فرمان انتخابات صادر شد/ گزارش ساواک از جلسه کلوپ روتاری/ رئیس‌جمهور رومانی امروز به ایران می‌آید!/ شوروی دو لکوموتیو به ایران می‌دهد/ قرارداد تازه هوایی بین هواپیمایی ملی و شرکت هواپیمایی عراق/ هیئت بازرگانی ایران به بغداد رفت/ شاه کارخانه اتومبیل‌سازی را افتتاح کرد!/ وزیر جدید اطلاعات شروع به کار کرد/ سفیر ایران در واشنگتن به آمریکا رفت/ رئیس مجلس آلمان تهران را ترک گفت/ نخست‌وزیر به کنگره «حزب ایران نوین» گزارش می‌دهد/ «گرانی کالباس»/ تهیه‌کننده رادیو ایران کشته شد
23 اردیبهشت 1346

فرمان انتخابات صادر شد

جراید امروز کشور نوشتند: از طرف شاهنشاه آریامهر فرمان انتخابات صادر شد.
در این فرمان آمده است:
 نظر به مدلول ماده پنجاه‌وسوم قانون انتخابات مجلس شورای ملی مصوب 12 شهریورماه 1304ش باید پنج ماه به آخر هر دوره تقنینیه مقدمات و وسائل انتخابات دوره بعد از هر قبیل فراهم گردد و نظر به اینکه دوره بیست‌ویکم قانون‌گذاری در تاریخ 23 مهرماه 1346 پایان می‌یابد بنا بر پیشنهاد جناب عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، که به وسیله جناب امیرعباس هویدا معروض افتاده است، امر و مقرر می‌فرماییم که وزارت کشور در تهیه مقدمات و وسایل انتخابات نمایندگان دوره بیست‌ودوم مجلس شورای ملی و دوره پنجم سنا اقدام نماید.[1]
 
گزارش ساواک از جلسه کلوپ روتاری
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 23 اردیبهشت 1346 «جلسه کلوپ روتاری طبق معمول در ساعت 13 روز پنجشنبه 21 /2 /1346 در هتل ایران‌تور و با شرکت 21 نفر از اعضای مربوطه تشکیل گردید. ضمنا چهار نفر به اسامی: 1. مستر هالستد رئیس انجمن ایران و انگلیس؛ 2. مستر گیلبر[2] رئیس انجمن ایران و آمریکا؛ 3. نصرالله سروش کارمند کنسولگری آمریکا؛ 4. آقای مصری رئیس شرکت مقاطعه‌کاری راه‌آهن یزد و کاشان در این جلسه حضور به هم رسانیدند.
این گزارش می‌افزاید: پس از صرف نهار آقای حاتم‌زاده، دبیر موقت کلوپ، به چهار نفری که جدیدا وارد شده بودند خوشامد گفته و از شرکت آنها در جلسه کلوپ اظهار خوش‌وقتی نمود؛ سپس از آقای افهام، که جهت تهیه پرچم روتاری اقدام نموده بود، و همچنین از فریدون درگاهی، که آلبومی جهت امضای یادداشت میهمانان تهیه کرده بود، تشکر نمود. دبیر کلوپ سپس گفت که ناطق امروز جلسه، آقای هالستد، رئیس انجمن ایران و انگلیس، هستند و درباره تغییرات و تحولات بیست‌ساله اخیر انگلستان صحبت خواهند نمود.
اظهارات نام‌برده درباره تغییرات بیست‌ساله انگلستان بود و اشاره نمود که در این بیست سال که انگلستان قدرت امپراتوری خود را از دست داده و با کشورهای مستعمره به طور دوستانه و مشترک‌المنافع عمل می‌نماید تأثیرات قابل توجهی در انگلیس داشته و مخصوصا درباره تیپ جوان کشور بحث نمود که جوانان تمام افکار و سنت‌های دیرین را زیرپا گذاشته و برخلاف تمایل بزرگان خود عمل می‌کنند و هیچ توجهی به پدر و مادران خود ندارند و مثال بیتل‌ها[3] را زد.
ناطق اضافه نمود که در گذشته هیچ‌کس نمی‌توانست در امور جنسی که مربوط به مرد با مرد یا پسر با پسر بود بحث و قلم‌فرسایی کند، لیکن در حال حاضر کتاب‌هایی در این مورد نوشته شده که در گذشته قدغن بود و در این گونه موارد مجلات نیز مطالبی می‌نویسند. سپس درباره زندگی، طرز خوراک، لباس پوشیدن که بین مرد و زن یکی شده است اظهاراتی نموده و گفت: این امر ناشی از این است که هر چه وضع مردم از نظر اقتصادی بهتر می‌شود این پول‌ها را بیشتر خرج تفریحات و کارهای نامشروع می‌کنند و در ضمن انحراف جوانان را مولود پیشرفت امور اقتصادی در انگلستان قلمداد نمود.[4]
در نظریه منبع این سند آمده است: از محتوای کلام هالستد این طور استنباط می‌گردد که مسبب انحراف نسل جوان در دنیا آمریکایی‌ها هستند.[5]
 
رئیس‌جمهور رومانی امروز به ایران می‌آید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 4 بعد از ظهر امروز کیووستویکا، رئیس شورای عالی دولتی جمهوری سوسیالیستی رومانی، و بانو وارد فرودگاه مهرآباد می‌شوند و مورد استقبال رسمی شاهنشاه آریامهر و شهبانو فرح و رجال مملکتی قرار خواهند گرفت.
این مسافرت که به دعوت رسمی شاهنشاه و شهبانو صورت می‌گیرد، جواب بازدیدی است که اعلیحضرتین سال گذشته از کشور رومانی به عمل آوردند.
بازدید رئیس‌جمهوری رومانی و همراهان از ایران، مدت یک هفته به طول می‌انجامد و در این سفر از آثار تاریخی اصفهان و شیراز بازدید خواهند نمود و در تهران نیز نقاط دیدنی و مؤسسات صنعتی را دیدن خواهند کرد.
 
شوروی دو لکوموتیو به ایران می‌دهد
دو لکوموتیو دیزل شوروی به زودی برای مانور و آزمایش به راه آهن ایران تحویل می‌گردد.
مقامات راه آهن اعلام داشتند این لکوموتیوها در خطوط کوهستانی و جلگه‌ای ایران به کار خواهند افتاد.
اگر کار این لکوموتیوها از نظر رانندگان و مهندسان ایرانی خوب تشخیص داده شود، به موجب قراردادهای تازه‌ای، تعدادى لکوموتیو دیزل برقی برای تقویت نیروی محرکه راه آهن از کشور شوروی خریداری می‌شود.
در حال حاضر قطارهای راه آهن به وسیله لکوموتیوهای دیزل ساخت آمریکا حرکت می‌کنند. این دیزل‌ها در خطوط کوهستانی و جلگه‌ای راه آهن از چند سال به این طرف به حمل قطارها مشغول می‌باشند.
 
قرارداد تازه هوایی بین هواپیمایی ملی و شرکت هواپیمایی عراق
از چندی قبل مذاکراتی بین هواپیمایی ملی ایران و خطوط هوایی عراق جهت ایجاد روابط نزدیک‌تر و همکاری بیشتر در مورد حمل و نقل هوایی بین ایران و عراق به عمل آمد و در نتیجه قرارداد مشترک‌المنافعى ما بین دو شرکت منعقد گردید که از 15 اردیبهشت‌ماه جاری به مرحله اجرا گذارده شده است.
 
هیئت بازرگانی ایران به بغداد رفت
صبح دیروز یک هیئت بازرگانی به ریاست آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، برای مذاکره با بازرگانان و اتاق بازرگانی عراق به بغداد عزیمت کرد.
آقای خسروشاهی در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: ایران و عراق دارای علائق تاریخی و مذهبی زیادی هستند. این دو کشور از نظر مبادله کالا نیز دارای تاریخ طولانی می‌باشند. ما در این سفر کوشش می‌کنیم تا در توسعه و تنوع بازرگانی ایران و عراق اقدام کنیم.
تجاری که به بغداد می‌روند آمادگی فروش انواع کالاهای مورد احتیاج عراق را دارند و متقابلا خریدار کالاهای باب ایران نیز می‌باشند.
آقای خسروشاهی افزود: در بغداد و شهرهای عراق علاوه بر تماس با مقامات اقتصادی با تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع و مقامات بخش خصوصی نیز مذاکره خواهیم کرد.
هیئت بازرگانی ایران مدت شش روز در عراق اقامت خواهد کرد. آقای خسروشاهی به اتفاق دو تن از اعضای هیئت پس از مسافرت به کربلا و نجف و سامره به تهران باز خواهد گشت، ولی بقیه اعضای هیئت به ریاست آقای محمود دهدشتی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، به کویت و قطر و دوبی و ابوطبی عزیمت می‌کنند.
این اولین بار است که هیئت اقتصادی بزرگی از بخش خصوصی به این شیخ‌نشین‌ها می‌رود.
 
شاه کارخانه اتومبیل‌سازی را افتتاح کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر ساعت 10 صبح امروز کارخانه اتومبیل‌سازی «ایران ناسیونال» را که اولین واحد اتومبیل‌سازی ایران می‌باشد، افتتاح کردند.
 
وزیر جدید اطلاعات شروع به کار کرد
جراید امروز کشور نوشتند: آقای جواد منصور، وزیر جدید اطلاعات، که در التزام رکاب علیاحضرت شهبانو فرح به جنوب رفته بود، امروز برای اولین بار در وزارت اطلاعات حضور یافت و با کارکنان این وزارتخانه آشنا شد.
آقای هوشنگ انصاری، وزیر سابق اطلاعات و سفیر تازه شاهنشاهی در واشنگتن، در مراسم معرفی وزیر جدید حضور داشت و طی سخنان کوتاهی خداحافظی کرد و وزیر تازه نیز در نطق کوتاه خود همکاری و صمیمیت همکاران خود را همان طوری که در گذشته وجود داشت آرزو کرد.
 
سفیر ایران در واشنگتن به آمریکا رفت
آقای هوشنگ انصاری، سفیر جدید ایران در واشنگتن، نیم ساعت بعد از ظهر امروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران از طریق اروپا عازم محل مأموریت جدید خود واشنگتن شد.
 
رئیس مجلس آلمان تهران را ترک گفت
جراید امروز کشور نوشتند: آقای دکتر گرستن مایر، رئیس مجلس فدرال آلمان غربی، و همراهان ساعت 1:30 بامداد امروز با هواپیمای هواپیمایی ملی ایران تهران را به قصد کراچی ترک کرد.
رئیس مجلس فدرال آلمان، که به دعوت رئیس مجلس سنای ایران به تهران آمده بود، هنگام ترک ایران از پیشرفت‌های سریع ایران اظهار خوش‌وقتی کرد و رهبری‌های خردمندانه شاهنشاه را ستود.
رئیس مجلس فدرال آلمان همچنین از میهمان‌نوازی‌های رؤسای مجلسین ایران تشکر کرد.
هنگام عزیمت رئیس مجلس فدرال آلمان، رؤسای دو مجلس، سفیر و اعضای سفارت آلمان و اعضای هیئت رئیسه دو مجلس در فرودگاه مهرآباد حضور داشتند.
 
نخست‌وزیر به کنگره «حزب ایران نوین» گزارش می‌دهد
بامداد فردا اولین کنگره حزب ایران نوین در «سالن سرپوشیده محمدرضاشاه پهلوی» توسط رئیس سنی کنگره افتتاح می‌شود. در این کنگره ۱۲۰۰ نفر از اعضای حزب ایران نوین شرکت دارند.
در اولین جلسه کنگره حزب ایران نوین آقایان عطاءالله خسروانی دبیر کل، دکتر ناصر یگانه، وزیر مشاور و رئیس شورای مرکزی حزب، محسن خواجه‌نوری، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب در مجلس شورای ملی، گزارشات مربوط به اقدامات انجام‌شده توسط حزب، شورای مرکزی و فراکسیون پارلمانی را به کنگره می‌دهند.
در پایان آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، گزارش کارهای اقدام‌شده را در سه سال اخیر، که توسط حزب ایران نوین در مملکت انجام پذیرفته است، مطرح می‌کند.
 
«گرانی کالباس»
داود ذوالفقاری در روزنامه «اطلاعات» نوشت: به علت کمبود گوشت، کالباس گران شد!
این مطلب تازگی ندارد، هر وقت که گوشت به علل وجهاتی کمیاب شده ــ نوعش فرق نمی‌کند که گوشت گوسفند باشد، بز باشد یا گوساله و گاو ــ‌ تولیدکنندگان کالباس قیمت کالباس را که از گوشت گاو تهیه می‌شود، بالا برده‌اند!
حتی یکی دوبار هم کمیابی خوک سبب ترقی قیمت کالباس شد!!...
دلیل گران شدن کالباس ناشی از کمیابی گوشت را شاید روی منطق رابطه عرضه و تقاضا قبول کنیم، ولی هیچ وقت نشنیده‌ایم و نخوانده‌ایم که بر پایه همین منطق به علت فراوانی گوشت گاو کالباس ارزان شده باشد.
سابقه دارد که همیشه بحران‌های گوشت زودگذر بوده و بعد از مدتی که سیاه‌بهارها و عللی دیگر از این قبیل از بین رفته مجددا وضع گوشت و قیمت آن به حال اول درآمده است، ولی قیمت کالباس به همان میزان زمان بحرانی بالا باقی مانده است.
ظرف چند سال اخیر این چندمین بار است که چنین وضعی پیش آمده و هر بار یک تومان به قیمت هر کیلو کالباس اضافه شده است. همین بالا رفتن‌ها و پایین نیامدن‌هاست که سبب شده کالباس کیلویی هشت تومان فعلا یازده تومان و نوع ممتازش چهارده تومان (نرخ قبل از آخرین بحران!) به فروش می‌رسد.
حالا هر چه تا امروز کرده‌اند کنار می‌گذاریم و می‌گوییم به ما مربوط نیست، ولی ما از امروز که کالباس بار دیگر به همان بهانه کمیابی گوشت گران شده منتظر می‌مانیم تا روزی که گوشت فراوان شود تا آن وقت ببینیم قیمت کالباس پایین می‌آید یا نه؟ اگر نیامد و این یک تومان یک گرانی هم روی گرانی‌های قبلی اضافه شد و باقی ماند، معلوم می‌شود که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌ای هست! و مقصود گران کردن دائمی کالباس است. کمیابی گوشت بهانه!
 
تهیه‌کننده رادیو ایران کشته شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد دیروز در یک حادثه رانندگی در جاده چالوس، احمد قرچه‌داغی، تهیه‌کننده و سردبیر 33 ساله رادیو ایران، کشته شد.
این حادثه ساعت 3:35 بامداد در 35 کیلومتری کرج در محل «پل خواب» روی داد.
گزارش ژاندارمری حاکی است احمد قرچه‌داغی عصر روز پنجشنبه به اتفاق همسر خود، بانو بهجت 22 ساله، برای مصاحبه با دهقانان گچسر جهت پخش در برنامه دهقان با اتومبیل شماره 7612 ط 18 خود به دهکده‌های گچسر رفت و چون صبح روز جمعه عده‌ای را جهت ضبط و تهیه برنامه گلسازی به رادیو دعوت کرده بود ساعت 4 بامداد از گچسر رهسپار تهران شد، ولی در محل پل خواب، اتومبیل او به رودخانه افتاد، همسرش هنگام سقوط اتومبیل به علت باز شدن در اتومبیل به خارج پرتاب شد و نجات یافت، ولی احمد قرچه‌داغی به داخل رودخانه افتاد و آب وی را که مرده بود تا مسافت دو کیلومتر با خود برد. [6]
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 23 اردیبهشت 1346، ص 1. دوره بیست‌ودوم مجلس شورای ملی ۱۴ مهر ‍۱۳۴۶ بازگشایی و در ۹ شهریور ۱۳۵۰ (به مناسبت برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله) به دستور محمدرضا پهلوی منحل شد. انتخابات این دوره در ۱۳ مرداد ۱۳۴۶ (در یک روز) برگزار شد و ۲۱۶ نماینده از جمله شش زن به مجلس راه یافتند. ریاست مجلس بیست‌ودوم در دست عبدالله ریاضی بود.
[2] . دوگلاس گیلبرت تابعیت استرالیا در 4 /9 /1352 به ایران وارد شده و وابسته بازرگانی سفارت استرالیا بوده است. وی به جای دزموند والش به سفارت استرالیا در ایران مشغول به‌کار شده است.
رک: اسناد ساواک، پرونده‌های انفرادی اداره کل هشتم
[3] . بیتل‌ها یکی از گروه‌های مد لباس و آرایش مو پدیدآمده در دهه 1960م بودند که در لاابالی‌گری افراط داشتند.
[4] . دعوت از مسئولین انجمن‌های فرهنگی ایران و انگلیس و یا ایران و آمریکا در جلسات کلوپ روتاری امری بدیهی و عادت تلقی می‌شده و در راستای استحاله فرهنگی کشورهای مورد هدف و پرداختن به مسائل و ویژگی‌های خاص اجتماعی و فرهنگی ممالک غربی به صورت هدفمند و با توجیه آشنایی و تأثیرگذاری متقابل در ظاهر مورد اشاره قرار می‌گرفته و در پاره‌ای موارد برای عوام‌فریبی ذکر برخی مشکلات و یا اشکالات موجود در این جوامع هم طرح می‌شد که در لابه‌لای طرح این مسائل هم هدف اصلی، یعنی القای فرهنگ غرب، صورت می‌گرفته و هم ژست واقع‌گرایی و حقیقت‌گویی که جمع این دو مسئله، هدف اصلی را بهتر و مؤثرتر به مقصد ظهور می‌رسانده است.
[5] . کلوپ روتاری به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 124.
[6] . اطلاعات، 23 اردیبهشت 1346، صص 1، 4، 6، 17، 18 و 20.
https://iichs.ir/vdchiqni.23nkxdftt2.html
iichs.ir/vdchiqni.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما