصمیم گرفته‌اند نقش مدافع دین و مذهب و وظیفه نشر افکار بعضی روحانیون را به عهده بگیرند.
در متن اعلامیه مورد بحث آمده است: «نقشه این است که به اسم اصلاحات مملکت را به حال عقب‌افتادگی نگه دارند و با نام اسلام احکام مقدسه آسمانی را پایمال کنند!» و ظاهرا به همین دلیل هم توده‌ای‌های سابق، که اخیرا اسم توده را برداشته و به دار و دسته خودشان رسما عنوان حزب کمونیست ایران داده‌اند و با این عنوان در مجامع جهانی کمونیست‌ها شرکت می‌کنند، مصمم شده‌اند به کمک دین و مذهب بشتابند، اما این نقاب تزویری که آنها به صورت خود زده‌اند هرگز نمی‌تواند ماهیتشان را پوشیده بدارد؛ زیرا کیست که فراموش کند در دوران ترک‌تازی حزب توده و هنگامی که این آقایان بر مرکب مراد می‌راندند چطور عملا و علنا با مبانى مذهب و روحانیت ضدیت می‌کردند و به ریشه دین و ملیت می‌زدند و حتی در یک فرصت کوتاه که پیش از حوادث ۲۸ مرداد به دستشان افتاد به تصور اینکه کار تمام شده است ملاحظات را به کلی کنار گذاشته قانون اساسی را که ضامن دیانت اسلام است، لگد مال کردند و مقدمات حکومت جمهوری دموکراتیک تدارک می‌دیدند که اگر آن توطئه به ثمر می‌‎رسید، امروز نامی و نشانی از مذهب و روحانیت در این سرزمین باقی نمانده بود.[7]
 

پیام شاه به عارف!

«رادیو بغداد» در گزارشی اعلام کرد: دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران، در رأس هیئتی وارد بغداد شد و مورد استقبال کاردار سفارت ایران در بغداد و مسئولین وزارت اقتصاد عراق قرار گرفت.
آقای دکتر عالیخانی در فرودگاه بغداد اظهار داشت: روابط بازرگانی و اقتصادی ایران و عراق بسیار متین است و دلیل این روابط حسنه آن است که ایران در نمایشگاه بغداد غرفه‌ای ترتیب داده و اینجانب برای افتتاح آن به بغداد آمده‌ام.
وزیر اقتصاد ایران اضافه کرد که باعث سرافرازی من است که حامل پیامی از جانب اعلیحضرت شاهنشاه و ملت ایران برای حضرت رئیس‌جمهور و ملت عراق می‌باشم.[8]
 

ایران از انگلستان «هوور کرافت» می‌خرد

«آسوشیتدپرس» از لندن گزارش داد: نیروی دریایی شاهنشاهی ایران ساختمان ده فروند «هوور کرافت» را به کمپانی انگلیسی سازنده «هوور کرافت» سفارش داده است. «هوور کرافت» وسیله‌ای است که می‌تواند روی آب و زمین حرکت کند و برای عملیات پاسداری در سواحل خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. «هوور کرافت» می‌تواند اسلحه حمل کند.[9]
 

در صورت تأمین اعتبار؛ وزارت دارایی هزار کارمند استخدام خواهد کرد

وزارت دارایی مشغول تدارک عوامل اجرایی قانون مالیات درآمد برای سال آینده است. قسمتی از این فعالیت مصروف تدوین و تنظیم آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فرم‌های مالیاتی است که در ماه‌های آینده این کار خاتمه خواهد یافت و قسمتی دیگر مربوط به سازمان دادن ادارات مالیاتی و تعیین ممیز و کمک ممیز و ممیز کل می‌باشد که در این قسمت بزرگ‌ترین نقص عدم وجود کادر کافی است.
برای جبران کمبود کادر مالیاتی سیصد کارمند لیسانس و دیپلمه استخدام شدند که هم‌اکنون مشغول آموزش می‌باشند، ولی در بررسی‌های اخیر معلوم شد که حداقل هزار کارمند دیپلم و لیسانس جدید دیگر نیز مورد احتیاج است که آن هم باید استخدام گردد.
استخدام این عده باید طوری انجام گیرد که تا پایان سال جاری دوره آموزشی مربوطه را طی کنند و آماده کار در اول سال آینده باشند. این تقاضا در درجه اول مشکلات مالی و اعتباری دارد. برای حل این مشکل از طرف وزارت دارایی با مراجع مسئول تماس گرفته شد و اگر اعتبار لازم تأمین گردد، وزارت دارایی اقدام به استخدام هزار کارمند جدید خواهد کرد.[10]
 

معاون وزارت بهداری: جمعیت سربار جامعه زیاد می‌شود!

ساعت ۹ صبح امروز کلاس سمینار آموزش بهداشت و تنظیم خانواده برای مربیان ۳۳ آموزشگاه بهیاری و پرستاری کشور در مرکز پزشکی فیروزگر تشکیل گردید.
این کلاس به مدت پانزده روز به کار خود ادامه می‌دهد و طی آن مربیان آموزشگاه‌های مذکور با برنامه بهداشت و تنظیم خانواده آشنایی حاصل می‌نمایند.
در مراسم گشایش این کلاس، آقای دکتر سرداری، معاون وزارت بهداری، ضمن اشاره به اهمیت مسئولیت پرستاران و بهیاران در مقابل بیماران و تأمین بهداشت و تنظیم خانواده گفت: در دنیای امروز دیگر قابل قبول نیست که بدون توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها مانند ادوار گذشته به تولید بی‌رویه نسل پرداخته و کودکان را به حال خود رها سازند. با اجرای برنامه‌های بهداشتی و برنامه‌های بهداشت و تیم خانواده پدران و مادران می‌توانند از حق مسلم و انسانی خود استفاده کنند و تعداد و فاصله بین فرزندان خود را با در نظر گرفتن امکانات جسمی، روانی و اقتصادی خود تعیین نمایند.
 

تناسب با رشد اقتصادی

معاون وزارت بهداری سپس گفت: امروز جمعیت کشور ما رو به جوانی می‌رود و جمعیت سربار جامعه زیاد می‌شود و با توجه به وجود فعالیت‌های ما در تمام زمینه‌ها رشد جمعیت با توجه به رشد اقتصادی تناسب پیدا کرده است، ولی از نظر پیشگیری و پیش‌بینی مشکلات آینده، رهبر خردمند و دوراندیش ما وزارت بهداری را مأمور اجرای برنامه‌های بهداشت و تنظیم و رفاه خانواده فرموده‌اند.
بهداشت و تنظیم خانواده در واقع ضامن تناسب بین رشد جمعیت و رشد اقتصادی آینده کشور می‌باشد.[11]
 

«قالی‌بافان پشت مرزهای اروپا متوقف شدند»

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: قالی‌بافان ایرانی و پاکستانی، که لباس کولی‌ها را به تن دارند، همچنان در مرز یوگسلاوی در انتظار روادید بلغارستان به‌سر می‌برند تا مسافرت خود را نیمه‌کاره گذاشته به کشورهای خود باز گردند.
احسان‌الله مؤید، خبرنگار «اطلاعات»، از وین گزارش می‌دهد: از گروه ٤٦ نفری قالی‌بافان، ۸ نفر پاکستانی، ٥ نفر از تابعین شیخ‌نشین عجمان (از جزایر خلیج فارس) و بقیه ایرانی هستند. این عده سر و وضع خوبی ندارند و با ۲۹ کودک خردسال مسافرت خود را یک ماه قبل آغاز کرده‌اند. مدتی در چکسلواکی به سر برده‌اند و سپس برای فروش قالی‌های خود بعد از اخراج از چکسلواکی عازم آلمان غربی گردیدند که پلیس آلمان غربی از ورود آنان به کشور آلمان جلوگیری کرد؛ در نتیجه این عده با وضع زننده و ناهنجاری مدتی در فاصله مرزی دو کشور چادر زده و به حالت تحصن در آنجا اقامت کردند.
پلیس آلمان طی اطلاعیه‌ای علت مخالفت از ورود این عده را نقائص فنی و فرسودگی لاستیک‌های اتومبیل آنان و گنجانیدن بیش از حد مقرر بار و سرنشین در اتومبیل‌ها و قصد گرفتن کار در آلمان بدون داشتن اجازه قبلی ذکر می‌نماید.
این عده تصمیم داشتند با شغل قالی‌بافی و فروش قالی در آلمان و فرانسه امرار معاش نمایند.
چون دولت آلمان مصرا از ورود قالی‌بافان، که شغل کولی‌های بیابانگرد را داشتند، خودداری می‌کرد، مقامات سفارت‌های ایران در آلمان و اتریش ترتیب مراجعت آنان را به کشور خود فراهم ساختند.
سرانجام دولت اتریش موافقت کرد و به آنان ویزای دوازده‌ساعته داد، ولی گروه ایرانی می‌گفتند هم‌سفران پاکستانی و عرب نیز باید همراه آنها باشند. با کمک سفارتخانه‌های ایران برای بقیه نیز روادید گرفته شد و از اتریش عبور داده شدند.
اینک این گروه در مرز اتریش و یوگسلاوی در انتظار روادید بلغارستان به‌سر می‌برند.[12]
 

سه نفر مأمور اصلاحات ارضی محکوم شدند

سازمان اصلاحات ارضی کل کشور اعلام نمود: سه نفر از مأمورین اصلاحات ارضی استان کرمان، که در انجام وظایف محوله قصور و کوتاهی نموده بودند، در دادگاه اداری این سازمان محکوم شدند.
دادگاه اداری پس از رسیدگی‌های لازم دو نفر را به شش ماه انفصال از خدمات دولتی و یک نفر را به کسر ثلث حقوق برای مدت شش ماه محکوم کرد. این عده چندی قبل از کار برکنار شده بودند.[13]
 

روادید مسافرت بین ایران و اسپانیا لغو شد

بنا به توافق بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت اسپانیا روادید مسافرت بین دو کشور ایران و اسپانیا لغو شد.
مقررات لغو رواید از 10 آذرماه ١٣٤٦ برابر با 1 دسامبر ١٩٦٧ به مورد اجرا گذاشته می‌شود.[14]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 9 مهر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] مطبوعات اسرائیل درباره اعزام گروهی از طرف شهرداری حیفا به جشن تاج‌گذاری نوشته است: دسته رقص گروهی شهرداری حیفا روز سه‌شنبه این هفته برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری شاه ایران عازم تهران گردید. به دنبال تقاضایی که از تهران دریافت شد وزارت خارجه تصمیم گرفت گروه رقص حیفا را به عنوان نماینده اسرائیل برای شرکت در این مراسم به تهران اعزام دارد.
تقاضای مزبور رسما توسط جامعه یهودیان تهران به اسرائیل تسلیم شد.
اطلاع رسیده حاکی است که قرار شده است گروه رقص حیفا برنامه برای تماشاچیان یهودی و غیریهودی اجرا نماید و اکنون کوشش می‌شود در مراسم تاج‌گذاری نیز شرکت نموده و با شاه ملاقات نماید. با این گروه که شامل... نفر رقصنده و نوازنده می‌باشد! ابی نتسر، آهنگ‌ساز، و دان شیلون، سخنگوی شهردار حیفا، عازم تهران شده‌اند. این گروه یک هفته در تهران اقامت خواهد داشت.
رک: روزنامه داوار، 27 /10 /1967
[2]. براساس اسناد ساواک «کانون خیرخواه» در سال 1322ش به ابتکار دکتر روح‎‌الله سپیر تأسیس شد و در سال 1324 به ثبت رسید. در ادامه، سند ساواک درباره هدف کانون خیرخواه و ارتباط و پیوند آن با دیگر مجامع یهودی چنین نوشته است: هدف کانون خیرخواه تعمیم و تأمین و توسعه بهداشت همگانی و هر اقدام دیگری که برای رفاه حال مستمندان [جامعه یهود] مقتضی باشد ...
وابستگی‌های کانون از لحاظ خارجی:
این کانون از کمک‌های مالی مؤسسه خیریه آمریکن جوینت آمریکا، که در تمام کشورهای دنیا شعباتی داشته و دفتر آن در تهران خیابان شاهرضا مقابل شرکت فیلیپس ایران می‌باشد، استفاده می‌‎نماید.
رک: سازمان‌های یهودی و صهیونیستی در ایران، صص 339-340.
[3]. زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ فرح پهلوی، ج 2، ص 136.
[4]. «شعله جنوب» نام نشریه‌ای است که توسط عباسعلی شهریاری،‌ منبع نفوذی ساواک در تشکیلات تهران حزب توده،‌ در خوزستان منتشر می‌شد.
[5]. چپ در ایران به روایت اسناد ساواک؛ حزب توده در آلمان شرقی، ص 169؛ چپ در ایران به روایت اسناد ساواک؛ دبیران اول حزب توده، ص 87.
[6]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ مدرسه فیضیه، ص 633.
[7]. اطلاعات، 9 مهر 1346، ص 2. روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره 9 مهر 1346 به بخشی از بیانیه امام خمینی(ره) به تاریخ 27 فروردین 1346 و آن هم به صورت ناقص و تغییریافته اشاره کرده است. امام خمینی(ره) در این تاریخ طی پیامی به علما و روحانیون حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران‏ تصریح کردند: اینجانب در این تبعیدگاه و غربت، از اوضاع اسف‌انگیز ایران و خصوص حوزه‌های‏‎ ‎‏دینیه ــ کم‌وبیش ــ مطلع و در رنج به‌سر می‌برم. می‌دانم که دستگاه جبار چه خواب‌های‏‎ ‎‏خطرناکی دیده است برای اسلام و مسلمین و احکام مقدس قرآن و خدمت‌گزاران به‏‎ ‎‏دیانت مقدسه. شما در نظر آنها مجرم هستید؛ جرم شما خدمت به دیانت و قرآن و‏‎ ‎‏مخالفت با سلطه اجانب بر کشورهای اسلامی است؛ جرم شما مخالفت با دستگاه ظلم و‏‎ ‎‏استبداد و غارتگری و چپاول است؛ جرم شما دانش شماست و عدم تسلیم کورکورانه در‏‎ ‎‏مقابل اجانب و دست‌نشاندگان بی‌حیثیت آنهاست. این جرم را دانشگاهیان و طبقه‏‎ ‎‏تحصیل‌کرده و جوان هم دارند؛ لذا با محرومیت‌‎ها و رنج‌ها و سختی‌ها مواجه می‌باشند.‏
نقشه استعمار محو اسلام و احکام مقدس قرآن است. دستگاه جبار مجری مقاصد‏‎ ‎‏شوم آنهاست؛ نقشه آن است که به اسم اصلاحات، مملکت را به حال عقب‌افتادگی نگاه‏‎ ‎‏دارند و به اسم دانش‌دوستی و سپاه دانش، دانشگاه و مدارس علمیه را بکوبند و با نام‏‎ ‎‏اسلام احکام مقدس آسمانی را پایمال کنند و با اسم مقدس اسلام و قرآن، احکام مسلمه آن را یکی پس از دیگری محو کنند. شما باید به نظام اجباری بروید و در حبس و زجر و‏‎ ‎‏فشار و اهانت و تبعید به‌سر برید تا راه برای عمال اجانب و عمال اسرائیل باز شود.‏‎ ‎‏کاخ‎‌نشینان باید در شهوات و هرزگی‎ها غوطه‌ور شوند تا خوش‌خدمتی کنند و طبقه مزاحم،‏‎ ‎‏یعنی علمای اعلام اسلام و دانشمندان و جوانان بیدار را از سر راه بردارند؛ خطبا و‏‎ ‎‏گویندگان باید از گفتار دم ببندند، مگر آنکه از جنایات و خیانت‌های آنها به اسم ترقی و‏‎ ‎‏پیشرفت تمجید کنند. نقشه محو و مسخ قانون اساسی است که در آن تضمین اسلام و‏‎ ‎‏مذهب و احکام شده است؛ قانونی که در آن تضمین آزادی‌‎های فردی و اجتماعی شده‏‎ ‎‏است باید برود و به جای آن سرنیزه، اختناق، حبس بیاید. اینها خیالات خامی است که‏‎ ‎‏دستگاه دست‌نشانده و نوکرمآب در مغزهای تکان‌نخورده خود پخته‌اند؛ غافل از آنکه‏‎ ‎‏با عواطف و احساسات یک ملت بزرگ نمی‌توان بازی کرد؛ غافل از آنکه دستگاه‏‎ ‎‏خدای بزرگ را نمی‌شود به بازی گرفت. من به شما آقایان محترم و به ملت ایران اطمینان می‌دهم که دستگاه با شکست مواجه خواهد شد. پیشینیان آنها سیلی اسلام را خوردند، اینها نیز خواهند خورد.‏
امام خمینی(ره) در این پیام تصریح می‌کنند: شما فضلای محترم و دانشجویان جدید و قدیم صبور باشید و استقامت کنید. در‏‎ ‎‏مقابل ظلم تسلیم نشوید. اینها رفتنی هستند و شما باقی هستید. سرنیزه در مقابل عواطف‏‎ ‎‏یک ملت دوام ندارد. این شمشیرهای کند و عاریتی در غلاف خواهد رفت. ما روزهای‏‎ ‎‏بسیار سیاه، بسیار وحشتناک و بسیار اسف‌انگیز در حکومت اسلاف اینها دیده‎ایم؛ ما با‏‎ ‎‏حکومت اختناق و ترور، با حکومت غارت و ستمگری، با سلب آزادی‌های همه‌جانبه‏‎ ‎‏سال‌ها مواجه بودیم و استقامت کردیم تا آنها رفتند؛ شما هم استقامت کنید تا اینان نیز‏‎ ‎‏بروند و به جزای اعمال خود برسند.‏ تسلیم نشوید. زیر بار امتحانات پوچ آنها نروید. نقشه آن است که قدم به قدم پیشروی‏‎ ‎‏کنند. هر قدر شما عقب‌نشینی کنید، آنها پیشروی می‌کنند. آنها کمر به نابودی شما بسته‌اند.‏‎ ‎‏گمان نکنید با ملایمت و تسلیم دست‌بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگی و اظهار‏‎ ‎‏حق و فریاد مظلومانه عقب می‌نشینند.‏ ملت را و ملل آزاد دنیا را از ستمگری دستگاه و مظلومیت ملت مسلمان ایران آگاه‏‎ ‎‏کنید. با هر وسیله ممکنه جنایات اینها را به دنیا برسانید. خدای متعال با شماست. دست‏‎ ‎‏اتحاد و برادری به هم دهید و از اختلافات جزئی دست بکشید تا زنده بمانید، تا احکام‏‎ ‎‏خداوند پایدار بماند.‏ حضرات مراجع عظام و علمای اعلام ــ دامت برکاتهم ــ راضی به محو حوزه‌های‏‎ ‎‏دینی با ذلت و خواری نشوند. مرگ باعزّت از زندگانی با ذلت و تحت اسارت بهتر است.‏‎ ‎‏از خدای بزرگ عظمت اسلام و مسلمین را خواستار است.
رک: صحیفه امام، ج 2، صص 129-131.
چنان‌که دیده می‌شود روزنامه «اطلاعات» به بخش بسیار کوچکی از این پیام، آن هم به صورت تغییریافته، اشاره می‎‌کند و از سوی دیگر تلاش دارد محتوای پیام را به بهانه پخش آن از رسانه حزب توده زیر سؤال برد؛ درحالی‌که یک امر بدیهی است؛ حزب توده نیز با رژیم پهلوی در حال مبارزه بوده و پیام‌های مخالفین دیگر این رژیم را نیز مورد توجه قرار می‌داده و این دو به دلیل وحدت مسیر نبوده است.
[8]. اطلاعات، 9 مهر 1346، ص 20.
[9]. همان‌جا.
[10]. همان‌جا.
[11]. همان‌جا.
[12]. همان، ص 17.
[13]. همان‌جا.
[14]. همان‌جا.
https://iichs.ir/vdccppqi.2bqpe8laa2.html
iichs.ir/vdccppqi.2bqpe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما