نخست‌وزیر: بچه‌های عشایر در چادرهای محقر درس می‌خوانند!/ روزنامه «اطلاعات»: با اعدام طیب و حاج اسماعیل دیگر همه چیز تمام شد!/ برگزاری ششمین جلسه دادگاه مهندس بازرگان/ وزیر دادگستری: عدم رضایت مردم از دادگستری تنها به نقص تشکیلات مربوط نمی‌شود!
13 آبان 1342
نخست‌وزیر: بچه‌های عشایر در چادرهای محقر درس می‌خوانند! ساعت 8 صبح امروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، و خانلری، وزیر فرهنگ، برای شروع ساختمان دو دبستان تازه در کوچه اسدی شمیران حضور یافتند.
نخست‌وزیر در این مراسم گفت: من هم معتقدم اگر شوق درس خواندن و عشق به تحصیل در نهاد شخص باشد، درس خواندن هیچ شرطی لازم ندارد. در مسافرت به جنوب و صفحات بویراحمدی دو چیز به نظر من جالب بود: یکی مشاهده شور و شوق افراد سپاه دانش؛ دیدم که این سپاهیان دانش با چه قدرت و حرارتی و در چه شرایط سختی فداکارانه به مردم درس می‌دادند.
وی افزود: نکته دوم مشاهده مدارس عشایری بود. این مدرسه‌ها زیر یک چادر دایر شده بود؛ در زیر چادری که از چادر امروزی محقرتر بود. نمی‌دانید با چه ذوق و شوقی بچه‌ها زیر نظر معلمین درس می‌خواندند.
 
روزنامه «اطلاعات»: با اعدام طیب و حاج اسماعیل دیگر همه چیز تمام شد! روزنامه «اطلاعات» در مورد اعدام دو تن از محکومین دادگاه‌های نظامی (طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی) به نقل از «محافل بازرگانی» نوشت: اعدام دو تن از کسانی که محرک حوادث شوم 15 خرداد شناخته شدند، دلیل قاطع تصمیم دولت بر خاتمه دادن به این گونه عواملی است که در گذشته هر روز وسیله‌ای برای تحریک و ارعاب مردم قرار می‌گرفتند.
از مجموع گزارشات واصله چنین برمی‌آید که برای عموم مردم مسلم گردیده است که اجرای احکام صادره از دادگاه‌های نظامی درباره دو تن از محکومین واقعه 15 خرداد دلیلی بر سیاست قطعی دولت نسبت به پایان دادن پرونده این قبیل حوادث در کشور است؛ به طوری که حادثه 15 خرداد را باید آخرین نمونه چنین حوادثی دانست.1
  برگزاری ششمین جلسه دادگاه مهندس بازرگان روزنامه «کیهان» نوشت: ششمین جلسه دادگاه علنی ویژه شماره یک دادرسی ارتش ساعت 3 بعد از ظهر دیروز جهت رسیدگی به اتهامات مهندس بازرگان و هشت نفر دیگر در پادگان نظامی عشرت‌آباد تشکیل شد.
دادستان در رد اظهارات وکلای مدافع متهمان مبنی بر نقض پرونده و عدم صلاحیت دادگاه گفت: تیمسار سرتیپ شایانفر، وکیل مدافع مهندس بازرگان، در جلسه گذشته ضمن بحث پیرامون نقص و عدم صلاحیت گفت: از بازپرسی تقاضا کردم آقای سرهنگ بزرگمهر به عنوان وکیل با من معاضدت نماید، ولی بازپرس این تقاضا را نپذیرفت باید پاسخ دهم که وکیل مدافع آقای بازرگان به معنی نقص توجه نکرده است. بحث ایشان در این مورد صحیح نیست.
 مسئله دیگر در مورد صلاحیت دادگاه است باید بگویم اگر ایراد ایشان ایراد صلاحیت شخصی است ما تحت عنوان صلاحیت شخصی قانون نداریم و اگر منظور رد قاضی است، باید به مواد 36 و 37 قانون دادرسی و کیفر ارتش و ماده 32 آیین دادرسی ارتش که در این مورد توضیح کافی داده است مراجعه نمایند.
 
وزیر دادگستری: عدم رضایت مردم از دادگستری تنها به نقص تشکیلات مربوط نمی‌شود! روزنامه «کیهان» نوشت: امروز بخشنامه‌ای از طرف وزیر دادگستری به کلیه رؤسای دادگاه‌ها و دادسراهای مرکز و شهرستان‌ها صادر شد.
در بخشی از این بخش‌نامه آمده است: گزارش‌ها و اطلاعاتی که از مجاری رسمی و غیر رسمی به وزارت دادگستری می‌رسد عموما حاکی است که عدم رضایت مردم از دستگاه دادگستری تنها مربوط به نقص تشکیلات و کمبود وسایل کار در دادگاه‌ها و دادسراها نیست، بلکه مردم مطابق عادت و سنت ملی مقام قضا را مقامی روحانی و معنوی می‌دانند و انتظار دارند قضاوت دادگستری که مجری عدالت و زبان قانون هستند، دارای ملکات فاضله و مکارم اخلاق باشند و رفتار آنها با ادب و نجابت و تقوا و ظیفه‌شناسی توأم باشد.2
 
روزنامه اطلاعات، 13 آبان 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdca.onak49nuw5k14.html
iichs.ir/vdca.onak49nuw5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما