ابراز تمایل دوگل برای کمک به برنامه آبادانی سوم ایران/سفر دوگل به ایران برای استقرار مجدد نفوذ فرانسه در خاورمیانه است!/اسدالله علم: فردا دولت استعفا می‌دهد/نمایندگان مجلس خطاب به شاه: آماده‌ایم در جهت اهداف شما کار کنیم!/مجلس بیست‌ویکم در اثر «انقلاب شاه و ملت» و موجب از بین رفتن بی‌عدالتی و عقب‌ماندگی!/باید صنایع ایران مورد حمایت قرار گرفته تولیدات کشاورزی را جذب کند!/ضرورت اصلاح قوانین و تکمیل تشکیلات دادگستری برای برقراری امنیت عمومی و مبارزه با فساد!/آرزوی نمایندگان است که جوانان ایران تعلیمات خود را در داخل کشور بیاموزند!/این ترقیات باید روی اصول دموکراسی استوار گردد!
28 مهر 1342
ابراز تمایل دوگل برای کمک به برنامه آبادانی سوم ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: دوگل دیروز مذاکره درباره مسائل جدی را در تهران آغاز کرد. او مدت یک ساعت با شاهنشاه مذاکره نمود. دوگل بعد از پایان مذاکرات آن را همه‌جانبه و کامل نامید. وی سپس با اسدالله علم، نخست‌وزیر، ملاقات و یک ساعت بیشتر از آنچه در برنامه پیش‌بینی شده بود با وی مذاکره کرد.
گفته می‌شود در این مذاکرات مسائل متعددی مورد بحث قرار گرفته ولی تأکید خاص روی کمک فنی فرانسه به ایران و جهات مشترک سیاست خارجی دو کشور بوده است. دوگل در مذاکره خود با علم بار دیگر تمایل خود را به کمک به برنامه آبادانی سوم ایران ابراز داشت، ولی تأکید نمود که به علت تعهدات فرانسه در آفریقا کمک آن کشور به ایران محدود خواهد بود. میزان و نوع کمک تاکنون تعیین نشده و قرار است جزئیات آن به وسیله کارشناسان دو کشور بررسی شود.
 
سفر دوگل به ایران برای استقرار مجدد نفوذ فرانسه در خاورمیانه است! اکنون فرانسوی‌ها چند پروژه برنامه سوم را مورد مطالعه قرار داده‌اند. علم به دوگل اطلاع داده است که ایران ترجیح می‌دهد که موافقتنامه‌های کمک به ایران دوطرفه باشد تا از طریق یک کنسرسیوم جهانی صورت گیرد. محافل فرانسوی تهران گفتند مسافرت دوگل به ایران کوششی است در جهت استقرار مجدد نفوذ فرانسه در خاورمیانه.
 
اسدالله علم: فردا دولت استعفا می‌دهد روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، به خبرنگاران گفت که با آمادگی مجلسین برای شروع به کار، فردا دولت استعفای خود را به حضور شاهنشاه تقدیم می‌کند.
در مورد دولت جدید نخست‌وزیر اظهار داشت: من نمی‌دانم اعلیحضرت همایون شاهنشاه چه کسی را مأمور تشکیل کابینه خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورتی که خود شما مأمور تشکیل کابینه شوید، در اعضای آن تغییراتی خواهید داد گفت: پاسخ مثبت است، ولی تغییرات زیاد نخواهد بود.1
  نمایندگان مجلس خطاب به شاه: آماده‌ایم در جهت اهداف شما کار کنیم! طی خطابه جوابیه مجلس شورای ملی که به وسیله هیئت رئیسه به عرض شاهنشاه خواهد رسید با اشاره به سیاست‌های شاه که در «انقلاب سفید» تبلور پیدا کرده است اعلام گردید: مجلس آماده کار در جهت نیل به این اهداف است!
در این عریضه آمده است: موجب مباهات و افتخار است که مراتب زیر که نیت واقعی نمایندگان مجلس شورای ملی است به اختصار به عرض شاهانه برسد و اطمینان داده شود که درطول دوران بیست‌ویکمین دوره قانون‌گذاری کوشش و اهتمام کافی مبذول خواهد شد که آرزوهای بلند شاهنشاه در رفاه حال قاطبه ملت ایران جامه عمل پوشد.
  مجلس بیست‌ویکم در اثر «انقلاب شاه و ملت» و موجب از بین رفتن بی‌عدالتی و عقب‌ماندگی! با احترام و اعتقاد و اطمینان کامل به اصالت انقلاب مشروطیت و خدماتی که در طول بیش از نیم قرن به ملت ایران شده است امروز باید اذعان کرد که مجلس بیست‌ویکم که پس از یک فترت طولانی افتتاح گردیده در اثر انقلاب عمیق شاهنشاه و ملت که موجب از بین رفتن کلیه مظاهر بی‌عدالتی و عقب‌ماندگی می‌باشد، یک مجلس ملی و مظهر اراده ملت و نماینده وظیفه مردم ایران است.2
  باید صنایع ایران مورد حمایت قرار گرفته تولیدات کشاورزی را جذب کند! هم‌ردیف با اجرای صحیح برنامه اصلاحات ارضی، به‌طوری‌که شاهنشاه در نطق افتتاحیه خود اشاره فرموده‌اند، موضوع صنعتی کردن کشور و سرمایه‌گذاری در امر صنایع تولیدی به‌خصوص صنایع روستایی و وابسته به کشاورزی و تشویق کلیه افراد مردم در این امر مهم مملکتی که موجب رشد اقتصادی و رفع رکود و بحران است، مورد توجه و تأیید کامل نمایندگان مجلس می‌باشد. مسلما دولت اعلیحضرت همایون شاهنشاه درآینده توجه دقیق مبذول خواهند داشت که صنایع ایران مورد حمایت کامل قرار گرفته و توسعه آن مطابق اصول صحیح اقتصادی باشد به‌خصوص صنایعی به‌وجود آید که موجب جذب تولیدات کشاورزی و بالا رفتن سطح درآمد دهقانان بوده و مواد اولیه آن بیشتر در داخل مملکت تهیه و تأمین گردد.3
  ضرورت اصلاح قوانین و تکمیل تشکیلات دادگستری برای برقراری امنیت عمومی و مبارزه با فساد! تکمیل تشکیلات دادگستری و اصلاح قوانین آن به طوری که بتواند وظایف خود را در اجرای صحیح قوانین و تأمین عدالت اجتماعی و برقراری امنیت عمومی و مبارزه با فساد بهتر و سریع‌تر و قاطع‌تر انجام دهد مورد تأیید کامل مجلس شورای ملی می‌باشد.4
  آرزوی نمایندگان است که جوانان ایران تعلیمات خود را در داخل کشور بیاموزند! ابتکار در ایجاد سپاه دانش و تعمیم فرهنگ در کلیه نقاط کشور یکی از اقدامات برجسته تاریخ سلطنت شاهنشاه می‌باشد. مجلس شورای ملی در اجرای صحیح برنامه سپاه دانش و توسعه و تعمیم فرهنگ و انجام تعلیمات اجباری و تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها و اختصاص اعتبارات کافی برای باسواد کردن مردم که شرط اساسی پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی و ثبات سیاسی است، نهایت علاقه را نشان خواهد داد. آرزوی نمایندگان بیست‌ویکم است که جوانان ایران تعلیمات خود را در داخل کشور بیاموزند5 و به دردها و مشکلات مملکت بهتر واقف گردند و مؤثرتر بتوانند در اجرای برنامه‌های مترقی شاهنشاه توفیق حاصل نمایند.
  این ترقیات باید روی اصول دموکراسی استوار گردد! اشاره ای که در فرمایشات ملوکانه به لزوم تشکیل انجمن‌های ده و ولایتی و ایالتی گردیده مورد تصدیق و تأیید مجلس شورای ملی است. تحولاتی که در کلیه شئون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم ایران به رهبری شاهنشاه آغاز گردیده است باید روی اصول دموکراسی استوار گردد و مسلما تشکیل این انجمن‌ها و سپردن کار مردم به دست خود مردم بهترین نمونه مظاهر دموکراسی است که نتایج آن به‌تدریج مشهود خواهد شد.6
 
روزنامه اطلاعات، 28 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.5avct1arpbc2t.html
iichs.ir/vdci.5avct1arpbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما