درخواست‌های آیت‌الله گلپایگانی از رئیس ساواک قم/ «مشکینی از طرفداران [امام] خمینی است و صلاح نیست در قم باشد»!/ «کافی احضار و شدیدا به او تذکر داده شود»!/ «فیضیه مرکز فساد و پخش اعلامیه‌های [امام] خمینی شده است»!/ گزارش ساواک درباره دودستگی در بین اعضای کمیته مرکزی جامعه سوسیالیست‌ها!/ آغاز جنگ اعراب و اسرائیل/ سوریه در قلب جنگ/ حرکت ارتش‌های عربی/ جت‌های عراقی اسرائیل را بمباران کردند/ عربستان هم وارد شد/ در جنگ‌های بزرگ ویتنام ۷۱۷ کمونیست کشته شدند/ ملاقات بازرگانان و پیشه‌وران با وزیر دارایی/ درشکه لوکس!/ ماده مربوط به بازنشسته کردن کارمندان حذف شد/ تعطیل برنامه‌های موسیقی رادیو
۱۵ خرداد ۱۳۴۶

درخواست‌های آیت‌الله گلپایگانی از رئیس ساواک قم

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 15 خرداد 1346 رئیس ساواک قم تصریح می‌کند: آقای حاج مهدی گلپایگانی فرزند آیت‌لله گلپایگانی تلفنی اطلاع داد که پدرش می‌خواهد با اینجانب ملاقات نماید؛ لذا طبق وعده قبلی ساعت 17:00 روز 12 /3 /46 در بیرونی منزل مشارالیه حاضر و بیانات ایشان به شرح زیر به عرض می‌رسد:
1. اظهار داشتند چون پیش‌نماز مسجد شرکت ملی نفت در مسجد سلیمان پیر و سالخورده می‌باشد، بهتر است او را عوض کرده و به جای وی مجتبی عراقی[1] را که سابقا مسئول امور نظام وظیفه طلاب حوزه علمیه قم بوده، تعیین نمایند و اضافه نمود: عراقی از هر لحاظ در اختیار بوده و می‌تواند به وجه احسن با سایر مقامات همکاری نماید و استدعا نمود مراتب به عرض برسد که سفارشات لازم به رئیس ساواک مسجد سلیمان به عمل آید.
2. درباره وضع عزاداری ماه محرم و راه انداختن دستجات سینه‌زنی اظهار داشت: سال جاری عزاداری خیلی محدود بود و فقط در روزهای عاشورا و تاسوعا دستجات سینه‌زنی عزاداری نمودند؛ مخصوصا روز اربعین به کسی اجازه راه انداختن دستجات سینه‌زنی داده نشده بود و فقط تعداد محدودی از هیئت‌های مذهبی قم و سایر شهرستان‌ها که به قم آمده بودند به طور متفرق در صحن مطهر عزاداری نمودند و با توجه به اینکه قم شهر مذهبی می‌باشد و مردم سایر نقاط روی این شهرستان به نحو دیگری حساب می‌کنند مع‌الوصف عزاداری در اینجا محدود بوده، در صورتی که در سایر شهرستان‌ها این امر رعایت نشده و به طور آزاد دستجات به عزاداری پرداختند.
در پاسخ به ایشان جواب داده شد که آنچه به شما گفته‌اند برخلاف حقیقت بوده و در سایر شهرستان‌ها هم به همین نحو صورت گرفته است.
3. استدعا نمود که برای روز 28 صفر اجازه داده شود که دستجات عزاداری و سینه‌زنی به طور آزاد مشغول عزاداری گردند. پاسخ داده شد: باید شهربانی از مقامات مرکزی اجازه بگیرد و در صورت تصویب، مراتب را اعلام خواهد نمود.[2]
 

«مشکینی از طرفداران [امام] خمینی است و صلاح نیست در قم باشد»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 15 خرداد 1346 درباره آیت‌الله مشکینی «نام‌برده بالا که از مدرسین حوزه علمیه قم و از طرفداران سرسخت [امام] خمینی است، چندی قبل به طور قاچاق به نجف عزیمت نموده بود و روز 26 /2 /46 به قم مراجعت کرد و چون ممکن بود باتوجه به اینکه در نجف نزد [امام] خمینی بوده و با او ملاقات کرده است دستوراتی از وی اخذ کرده باشد؛ لذا صلاح نبود که مشارالیه در قم مشغول تبلیغ و تدریس شود».
این سند می‌افزاید: با مذاکره تلفنی که با تیمسار مدیریت کل اداره سوم به عمل آمد نام‌برده به ساواک احضار و به وی تکلیف شد که قم را ترک نماید؛ البته از طرف آیت‌الله شریعتمداری که در محظور اخلاقی قرار گرفته بود و باطنا با پیشنهاد ساواک موافقت داشت شخصی به نام آقای ابوالفضل فیض مشکینی جهت وساطت به ساواک مراجعه و با سپردن ضمانت فیض آلنی [معروف به مشکینی] به وی تحویل که پس از 48 ساعت شهرستان قم را ترک کند...»[3]
 

«کافی احضار و شدیدا به او تذکر داده شود»!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 15 خرداد 1346 درباره شیخ احمد کافی «در مورد سخنرانی نام‌برده به طوری که استنباط می‌شود یادشده به تذکرات داده‌شده و تعهدی که سپرده عمل ننموده و باز هم مبادرت به ایراد سخنان تحریک‌آمیز می‌نماید».
این گزارش می‌افزاید: علی‌هذا خواهشمند است دستور فرمایید مشارالیه را مجددا احضار و برای آخرین مرتبه شدیدا به وی تذکر داده شود و در صورتی که برای آن ساواک اطمینان حاصل شد که رویه گذشته خود را دنبال نخواهد نمود و مجددا مبادرت به ایراد مطالب خلاف مصالح کشور نمی‌نماید منبر رفتنش بلامانع است.[4]
 

«فیضیه مرکز فساد و پخش اعلامیه‌های [امام] خمینی شده است»!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 15 خرداد 1346 «به استحضار می‌رساند که مدرسه فیضیه و دارالشفاء قم در واقع مرکز فساد و پخش اعلامیه و توزیع عکس [امام] خمینی و تصاویری از عکس‌های متعدد [امام] خمینی داخل مدرسه به دیوار نصب شده است که مدارس مذکور تحت نظر آیت‌الله شریعتمداری و گلپایگانی می‌باشد و همچنین برای ورود و خروج طلاب شخصی به نام احمد غروری نظارت تام و مسئولیت امور مدارس را از طرف آیات به عهده دارد که با دستگاه ساواک به هیچ وجه همکاری ندارد و با تذکرات و ملاقات‌هایی که با وی به عمل آمده ساواک موفق نشده اخبار مورد لزوم را از وی در مورد مدارس کسب نماید».
این سند می‌افزاید: چون در حال حاضر درس طلاب تعطیل و اکثر آنان از محل مسکونی خود (مدرسه فیضیه و دارالشفا) به شهرهای خود عزیمت نموده‌اند، لزوم پیش‌گیری‌های لازم را یادآور، به عرض می‌رساند برای در اختیار داشتن مدارس و کنترل دقیق طلاب از بدو نام‌نویسی و سکونت در مدارس ضروری است وضعی فراهم شود که خواسته‌های ساواک وسیله عوامل و ایادی انتخاب‌شده قبلی برآورد و نیز مدارس تحت نظر آیات با دخالت شخص دیگری در ید ساواک قرار گیرد و کاملا کنترل گردد.
برای انجام این منظور پیشنهاد می‌نماید با استفاده از فرصت تعطیلات مدارس با توجه به اینکه مدارس مزبور جزء بیوتات آستانه قم بوده و در اختیار آقای مهران (تولیت) می‌باشد، البته از ناحیه تولیت نسبت به تعمیرات هر دو مدرسه اقدام و حجره‌های موجود در مدارس با پلاک‌های آهنی مشخص و سپس به عنوان اینکه تولیت به جهت تعمیرات مدارس متحمل مخارج گزافی شده، لذا بایستی مدارس تحت اختیار مشارالیه بوده و با نظر آیات با اطلاع ایشان به طلاب پس از تعیین هویت آنان، حجره داده شود و حجرات آنها نیز قبلا مشخص و پلاک آن معین باشد.
و شخص دیگری که غیر از تولیت امور مدرسه نام‌نویسی طلاب را به عهده می‌گیرد وسیله ساواک انتخاب و از طرف تولیت پیشنهاد شود که با این ترتیب ساواک موفق شود کلیه طلاب را شناخته و محل سکونت هر یک را دانسته و فعالیت‌های آنان را تحت کنترل قرار دهد.
در ذیل این سند تصریح شده است: با توجه به اینکه دخالت ساواک بایستی کاملا غیرمستقیم باشد خلاصه‌ای تهیه تا به عرض برسد.[5]
 

گزارش ساواک درباره دودستگی در بین اعضای کمیته مرکزی جامعه سوسیالیست‌ها!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 15 خرداد 1346 «ساعت 17:30 دقیقه روز 11 /3 /46 [گروهی] به منزل خلیل ملکی رفتند. خلیل ملکی پس از تشکر از آنان اظهار داشت: همیشه من به کارگران ایمان دارم؛ چون آنان در تمام جریان‌های گذشته از خود فداکاری نشان داده‌اند. علی نیرومند در مورد نحوه فعالیت در شرایط فعلی سؤال نمود. نام‌برده اظهار داشت: من شخصا عقیده به فعالیت‌های زیرزمینی ندارم و در شرایط موجود فعالیت علنی و قانونی در چهارچوب قانون اساسی بهتر می‌توان نمود و همچنین سوءظن هیئت حاکمه را نسبت به خود از بین برد».
بر اساس این گزارش خلیل ملکی افزود: چندی پیش هم نامه‌ای برای آقای علم، وزیر دربار، نوشتم و از ایشان خواسته‌ام به ما اجازه فعالیت علنی در چهارچوب قانون اساسی بدهند، ولی رفقای کمیته مرکزی از این کار من رضایت ندارند و نامه بنده بلاتکلیف مانده است. وی عقیده‌مند بود که مانند سابق فعالیت باید داشته باشیم زیرا از این طریق خیلی بهتر می‌توان افکار عمومی ملت ایران را آگاه نمود و در شرایط فعلی فعالیت مخفی و غیرقانونی امکان‌پذیر نیست. مشارالیه در خاتمه گفت که مکانی هم برای تشکیل جلسات اجاره نموده‌ایم که درب آن بسته است و تا موقعی که رفقا نخواهند من جواب نامه خود را از آقای علم دنبال نخواهم کرد؛ البته رفقای اعضای کمیته مرکزی در این مورد باید رضایت کامل داشته باشند.
 
خلیل ملکی
خلیل ملکی
 
در «نظریه منبع» این سند آمده است: همان طوری که قبلا اعلام گردیده دودستگی در بین اعضای کمیته مرکزی جامعه سوسیالیست‌ها وجود دارد. گروهی به رهبری میرحسین سرشار، عضو کمیته مرکزی که روش وی کاملا انقلابی می‌باشد، عقیده دارند و گروهی دیگر عقیده‌مند به روش مسالمت‌جویانه و قانونی خلیل ملکی می‌باشند و فعلا هیچ‌گونه تصمیمی اعضای کمیته مرکزی در این موارد نگرفته‌اند.
در «نظریه رهبر عملیات» این گزارش نیز می‌خوانیم: گزارشات منبع اغلب مورد تأیید بوده و نظریه وی در مورد دودستگی در بین اعضای کمیته مرکزی جامعه سوسیالیست‌ها با توجه به گزارشات مکرری که نموده مورد تأیید می‌باشد؛ ضمنا چون منزلی که برای تشکیل جلسات اجاره نموده‌اند تاکنون استفاده نشده است، فعلا باید از هرگونه عملی در مورد منزل مذکور خودداری گردد.[6]
 

آغاز جنگ اعراب و اسرائیل

روزنامه «اطلاعات» نوشت: خاورمیانه سرانجام به آتش جنگ کشیده شد. بامداد امروز ناگهان رادیو اسرائیل اعلام کرد که نیروی هوایی و قوای موتوریزه مصر از مرز دو کشور گذشته و به اسرائیل حمله کرده است و بلافاصله بعد از آن رادیو قاهره برنامه عادی خود را قطع کرد و اطلاع داد: اسرائیل جنگ را شروع کرده است.
در اعلامیه‌هایی که از طرف مصر و اسرائیل در اولین لحظات جنگ منتشر می‌شد هر یک دیگرى را به شروع جنگ متهم می‌کردند و در عین حال هر یک مدعى پیشرفت سریع بودند.
مصری‌ها اعلام کردند که فرودگاه‌های قاهره و سایر شهرهای مصر و منطقه کانال سوئز توسط هواپیماهای اسرائیلی بمباران شده و در این بمباران‌ها تا ظهر امروز ٤٤ هواپیمای اسرائیلی توسط آتشبارهای زمینی مصر سرنگون شده است و اسرائیلی‌ها اعلام داشتند که پایگاه‌های هوایی مصر را در صحرای سینا بمباران کرده و ۱۱۷ هواپیمای آن را نابود کرده‌اند.
بلافاصله بعد از شروع جنگ، اردن و سوریه به حمایت از مصر با اسرائیل وارد جنگ شدند و اکنون جنگ در سه جبهه وسیع به‌شدت ادامه دارد.
آمریکا تاکنون عکس‌العملی در مقابل جنگ خاورمیانه نشان نداده، اما شوروی‌ها به طور غیر مستقیم اطلاع داده‌اند که جنگ اعراب و اسرائیل را باید به حال خود گذارد و اگر آمریکا به کمک اسرائیل برخیزد، شوروی نیز از اعراب دفاع خواهد کرد.
گزارش جنگ به اطلاع اوتانت و رئیس شورای امنیت رسیده و مصر از اسرائیل به شورای امنیت شکایت نموده است. اکنون تنها یک روزنه باریک امید برای آتش‌بس وجود دارد و آن اقدام سریع شورای امنیت و کمک کشورهای بزرگ است.
رویتر ۵ ژوئن از تل‌آویو گزارش داد: دولت اسرائیل امروز اعلام کرد که در مرز مصر و اسرائیل جنگ شدیدى آغاز شده است. این جنگ بر اثر حمله نیروی هوایی و قوای موتوریزه مصر به خاک اسرائیل شروع شد.

 
 شاید این مطالب برای شما هم جالب باشد:
 

 بحران کانال سوئز «جنگ بین اعراب و اسرائیل» و سیاست ایران در قبال آن

 

 مروری بر ریشه‌های تاریخی مسئله فلسطین طی سالهای 1882-1908

 

 ماهیگیری از آب گل‌آلود با ماسک دموکراسی‌خواهی

 

 چرا اعراب جنگ برده را باختند؟

 
 
 



















حمله به قاهره

اعلامیه فوق‌العاده دولت اسرائیل حاکی است که جنگ در مرزهای جنوبی اسرائیل بر اثر حمله نیروی هوایی و قوای موتوریزه ارتش مصر شروع شده است.
اعلامیه فوق‌العاده اسرائیل حاکی است که نیروی زمینی اسرائیل برای دفاع به مقابله ارتش مصر رفته است و جنگ به‌شدت ادامه دارد. رادیو قاهره اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیلی قاهره را مورد حمله قرار دادند، ولی نیروی هوایی مصر توانست نیروی هوایی اسرائیل را به عقب براند.
رادیو قاهره افزود که هواپیماهای اسرائیلی به جز قاهره سایر شهرهای مصر را نیز مورد حمله قرار داده‌اند.
 

متن اعلامیه اسرائیل

اعلامیه‌ای که امروز از طرف اسرائیل درباره شروع جنگ صادر شده بدین شرح است:
اوایل بامداد امروز نیروی هوایی و قوای موتوریزه مصر از مرزهای جنوبی اسرائیل گذشتند و به خاک ما حمله نمودند. نیروی هوایی و قوای زمینی اسرائیل به دفاع پرداختند و جنگ شدیدی که از اوایل بامداد امروز بین نیروهای دو طرف در گرفته به‌شدت ادامه دارد.
رادیو اسرائیل بعد از پخش اعلامیه مزبور گفت: به‌زودی اعلامیه مهم دیگری منتشر خواهد شد.
رادیو قاهره امروز اعلام کرد که امواج هواپیماهای اسرائیلی شروع به بمباران قاهره و تمام شهرهای دیگر مصر کرده‌اند.
 

سوریه در قلب جنگ

رادیو دمشق امروز برنامه عادی خود را قطع کرد و پس از پخش اعلامیه دولت مصر اعلام داشت که سوریه و تمام دنیای عرب در قلب جنگ قرار گرفته‌اند.
یک سخنگوی نظامی اسرائیلی گفت: ظاهرا نیروهای مصری از سواحل دریای مدیترانه به طرف شمال پیش می‌آیند و یک دسته از نیروهای ما (اسرائیلی) برای مقابله با آنها در نوار غزه به سوی آنان می‌شتابند.
این سخنگو افزود که نیروهای هوایی دو کشور سخت مشغول زد و خورد می‌باشند.
سخنگو افزود که در تمام این جبهه ستون‌های بزرگ دود دیده می‌شود.
 

حرکت ارتش‌های عربی

 رادیو قاهره، بعد از آنکه مصر از کلیه کشورهای عربی تقاضای کمک نمود، در یک اعلامیه فوق‌العاده اطلاع داد که ارتش‌های کلیه ملل عربی به طرف اسرائیل به حرکت درآمده‌اند.
رادیو قاهره خطاب به ارتش‌های اردن و سوریه گفت: اکنون هنگام نبرد فرا رسیده است. اسرائیل در دام افتاده و اکنون وظیفه شماست که جنگ را تا قلب تل‌آویو بکشانید.
 

به تهران بازگشت

به دنبال بسته شدن اکثر فرودگاه‌های خاورمیانه عرب و اسرائیل، هواپیماهایی که امروز می‌بایستی در این فرودگاه‌ها بنشینند ناچار عازم مقصدهای دیگری شدند.
یک منبع فرودگاه مهرآباد امروز اعلام کرد که یک هواپیمای پاکستانی، که از طریق قاهره عازم اروپا بوده، اجازه پرواز از فضای هواپیمایی مصر به وی داده نشده و از مرزهای مصر مجددا به تهران بازگشته است.[7]
 

آخرین اخبار از جنگ اعراب و اسرائیل؛ جت‌های عراقی اسرائیل را بمباران کردند

منابع کاخ سفید امروز اطلاع دادند که پرزیدنت جانسون از همان دقایق اول شروع جنگ بین اعراب و اسرائیل در جریان اخبار گذاشته شد. این منابع افزودند که دین راسک، وزیر دفاع و سایر مقامات برجسته آمریکا، نیز بلافاصله پس از دریافت گزارشات رسیده از خاورمیانه به دفاتر خود شتافته و اوضاع را از نزدیک تحت مطالعه قرار دادند.
گزارش‌های رسیده از اردن حاکی است که در شهر تقسیم‌شده اورشلیم، بین اسرائیل و اردن نیز جنگ درگرفته است. رادیو قاهره امروز از اردن وسوریه خواست که به اسرائیل حمله کنند.
 

ویران سازید

رادیو قاهره امروز از تمام کارگران عرب خواست که «تأسیسات دشمنان» را در کشورهای عربی ویران سازند.
رادیو قاهره همچنین از کارگران صنایع نفت کشورهای عربی دعوت کرد: تمام تأسیسات نفتی غربی را در سراسر میهن عربی منفجر سازند.
 

عربستان هم وارد شد

رادیو جده ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت تهران اطلاع داد که ملک فیصل به تمام نیروهای سعودی دستور داده علیه اسرائیل وارد جنگ شوند.
از طرف دیگر، گزارشات رسیده از عدن حاکی است که به دنبال دستور مقامات مصری به کارگران عربی برای منهدم کردن صنایع غربی در کشورهای عربی، شرکت کوکاکولا در عدن امروز منفجر شد.
این کارخانه غیر از کوکاکولا چندین نوشابه غیرالکلی دیگر نیز تولید می‌کرده است.
 

اعلامیه سرفرماندهی اسرائیل

سرفرماندهی ارتش اسرائیل بعد از ظهر امروز به وقت تهران اعلام کرد که ارتش اسرائیل اولین پیروزی بزرگ خود را به‌دست آورده است. در یک اعلامیه که از رادیو تل‌آویو خوانده شد، اعلام گردید که نیروی هوایی اسرائیل ۱۵۰ هواپیمای مصری را نابود کرده‌اند.
گوینده رادیو اسرائیل ضمن پخش این خبر خطاب به ارتش مصر فریاد زد: چرا تسلیم نمی‌شوید؟ چرا ناصر را سرنگون نمی‌سازید؟ شما که می‌بینید قدرت ما چیست پس برای چه جنگ می‌کنید؟
 

حمله عراقی‌ها

رادیو بغداد ساعت ۳ بعد از ظهر امروز به وقت تهران اعلام کرد که هواپیماهای عراقی شهرهای اسرائیل را بمباران کرده‌اند.
دولت الجزایر آمادگی خود را برای شرکت در نبرد اعراب و اسرائیل اعلام داشت.
امشب یک واحد از نیروهای الجزایری این کشور را به سوی خاورمیانه ترک خواهد کرد.
 

در فرودگاه مهرآباد

امروز یک هواپیمای مسافری که با ۹۱ مسافر از کویت وارد فرودگاه بیروت شده بود به علت بسته بودن این فرودگاه نتوانست فرود آید و مقارن ۳ بعد از ظهر وارد فرودگاه مهرآباد شد.[8]
 

در جنگ‌های بزرگ ویتنام ۷۱۷ کمونیست کشته شدند

از سایگون گزارش می‌رسد: منابع آمریکایی و ویتنام جنوبی اعلام کردند که در نبرد بزرگ در جنوب مرز ویتنام شمالی ۷۱۷ نفر سرباز ویتنام شمالی و چریک ویت کنگ را کشته‌اند. این دو نبرد در کوهسارهای مرکزی ویتنام رخ داده و تلفات آمریکا و ویتنام جنوبی در آنها «سبک» توصیف شده است.
در جنگ هوایى، خلبانان آمریکایی گزارش دادند که در یک نبرد هوایی ۹۰ ثانیه‌ای دو هواپیمای میگ ۱۷ ویتنام شمالی را سرنگون کرده‌اند. این نبرد در روز شنبه و موقعی رخ داد که هواپیماهای آمریکایی برای بمباران هدف‌های خود در شمال هانوی، که یک ایستگاه راه آهن و یک پل بود، به ویتنام شمالی رفته بودند. هواپیماهای مزبور از پایگاه‌های نظامی آمریکا در تایلند پرواز کرده بودند.
گزارش فرماندهی آمریکا حاکی است که دو هواپیمای آمریکایی در این نبرد سرنگون شده‌اند.[9]
 

ملاقات بازرگانان و پیشه‌وران با وزیر دارایی

بامداد امروز اعضای هیئت‌رئیسه اتحادیه بازرگانان و پیشه‌وران تهران در دفتر آقای وزیر دارایی حضور یافته و با آقای وزیر دارایی درباره قانون جدید مالیات‌ها مذاکره نمودند.[10]
 

درشکه لوکس!

داود ذوالفقاری در ستون «انتقاد» شماره امروز روزنامه «اطلاعات» نوشت: یادم هست چهار سال پیش که تهران شصت‌هزار وسیله نقلیه داشت مشکل عبور و مرور یا به قول فرنگی‌ها ترافیک مشکل اساسی تهران بود؛ حالا این تعداد وسیله نقلیه به دو برابر، یعنی ۱۲۰ هزار وسیله، رسیده است بدون آنکه برای رفع مشکل اساسی چهار سال قبل فکر اساسی کرده باشیم یا در این راه اقدام به توسعه معابر یا جلوگیری از تمرکز محل مراجعات مردم در یک محدوده مرکزی صورت گرفته باشد؛ بنابراین همچنان که محسوس است مشکل عبورو مرور در شهر روزبه‌روز پیچیده‌تر و چشمگیرتر می‌شود، یکی از راه حل‌های مشکل عبور و مرور این است که مردم مقررات راهنمایی و رانندگی را دقیقا اجرا کنند. اجرای مقررات به نظم عبور و مرور کمک می‌کند و نظم عبور و مرور کندی و راه‌بندی‌ها و تصادفات را کاهش می‌دهد.
در شهرهای پیشرفته دنیا مشکل عبور و مرور به اندازه ده مقابل آنچه در تهران ما با آن مواجه هستیم وجود دارد؛ چون تعداد وسائط نقلیه آنها چندین برابر تعداد وسائط نقلیه تهران است مضافا اینکه این شهرها نسبت به تهران وسعت کمتری دارند، ولی در این شهرها نظم عبور و مرور باعث «سرعت ترافیک» شده که این سرعت عملا در کاهش مشکل مؤثر واقع گردیده است.
در حال حاضر ما با مشکل ترافیک روبه‌رو هستیم. دو تا اتومبیل که تصادف می‌کنند تا نیم ساعت راه بند می‌آید فرق نمی‌کند وضع در تمام خیابان‌های تهران به همین منوال است، در همان دقایق اول تصادف صدها اتومبیل پشت سر هم ردیف می‌شود. یک وقت تصادف و راه‌بندی خیابان تخت جمشید روی ترافیک خیابان قزل قلعه اثر می‌گذارد؛ وقتی به علتی ورودی‌های خیابان ورزش را مسدود می‌کنند اتومبیل‌ها ردیف در ردیف تا میدان ٢٤ اسفند پشت هم متوقف می‌مانند. با چنین اوضاع و احوالی شنیدن زمزمه‌های درشکه‌چی‌ها در مورد راه انداختن سرویس درشکه‌رانی در تهران خالی از لطف و شوخی نیست!
از این جهت می‌گویم شوخی که در شرایط موجود برای جلوگیری از تراکم و ازدحام وسائط نقلیه تهران باید فکر اساسی کرد چه رسد به اینکه بیاییم از سر نو مزاحمت درشکه‌ها را به این ازدحام اضافه کنیم. برای درشکه‌های لوکس در میدان‌ها ایستگاه تعیین کنیم؛ داخل شهر بوی گند و منبع پشه و مگس تولید کنیم که چه؟ که می‌خواهیم درشکه لوکس داشته باشیم؟![11]
 

در کمیسیون استخدام مجلس سنا؛ ماده مربوط به بازنشسته کردن کارمندان حذف شد

کمیسیون استخدام مجلس سنا مواد اصلاحی قانون استخدام را مورد تصویب قرار داد.
کمیسیون مذکور ماده ۱۱۵ را که بر اساس آن به دولت اجازه داده شده بود کارمندان خود را در صورت لزوم با 45 سال سن و ۲۰ سال سابقه خدمت، در مقابل اضافه کردن پنج سال به سابقه خدمت آنها بازنشسته کند حذف کرد.
کمیسیون یادآور شد که اگر دولت در این خصوص اصرار داشته باشد، باید طرح جداگانه‌ای تقدیم مجلس کند.
مواد اصلاحی تصویب‌شده قانون استخدام، در این هفته از  طرف کمیسیون استخدام مجلس سنا برای تصویب به کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی ارسال خواهد شد.[12]
 

تعطیل برنامه‌های موسیقی رادیو

رادیو ایران اعلام کرد به علت رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت حضرت امام حسن(ع) رادیو ایران، رادیو تهران و رادیوهای سراسری کشور از ساعت 6 بعد از ظهر فردا (چهارشنبه) برنامه مذهبی اجرا خواهند کرد.[13]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 15 خرداد 1346
 
پی‌نوشت‌‎ها:
 
[1].  حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا مجتبی عراقی در سال 1323ق در قریه کرهرود عراق (اراک) متولد شد. تحصیلات ابتدایی و مقداری از سطح را خدمت پدر گذرانده در سال 1349ق به منظور تکمیل دروس به وطن اصلی برگشت. چهار سال در محضر اساتید فن و حجج اسلام مرحوم آقا سیدمحسن هفته‌ای و مرحوم محقق آقا شیخ محمد سلطان‌العلماء استفاده نمود؛ در سال 1353ق به قم مهاجرت و از آیات عظام قم بالاخص مرحوم آیت‌الله العظمی حائری و آیت‌الله حجت و آیت‌الله خوانساری بهره برد. تقریرات فقه و اصول آنان را به رشته تحریر آورده و در 28 صفر 1358 به واسطه فوت مرحوم والدش به کنگاور مراجعت نمود.
از جمله خدمت ایشان پس از اقامه نماز جماعت و تبلیغ، احداث مسجد بزرگی است که مورد بهره‌برداری مسلمانان آن منطقه قرار گرفت.
وی در 6 محرم‌الحرام 1370ق برای بار دوم به قم مهاجرت نمود و در حوزه درس آیت‌الله بروجردی شرکت کرد و در رجب 1377 دفاتر و پرونده‌های مربوطه به نظام وظیفه طلاب و نیز مدیریت کتابخانه فیضیه و تولیت مدرسه آیت‌الله بروجردی را به عهده گرفت و در سال 1377ق با جمعی از مشتاقان اهل بیت(ع) ضریح مطهر حضرت رقیه بنت‌الحسین(ع) را به دمشق برد.
از آثار قلمی ایشان عناوین زیر است:
ـ دومین شبر یا علی بن الحسین الاکبر؛
ـ وقایع الایام با سبک نوین؛
ـ لیله القدر؛
ـ شرح زندگی مرحوم حاج سیدمحمدتقی خوانساری در مجله «حکمت» به طبع رسیده است؛
ـ فهرست کتابخانه مدرسه فیضیه در دو مجلد در سال‌های 1378 و 1379ق به طبع رسیده است.
رک: گنجینه دانشمندان، ج 2، ص 199.
[2] . آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 402.
[3] . آیت‌الله علی‌اکبر فیض مشکینی به روایت اسناد ساواک، ص 70.
[4] . حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک، ص 84.
[5] . پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ مدرسه فیضیه، ص 525.
[6] . خلیل ملکی به روایت اسناد ساواک، ص 504.
[7] . اطلاعات، ۱۵ خرداد ۱۳۴۶، ص ۱۳.
[8] . همان، ص ۴.
[9] . همان، ص ۳.
[10] . همان، ص ۴.
[11] . همان، ص ۶.
[12] . همان، ص ۱۶. 
[13] . همان‌جا. 
https://iichs.ir/vdcgqw9x.ak9n34prra.html
iichs.ir/vdcgqw9x.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما