دلیل تعطیلی کارخانجات در نقاط مختلف کشور چیست؟!/ زوال کارخانجات معلول سیاست بازرگانی دولت است/ در جلسه مجلس سنا مطرح شد؛ دولت هر لایحه‌ای را خواست تقدیم نمی‌کند ولی اجرا می‌کند!/ امضای قرارداد ترانزیت ایران شوروی/ جلوگیری از نمایش فیلم‌های غیر اخلاقی/ اختلاس یک‌میلیون ریالی در شهرداری جلفا/
6 آذر 1342
دلیل تعطیلی کارخانجات در نقاط مختلف کشور چیست؟! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: در این یکی دو هفته چندین بار گفت‌وگوی کارخانجاتی به میان آمد که در نقاط مختلف کشور تعطیل شده یا تهدید به تعطیل می‌شوند. از جمله در مجلس سنا راجع به کارخانه گونی‌بافی رشت و در مجلس شورای ملی پیرامون کارخانه قند همدان و کارخانجات اصفهان سؤال شد که البته وزرای مسئول جواب‌هایی دادند، ولی معلوم نیست که این سؤال و جواب‌ها هم تأثیری در وضع کارخانجات داشته باشد.
کارخانجاتی که تعطیل می‌شوند تقریبا یک سرگذشت و یک سرنوشت مشترک دارند. به قول اقتصادیون امروزی این کارخانجات عموما گرفتار نقص مدیریت می‌شوند و نقص مدیریت به زبان عامه یعنی اینکه مدیران کارخانجات مزبور به جای آنکه در توسعه و اعتلای کارخانه اهتمام کنند، کارخانه را وسیله نفع شخصی و ازدیاد سرمایه خصوصی قرار داده‌اند؛ به طوری که آنها احیا شده‌اند و کارخانه مضمحل. البته پای درد دل مدیران کارخانجات هم که بنشینید می‌بینید آنها نیز گله‌هایی دارند و مشکلاتی را عنوان می‌کنند که مثلا از تولیدات داخلی چنان‌که باید حمایت نمی‌شود و قروض کارخانجات زیاد است.
  زوال کارخانجات معلول سیاست بازرگانی دولت است جای بسی تأسف است که در یک کشور رو به توسعه به جای آنکه هر روز واحد تازه‌ای کنار واحدهای موجود تولیدی ایجاد شود، واحدهای صنعتی موجود نیز یکی بعد از دیگری اعلام توقف و تعطیل کنند. حقیقت این است که زوال کارخانجات معلول سیاست بازرگانی دولت است. نه تنها در مورد کارخانجات، بلکه در هر یک از واحدهای بازرگانی و تولیدی و صنعتی و امثالهم که پای دولت در میان باشد بدبختانه وضع از همین قرار است. دولت گوشت می‌فروشد ضرر می‌دهد، اتوبوس‌رانی را قبضه می‌کند ضرر می‌دهد، سوپرمارکت دایر می‌کند ضرر می‌دهد، بیمه‌اش ضرر نشان می‌دهد، آبش، برقش، تلفنش همه به جای نفع ضرر می‌کنند.
  در جلسه مجلس سنا مطرح شد؛ دولت هر لایحه‌ای را خواست تقدیم نمی‌کند ولی اجرا می‌کند! صبح امروز جلسه علنی سنا به ریاست مهندس جعفر شریف‌امامی تشکیل شد. در جلسه امروز ماده واحده لایحه مربوطه به تصویب‌نامه‌های دوره فترت مجلسین مطرح شد.
دکتر صدیق اعلم درباره گزارش این ماده گفت: تجربه نُه سال بنده در مجلس سنا این است که دولت‌ها هر لایحه‌ای را که خواسته باشند تعقیب می‌کنند و به تصویب می‌رسانند و هر لایحه‌ای را که نخواسته باشند ول می‌کنند؛ چون در این قانون طوری پیش‌بینی شده است که عدم تصویب آن از مجلسین اجرای آن تصویب‌نامه را توسط دولت منع نمی‌کند، دولت هر لایحه‌ای را که خواست تقدیم نمی‌کند، ولی اجرا می‌کند. 
بر اساس این گزارش ماده واحده این لایحه به تصویب رسید و برای اظهار نظر به مجلس شورای ملی فرستاده شد.
  امضای قرارداد ترانزیت ایران شوروی قرارداد ترانزیت ایران و شوروی امروز در اداره معاملات خارجی بین رؤسای هیئت‌های نمایندگی دو طرف  به امضا رسید.
به موجب این قرارداد که در واقع موافقت‌نامه ترانزیت 19 مرداد سال 1337 ایران و شوروی را تکمیل می‌کند و بلافاصله قابل اجراست دولت‌های ایران و شوروی تسهیلات تازه‌ای جهت ترانزیت کالا از خاک یکدیگر در نظر گرفته‌اند و ضمنا بعضی نکات مختلفی که در موافقت‌نامه کلی اولیه تکلیف آن روشن نشده بود روشن شده و وظایف مؤسسات حمل و نقل دو طرف تعیین و مشخص گردیده است.
  جلوگیری از نمایش فیلم‌های غیر اخلاقی روزنامه «اطلاعات» نوشت: بنا به اظهار سخنگوی وزارت کشور، کمیسیون اصلی نمایش طی چند هفته اخیر با نمایش پنج فیلم در ایران مخالفت کرد و نمایش آنها را به هر صورت ممنوع ساخت.1
 
اختلاس یک‌میلیون ریالی در شهرداری جلفا روزنامه «کیهان» نوشت: در شهرداری و گمرک جلفا مبلغ یک‌میلیون و 265 هزار و 940 ریال اختلاس شد و  6 نفر دستگیر شدند.
به علت اختلاف حسابی که در امور مالی شهرداری جلفا پیدا شده بود در رسیدگی معلوم شد که در شهرداری جلفا با دستیاری دو پیمانکار و مأموران شهرداری و ناظر مالی شهرداری یک‌میلیون ریال اختلاس شده است. ضمنا روشن شد که با تبانی عده‌ای از مأموران گمرک و شهرداری مبلغ 265 هزار و 940 ریال از محل صدی یک سهم شهرداری از گمرک جلفا سوء استفاده شده است.2
 
روزنامه اطلاعات، 6 آذر 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcd.90j2yt0ska26y.html
iichs.ir/vdcd.90j2yt0ska26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما