گزارش متناقض ساواک درباره آیت‌الله محلاتی!/ خرید غذای سگ از انگلیس برای کاخ شمس!/ وزیر راه به آذربایجان رفت/ آفت برنج مزارع برنج بندر پهلوی را تهدید می‌کند/ خاموشی برق/ قراردادهای بهداشتی ایران و ژاپن/ بر اثر طوفان عظیم شن هفده دهکده خراسان تخلیه شد/ رئیس پلی‌تكنيك هند به تهران می‌آید/ تالار اپرا به نام «رودکی» نام‌گذاری شد/ «اسرائیل باید سرزمین‌های عربی را تخلیه کند»/ تفسیر رادیو لندن/ رادیو کراچی
۸ مرداد 1346

 

گزارش متناقض ساواک درباره آیت‌الله محلاتی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 مرداد 1346 «شیخ بهاءالدین محلاتی طبق معمول سنواتی به مشهد آمده در منزل شیخ ابوالحسن شیرازی اقامت دارد... آیت‌الله محلاتی در روز 25 /4 /46 مطالبی پیرامون رفتن یک نفر روحانی به بویراحمد فارس صحبت کرد و ضمن تنقید از آن شخص، درباره حجاب زنان گفت: زنان مشهد نسبت به زنان شیراز بیشتر به حجاب توجه دارند و اضافه کرد وجود آستان قدس موجب می‌شود که زنان علاقه بیشتر به حجاب نشان دهند. شیخ ابوالحسن شیرازی درباره ساختمان‌های فاطمیه و عصمتیه و خدمات حاجی عابدزاده صحبت کرده که چطور زنان در آنجا با مسائل شرعی آشنا می‌شوند».
در «نظریه رهبر عملیات» این سند آمده است: آیت‌الله محلاتی در این مسافرت برخلاف گذشته تاکنون مطالب خلاف مصالح کشور ایراد نکرده. در محیط حوزه علمیه شایع شده که آیت‌الله محلاتی شخصیت علمی ندارد. در شیراز هم شخصیت او بارز نیست. اخیرا عده‌ای از طلاب را در شیراز بازداشت کرده‌اند. محلاتی به خاطر اینکه در محظور نباشد و مورد اعتراض طلاب شیرازی واقع نشود، به مشهد فرار کرده است. درهرحال اعمالش تحت کنترل است.[1]
 

خرید غذای سگ از انگلیس برای کاخ شمس!

بر اساس نامه محمدرضا شاهمیرى،[2] رئیس دفتر شمس پهلوی، خطاب به دربار شاهنشاهی «تعداد شش کارتن محتوى غذاى سگ از کشور انگلستان جهت کاخ والاحضرت شمس پهلوى خریدارى و به گمرک تهران رسیده است. خواهشمند است دستور فرمایید بسته‌هاى مزبور را از گمرک ترخیص و در اختیار این دفتر قرار دهند».[3]
 

وزیر راه به آذربایجان رفت

صبح امروز آقای مهندس شالچیان، وزیر راه، به منظور بازدید و سرکشی عملیات ساختمانی راه ترانزیتی تاکستان ـ تبریز ـ بازرگان عازم آذربایجان گردید.
وزیر راه در این بازدید از ساختمان راه آهن تبریز، صوفیان، شرفخانه و قطور دیدن خواهد کرد.[4]
 

آفت برنج مزارع برنج بندر پهلوی را تهدید می‌کند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: يك نوع آفت خطرناک در مزارع برنج بندر پهلوی بروز کرده و موجب نگرانی شدید برنج‌کاران گردیده است.
این آفت کرمی است که بالای ساقه‌های برنج را به‌تدریج می‌خورد و بنا به اظهار برنج‌كاران تقريبا كليه مزارع برنج دهات بندر پهلوی آلوده به این آفت شده است.
خبرنگار ما در بندر پهلوی گزارش داد: روز گذشته آقای دکتر شاپوریان، فرماندار بندر پهلوی، برای مبارزه با این آفت دستوراتی به آقای دکتر بیگدلی، رئیس اداره کشاورزی بندر پهلوی، داد و آقای دکتر بیگدلی ضمن بازدید مزارع آلوده، وجود آفت را تأیید کرد.
با توجه به اینکه تا آخر مردادماه جاری فصل برداشت برنج است، کشتکاران تقاضا دارند در مبارزه با آفت مزبور تسریع شود.[5]
 

خاموشی برق

دیروز در تهران يك خاموشی موضعی روی داد و مدت نیم ساعت در قسمتی از مرکز شهر برق قطع بود. این خاموشی برق در ساعت ۹ بعد از ظهر مرتفع گردید.[6]
 

قراردادهای بهداشتی ایران و ژاپن

سخنگوی وزارت بهداری اعلام کرد: يك هیئت نمایندگی ژاپن برای عقد قراردادهای بهداشتی به ایران آمده است.
دکتر ایشی گوجی، رئیس هیئت مزبور، اعلام کرد: بین ایران و ژاپن همکاری‌های پزشکی به‌وجود آمده است؛ برای مبارزه با بیماری‌های فلج اطفال در ایران پانصدهزار واحد واکسن ضد فلج اطفال از طرف ژاپن به ایران تحویل شده است و در زمینه تهیه وسایل و تجهیزات بهداشت صنعتی ایران نیز اقدامات لازم آغاز شده است.[7]
 

بر اثر طوفان عظیم شن هفده دهکده خراسان تخلیه شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: با شدت وزش بادهای موسمی در مناطق کویری خراسان و حرکت توده‌های عظیم شن به طرف بخش‌ها و شهرهای پرجمعیت این استان، نگرانی شدیدی برای اهالی چند شهر از جمله سرخس، تربت حیدریه، سبزوار، فردوس و گناباد به‌وجود آمده است. 
در منطقه سبزوار، ساکنین هفده قریه از ترس شن‌های روان منازل خود را تخلیه کردند و به قرای مجاور پناه بردند و ساکنان ده‌ها بخش و قریه دیگر که در معرض طوفان شن قرار دارند در ترس و وحشت شدید به‌سر می‌برند.[8]
 

رئیس پلی‌تكنيك هند به تهران می‌آید

آقای دوگرا، رئيس پلي‌تكنيك هندوستان، به دعوت دانشکده پلي‌تكنيك تهران، امشب با هواپیما وارد تهران می‌شود.
آقای دوگرا، که از دانشمندان و فرهنگیان مشهور هندوستان است، در مدت توقف خود از دانشکده پلی‌تکنیک تهران بازدید خواهد کرد و ضمنا قرار است که قراردادهای همکاری و فنی در چهارچوب پیمان همکاری کلمبو میان پلی‌تکنیک‌های ایران و هندوستان منعقد شود.[9]
 

تالار اپرا به نام «رودکی» نام‌گذاری شد

تالار کنسرت ساختمان جدید اپرا به دستور شاه به نام رودکی، شاعر مشهور ایران، نام‌گذاری گردید.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در بازدیدی که چندی پیش شاهنشاه آریامهر از ساختمان اپرا فرمودند، مقرر داشتند این ساختمان به نام یکی از شعرا و یا هنرمندان ایرانی نام‌گذاری گردد.
وزارت فرهنگ و هنر به دنبال این دستور پس از مطالعه، نام رودکی را برای این تالار انتخاب کرد.[10]
 

«اسرائیل باید سرزمین‌های عربی را تخلیه کند»

جراید امروز کشور نوشتند: در نخستین جلسه کنفرانس عالی رهبران ایران، پاکستان و ترکیه، که پیش از ظهر دیروز به مدت دو ساعت و چهل دقیقه تشکیل شده بود، مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و در دومین جلسه کنفرانس عالی رامسر صبح امروز، مذاکرات مهم و محرمانه دیروز ادامه یافت.
نخستین جلسه کنفرانس عالی رامسر، ساعت ده ونیم صبح دیروز در تالار بزرگ كاخ مرمر رامسر در پیشگاه شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، تشکیل شد.
آقایان سلیمان دمیرل: نخست‌وزیر تركيه، هویدا: نخست‌وزیر ایران، وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و پاکستان، معاون وزارت امور خارجه و سفیر ترکیه در تهران و کاردار سفارت پاکستان در ایران، در این کنفرانس شرکت داشتند.
این جلسه تا یک ساعت و ده دقیقه بعد از ظهر به طول انجامید و رهبران سه کشور، نخستین دور مذاکرات خود را پیرامون مسائلی مهم خاورمیانه و نیز جریانات بین‌المللی انجام دادند.
 

ادامه جلسات

دومین کنفرانس عالی رامسر ساعت ده و نیم بامداد امروز تشکیل شد. این جلسه تا نیم بعد از ظهر ادامه یافت.
به طوری که آخر وقت امروز کسب اطلاع شد، فردا شاهنشاه آریامهر به اتفاق حضرت رئیس‌جمهوری پاکستان از رامسر با هواپیما به تهران باز می‌گردند و به قراری که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، ساعت 11 صبح فردا پرزیدنت ایوب‌خان از فرودگاه مهرآباد مستقیما به پاکستان باز می‌گردند.
همچنین آقای سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، به اتفاق آقای هویدا، نخست‌وزیر، در حدود ساعت 11:30 از رامسر با هواپیما وارد تهران می‌شوند و نخست‌وزیر ترکیه نیز از مهرآباد مستقیما عازم آنکار می‌شود.
 

شورای وزیران

اواسط هفته آینده آقای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه، برای شرکت در شورای وزیران سازمان عمران منطقه‌ای به پاکستان عزیمت خواهد کرد.
شورای وزیران در در شهر اسلام‌آباد، با شرکت وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل خواهد شد؛ همچنین در هفته آینده هیئتی به ریاست آقای دکتر مجیدی، معاون نخست‌وزیر، برای شرکت در شورای برنامه‌ریزی به پاکستان عزیمت خواهد نمود.
تاکنون بسیاری از کمیته‌های سازمان عمران منطقه‌ای برای شورای برنامه‌ریزی گزارشی از فعالیت و عملکرد خود تنظیم کرده‌اند و کمیته صنعت دیروز گزارشی درباره ۲۲ طرح صنعتی آماده ساخت که شورای برنامه‌ریزی باید درباره آنها تصمیمات لازم اتخاذ نماید. هیئتی از دبیرخانه سازمان عمران منطقه‌ای به ریاست آقای فواد روحانی، دبیر کل سازمان عمران منطقه‌ای، در هفته آینده به پاکستان خواهد رفت.
 

تفسیر رادیو لندن

رادیو لندن در تفسیری که به قلم یکی از نویسندگان آن نوشته شده، پیرامون کنفرانس رامسر چنین اظهار نظر کرده است: کنفرانس سران کشورهای ایران و پاکستان و ترکیه، که در رامسر تشکیل شده، فرصت مناسبی در اختیار این سه کشور قرار می‌دهد که مشترکا راه حل‌هایی برای مشکلات خاورمیانه پیدا کنند.
راديو لندن سپس به اهمیت کنفرانس رامسر و پیشرفت‌های سریع و مثبت سازمان همکاری منطقه‌ای برای عمران اشاره کرده و چنین ادامه می‌دهد: عدم پیشرفت در سازمان ملل متحد در زمینه پایان دادن به بن‌بست کنونی خاورمیانه، کشورهای سه‌گانه پیمان منطقه‌ای را بر آن داشته است که حسن نیّت و نفوذ خود را برای فیصله دادن به این مسائل به‌کار برند.
راديو لندن سپس یادآوری کرد که ایران و ترکیه و پاکستان دسته‌جمعی از اشغال سرزمین دیگران از طریق نظامی اظهار تأسف کرده‌اند و با توجه به اینکه کشورهای عرب در چنین اوضاع واحوالی به‌هیچ‌وجه حاضر به انجام مذاکرات با اسرائیل نیستند، بدیهی است که جا برای ابتکار کشورهای دوست خاورمیانه و پیدا کردن راه حلی برای بیرون رفتن از بن‌بست کنونی باز است.
 

رادیو کراچی

رادیو کراچی شب گذشته در پخش اخبار خود به زبان فارسی گفت که رهبران ایران و ترکیه و پاکستان در اولین روز مذاکرات خود بحران کنونی خاورمیانه را مورد بررسی و بحث قرار داده و پیرامون مسائل منطقه تبادل نظر کرده‌اند.
 

گزارش خبرگزاری‌ها

خبرگزاری‌های خارجی نیز برای مذاکرات رامسر اهمیت فراوانی قائل شده و یوسف مازندی، خبرنگار خبرگزاری یونایتدپرس، در گزارشی که از تهران فرستاده، از قول منابع مطلع می‌نویسد: رهبران ترکیه، ایران و پاکستان در کنفرانس توافق کرده‌اند که اسرائیل باید هر چه زودتر نیروهای خود را از سرزمین‌هایی که در خاک اعراب اشغال کرده خارج کند.[11]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 8 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 329. درباره نظریه رهبر عملیات ساواک دو نکته شایان ذکر است: اولا شخصیت علمی آیت‌الله محلاتی کاملا شناخته‌شده بود و کمتر کسی منکر آن می‌توانست باشد؛ ثانیا در ابتدای این سند آمده: مسافرت آیت‌الله بهاءالدین محلاتی به مشهد طبق معمول سنوات گذشته بوده، ولی در ادامه دلیل دیگری برای این مسافرت، یعنی فرار از پاسخگویی به مردم، برشمرده شده است. این تناقض‌گویی در صد و ذیل سند کاملا آشکار است و از اطلاعات ناکافی عوامل ساواک مشهد از آیت‌الله محلاتی حکایت می‌کند.
شیخ بهاءالدین محلاتی در حوزه علمیه نجف اشرف از کرسی درس بزرگانی چون: آقا ضیاءالدین عراقی (۱۳۶۱-۱۲۷۸ق)، سیدابوالحسن اصفهانی (بزرگ مرجع تقلید شیعیان جهان ۱۳۶۵-۱۲۸۴ هـ. ق.)، میرزا محمدحسین نایینی غروی (۱۳۵۵-۱۲۷۷ق) که هر سه از شاگردان آخوند خراسانی بودند، به مدت ده سال استفاده کرد. او از طرف آیات و مراجع و استادان خود به دریافت اجازه اجتهاد نائل آمد.
آقا ضیاءالدین عراقی درباره رتبه علمی شاگردش نوشته است: «به نام خداوند مهرپیشه دوست‌پرور، بعد از سپاس و درود. دانشور عامل و فقیه کامل، استاد ماهر پژوهشگر، دانشمند ژرف‌‎اندیش، غواص دریای علوم، کلید گنج‌های تحقیق برای عموم، مرکز تقوا و محکم‌کاری، کسی که به مقام فقاهت و اجتهاد رسیده است، افتخار بزرگان، پناهگاه اسلام، حجت بالنده بر مردم، پشتوانه ملت و دین، نور چشم مجتهدین، شیخ بهاءالدین شیرازی دامت برکاته که با حمد و سپاس الاهی به مقام اجتهاد مطلق نائل آمده است. حرام است بر ایشان تقلید و واجب است بر او اجتهاد. و من اجازه دادم به وی که روایت کند از من آنچه را که صحیح می‌دانم و ایشان را به تقوا و رعایت احتیاط سفارش می‌کنم و ضمنا اینجانب را از دعای خیر فراموش نفرماید»... ضیاءالدین عراقی.
[2]. محمدرضا شاهمیرى فرزند على، در سال 1313ش در تهران به دنیا آمد. وى پس از سپرى کردن تحصیلات مقدماتى از دبیرستان خاقانى و نظام مافى دیپلم گرفت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد. وی سپس به دربار مأمور گردید و به عنوان معاون پیشکارى و قائم مقام مدیرعامل بنیاد نیکوکارى شمس پهلوى به کار مشغول شد. محمدرضا شاهمیرى از طرف محمدرضا پهلوى نشان درجه یک تاج ـ نشان 15 شهریور و نشان جشن تاج‌گذارى و 2500 ساله را دریافت کرد.
رک: اسناد ساواک ـ پرونده انفرادى
[3]. زنان دربار به روایت اسناد ساواک ـ شمس پهلوی، ص 70.
[4]. اطلاعات، 8 مرداد 1346، ص 20.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان، صص 1 و 17.
[9]. همان، ص 4  
[10]. همان‌جا.
[11]. همان، صص 1 و 17.   
https://iichs.ir/vdcgxt9x.ak9nt4prra.html
iichs.ir/vdcgxt9x.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما