اختلاف بر سر مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در جلسه سنا/ سناتوری که وزیر دادگستری را میرغضب نامید!/قانون مصوب 1334 درباره منع کشت خشخاش درباره مجازات شدید فقرا و بیچارگان اجرا و درباره معالجه معتادین هزار یک عملی نشده است!/دولت جز زندانی کردن چندین هزار فقیر و بیچاره چه کرده است؟!/می‌گویند بگذارید چند بی‌گناه هم بمیرند، ولی مجازات یک بی تقصیر بدتر از رهایی هزاران مجرم است!/وزیر دادگستری: افتخار می‌کنم که میرغضب هستم!/اختصاص دویست‌میلیون تومان برای خانه‌سازی/درخواست پزشکان از وزارت بهداری/فلج شدن تجارت بندر پهلوی
14 بهمن 1342
اختلاف بر سر مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در جلسه سنا/ سناتوری که وزیر دادگستری را میرغضب نامید! ساعت 10 صبح امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
محمدعلی ممتاز، سناتور انتخابی تهران، در این جلسه اظهار داشت: بنده چند روز قبل که از خدمت همکاران عزیز و محترم خود مرخص شدم کمی تب داشتم به منزل که رسیدم دست دراز کردم و این کتاب را برداشتم این کتاب موسوم است به «صد خطابه». نویسنده آن مرحوم میرزا عبدالحسین‌خان کرمانی معروف به میرزا آقاخان است که از آزادیخواهان درجه اول این کشور بود. در زمانی که مرحوم ناصرالدین‌شاه در سال 1313ق کشته شد در زندان تبریز به سر می‌برد و با مرحوم شیخ احمد روحی و مرحوم خلیل‌الملک در زندان به قتل رسید. این کتاب به صورت مکتوبی است که در سال 1208ق شاهزاده کمال‌الدوله هندوستانی به جلال‌الدوله ایران نوشته. کتاب را باز کردم و این صفحه را خواندم: «خطابه پنجاه‌ونهم ــ ای جلال‌الدوله! کمتر کسی از اهالی ایران است که میرغضبی نداند و یا ستم و تعدی نراند و یا ظلم و بی‌انصافی نپرورد. تمام سکنه آن از طبقه علما، حکما، عرفا، حکام و وزرا‌ گرفته تا حمال و بقال همه ستمگر و بی‌مروت و همه فریاد دارند که چرا میرغضب‌باشی نشده‌اند سبحان‌الله‌! جلادی و سفاکی و بی‌دادی در ایران مایه افتخار و شرافت و مزید هنر و شجاعت است قوه رحم و مروت در ایران بدان درجه کم شده که بدون استثنا احدی بر احدی رحم نمی‌آورد».
 
قانون مصوب 1334 درباره منع کشت خشخاش درباره مجازات شدید فقرا و بیچارگان اجرا و درباره معالجه معتادین هزار یک عملی نشده است! پس از سال‌ها صحبت و مطالعه به این نتیجه رسیدم که عده زیادی از ممالک راقیه دنیا مجازات اعدام را از قانون جزایی خود حذف کرده‌اند، ولی باز هم تأکید می‌کنم که خود بنده از اشخاصی هستم که اعتقاد به مجازات اعدام دارم‌.
خانم‌ها و آقایان محترم قانونی که برای این کار، یعنی منع کشت خشخاش، در سال 1334 تصویب شده فصولی دارد؛ آنچه مربوط به مجازات‌های شدید است تماما درباره فقرا و بیچارگان اجرا شده فصل سوم که مربوط به معالجه معتادین می‌باشد هزار یک آن اجرا نشده.
 
دولت جز زندانی کردن چندین هزار فقیر و بیچاره چه کرده است؟! چه اقدامی دولت در این باب کرده است غیر از زندانی کردن چندین هزار فقیر و بیچاره و بی‌معاش ماندن چندین هزار زن و بچه که آه و ناله آنها در این سرمای زمستان بلند است مگر اینان ایرانی نیستند‌؟ مگر اینان بشر و همنوع ما نیستند‌؟ مگر اطفال اینان غذا و لباس و مسکن نمی‌خواهند‌؟ چه خوب بود چند نفر از آقایان صرف وقت می‌فرمودند و به حال پریشان این بدبختان رسیدگی می‌فرمودند.
این است طرز رفتار مأمورین دولت با افراد این ملت. چرا از راه ارشاد و حمایت از مردم قدمی برنمی‌دارید؟ تنها تشدید مجازات دردی را دوا نمی‌کند‌. یکی از طرق جلوگیری از جرایم ارعاب است. به خدا یقین دارم شما از راه ارشاد و حمایت از مردم توفیق زیادتری حاصل می‌کنید. ارعاب هم باشد ارشاد هم باشد مردم را هم بترسانید و هم با دلسوزی و ابراز مهر و محبت به راه راست هدایت کنید تا ببینید به کجا می‌رسد.
  می‌گویند بگذارید چند بی‌گناه هم بمیرند، ولی مجازات یک بی تقصیر بدتر از رهایی هزاران مجرم است!
گفته شد اشد مجازات را باید در نظر گرفت بنده مجازات شدیدتری از اعدام در قانون نمی‌بینم که ما هم آن را در این قانون پیش‌بینی کرده‌ایم. باز گفته شد بگذارید چند نفر بی‌تقصیر هم بمیرند. بنده معتقدم مجازات شدن یک بی‌گناه بدتر از این است که هزارها مجرم از مجازات‌ رهایی پیدا کنند‌.
  وزیر دادگستری: افتخار می‌کنم که میرغضب هستم! در ادامه جلسه، دکتر باهری، وزیر دادگستری، در شور دوم لایحه قانونی منع کشت خشخاش و استعمال تریاک و ارسال به مجلس شورای ملی گفت: بنده خیلی متأثر هستم که چرا بحث درباره یک مطلبی که موجب اختلاف عقیده شده منجر به تخطئه اشخاص بشود و بنده جدا از جناب آقای ممتاز گله می‌کنم؛ اگر بنده در مقابل یک خطر بزرگ اجتماعی پیشنهاد مجازات اعدام می‌‌کنم آیا صحیح است جنابعالی کلیه اشخاصی که برای مملکت زحمت کشیده‌اند و زحمت می‌کشند و زحمت خواهند کشید با ایهام و اشاره به یک کتاب به عنوان میرغضب معرفی فرمایید‌؟
به هر صورت بنده فکر می‌کنم هر کس مسئولیت کاری را دارد کلیه این نیش‌ها را به جان می‌خرد. بنده افتخار می‌کنم که برای مبارزه با هروئین‌سازف کسی که سلامت ملت ایران را به خطر می‌اندازد، کسی که آبروی ملت ایران را به خطر می‌اندازد، جنابعالی پیشنهاد بفرمایید و مجلس تصویب بکند که بنده میرغضب شناخته بشوم!1
  اختصاص دویست‌میلیون تومان برای خانه‌سازی روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 6 بعد از ظهر دیروز کمیسیون خانه‌سازی با شرکت اسدالله علم، نخست‌وزیر، و چند تن از وزرا تشکیل گردید.
در این جلسه پیرامون برنامه‌های خانه‌سازی در سال آینده گفت‌وگو شد و اعتبارات درخواستی سازمان خانه‌سازی برای سال 1343 مطرح گردید.
سازمان خانه‌سازی برای سال آینده تقاضای دویست‌‎میلیون تومان اعتبار کرده است و کوشش می‌شود که برنامه خانه‌سازی در سال آینده به طور وسیع‌تری در کشور اجرا گردد.2
  درخواست پزشکان از وزارت بهداری روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقررات جدید پزشکی، دارویی، مواد غذایی و آرایشی که طی لایحه جدیدی به مجلس سنا تقدیم شده همچنان مورد بحث محافل پزشکی است.
تهیه‌کنندگان این لایحه در دفاع از آن لزوم ایجاد یک مقررات جامع پزشکی را برای جلب اعتماد جامعه به این طبقه تحصیل‌کرده و زحمت‌کش یادآور می‌شوند و مخالفان لایحه عقیده دارند که اولا می‌توان با اجرای قانون نظام پزشکی مقررات مورد نظر را اعمال کرد و ثانیا در این لایحه شأن پزشکان در نظر گرفته نشده است.
بر اساس این گزارش پزشکان از طریق سندیکاها، انجمن‌ها و جمعیت‌های پزشکی طی نامه‌ها و قطعنامه‌هایی که به وزارت بهداری و مجلسین ارسال داشته‌اند تقاضا کرده‌اند که لایحه امور پزشکی و دارویی از مجلس سنا پس گرفته شود و پس از اصلاح کلی با توجه به حرفه پزشکی و حفظ شئون پزشکان و رعایت قانون نظام پزشکی، لایحه جدیدی زیر نظر متخصصین حرفه پزشکی تنظیم و تقدیم مجلسین گردد.3
 
فلج شدن تجارت بندر پهلوی روزنامه «کیهان» نوشت: در آخرین جلسه اتاق بازرگانی بندر پهلوی، عباس حاجیان، رئیس اتاق، اظهار داشت: درحالی‌که در بنادر خرمشهر و جلفا و نوشهر اداره گمرک عوارض شهرداری را از کالاهای وارداتی به مأخذ 1 درصد دریافت می‌کند، اداره گمرک بندر پهلوی هنوز هم از کالاهای وارداتی 3 درصد برای عوارض شهرداری وصول می‌نماید و این رویه ناموزون توقف در تجارت بندر پهلوی ایجاد کرده است؛ چون بازرگانان واردکننده ترجیح می دهند که اجناس وارده را از گمرکات دیگر که عوارض نازلی دارد ترخیص کنند.
وی افزود: با توجه به قرارداد ترانزیت اخیر ایران و شوروی، بندر پهلوی نزدیک‌ترین راه و بندر بازرگانی به این کشور است و باید به خاطر بازگرداندن رونق به این بازار بندری مقامات مربوطه تعرفه عوارض شهرداری از کالاهای وارداتی را به 1 درصد تقلیل دهند.4
 
روزنامه اطلاعات، 14 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.u9yrak9ntpr4a.html
iichs.ir/vdcg.u9yrak9ntpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما